Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cum invatam o masina fara internet?
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Watcher
Am adunat vreo trei intrebari, fiecare cu istoria ei smile.gif:
1) Cum faci sa schimbi vitezele fara ambreiaj?
Stim cu totii ca se poate, eu personal am vazut pe tata la Dacie cand eram mic, recent am vazut + revazut un filmulet cu left foot braking iar tipul schimba vitezele fara ambreiaj ca sa poata tine acceleratia apasata cand frana.
Ei bine, am incercat in mers sa trag de schimbator si apoi sa variez turatia, sperand ca nimeresc turatia la care merge. Fara succes.
Aveti alte sugestii practice?

2) Te urci la volanul unei masini noi pentru prima data, eventual pentru scurt timp. Trebuie sa o conduci in conditii dificile (caz concret: inchiriat 2 zile fiat palio de 1L, 4 persoane inauntru, probabil 450-500kg, si DEALURI NENE: f abrupte si f lungi, ba si trebuia sa pornesti de pe loc ca ieseai de pe cedeaza)
Un coleg forumist a enuntat f frumos principiul de a urca pantele cu ceva turatii peste turatia de cuplu maxim, dar NU CU MULT. Ei bine, cum afli in practica turatia de cuplu maxim? fara sa te uiti pe grafice?

3) Oarecum aceeasi intrebare, dar legata de condusul sportiv. In general suntem de acord ca daca vrei sa alergi trebuie sa schimbi la o astfel de turatie incat, in noua treapta sa ajungi undeva la 80% din CP. Ai graficele, vezi cam unde trebuie sa fii dupa schimbare, schimbi de 3-4 ori si vezi cat de lunga e cutia si there you have it. Dar fara grafice?
Ca e usor sa simti cand se plafoneaza, dar iti ia mult mai multe incercari (eventual cu cronometru) ca sa deduci rpmurile optime
Deci: aveti vreo sugestie de algoritm mai eficient?
James Kilowatt
1. Incearca in doua etape: Scoti din viteza (de obicei merge fara ambreiaj), apoi calci scurt acceleratia si incerci repetat sa nimeresti viteza in timp ce turatia motorului scade liber (dupa sprit), ca un fel de dubla debraiere fara sa mai apesi ambreiajul. Eu am reusit, cu un oltcit, doar de amorul artei.

2. Supralicitezi.... mergi turat punct, fara "putin peste cuplul maxim". Mergi pe la 60-70% din redline.

3. Eu as cauta graficele.... apoi as face calculul exact ca sa obtin demarajul minim smile.gif Oricum turatia ideala de schimbare nu e aceeasi la fiecare treapta. Cartestul lui F1anatic calculeaza bine... l-am verificat cu diagramele mele in excell biggrin.gif
Baby Blues
La Opel mi-a reusit sa "bag" in treaptele 4-5 fara ambreiaj. La fel si la Dacii! (1310 si 1410). De scos e mult mai usor.
ozz86651
1. Eu am schimbat accidental vitezele fara ambreiaj de mai multe ori. La motocicleta se face chiar curent. Ideea e sa nu ai nici o forta in cutia de viteze, deci sa nu fii in accelerare. Lasa acceleratia si gata, de obicei merge. Evident optim e dubla debreiere cum spune James. O sa-ti neneorocesti cutia in timp, da sint banii tai smile.gif.
2 si 3) faci aceeasi greseala. Nu conteaza turatia de cuplu maxim in practica la nimic. Conteaza strict cuplul la roti. La mai toate masinile cuplul la roti in treapta N-1 la turatie maxima e mai mare decit cuplul la roti in treapta N in orice punct.
Deci la 3 se schimba la rosu. Orice alta "metoda" e tzeapa. La 2 se merge suficient de turat cit sa obtii ceea ce vrei. Ideea e sa-ti ajustezi pretentiile la ce poate masina.
In general cutiile la masini sint etajate in asa fel incit din pdv al soferului nu e mare diferenta intre ele. Cel mult o treapta.
air_wolf
1. asta merge doar la cute cu craboti. cele cu sincron oha: distrugi sincroanele!!!
2. duci masina intr-a doua pina la rosu. undeva o sa inceapa sa nu mai traga chiar daca turatia creste. acolo incepe sa scada cuplul.
3. schimbi la limita de cuplu daca esti pe serpentine si la limita de putere pe drum drept.
Watcher
La punctul 1 aveam pregatita intrebarea (cvasi-retorica):cat de mari/importante sunt diferentele constructive intre cutiile de curse si cele de strada (dpdv care sa influeteze manevra asta si atat) smile.gif

Treaba cu dubla debreiere nu ar ajuta la scopul pe care il cautam: sa schimbi cat mai repede. Am pus intrebarea deoarece in afara de filmuletul ASTA mai era si un tip cu o Dacie alba pe la curse despre care se spunea ca schimba tot fara ambreiaj...

Renunt la idee, ca nu e important sa reusesc sa fac asta ci sa serveasca la ceva smile.gif

2) bag la cap si data viitoare testez. Mi s-a intamplat insa sa ma chinui cu a 1-a la 5500 (rosu la 6000) dar sa urc o panta mai grea cu a 1-a doar la 4000, de aia intreb, ca imi parea totusi ca rosu mereu nu e cea mai buna solutie.

3)Air_Wolf: tocmai am atins un subiect care l-am mai vazut dezbatut, dar inca nu m-am convins:
O varianta e sa schimbi mereu cand ationgi maximul de CP
Cealalta este sa schimbi dupa ce depasesti turatia asta, astfel incat, sa zicem, daca la schimbare pierzi 20% din CP, in loc sa tii masina intre 80-100%, sa o tii intre 90-100%. Citind asta imi pare f logic, voua nu?
Mihai63349
1. Se poate, daca ai putina rabdare si cunosti cata de cat masina. Mai greu un pic cu schimbarea in jos. Nu strici sincroanele, daca schimbi corect, adica la turatia care trebuie. Am venit acum vreo 10 ani 80 km fara ambreiaj, inclusiv prin orase, stopuri, etc. Cu o masina diesel, intr-adevar, deci puteam pleca de pe loc din cheie.
Bine, cel mai usor schimbi vitezele fara ambreiaj daca ai o masina ca a mea. :wave:
2. James a zis bine: in general pe la 60-70% din turatia maxima. Adica 2200-2500 daca-i diesel, 3500-4000 daca-i benzinara aspirata normala, 5500-6500 daca-i Honda S2000 biggrin.gif
3. Cand conduci "sportiv" si esti "nervos", iti bagi picioarele in toate graficele, fiind preocupat mai mult cu "gainile" de pe strada, cu produsul de adrenalina si cu "fredonarea" Highway to hell, o calci pana sughita, schimbi viteza si te rogi sa ai una scurta (la cutie ma refer), ca oricum nu-ti mai amintesti ce masina conduci.
f1anatic
QUOTE(Watcher)
Am adunat vreo trei intrebari, fiecare cu istoria ei smile.gif:
1) Cum faci sa schimbi vitezele fara ambreiaj?
Stim cu totii ca se poate, eu personal am vazut pe tata la Dacie cand eram mic, recent am vazut + revazut un filmulet cu left foot braking iar tipul schimba vitezele fara ambreiaj ca sa poata tine acceleratia apasata cand frana.
Ei bine, am incercat in mers sa trag de schimbator si apoi sa variez turatia, sperand ca nimeresc turatia la care merge. Fara succes.
Aveti alte sugestii practice?

2) Te urci la volanul unei masini noi pentru prima data, eventual pentru scurt timp. Trebuie sa o conduci in conditii dificile (caz concret: inchiriat 2 zile fiat palio de 1L, 4 persoane inauntru, probabil 450-500kg, si DEALURI NENE: f abrupte si f lungi, ba si trebuia sa pornesti de pe loc ca ieseai de pe cedeaza)
Un coleg forumist a enuntat f frumos principiul de a urca pantele cu ceva turatii peste turatia de cuplu maxim, dar NU CU MULT. Ei bine, cum afli in practica turatia de cuplu maxim? fara sa te uiti pe grafice?

3) Oarecum aceeasi intrebare, dar legata de condusul sportiv. In general suntem de acord ca daca vrei sa alergi trebuie sa schimbi la o astfel de turatie incat, in noua treapta sa ajungi undeva la 80% din CP. Ai graficele, vezi cam unde trebuie sa fii dupa schimbare, schimbi de 3-4 ori si vezi cat de lunga e cutia si there you have it. Dar fara grafice?
Ca e usor sa simti cand se plafoneaza, dar iti ia mult mai multe incercari (eventual cu cronometru) ca sa deduci rpmurile optime
Deci: aveti vreo sugestie de algoritm mai eficient?


Invata sa conduci :-( In mod curent folosesc metoda "heel-toe" daca consider ca trebuie sa tin turatiile ridicate cind intru intr-o curba. Trebuie sa te obisnuiesti cu piciorul drept tinut mai putin comfortabil dar daca vrei cu adevarat poti. Heel - calciiul pe acceleratie; toe - virful degetelor pe frina. Dar de ce e nevoie sa faci asta ? Esti la raliu ? Oh...vrei sa schimbi vitezele fara a mai actiona ambreiajul ? Daca ai masina cu cutie manuala - si ambreiaj clasic - atunci ambreiajul este facut sa fie apasat...nu ignorat. Alfel strici cutia de viteze. Cumva vrei sa schimbi treptele de viteza in curbe ? NU se schimba. Se retrogradeaza inainte de curba si se frineaza inainte de curba...deja cind esti la "apex" trebuie sa accelerezi, iesind din curba accelerind...si schimbi vitezele din nou...cind esti pe o linie relativ dreapta.

Sugerez sa vezi in forumul Subaru pe acest site, sectiunea cu videoclipuri. Best Motoring - Japan (cauta pe youtube, google videos) are multe filme bune care demonstreaza acest lucru.

Nu trebuie sa fii Michael Schumacher si nici sa ai access la Internet in masina ca sa cauti grafice pt a te prinde care sint calitatile si defectele motorului si transmisiei unei masini inchiriate. Astea sint mofturi ! La fel ca aia care zic ca trebuie sa se uite pe turometru tot timpul ca sa stie cind sa schimbe vitezele.

Optimal Shift Point
http://www.welltall.com/ymc/discovery/car/shiftpt.html

In general, la cele mai multe masini, punctul optim de schimbat vitezele este (in absenta caculelor precise) ...la linia rosie.
Cipp
Tipul din film nu are steptronic?
RUE
eu am schimbat fara ambreaj de la dacie la aro cu motor de brasov, tico, cred ca si la logan am facut, mazda 3 a mers si ea.totul este sa simti motorul dupa ce ai mers putin cu masina prin toate treptele cu ambreajul folosit norma poti incerca usor si fara.
sa scoti din viteza nu trebuie sa accelerezi dar nici nu e bine sa o lasi pana moare.
sa schibi de la mic la mare, accelerezi in treapta inferioara ceva mai mult (nu e bine sa faci asta pe deal in sus, mai ales daca ai ambreajul e defect si faci asta ca sa ajungi pana intr un oras la service si e bine sa ataci panta n treapta in care vei urca tot dealul), apoi scoti din viteza si beneficiezi ca fizic ai o vitea corespunzatoare treptei superioare si pui maneta la intrarea in treapta superioara si turand masina si pe durata decelerarii dupa turatie vei mentine cu un o tensiune redusa maneta gata sa intre si vei constata ca la treapta X a intra.. e bine de memorat viteza avut si turatia de intrat, sau memorat auzul motorului, ...

daca o faci doar pentru mofturi sportive mai bine uita! mergi la o scoala de pilotaj, citeste carti despre cuplu, acorda atentie mai mare motorului tau si la modul in care "traieste'.

turatia de cuplu aproape maxim o realizezi numai prin practica, adica folosind si conoscand masina. daca o iei din carti nici nu o sa stii sa o folosesti cum trebuie.
turometrele au aparut pe masini tarziu zic eu, iar un matiz de ex nici nu are asa ceva si nu e sngura masina noua care nu are.

bafta!
HalbaSus
1. Da, se poate schimba fara ambreaj, se poate obtine un demaraj ceva mai bun dar riscurile sunt prea mari ca sa merite...
3. Eu zic ca daca schimbi cat mai aproape de linia rosie nu ai cum sa pierzi foarte mult... desigur exista puncte optime de schimbare a treptelor dar in lipsa lor e mai simplu sa te ghidezi dupa linia rosie. The closer you are the better... In plus e pierzi mai putin daca gresesti punctul de schimbare optim in sus (adica schimbi la o turatie mai ridicata decat necesar) decat daca schimbi prea devreme...
Watcher
QUOTE
Cumva vrei sa schimbi treptele de viteza in curbe ? NU se schimba. Se retrogradeaza inainte de curba si se frineaza inainte de curba...deja cind esti la "apex" trebuie sa accelerezi, iesind din curba accelerind...si schimbi vitezele din nou...cind esti pe o linie relativ dreapta.

Toate astea le stiam, nu asta a fost intrebarea smile.gif
QUOTE
Esti la raliu ?[...]Nu trebuie sa fii Schumacher[...]

Pai daca e sa vorbim de viata de zi cu zi, de 1 an de cand am luat Avensisul nu cred ca am depasit 160kmph, iar cu relevanta statistica nu am depasit 130kmph biggrin.gif
Deci nu asta 'ma mana in lupta', ci datorita cresterii, dorinta de cunoastere, cand vad ceva interesant vreau sa inteleg cum functioneaza :angel:
Thanks for the link beer.gif
ozz86651
Daca tu crezi ca heel toe inseamna sa tii calciiul pe vreo pedala m-am lamurit smile.gif. Asta e doar un nume mostenit din anii 50 sau mai stiu eu cind. In realitate se foloseste numai laba piciorului, degetele mici pentru acceleratie, cele mici pentru frina.
Watcher: o diferenta mare intre masinile de curse si alea de strada e absenta volantei sau usurarea ei. In felul asta turatia creste/scade foarte rapid la cea mai mica atingere a acceleratie daca ai ambreiajul apasat. De asta cu multa parctica si talent la masinile de curse se poate face dubla debreiere foarte rapid.
Domnilor NU EXISTA calcule care sa iti arate alt punct de schimb decit linia rosie. E fizica de a 7a. La toate masinile curba de cuplu scade spre linia rosie dar la majoritatea nu scade atit de mult incit sa fie sub cuplul maxim in treapta superioara (cuplul la roti). Doar daca scaderea e foarte severa si ai o multime de viteze (6-8) este posibil sa existe un punct de schimbat diferit de linia rosie.

QUOTE
Mi s-a intamplat insa sa ma chinui cu a 1-a la 5500 (rosu la 6000) dar sa urc o panta mai grea cu a 1-a doar la 4000,


Evident, asta inseamna ca ai cuplu mai mult la 4000 ca la 5500. La motor, nu la roti! La roti conteaza treapta de viteza. De exemplu aproape sigur intr-a 1a la 5500 ai mai mult cuplu la roti ca intr-a 2a la 4000. Impresia subiectiva s-ar putea sa nu ajute ca motorul face mai mult zgomot si pare ca "se chinuie" mai mult la turatii mari.
George Serban
1. daca schimbatul fara ambreiaj ar fi fost sanatos pentru masina, producatorii de masini ar fi renuntat de mult timp la el. pana una alta, apasati pe ambreiaj ca de aia e facut.

2. cuplul maxim il simti la o masina, faci vreo 3-400 metri si iti dai seama ce si cum; oricum, plecarea din panta trebuie sa o simti, altfel nu faci nimik

3. condusul sportiv, nu il practic zi de zi asa ca imi declin priceperea. eu folosesc masina pt a ajunge din punctul A in punctul B, cat de repede e posibil si fara evenimente neplacute
Costanza86138
fizic este imposibil sa tii calcaiul pe acceleratie si varful piciorului pe frana! Ar insemna sa ai picior de guma! Invers, da, se poate.
_Daniel_
QUOTE(Mihai63349)
3. Cand conduci "sportiv" si esti "nervos", iti bagi picioarele in toate graficele, fiind preocupat mai mult cu "gainile" de pe strada, cu produsul de adrenalina si cu "fredonarea" Highway to hell, o calci pana sughita, schimbi viteza si te rogi sa ai una scurta (la cutie ma refer), ca oricum nu-ti mai amintesti ce masina conduci.


biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif hehehe .. corect.. Daca nu e meseria ta sa alergi la F1 nu prea vrei sa scoti performante optime ci doar sa treci de altii pe strada sa simti adrenalina.

Ce nu este luat in calcul ca tot ce este sportiv si este aplicat la o masina de strada o va deterioara in timp.Indiferent cat de bine schimbi tu vitezele sau la ce turatii duci masina ca sa o tii ca la carte.Noi comparam aici motoare care sunt facute sa mearga turate cu buburuze care sunt facute sa ruleze in regim constant de viteza de 3500 maxim 4000 ..ca ai linina rosie la 6500 o ai ca sa vezi cand face boom nu ca sa stii ca poti merge pana acolo.
Plus ca si astea de cursa nu ati vazut ce probleme de ambreiaj au ca raman pe grila sau cum li se strica cate ceva.. diferenta este ca aia au un buget de 500 mil E din care pot repara.. noi daca ne pierdem cate ceva .. ne vine sa ne dam pumni :"De ce m-o fii mancat pe mine in.." blush.gif beer.gif Sa traiti..

Ps : am invatat de la mihai azi cum se antreneaza pilotii de cursa ... O calca pana incepe ceva sa sughite si se roaga la Dumnezeu ca sa aiba una scurta biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif eheheheheh .. tari expresiile nene biggrin.gif beer.gif
Baby Blues
Eu am un avantaj ( si am vazut ca si altii) : cand merg mai sportiv , atunci cand scot din viteza pt a intra intr-o treapta superioara, se accelereaza masina cam cu vreo 2-300 de turatii- poate mai mult, in functie de acceleratia mea .
Chestia cu schimbatul vitezei cu ambreiaj nu cred ca te ajuta nici macar daca vrei sa scoti super-performante sportive pe strada. O abordare corecta a curbei, o schimbre in preajma cuplului maxim precum si alte mici trucuri te ajuta pana ajungi sa schimbi fara ambreiaj.
Bogdan104277
Cel mai simplu mod:
- prin practica.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.