Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Puterea motorului vs masa masinii
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Aria Tehnica Masini.ro
igor_tm
Salutare,

vreau sa-mi schimb actuala masina. Caut o masina care sa aiba dinamica actualei, dar cu confort sporit.

Am incercat sa definesc dinamica actualei masini si scotocind prin Internet am gasit doua posibilitati:
1) raportul Masa masinii (kg) la Puterea motorului (Cai Putere, CP in continuare sau kWt) - adica cate kg de masa revine la fiecare CP sau kWt.
2) raportul Puterea motorului (CP sau kWt) la Masa (kg) - adica cati CP sau kWt vin la un kg de masa.

Nu am gasit nici o recomandare de intervale, doar o singura remarca, in cazul algoritmului 1) se zice ca o masina cu o dinamica buna (masina sport) ar trebui sa aiba raportul kg/CP mai mic decat 10.

Ceea ce vreau sa propun este sa definim noi aceste intervale. Din propria experinta/calcule am definit urmatoarele intervale:
kg/CP <10, masina sport
10 < kg/Cp < 13, se accepta
kg/CP>13, dorit de evitat.

Ce parere aveti de aceste intervale si mai ales de aceste modalitati de definire a dinamicii unei masini?
AZAZEL
sunt total de acord cu tine.
daca masina are 1500kg atunci 150 cp sunt suficienti si se descurca onorabil. ai demarajul sub 10 sec ba chiar aproape de 9 sec.
James Kilowatt
Alta chestie e si etajarea cutiei de viteza. Cutie scurta (adica cu rapoarte de demultiplicare mari) amplifica senzatia de putere si amelioreaza reprizele.

Totusi acceleratia nu ajunge ca sa definesti o masina ca sport. Nubira mea are raportul respectiv sub 10, prinde suta in 9s insa nu e masina sport. E subviratoare si are o distributie de mase de doi bani (ca majoritatea masinilor obisnuite), suspensia moale, aerodinamica cam de kko, etc. E bunisoara ca sa nu te faci de bafta la semafor insa pana la o masina sport mai e....

PS
De ce trebuie calculate rapoartele astea cand ajunge sa te uiti la demaraj sa vezi daca-ti convin sau nu cifrele? biggrin.gif
igor_tm
QUOTE(James Kilowatt)
PS
De ce trebuie calculate rapoartele astea cand ajunge sa te uiti la demaraj sa vezi daca-ti convin sau nu cifrele? biggrin.gif


Calculez fiindca sunt inginer si nu pot lua niste cifre gata calculate, imi place sa le calculez eu singur :angel:

Secundele alea sunt scoase in nu stiu ce situatii, probabil niste piltoti de curse, anumite conditii. Caut altceva, niste cifre mai "statice", care sa nu depinda de sofer/etajare cutie. Nu-s un sofer profesionist, nu cred-ca in cazul meu etajarea cutiei influentiaza drastic dinamica. De aia m-am legat de doua cifre relativ statice, puterea motorului si masa masinii.

Desigr conteaza distributia greutatii, suspensia, dar aia o poti vedea doar la un drive test, in conditiile de analiza "in laborator" am zis sa pornesc de la cifre.
Robert101524
Ma uitam zilele acestea intr-o revista care are citeva topuri - unul din ele se numeste Dirty Dozen:
CP/tona // Kg/CP (kg) (0-100 -s)

1) Konigseg CCR - 683//1.46 (1180kg) (3.2)
.
4)Ferrari Enzo - 550//1.81 (1200) (3.2)
5) Bugatti Veyron - 523//1.91 (1888kg) (2.9)
.
.
11) Caterham CSR 260 456//2,19 (570kg) (3.1)

Celalalt e Top Twenty facut astfel:
Se califica masini care: >210km/h, 0-100 <9s
Se fac topuri dupa: pret (Africa de Sud), Vmax, 0-100, l/100km
Daca are exista deci o masina care sa fie pe locul 1 la toate ar face 1 punct la fiecare categorie - total puncte: 4 realitatea e desigur diferita:

1) BMW 130i - 195puncte
2) Merc C320CDI 7Gtronic
.
7) Merc S320 CDI AT
.
11) Ford Focus ST -258
12) Merc E320CDI AT
.
16) Opel Astra OPC - 269
.
.
20) Seat Ibiza 1.8T Cupra 275

Interesant este ca in top 20 nu sunt decit 3 dieseluri - Mercedes pe care le-am listat

Altul - motoare CP/l
Aspirate:
1 Mazda RX8 - 178 (Wankel)
2 Honda S2000 - 119
.
6 Toyota Run X (Corola cred) - RSi - 105
.
10 Audi RS4 - 101 (4163cc)

Fortata (turbo, compresor)

1 Edonis -188
.
.
5 Mitsu Lancer EVO IX - 138
.
9 Audi TT si S3 - 126 (1781cc)
10 Bugatti Veyron - 123 (7993cc)

Din pacate topurile astea nu sunt pe web dar daca vreti uitati-va mai sunt si alte chestii pe acolo
http://motoring.iafrica.com/
Robert101524
QUOTE(Robert101524)
1) Konigseg CCR - 683//1.46 (1180kg) (3.2)
.
4)Ferrari Enzo - 550//1.81 (1200) (3.2)
5) Bugatti Veyron - 523//1.91 (1888kg) (2.9)
.
.
11) Caterham CSR 260 456//2,19 (570kg) (3.1)


De unde se vede ca nu are rost sa mergi sub 2 Kg/CP pantru ca aceleratia 0-100 se "inrautateste" de de la 2,9s la 3,2 smile.gif
igor_tm
Robert, da ceva statistici cu masini obisnuite, pentru muritorii de rand, nu ai vazut? Doar super car-urile se supun unui astfel de studiu?
James Kilowatt
QUOTE(igor_tm)
Calculez fiindca sunt inginer si nu pot lua niste cifre gata calculate, imi place sa le calculez eu singur :angel:

Secundele alea sunt scoase in nu stiu ce situatii, probabil niste piltoti de curse, anumite conditii. Caut altceva, niste cifre mai "statice", care sa nu depinda de sofer/etajare cutie. Nu-s un sofer profesionist, nu cred-ca in cazul meu etajarea cutiei influentiaza drastic dinamica. De aia m-am legat de doua cifre relativ statice, puterea motorului si masa masinii.


Pai nu prea ai cum sa "scapi" asa usor smile.gif Adica daca vrei sa elimini soferul, taman asta trebuie sa faci.... sa consideri soferul "perfect".
Valabil si pentru cutia de viteze, care influenteaza destul de mult demarajul. Daca nu esti convins fa un test 0-100 in treptele 1-2 si unul plecand cu a 2-a si schimband a 3-a si vei vedea ca diferentele sunt enorme chiar daca motorul si masa sunt aceleasi.

Nici peste distributia de mase nu poti trece usor, chiar si daca discuti numai de demaraj si nu despre tinuta de drum, si mai ales cand discuti de masini puternice. Distributia de mase inflenteaza aderenta si deci acceleratia maxima care se poate obtine la viteze mici. La plecarea de pe loc degeaba ai 400CP daca rupi aderenta si invarti rotile in gol.
Din motivul asta o masina cu 100 sau una cu 200CP probabil scot 0-50 cam in acelasi timp... diferentele cresc semnificativ de la 0-100, si tind la infinit intre 0-200 wink.gif
James Kilowatt
PS
O discutie pe aceeasi tema, unde s-au bagat si ceva ecuatii, cifre si diagrame s-a purtat aici
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=7169&start=0
Una ceva mai in contradictoriu aici biggrin.gif
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=2147&start=0

Iar aici s-a pus un programel care face calculele de care spuneai... luand in calcul destul de multi factori: Rapoarte cutie, distributie de mase, aerodinamica, etc.
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=7290&start=0
igor_tm
QUOTE(James Kilowatt)
PS
O discutie pe aceeasi tema, unde s-au bagat si ceva ecuatii, cifre si diagrame s-a purtat aici
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=7169&start=0
Una ceva mai in contradictoriu aici biggrin.gif
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=2147&start=0

Iar aici s-a pus un programel care face calculele de care spuneai... luand in calcul destul de multi factori: Rapoarte cutie, distributie de mase, aerodinamica, etc.
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=7290&start=0


Multam mult de link-uri!!!
Jeff
Cum spune si JK, e superficial sa definesti o masina sportiva pe baza raportului kg/CP. 300CP pe puntea spate difera radical de 300CP pe puntea fata. Masini cu motorul situat central se comporta altfel decat cele cu motorul in fatza. Pana la urma TU definesti ce e o masina sport pentru tine. Exista persoane care considera sportiv un Passat TDI de 130CP, altii le rad in nas. Nea' Einstein mai spunea ca totul e relativ...
igor_tm
QUOTE(Jeff)
Nea' Einstein mai spunea ca totul e relativ...


De acord cu relativitatea, si mai este o vorba, nu stiu cine a zis-o "Practica bate teoria". Indiferent cate calcule se fac pe hartie pana la urma un drive test le lamureste pe toate.

Toata discutia a pornit de la faptul ca incercam sa arbitrez mai multe modele pe care nu am sansa sa fac un drive test, pur si simplu vanzatorul nu le are disponibile. Si atunci am incercat sa ma leg de niste cifre, pe care puteam sa le gasesc usor. Am pornit de la raportul masinii mele actuale si dupa aceea am aliniat candidatele. N-am avut intentia de a defini criterii de selectie a masinilor sport. Am vrut cumva sa definesc o limita a unei masini "lenese".
HalbaSus
Eu as recomanda sa studiezi cateva caracteristici tehnice importante:
1. Acceleratia 0-100: ca sa fie cat de cat sprintena trebuie sa fie sub 10 secunde, desigur nu toate masinile cu o asemenea acceleratie sunt sportive, spre exemplu un ML320 cum au ai mei are acceleratie 0-100 in 9.5 secunde, totusi eu nu am vazut masina mai lenta in viata mea.
2. Viteza maxima > 200, aici e reflecat mai degraba coeficientul aerodinamic al masinii, in principiu orice masina cu acceleratia 0-100 sub 10 secunde ar trebui sa aibe o viteza maxima peste 200 km/h dar daca are un coeficient aerodinamic slab atunci nu va trece de aceasta valoare.
3. Suspensia... aici din pacate nu ai date "fixe", trebuie sa te iei dupa articole, comentarii, dar le gasesti si pe astea pe net. O suspensie moale nu va permite un stil de condus sportiv deoarece se va ridica prea mult cand accelerezi, va da in bot cand franezi si se va balansa pe viraje, pur si simplu iti taie cheful de mers repede.
4. Masa proprie sa fie sub 2 tone. Presupunand ca nu vrei o masina exotica cu motor amplasat central e foarte greu sa obtii o masina sportiva la o asemenea greutate chiar daca ai multi cp. In principiu cu cat e masina mai usoara cu atat e mai bine. Intre un Touareg spre exemplu care are 280 cp, 2.2 tone si acceleratie de 0-100 in 8.9 secunde si un sedan de 140 cp care face suta in 9.9 secunde, sedanul va fi mai "sportiv".

Lucruri pe care ar fi bine sa le ai la o masina sportiva (nu sunt obligatorii dar ajuta):
- tractiune spate sau integrala (dar in nici un caz SUV-uri)
- suspensii independente spate
- masa proprie sub 1.5 tone
- suspensii sport
- latimea pneurilor sa fie de minim 205
Mihai63349
As adauga:
- ampatament max. 2600 mm
- ecartament min. 1500
- console scurte
- distributia maselor cat mai aproape de 50%-50%
lucian39229
Lucruri pe care ar fi bine sa le ai la o masina sportiva (nu sunt obligatorii dar ajuta):
- tractiune spate sau integrala (dar in nici un caz SUV-uri)
- suspensii independente spate
- masa proprie sub 1.5 tone
- suspensii sport
- latimea pneurilor sa fie de minim 205[/quote]


hmm
eu le am doar pe astea
- suspensii independente spate
- masa proprie sub 1.5 tone
- suspensii sport
deci ma inscriu si eu pe undeva nu
motor 1.6 90 cai fabrica cred ca mai mult acu cu tobele hihihi
aa si e o masina din 92 totusi
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.