Domnilor ne cam abatem un pic de la topic, dar nu mult ca acum comparam tehnologie germana versus tehnologie japoneza.
Acu' un alt aspect: asa cum in Germania este acordul tacit intre constructori privind limitarea vitezei la 250 km/h asa la japonezi este cea cu limitarea puterii motoarelor la 280 CP. Datorita acestui lucru o sa vedeti un 2.0 l turbo de 280 CP (vezi Evo) dar si "monstri" V8 de peste 4 litri cu aceeasi putere de ...280 CP.
Un alt mod de a privi problema - mai ecologic - putere mai mica inseamna consum mai mic.
Si tot prin prisma consumului de ce sa ai 250 CP, de exemplu ca sa urci un 4x4 pe un deal daca sunt necesari 160-190 CP, ca restul pana la 250 se pierd pe la roti prin patinare, datorita pierderii aderentei.
A si se mai spunea de diesel...OK dieselul este considerat de japonezi ceve ieftin, bun doar pentru vehicule comerciale.
Ne umflam atata in pene cu diesele, fara sa vedem la nivel macro: dieselul este un motor folosit, in general vorbind, doar pe piata europeana, si cu precadere doar pe unele piete europene, printre care si Romania. Asta era pana acum.
Pe viitor situatia se va schimba, pentru simplu motiv, ca piata europeana in ansamblu a devenit una importanta ca potential de vanzari, comparabile cu piete precum SUA si piata asiatica, de aceea producatorii japonezi incep sa dezvolte diesele performante, dar probabil mai dureaza 2-3 ani pana vor veni.
O si mult trambitata ehnologie "FSI frate" era disponibila in Japonia cu vreo 10 ani inaintea europenilor. Va mai aduceti aminte de GDI - furnizata in productie de masa? t:arigato:
Sis sistemele de distributie variabila, gen VVT, MIVEC, etc, va mai amintiti ca erau pe motociclete de curse, in anii 60 - 70, motociclete care erau....japoneze.
Intr-adevar exista si realizari remarcabile europene gen distributie desmodronica (Ducato) sau common-rail (Fiat) sau injectia de benzina - Ricardo, care sunt pionieri in domeniu.
Sau motoarele cu geometrie variabila (volum camera de ardere variabil) - Volvo.
Sa nu uit, sisteme de directie pe 4 roti - va mai amintiti de Dodge Stealth/Mitsu 3000GT?
Sau suspensia activa - la masini de serie desemenea, la sfarsitul anilor 80, inceputul anilor 90, nu la masini sport exclusiviste gen Lotus sau mai stiu eu ce marca?
In concluzie domnilor, este destul de greu sa vezi care este mai bun sau mai prost, fiecare caz trebuie analizat individual.
Si in plus de asta de foarte multe ori este foarte greu pentru noi ca europeni sa intelegem filozofia japoneza, care sta in spatele anumitor tehnologii.
Se ma vorbea deasemenea de suspensii pneumatice pentru off-road...deocamdata o idee proasta datorita tehnologieie actuale care nu face fata solicitarilor.
Dar oricum topicul este foarte interesant.