Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ce inseamna acest gear ratio?
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Aria Tehnica Masini.ro
Dan95410
Vreau sa-mi cumpar o masina, deja m-am hotarat, si as vrea sa stiu daca exista o modalitate de a schmba vitezele intr-un mod cat mai apropiat de ceea ce cere motorul. Am gasit acest Gear Ratio, dar nu stiu cum se traduce. Masina are un motor de 2L pe benzina si 5+1 viteze.

1st ratio: 3.573
2nd ratio: 2.109
3rd ratio: 1.391
4th ratio: 1.029
5th ratio: 0.805
reverse ratio: 3.308
Final Drive Ratio: 3.947

Ce inseamna toate aceste cifre in traducere libera pt un sofer amator?
James Kilowatt
Inseamna rapoarte de demultiplicare. Inmultind gear ratio de la fiecare treapta cu final gear ratio, afli cate ture face motorul pentru o tura a rotii (raportul total de demultiplicare). Sau raportul intre turatia motorului si cea a rotii. Daca inmultesti turatia rotii cu circumferinta pneului poti afla viteza reala intr-o anumita treapta de viteza functie de turatie.

Sau inmultit cuplul motorului la o anumita turatie cu raportul asta total de demultiplicare afli cuplul la roata.... wink.gif si eventual te lasi mai greu pacalit de valori mari ale cuplului motor care nu inseamna neaparat valori mari ale cuplului la roata.
Dan95410
Un pic cam prea complicat pt mine. Nu-mi arati te rog cum faci acest calcul pt o viteza(1->5) la roti de genul:7.0J x 17 / 215 / 50R17.
Nu ma prea intereseaza cuplul pt ca vreau o masina de familie, care sa mearga ok, nu sa fac curse (totusi am 144 cp). Multumesc
James Kilowatt
Sa spunem treapta a 3-a.
Raport total de demultiplicare - 1.391*3.947=5.49

Adica atunci cand motorul are 3000rpm roata are 3000/5.49=546.42rpm

Iar cuplul de la motor ajunge la roata multiplicat de 5.49 ori. Pun o poza cu cuplul care ajunge la roti functie de viteza la masina mea, pentru care am datele complete pentru exemplificare. Practic e aceeasi curba, insa "turtita" oe y si intinsa pe x.

Un pneu 215/50/17 are circumferinta 2032mm.

In treapta a 3-a, la 3000rpm faci deci 546.42*2.032=1110m/min. Adica 66.61km/h

Intr-a 5-a, tot la 3000rpm ai 115.1km/h. Eu la Nubira tot cu motor de 2L insa doar 133CP am 103km/h.

Pare o cutie bine etajata pentru 144CP, desi o treapta a 5-a o idee mai scurta ar aduce probabil un plus de performante, insa si un plus de zgomot la viteze mari.
Plus de performante adica reprize mai bune (probabil ca ai acelasi demaraj cu nubira mea desi ai 11CP in plus) si o viteza de varf mai mare (nu cred ca intr-a 5-a ajungi la turatia de putere maxima incat sa exploatezi si ultimul CP, desi e greu de spus)
De fapt...
La ce turatie e puterea maxima?
Si care e viteza maxima data in carte?
Dan95410
Multumesc
144PS la 6400 rpm
La ce turatii se schimba in general vitezele la aceasta masina?
Viteza maxima:207 km
0-100: 9.9 sec
cuplu maxim:195 la 4600
James Kilowatt
Destul de turat motorul, se confirma ce spuneam mai devreme. De ex Nubira mea atinge suta in 9s desi e mai slaba (posibil sa fie si mai usoara). Ai cumva si valorile reprizelor 80-120 in treptele 4 si 5?

Ai fi castigat sigur ceva cu o cutie mai scurta la performante, si la reprize si la viteza de varf. Sau eventual cu pneuri mai mici wink.gif Insa spuneai ca nu dupa performante alergi. Atingi 207km/h fara sa utilizezi toti cei 144CP. 144CP i-ai avea la 245km/h.... Masina ta depaseste fara probleme 190km/h intr-a 4-a... In anumite conditii, de exemplu o usoara panta sau vant din fata s-ar putea sa atingi o viteza maxima mai mare cu a 4-a decat cu a 5-a.

Bag mana in foc ca cu niste pneuri mai mici cu 10-15% (205/40/16 sa zicem) la circumferinta se duce la 215-220 real si ar avea reprize mai bune. (probabil se da acul vitezometrului peste cap, ar indica vreo 260 biggrin.gif)

Vitezele trebuie schimbate functie de ce vrei sa faci... cu cat vrei mai mult nerv, cu atat mai sus. Oricum, e de evitat mersul subturat... daca schimbi la 2000rpm nu castigi nici la confort nici la economie.
Dan95410
Asta era urmatoarea mea intrebare. La ce turatie ar trebui sa schimb vitezele la aceasta masina, care ar fi plaja de viteze pt fiecare viteza a schimbatorului si eventual turatia maxima cand sigur ar trebui schimbata viteza avand cele mai bune performanta la consum (fara sa afectez masina si fara sa stea pe loc). Are trecut un consum urban de 11.4.
James Kilowatt
Greu de spus... probabil destul de sus, spre 4500rpm. In general randamentul maxim e in jurul turatiei de cuplu maxim.

Insa trebuie sa aceelerezi progresiv. Adica consumi si accelerezi mai bine urcand lin spre 4500rpm decat accelerand la blana si schimbat la 2500.
Multi asociaza condusul turat cu cel sportiv si pe cel subturat cu economicul, insa nu sunt obligatoriu acelasi lucru. E foarte important sa calci progresiv acceleratia.
Nu are computer de bord sa te invete?
Dan95410
Are computer de bord si arata tot ceea ce vreau(inclusiv o busola care arata E V N S, si care nu-i pot intelege utilitatea), dar nu are consum instantaneu, ci doar mediu, si restul, cata benzina mai ai in rezervor si cat mai poti merge pana la alimantare. In rest chestii inutile(adevarul e ca nu prea am intrebat de altele).
Si mai am o intrebare, aceasta masina are doar TCS(traction control system) care cei de la reprezentanta mi-au zis ca e un fel de ESP. ESP stiu foarte bine ce este si cum functioneaza dar nu sunt foarte lamurit cu acest TCS.
James Kilowatt
TCS-ul clasic e un sistem care iti franeaza roata care patineaza si reduce puterea motorului, ca sa te impiedice sa rupi aderenta. Insa uneori poate fi pacalit, daca ambele roti patineaza simultan.
Cso96419
TCS-ul este folositor mai ales iarna pe drum alunecos-nu lasa roata sa rupa aderenta, shi asa te deplasezi inaine, pe cand daca se invart in loc nu faci nimic.
ori ex. la demaraj puternic nu se pierde timo si energie la invartitul in gol al rotii.
acest lucru se poate realiza in doua feluri: se taie alimanterea la motor pe o perioada scurta sau diferentialul nuta cuplul pe roata opusa
James Kilowatt
Asta cu mutatul cuplului prin diferential se intampla rar, la masini cu pretentii. La cele mai obisnuite se franeaza doar roata care patineaza si se taie gazul.
Watcher
Pe de alta parte, daca esti impotmolit TREBIE SA DECUPLEZI TCSul daca vrei sa mai ai vreo sansa sa iesi de acolo, ca altfel pur si simplu nu poti sa invarti rotile...
rafaello5
Pai daca esti impotmolit si trebuie sa decuplezi TCS atunci nu ii mai vad rostul.Chiar nu ajuta TCS-ul mai mult in astfel de situatii?Eu asa credeam.Pai si care e solutia in astfel de situatii.Adica ce sistem iti trebuie in astfel de situatii?Ca ma gandesc ca si masinile 4X4 au TCS si ele daca raman impotmolite ce mai fac?Sau la 4x4 au diferentialul care transmite pe puntea care trage mai bine dar si asa ala nu are TCS si ii franeaza rotile.Asta e o dilema pentru mine!!
Mihai63349
Daca ramai impotmolit in argila, solutia este un tractor. TCS-ul nu te ajuta cand ramai impotmolit. El echipeaza masinile pentru a ajuta tractiunea in situatii mai dificile, nu imposibile. Daca toate rotile sunt fara aderenta, mai bine decuplezi TCS-ul si te bazezi pe eventuala aderenta apneurilor. Oricum, sunt foarte rare cazurile cand te salvezi astfel. Daca ai ajuns intr-o astfel de situatie, cel mai bine e sa fii echipat cu ... un telefon.
HalbaSus
QUOTE(Cso96419)
TCS-ul este folositor mai ales iarna pe drum alunecos-nu lasa roata sa rupa aderenta, shi asa te deplasezi inaine, pe cand daca se invart in loc nu faci nimic.


Pe drum inzapezit sau inghetat TC-ul trebuie decuplat, altfel rotile vor refuza sa se mai invarta mai ales daca ai de urcat ceva. Exemplu concret: am incercat sa urc cu audi-ul meu pe un drum inzapezit cu ASR-ul (TC) pornit, bineinteles ca acesta clipocea in bord si reducea puterea motorului pentru a preveni invartirea in gol pana cand masina s-a oprit. Am coborat si am urcat fara ASR (TC), era evident ca rotile se invart in gol (vitezometrul arata o viteza mult mai mare decat cea reala) dar totusi masina inainta, chiar daca nu intr-un mod foarte eficient. Aceasi chestie am observat-o la un E-class cu tractiune spate care parcase si avea rotile din spate pe o portiune inzapezita, cu ESP/TC-ul pornit nu reusea sa porneasca, a decuplat controlul tractiunii si desi rotile s-au invartit putin in gol a reusit sa iasa.
James Kilowatt
Daca ai niste pneuri care arunca noroi, ajuta sa invarti rotile "in gol". Chiar daca nu creste aderenta, noroiul aruncat cu viteza in spate inseamna forta inainte.
ozz86651
Si ce forta biggrin.gif
TCS se decupleaza iarna. El foloseste la acceleratii mari in curba care duc la understeering sau scaparea violenta a masinii, daca n-ai peste 180CP nici nu prea ai cum sa le experimentezi in conditii normale.
Mihai63349
Ala nu-i ESP-ul?
Bogdan104277
Se poate folosi controlul de tractiune si iarna pe zapezi, polei, etc, dar trebuie sa stii sa-l folosesti: de exemplu sa selectezi o trepta de viteza superioara si sa nu lipesti pedala de acceleratie de podea ci sa apesi foarte usor si progresiv pe pedala. In general logica sistemului ii comanda ca dupa un timp daca fenomenul de patinare persista sa reduca cuplul motor pentru a nu supraincalzi franele. Asta pentru ca in prima faza controlul turatiei rotilor care patineaza se face cu sistemul de franare.

Bineinteles in conditii offroad controlul de tractiune mai mult te incurca, dar deasemenea intervine problema experientei - trebuie sa stii cand sa-l decuplezi si cum sa folosesti masina fara control de tractiune (indiferent de acronimul utilizat pentru desemnarea lui). IMPORTANT - cand intri in noroaie, decuplezi controlul de tractiune inainte de a te aventura offroad si setezi transmisia masinii pentru ce e mai rau (la cele 4x4), gen Pajero, G, Land Cruiser, etc.
Ionita111731
De ceva timp caut informatii despre acest "gaer ratio" si nu prea am gasit mare lucru.....in sfarsit vad ca James Kilowatt se cam pricepe.
M-am chiuit sa-ti inteleg calculul ala si in sfarsit am inteles ceva....dar nu inteleg o chestie, se pare ca nu merge la masina la care am calucat eu.
Poate ma lamuresti cumva.....
am caluclat pt Skoda Octavia RS TDI 170CP 350NM

1- ratio: 3.77
2- ratio: 2.09
3- ratio: 1.32
4- ratio: 0.92
5- ratio: 0.90
6- ratia: 0.76

Final Drive Ratio: 3.68

Un pneu 225/45/17 are circumferinta 1992mm

-am calulat pt treapta 4 la 4300rpm si imi da o viteza de 151km/h
-iar treapta 5 la 4300 rpm io da o viteza de 158km/h

ceva nu e bine....poate imi spui si mie unde am gresit
[/b]
James Kilowatt
Mie mi-a iesit asta, in km/h:
37.0
66.8
105.8
151.8
155.2
183.8
Mi se pare surprinzator de putin.... in treapta a 6-a.
ozz86651
Eu ma intreb: chiar sint asa multi oameni care nu au vazut in viata lor o bicicleta de aproape dar au masina?
Iulian HondaFan
treapta a 5-a e facuta aiurea la cutia asta (raportul este cvasi-identic cu cel al treptei 4). ratia pentru viteza a 6-a este OK, de regula nu scad sub 1.7 si raportele de multiplicare scad mai abrupt intre treptele inferioare decat intre cele superioare...

calculator special pentru asta aici:

http://www.spiretech.com/~vw6spd/tech.html
Ionita111731
Mersi pt raspuns.

Dar totusi cred ca datele technice ale transmisiei sunt gresite.

Am tot cautat date despte "gear ratio Skoda Octavia RSTDI" si cam nimik, poate ma ajuta cineva. blink.gif



[color=blue][/color]
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.