Verificarea unei masini la cumparare e delicata si e bine sa fie facuta de un specialist
Dar in lipsa de asa ceva facem fiecare dupa cum ne taie capul
Eu asa as face la o lada (si nu numai)
- examinat caroseria – cum foarte bine a zis Cosmin, + dat capitonaj podea + portbagaj jos si vazut urme de accident, dat cu pumnul in contraaripi etc pt a vedea daca au fost chituite
- daca suspectezi ca o portiune a fost chituita mult iei un magnet si il plimbi pe acolo – unde e tabla o sa prinda, unde e doar chit o sa « scape »
- - o persoana sta sub masina (langa) si o alta zguduie puternic pt a observa daca nu se misca lonjeroane ruginite etc la socuri
- examinat masina pe dedesubt pentru eventuale lovitui de la gropi etc.
- vazut interiorul – uzura volanului, a schimbatorului (asta nu prea se vede ca e din plastic dur si tine mult…), scaune, verificat ca merge tot – climatizare, comenzi bord etc.
- se apuca (2 persoane) de bara din fata si apoi spate, se balanseaza puternic sus-jos de 3-4 ori si se da drumul brusc : masina tre sa se opreasca din balans dupa max 2 oscilatii, altfel amortizoarele sunt uzate(la o lada buna se sopreste dupa prima oscilatie)
- o persoana sub masina pune mana pe fiecare cap de bara in timp ce alta misca tare de volan stg-dreapta : capetele nu tre sa aiba nici cel mai mic joc, altfel vor trebui schimbate in curand…
- la fel si la pivoti : aici ori se misca/apasa de masina, ori cel mai bine se ridica pe o capra (cric stabil, sa nu cada masina
si se misca de roata tinand de partea superioara si inferioara a rotii ; de obicei pivotii de jos uzati se simt in ers, cand bat tare si azurzitor (pastrand proportiile de rigoare
)))))))))))
proba de drum
- se umpla rotile la 2 atm pe fata si pe spate – asa vei simti mai usor batai in suspensie, cauciucuri su probleme, amortizoare duse etc.
- se porneste motorul rece (rece, fara sa mai fi fost pronit in ziua aceea ! – asa e ideal) si se asculta pt eventuale batai in motor etc.), dupa pornire socul se inchide 2-3 mm si motorul trebuie totusi sa mearga bine
- se pleaca cu masina si se vede : cum se incalzeste motorul, cum trage, cum accelereaza (lin sau cu zmucituri – asta se face din reglaje, nu e grav)
- se asculta batai in suspensie, sirectie, se merge pr drumuri proaste
- se mai asculta : zgomot diferential (pt asta e bine sa stai in spate si sa asculti si cu geamul deschis si apoi cu el inchis), zgomot ruklment cardan, rulmenti roti etc.
- se merge si tare, si cu acceleratii puternice, dar si incet, si cu acceleratii line (de ex. de la 5 la 40 la ora intr-a doua) ascultand cu atentie ce se intampla
- cutia de viteze tre sa se asctioneze usor, acceleram de cateva ori brusc in fiecare viteza sa vedem daca sare din viteza (nu tre sa sara, evident!)
ambreiajul tre sa fie lin si progresiv
- se face stanga dreapta de volan in mers (nu la 1000 la ora !
)))))) pt a observa uzuri in suspensie-directie etc.
- dupa ce s-a incins bine oprim si ne uitam la motor : nu tre sa aiba scurgeri de ulei, piese atasate slab (suruburi lipsa etc.)
- punem mana pe frane : in spate nu tre sa fie incins dupa un drum in oras, in fata tre sa fie caldute
tre apoi sa calculam ce nu e in ordine si cat costa reparatiile, pe care sa le scadem eventual din costul de achizitie – dar la cat costa o lada daca mai scadem si astea tre ne dea vanzatorul bani sa-i luam masina
)))))))))))))))))
oricum, merita muuuuult mai mult sa luam o masina cu o caroserie cat mai buna, chiar daca are mecanica mai slaba… decat o mecanica super dar cu o caroserie cazuta…
succes
ps – daca am uitat ceva va rog completati, e spre binele nostru al tuturor