Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ce inseamna un 4x4 bun!
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Aria Tehnica Masini.ro
rafaello5
De mult ma intreb ce face o masina 4x4 mai buna ca alta.Ne luand in considerare unghiurile de atac ale unei masini ma intereseaza pur si simplu ce inseamana un sistem de distributie 4x4(mecanica) fara motor.Adica ce inseamna sa fie bun in off-road un sistem mai bun ca altu.Ca am vazut ca sunt diferite sisteme 4x4 dar nu ma convins nici unu ca asta ar fi cel mai bun.Sunt diferentiale Torsen, Haldex, de la Subaru, Mitsu, etc si fiecare face cam acelasi lucru: nu lasa sa se invarta o roata in gol si da putere la roata care are aderenta.Pai atunci nu mai conteaza firma ci sa fie 4x4.Atunci de ce se tot bat astia prin campionate DAKAR, si altele care nu imi vin acum in minte ca sa iasa primii.Asa ca fiabilitate ne dam singuri seama dupa cum e facuta masina si dupa cum au avut altii probleme cu ea inainte, ca oricum masinile de serie difera de cele de competitie.
Astept raspunsuri!
air_wolf
vezi ca e un topic de zeci de pagini pe tema asta...
in off-road e simplu: reductor+rapoarte mari+punti corespunzatoare+blocante manuale si treci aproape peste tot daca ai gume.
pentru fiecare gen de competitie exista un setup al masinii care te poate duce la finish. cu mitsu de exemplu poti face dakarul sau te poti catara cu el cum face Manole al nostru.
eu zic ca nu exista cel mai bun ci doar cel mai potrivit situatiei.
igor_tm
QUOTE(air_wolf)
eu zic ca nu exista cel mai bun ci doar cel mai potrivit situatiei.


Subscriu la afirmatia de mai sus.

Pentru un off road iti trebuie un Transfer Case (ca asa le zic englezii/americanii) cu reductor si atunci ve-i avea 4HI (tractiune pe 4 roti si viteza mare, raport fix de cuplu fata/spate), 2HI (tractiune pe spate si viteza mare), 4LO (tractiune integrala prin reductor, cand te catari pe dealuri abrupte si ai nevoie de cuplu pe roti, raport fix de cuplu fata/spate) si AWD (sistemul electronic decide el cat cuplu da pe fata si cat pe spate, in functie de conditiile de mers). In acest caz mecanica ii serioasa, cel mai rudimentar Transfer Case ii la Lada Niva, pe care l-am vazut eu. Totul ii manual. Noile modele insa au un motor electric care schimba pozitiile. Comanda se realizeaza din butoane. Un astfel de Transfer Case este si pe Mercedes G, nu stiu cum ii comanda ca nici odata n-am avit norocul/onoarea sa stau in asa masina.

La SUV-uri se incep variatii pe aceas tema, 4x4. Aici nu prea exista reductor, ca si principiu exista un ambreaj cu care se modifica rata de cuplu fata/spate. Torsen, din cate stiu eu, este doar mecanic, cuplul se duce acolo unde rotile derapeaza. Este simplu ca si realizare de aia se monteaza si pe Passat-uri, Golf-uri, Audi. Haldex este un producator de Torsen-uri, daca nu ma insel pe VAG-uri sunt Torsen-uri de la Haldex.

In concluzie, nu exista cel mai bun. Exista 2 principii si o sumedenie de realizari. Trebuie de parcurs multa literatura ca sa tragi concluzia care este cea mai buna realizare.
Watcher
QUOTE
Este simplu ca si realizare de aia se monteaza si pe Passat-uri, Golf-uri, Audi. Haldex este un producator de Torsen-uri, daca nu ma insel pe VAG-uri sunt Torsen-uri de la Haldex.


Aicea pur si simplu ai ucis-o smile.gif

1) Pe VW (Passat si Golf) nu sunt diferentiale Torsen, ci Haldex - care se potrivesc motoarelor transversale. Pe Audi sunt Torsen - care se potrivesc motoarelor longitudinale. A3 si TT cu motoare transversale au tot Haldex.

2) Diferentialele Torsen sunt produse de JTEKT Torsen North America, Inc. (FOST Toyoda-Koki Automotive Torsen North America Inc, FOST Zexel Torsen, Inc, FOST Diesel Kiki, FOST Gleason Power Systems) iar inventatorul este Vernom Gleasman.

3) Haldex este tot un diferential autoblocant, ca si Torsen, dar care are alt principiu de functionare fata de Torsen. Este produs de firma suedeza Haldex Traction AB, parte a grupului de firme Haldex.

In practica diferentialele Haldex sunt setate de genul 90-100% fata - 0-10% spate, pe cand Torsen este 50-50. Pe Audi RS4 este setat 60-40 spate.
igor_tm
QUOTE(Watcher)
QUOTE
Este simplu ca si realizare de aia se monteaza si pe Passat-uri, Golf-uri, Audi. Haldex este un producator de Torsen-uri, daca nu ma insel pe VAG-uri sunt Torsen-uri de la Haldex.


Aicea pur si simplu ai ucis-o smile.gif

1) Pe VW (Passat si Golf) nu sunt diferentiale Torsen, ci Haldex - care se potrivesc motoarelor transversale. Pe Audi sunt Torsen - care se potrivesc motoarelor longitudinale. A3 si TT cu motoare transversale au tot Haldex.

2) Diferentialele Torsen sunt produse de JTEKT Torsen North America, Inc. (FOST Toyoda-Koki Automotive Torsen North America Inc, FOST Zexel Torsen, Inc, FOST Diesel Kiki, FOST Gleason Power Systems) iar inventatorul este Vernom Gleasman.

3) Haldex este tot un diferential autoblocant, ca si Torsen, dar care are alt principiu de functionare fata de Torsen. Este produs de firma suedeza Haldex Traction AB, parte a grupului de firme Haldex.

In practica diferentialele Haldex sunt setate de genul 90-100% fata - 0-10% spate, pe cand Torsen este 50-50. Pe Audi RS4 este setat 60-40 spate.


OK, tot timpul este loc de invatat... cu ocazia asta m-am luminat si eu. Multam! Si voi fi mai atent la detalii, am bagat in aceas oala Torsen si Haldex din cauza denumirii, diferential autoblocant. Acum nu stiu exact care din ele, cred-ca Haldex, are un motor electric folosit pentru comanda, pe cand Torsen ii mecanic 100%. Sau iarasi le-am zapacit? :angel:
Watcher

Haldex contine intr-adevar o pompa hidraulica operata electric, care transfera pana la 1600 Nm si una hidraulica mecanica care transfera pana la 2400. Prima data intra in functiune cea electrica.
In plus, sistemul este controlat electronic, folosind informatiile de la ESP.
Mihai63349
Torsen este mult mai bun, dar si mai scump. Este si foarte ingenios construit. Personal, prefer sistemele fara prea multi "pitici" care sa gandeasca inainte sa ia decizia de a transfera cuplul.
air_wolf
alooo, pauza. nu incepeti cu vag sau alte alea. e vorba de masina de teren! biggrin.gif
Mihai63349
Eu am inteles ca era vorba de masini 4x4 in general.
air_wolf
QUOTE(Mihai63349)
Eu am inteles ca era vorba de masini 4x4 in general.


nu, e fix de off-road, scrie in rindul 2 din primul post.
G e o r g e
adica ce air_wolf vrea sa zica : cand o face VAG masini de teren o sa vorbim si de ei laugh.gif
air_wolf
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ok, putem vorbi de touareg, care echipat cu gume adecvate si cu suspensie reglabila si cu blocant este cel mai 4x4 dintre SUV-urile germane
igor_tm
QUOTE(air_wolf)
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ok, putem vorbi de touareg, care echipat cu gume adecvate si cu suspensie reglabila si cu blocant este cel mai 4x4 dintre SUV-urile germane


sa nu uitam de Mercedes clasa G! ca ala ii de ceva vreme pe piata....
air_wolf
ala nu e suv biggrin.gif e un soi de dinozaur in curtea mercedes, dar nu-l scot pentru ca au o clientela fidela care s-ar duce imediat la concurenta daca l-ar scoate din productie biggrin.gif
Bogdan104277
Salut tuturor,

Interesant topic, sper ca nu va deranjeaza cateva opinii:

Spre deosebire de ce cred multi, G-ul nu prea este un dinozaur, ci mai degraba un "T-Rex" al 4x4, nu un SUV - sistemul lui de tractiune este foarte performant - blocare "on the fly" diferentiale (toate), cuplarea reductorului deasemenea "on the fly". Bineinteles ca solutia tehnica respectiva este deosebit de scumpa.

Pe de alta parte Pajero (2007), ofera aceleasi performante numai cu 2 diferentiale blocabile - central si spate, blocabile deasemenea din mers si un autoblocant pe fata. Dezavantajul este ca nu poate cupla reductorul "on the fly" ci stationat. Avantajul - diferenta de pret, care este enorma, in favoarea lui Mitsu.

Pentru off-road suspensia pneumatica nu face doi bani, te lasa cand ai mai mare nevoie de ea. Si atunci sa vezi "distractie" - scoate o masina de doua tone si ceva - trei, pusa pe burta.
Pentru off-road iti trebuie sisteme clasice, pur mecanice, sa-ti ofere siguranta, gen punte rigida sau brate triunghiulare duble pentru fata si punte rigida sau multilink pe spate.

Parerea mea... biggrin.gif
air_wolf
uite un om care imi place cum gindeste arigato.gif
alex111735
eu am lada niva 4x4 si sunt ff multumit de ea.
e ca n`am servo directie, n`am abs sau piele la fund nu`i stres.
dar este 4x4 permanent
reductor hi - lo
diferential blocabil
punti independente
destul de inalta
+ da porneste la -35 grade fara probleme(am testat`o in 2005 in intorsatura buzaului la -36,2 grade)

si culmea costa doar 8500 euro cu toate taxele
cu aer conditionat si servodirectie ajunge la 9685 euro(in cluj la reprezentanta)

eu sunt multumit de ea pentru raportul pret-calitate este super ok.
+ ca si vara si iarna baga aer cald tongue.gif deci nu mi frig
- ii nasol ca toate-s invers, cheia ii pe stanga, geamurile se ridica invers si multe altele
air_wolf
daca vrei pentru ea un kit de inaltare, iti dau eu, moka. am vrut si eu una, dar am renuntat la ea pt freelander
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.