V-ați luat în leasing mașină din America, Japonia sau Coreea după luna august 2006? Ați fost neinspirați! Din cauza modificărilor legislative, costurile leasingului ar putea crește cu 50%. Soluția oferită de consultanți: trimiteți mașina înapoi!

Viorel G., speriat după ce a citit în presă că, de la 1 ianuarie 2007, se vor modifica foarte multe lucruri în Codul fiscal, a decis să își cumpere mașină în luna aprilie a lui 2006, ca să evite complicațiile de după aderare. Din păcate, pentru că nu a putut să se ocupe de toate actele necesare, de drumurile la firma de leasing etc., a amânat cumpărarea mașinii până în luna septembrie.
Acum este foarte mulțumit de achiziție, dar, nu știe că problemele sunt departe de a se fi terminat. „Problema cea mai mare la leasing este cea care se referă la mașinile cumpărate din Statele Unite ale Americii, din Japonia sau Coreea, pentru că lor li se aplică niște prevederi care ar crește considerabil costurile leasingului“, spune Daniel Anghel, director Tax & Legal services la PriceWaterhouseCoopers. Mai precis, sunt două reglementări, care, coroborate, conduc către această concluzie. Prima dintre acestea se referă la modificarea, de ordin tehnic, intervenită în august la regimul vamal. Atunci, regimurile de import au fost uniformizate. Înainte de luna august, vorbeam despre import definitiv sau import temporar, dar, după acest termen, nu vom vorbi decât despre import temporar.

Cea de-a doua prevedere este cuprinsă în Tratatul de aderare și spune că admiterea sau importul temporar, funcțional, trebuie să fie în conformitate cu legislația comunitară. Or, în legislația la care face referire Tratatul, leasingul și regimul de admitere temporară nu funcționează așa cum este prevăzut în legislația românească - cu exonerare totală pentru leasing. Ceea ce înseamnă că aceste contracte, care au fost încheiate pe admitere temporară, se vor închide pe taxe românești. Ce înseamnă asta? Se vor plăti taxe vamale de 30%, comision vamal, plus accize și TVA. „Într-o interpretare agresivă a legii, pentru că reglementările europene o prevăd, aceste taxe se vor aplica nu la valoarea reziduală, acel 20%, ci la valoarea integrală a contractului“, mai precizează Daniel Anghel. În plus, potrivit Tratatului, se vor datora și dobânzi compensatorii (pentru amânarea restituirii bunului), ceea ce va ridica costul pentru posesorul mașinii la aproape 50%.
Ce sfaturi dau consultanții: reexportați-le, dați-le înapoi! Reacția firmelor de leasing întârzie să apară. „Noi am făcut toate calculele și am avertizat firmele de leasing, dar multe dintre ele nu vor să ne creadă, iar altele așteaptă clarificări legislative, care, însă, nu au apărut!“, ne spune un consultant.

50%
Cu atât ar putea crește costul leasingului în cazul mașinilor importate din afara comunității europene. Excepție fac mașinile importate din Turcia, datorită faptului că taxele vamale pentru această țară sunt zero.

„Pentru contractele încheiate înainte de luna august, nu este nici o problemă“, precizează Dan Schwartz, managing partner, Scot & Company Consulting. „Deși și aici ar fi ceva de spus, anume că se vor plăti taxe vamale românești și ele se vor duce la Bruxelles“, mai explică Dan Schwartz. În ceea ce privește contractele de leasing încheiate în ultimele zile ale lunii decembrie 2006, pentru care bunurile nu au intrat în țară, Dan Schwartz ne explică că bunurile vor intra în spațiul vamal românesc și vor fi puse în liberă circulație prin import definitiv. Se vor plăti taxe vamale europene, la valoarea întreagă. „Legea românească spune că plata taxelor vamale se face la valoarea reziduală și ea nu a fost abrogată. Dar ea intră în contradicție cu legislația europeană, care obligă la plata taxelor calculate la întreaga valoare a bunului. Or, nu este exclus ca această neconcordanță să genereze aceleași reacții negative și măsuri punitive din partea Consiliului UE ca și deja celebra taxă pentru prima înmatriculare sau taxele locale colectate de Consiliul Local Giurgiu“, arată Dan Schwartz, SCC.

O altă modificare se referă la faptul că, din acest an, TVA se va aplica la rata societății de leasing din statul în care este stabilită societatea. „Spre exemplu, dacă eu, client român, cumpăr din Austria, voi plăti TVA aferentă în Austria“, explică Mihai Vântu, VAT manager la PWC. De asemenea, firmele care vor cumpăra mașini în leasing nu vor mai putea deduce TVA, dar vor putea cere statului din care au cumpărat mașina, să îi ramburseze TVA.