Piesele Dracula, my love și Lovestruck rămân în concurs
Organizatorii selecției naționale Eurovision Song Contest 2007 au decis, miercuri, că cele două piese Dracula, my love (compozitori Marius Moga, Andrei Maria, Eduard Andreianu) și Lovestruck (compozitor Thomas G:sson) rămân în semifinala care va avea loc sâmbătă, 3 februarie 2007, după ce au fost analizate de trei specialiști.
Cele trei personalități din lumea muzicii care au analizat melodiile au decis că, deși există asemănări între piesele din selecția națională și cele considerate originale, nu se poate afirma că melodiile acuzate sunt niște plagiate.
"Am apelat la analiza unor personalități pe care le-am considerat obiective, neimplicate în Eurovision, anul acesta, astfel încât să nu existe niciun fel de suspiciune în legătură cu concluziile lor. Concluzia unanimă a fost că cele două piese nu pot fi acuzate de plagiat. Una dintre analize, cea acordată de domnul Dan Dediu, a mers în amănunt, comparând inclusiv partiturile. Dacă vor exista doritori, la cerere, vom putea prezenta aceste analize. O altă mărturie, însoțită și de o analiză la computer, va fi difuzată în dezbaterea de după finală, pentru a spulbera orice semn de întrebare", a declarat Dan Manoliu, coordonatorul selecției naționale pentru Eurovision.
El a adăugat totodată că inițiativa UCMR de a se reuni, mâine, și a analiza aceste cazuri, independent de demersurile televiziunii publice, sunt binevenite. "Este lăudabilă inițiativa Uniunii, în condițiile discuțiilor aprinse care s-au purtat anul acesta în jurul acuzațiilor de plagiat de la Eurovision. TVR, ca organizator, nu-și poate dori nimic altceva decât ca organismul abilitat, în care sunt reuniți compozitori și muzicologi, să analizeze cazurile și să facă ordine în domeniu. Poate așa, la anul, vom avea mai puține surprize neplăcute", a mai spus Dan Manoliu.
Mai jos regăsiți fragmente din concluziile celor trei specialiști consultați de TVR pentru luarea acestei decizii.
Scandalurile privind acuzațiile de plagiat din selecția națională a Eurovision nu sunt singulare. Inclusiv televiziunea care va găzdui finala europeană, în Finlanda, YLE, a fost nevoită să ancheteze un caz de presupus plagiat, acuzațiile fiind respinse de specialiștii consultați de către organizatori. Anterior, postul finlandez de televiziune a eliminat două piese care fuseseră difuzate pe youtube.com înainte de 1 octombrie 2006.
Declarații specialiști consultați de TVR
Dan Dediu (compozitor, doctor în muzicologie, cadru universitar la Academia de Muzică din București, catedra compoziție, membru al UCMR): "Concluzii privind melodia Dracula, my love vs. When religion comes to town - Din punct de vedere muzical, piesa Dracula, my love este mult mai elaborată și mai complexă decât cealaltă. Chiar și estetic, ea e superioară celeilalte. Sub raport cantitativ, luând în considerație numărul de parametri analizați (tonalitate, măsură, sistem intonațional, modul, scriitură, tehnică de compoziție, armonie, stil, formă, ethos, aranjament) lucrarea nu poate fi considerată plagiat.
Sub raport calitativ, anume impresia audiției, pregnanța și gradul de fredonabilitate al motivului folosit, adică tot ceea ce rămâne dintr-o piesă muzicală când aceasta a ajuns la final, lucrarea poate fi considerată o copie deformată a originalului. Aceasta deformare se realizează prin context și prin expresie.
Nu există suficiente argumente pur muzicale în a dovedi plagiatul, care este furt intelectual conștient. Acest caz se poate plasa mai mult sub semnul unei influențe muzicale pe care autorul a suferit-o, conștient sau nu, dintr-un anumit sound comun al fuziunii genurilor rap și ethno. Acest caz s-ar mai putea defini și cu termenul de împrumut melodic.
Desigur, acest împrumut melodic se poate dovedi și proba (n.n - după cum a făcut-o autorul în analiza invocată). În ce măsură este moral pentru un compozitor să apeleze la acest împrumut, acesta este un alt subiect.
Argumentul hotărâtor, în opinia mea, este cel expresiv. Expresia muzicală a celor două muzici este foarte diferită, iar textura sonoră le conferă semnificații muzicale ce țin de culturi diferite: pe de o parte cea românească, pe de alta cea arăbească."
Referitor la Lovestruck vs. Tango, Tango: "Din punct de vedere muzical, piesa Lovestruck este mai simplu lucrată și mai schematică decât Tango, Tango. Sub raport cantitativ, luând în considerație numărul de parametri analizați, lucrarea în ansamblul ei nu poate fi considerată plagiat. Problema refrenului asemănător intră în zona variantelor melodice posibile ale unui model melodic răspândit în muzica tonală. Aceste variante sunt, e adevărat, foarte apropiate una de alta, mai ales sub aspectul celulei inițiale, pregnantă și ușor memorabilă. Sub raport calitativ, anume impresia audiției, pregnanța și gradul de fredonabilitate al motivului folosit, adică tot ceea ce rămâne dintr-o piesă muzicală când aceasta a ajuns la final, lucrarea Lovestruck poate fi considerată, în ceea ce privește numai refrenul său, o variantă sărăcită a refrenului piesei Tango. Cred că aici se poate folosi termenul de compilație muzicală. Nu este plagiat, nu e copie, ci doar o compilație melodică pe baza unei scheme performate, comună celor două melodii."
Mihai Alexandru (compozitor, autor al melodiei DonŽt break my heart care a reprezentat România la Eurovision în 2003):
"Piesele nu sunt nici pe departe plagiate cu toate că se simte o reală intenție la piesa trupei Simplu și a solistei Andra de a semăna ca stil cu E-Type. Este vizibil că de acolo a plecat ideea piesei lor. În ceea ce privește grupul Indiggo, mi se pare că sunt băgate într-un scandal fără motiv. Mai ales că știm că autorul este același și este normal să-și păstreze stilul în tot ceea ce face. (...) Nici legal nu se poate pune problema celor 8 măsuri în care se respectă o partitură în cazul piesei originale și piesa acuzată".
Adrian Ordean (compozitor): În cazul Dracula, my love vs. When religion comes to town - "Este o asemănare întâmplătoare, accidentală. Poate să fie o inspirație comună din folclorul românesc sau folclorul specific zonei geografice în care se află România. Dintr-un total de 4 măsuri analizate, concluzia este că primele două măsuri sunt asemănătoare doar în proporție de 96%, deoarece linia melodică E-Type folosește câteva mordente care în linia melodică Dracula, my love nu se regăsesc. Măsurile 3 și 4 nu seamănă. Ritmul este asemănător, dar scriitura este diferită. Orchestrațiile per general sunt asemănătoare, datorită genului muzical comun în care se încadrează ambele piese, dar sunt diferite. NU ESTE PLAGIAT."
Referitor la Love struck vs. Tango, tango: "În acest caz se poate vorbi, eventual, de un autoplagiat, dar ca și în situația Moga - E-Type, este vorba de o asemănare. Părerea mea este că omul și-a "adus aminte" de cântecul acesta din 2004 și a decis că puțin modificat ar putea să fie OK și în 2007. Cântecele seamănă între ele, dar la o analiză mai atentă am avut același rezultat ca și în celălalt caz: NU ESTE PLAGIAT."
Data: 31-01-2007
articol preluat de aici:
http://www.tvr.ro/eurovision/noutati.php