Help - Search - Members - Calendar
Full Version: masini rodate vs nerodate
Masini.ro Forum > Masini.ro > Versus
mihaimilk
Aveti cunostinte despre ce se intampla cu o masina noua care nu este rodata? Adica nu se respecta turatiile maxime, si cumparatorul o forjeaza incepand cu km 0.

Ajunge sa consume mai mult, se strrica (statistic) mai des? Sau e rodajul doar un mit.

Am si citit ca unele masini noi vin cu motoarele rodate din fabrica, kit ca posesorii le rodeaza si ei.

bicycle.gif
Marius99090
vin rodate din fabrica insa nu tragand masina pe strada.
mihaimilk
si, ce se intampla cu masinile nerodate? sau toate sunt facute in romania 'by the book'?
mike.omega
Eu stiu ca masinile vin cu motoarele rodate chimic nu si fizic, sper sa ma exprim bine smile.gif
Oricum, prima mie de km trece repede tongue.gif
Daniel82791
Pe cate am inteles eu, rodajul din fabrica se face pe banc, adica se conecteaza motorul la un utilaj mecanic, care il invarteste o vreme.

Asta e o chestie buna, dar nu suficienta.

Problema este ca in 99% dintre cazuri componentele motorului sunt turnate nu forjate. Asta inseamna ca nu sunt suficient de dure. Din aceasta cauza, in timpul mersului exista un fenomen de tocire superficiala, care durifica suprafetele respective. Daca motorul este suprasolicitat de la inceput, in locul acestei tociri apar fenomene de rupere superficiala. In acest fel nu numai ca suprafetele respective nu devin mai dure, dar si tolerantele intre ele cresc, cu toate consecintele lipsei de etanseitate.

In plus, tocirea respectiva se petrece pe parti diferite ( mai ales la arborele cotit ) in functie de turatie.

De aceea sunt cateva reguli care este bine sa fie respectate in prima mie de kilometri. Citez din manualul masinii mele:

Running-In
No special running-in is necessary, but a
few precautions in the first 1,000 km (600
miles) may add to the performance,
economy, and life of your Mazda.
l Don't race the engine.
l Don't maintain one constant speed,
either slow or fast, for a long period of
time.
l Don't drive constantly at full-throttle or
high engine rpm for extended periods
of time.
l Avoid unnecessary hard stops.
l Avoid full-throttle starts.
ngz103477
Daniel, este adevarat ca majoritatea pieselor din componenta motoarelor sunt turnate. Dupa turnare insa, in functie de rolul si eforturile la care sunt supuse piesele, sunt prelucrate mecanic si/sau chimic.
Astfel, pe "camasile" pe care culiseaza pistoanele, dupa o precisa prelucrare mecanica, se depune un strat chimic avand rolul de a mari duritatea suprafetei si de a micsora frecarile.
Procese asemanatoare sufera si arborele cotit, rotile dintate, etc.

In ceea ce priveste rodajul, am constatat ca majoritatea producatorilor recomanda o utilizare mai blanda a autoturismului in prima mie de kilometri.
Piesele noi, avand fireste diferite abateri de la cotele ideale, la asamblare, pot crea local anumite zone mai tensionate. In timp ansamblurile se "adapteaza" intre ele. Aceasta "adaptare" este aproximata de producatori cam la 1000 km.
Nerespectarea indicatiei poate duce la o uzura prematura.
mihaimilk
si nu stiti pe nimeni care nu s-a preocupat de rodaj? a trait sa mai povesteasca? :argue:
Cipp
Crezi ca efectele negative se vad imediat? Astea nu pot fi decat comparate eventual la un test al compresiei cu o alta masina care a facut rodajul, altfel, neplacerile apar dupa 50.000 km si se traduc prin compresie scazuta, consum de ulei, posibile probleme la transmisie sau discuri de frana ovalizate!
f1anatic
QUOTE(Cipp)
Crezi ca efectele negative se vad imediat? ... neplacerile apar dupa 50.000 km si se traduc prin ... sau discuri de frana ovalizate!


Asta mi se pare normal. Masina este un bun de consum. Mai ales frinele.
Daniel82791
@ngz103477:
Exact asta am vrut sa spun si eu, doar ca tu ai exprimat-o mai bine.


@ all:
Am inteles ca un rodaj bine facut mareste durata de viata a motorului cam cu 20% fata de cel mai rau caz, forja la maxim din prima.

Prima 100.000 km oricum nu se observa diferente.
GST
Un fost coleg de-al meu si-a luat Octavia 2 , 1.9 TDI. Din prima zi, cum a pus piciorul in ea a inceput sa o alerge si chinuie saraca masinuta zi de zi. In prima mie de Km cred ca a tocit cauciucurile cat pentru 4000 de km mers normal... Cand i-am zis ca nu e bine, ca o sa te %$*$# in ea de masina dupa un timp, mi-a zis ca nu are nici o problema la ea, ca a fost la revizie si nu au gasit nimic anormal.... o sa va mai spun peste un an cam asa cum se simte masinuta... daca o mai traii pana atunci. :bash: :minigun:
HalbaSus
QUOTE(mihaimilk)
si nu stiti pe nimeni care nu s-a preocupat de rodaj? a trait sa mai povesteasca? :argue:


Eu stiu pe cineva cu o leganza de firma in care de la 0 km si-a bagat picioarele (adica nu a tinut cont de rodaj) nu zic ca nu a avut probleme (doar e daewoo :doh:) dar masina are aproape 200.000 km.
cod
De aici concluzia ar fi ca rodajul e apa de ploaie.

Totusi, ceva ceva se intampla in timpul rodajului deoarece simti cum masina incepe sa traga mai bine si sa consume mai putin dupa un anumit numar de kilometri.
ngz103477
Daewoo a fcut masini fiabile, asa ca nu e de mirare ca a ajuns la 200 000 km.
mihaimilk
poate chiar ajungem la concluzia ca in rodaj masinile trebuie forjate, ca sa se invete cu greul bicycle.gif
ngz103477
Si sa mergem mai departe cu rationamentul, producatorii de masini sunt niste fraieri pentru ca recomanda rodajul.
mihaimilk
producatorii de masini incearca sa-si ia toate precautiile legale necesare, astfel incat sa rezulte un pret cat mai mic pt ei.

Eu nu spun ca rodajul nu e necesar, dar caut povestiri despre rezultatele cu/fara rodaj.
20krpm
primele 600mi le-am facut cu masinuca aia mica in primul weekend, pe toti muntii din jurul orasului. evident condus de placere, nu de nevoie. decit sa-mi iau masina noua si sa trebuiasca sa astept o luna de zile ca sa pot sa ma bucur de ea, mai bine imi iau masina veche de-o luna...

apropo, la masina mea partile alea cu "dont race the engine" si cu "full throttle" lipsesc. zice doar ceva de genul ca in primele zile e mai bine sa nu o accelerezi foarte tare cind motorul e rece.
mihaimilk
Scuze ca readuc topicul asta vechi in atentie, dar am gasit recent multe linkuri pe net care recomanda un anumit mod de a face rodajul: cica in primele 20 mile se face 80% din rodaj ninja.gif

Primele 2 linkuri pe Google pt "engine break in":

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

http://www.ntnoa.org/enginebreakin.htm

Ce am retinut:
- se foloseste ulei mineral (ne-sintetic)
- dupa rodajul 'dur' se schimba uleiul
- motorul tre incalzit inainte de inceperea propriu-zisa a rodajului (probabil prin mers normal?, nu stationar)

Metodele recomandate de producatori (sa nu se depaseasca 'n' RPM pt 1000-2000 km etc) de obicei duc la arderi de ulei pe durata de viata a motorului.

Pareri?
20krpm
yep. deci asa cum spuneau majoritatea, sansele cele mai mari sint sa primesti masina cu rodajul gata facut. dupa test drives, 20 de mile are cam orice masina din lotul dealer-ului smile.gif
James Kilowatt
Chestia cu evitatul talpii cand motorul e rece e valabil la toate masinile, indiferent de marca sau numar de km.

Apropo de ce spun constructorii, uneori manualele sunt scrise sau traduse absolut la misto. Nu prea as baga mana in foc ca tot ce scrie acolo e corect.. probabil respectivul manual e scris de vre-un stagiar angajat de un srl subcontractor ca sa iasa mai ieftin...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.