Help - Search - Members - Calendar
Full Version: despagubire RCA?
Masini.ro Forum > Masini.ro > Juridico-financiar
Dan-399
Buna tuturor.

Pe scurt: accident smile.gif. Vinovat: eu.
Problema: asiguratorul RCA nu il despagubeste pe pagubit decat cu o suma pe care o considera "maximala" ( valoarea de nou a bunului la data accidentului ). Reparatia costa 7000 RON iar RCA-ul plateste doar 4700.

Pagubitul vrea sa ma dea in judecata pentru a-si obtine diferenta.

Help!

PS: daca se poate - niste raspunsuri cu trimitere la lege ar fi perfect:
1. Unde scrie ca asiguratorul nu plateste decat max. valoarea de nou?
2. Daca aia e valoarea de nou - cum imi poate mie cere sa-i dau ceva peste valoarea aia? Ce sanse am daca mi se intenteaza proces? Ca nu-mi vine sa arunc banii asa degeaba Smile mai ales acum ca vin sarbatorile wink.gif

Multumiri anticipate
test70259
la cine ai incheiat rca-ul ?
Dan-399
Din pacate n-am avut de ales (masina luata in leasing anul asta - primul RCA il alege firma de leasing) : ASIBAN.

Nu stiu daca conteaza numele asiguratorului - desi pe chestia asta sunt nemultumit de HVB leasing. Bine ca am CASCO la Allianz - si RCA la o firma de apartament ( in Cluj "sediul" e un apartament de 4 camere ) x(
danmatyas
eu nu inteleg.daca valoarea de nou e 47 milioane cum il costa pe ala 70 milioane reparatia?
guerilla
in lege zice asa:

Art. 39. - (1) Despagubirile pentru autovehicule nu pot depasi cuantumul pagubei, diferenta dintre valoarea autovehiculului la data producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limita maxima a despagubirilor stabilita conform documentului de asigurare RCA.
(2) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul ramase neavariate, cuprinsa intre 0,1% si cel mult 25% din valoarea autovehiculului la data producerii accidentului.
(3) Cuantumul pagubei la autovehicule este egal cu costul reparatiilor partilor componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de autovehicul, stabilite la preturile practicate de unitatile de specialitate. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele juridice legal autorizate, care au in obiectul lor de activitate comercializarea de autovehicule, parti componente, piese inlocuitoare si a materialelor pentru acestea, cu exceptia celor in regim de consignatie, si/sau executarea de lucrari de intretinere si reparatie la autovehicule.
Art. 40. - (1) Valoarea autovehiculului la data producerii accidentului se stabileste scazandu-se din valoarea de nou a acestuia uzura corespunzatoare.
(2) Modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzatoare, prevazute de prezentele norme, se aplica inclusiv in cazul despagubirii stabilite prin hotarare judecatoreasca.
Art. 41. - Prin valoarea de nou a autovehiculelor avariate se intelege:
a) pretul de comercializare practicat de unitatile de specialitate din Romania la data producerii accidentului;
cool.gif pentru autovehiculele care nu se comercializeaza in Romania, pretul corespunzator din cataloagele de specialitate, echivalat in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data producerii accidentului;
c) pentru tipurile de autovehicule la care nu exista preturi stabilite sau pentru tipuri ori modele care nu se mai fabrica, valoarea stabilita prin asimilare cu pretul de vanzare, practicat la data producerii accidentului, al unor autovehicule care au design si caracteristici tehnice similare din productia interna sau externa. in lipsa acestor preturi se pot avea in vedere preturile corespunzatoare din cataloagele de specialitate.
Art. 42. - (1) Uzura autovehiculului avariat se stabileste in raport cu vechimea, utilizarea si starea de intretinere a acestuia la data producerii accidentului. La stabilirea uzurii se tine seama de costul reparatiilor curente ori capitale, inclusiv de costul de inlocuire a partilor componente sau a pieselor executate inainte de accident, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a autovehiculului. Valoarea acestora se stabileste in baza documentatiilor privind costul efectiv al reparatiilor sau al inlocuirilor respective.
(2) Criteriile pentru stabilirea uzurii in cazul pagubelor produse la autovehicule sunt cele prevazute in anexa nr. 1.
in concluzie e cam nasol :angel:
Dan-399
Mersi - cam asta am gasit si eu - ce nu am gasit nicaieri este obligativitatea vinovatului de a despagubi peste acea limita.

Hmm :
QUOTE
(2) Modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzatoare, prevazute de prezentele norme, se aplica inclusiv in cazul despagubirii stabilite prin hotarare judecatoreasca.
Mandula
Aici intervine Codul Civil, art. 998-999, raspunderea civila delictuala pentru fapta proprie.
Dan-399
Corect - dar de-asta am asigurare wink.gif.

Pe de alta parte nu inteleg de ce asiguratorul are un "stop loss" pe cand la mine ...

Daca printr-o norma ce se supune legii - valoarea de nou este calculata asa - cum pot fi tras la raspundere peste aceasta valoare?

In alta ordine de idei - stie cineva un expert tehnic auto autorizat in Cluj?

Va multumesc.
Cristi72616
Imi pare rau pt ce ti s-a intamplat.
Altceva nu inteleg eu: daca valoarea "de nou" este 47 mil, cum sa coste reparatia 70 mil? Pun 2 piese una peste alta? blink.gif
Adica pe scurt: am busit un Logan in aripa. O aripa noua costa sa zicem 5 mil. Nu inteleg cum poate service-ul sa ceara 10 mil si mai mult RCS sa nu acopere decat 5.
Dan-399
Poi nu e chiar asa - loganul e nou smile.gif.

Dar sa zicem ca busesti o coaja din '84. O faci praf. Reparatia costa sa zicem 40 de mil - insa valoarea "de nou" (de nou inseamna valoarea la data accidentului - respectiv din pretul initial se scade uzura datorata varstei - in cazul unui utilaj vechi aceasta uzura merge pana la 80%) - in baza legii e doar 20 de milioane.

Sigur - cu acei 20 de milioane tu te poti duce in targ si lua alta rabla - dar daca proprietarul este asa cum e in cazul meu - si-o repara si apoi tipa ca l-a costat 40 de milioane reparatia!

Asta in cazul in care intr-adevar banii s-au dus pe piese - nu un deviz pentru asigurari ( ca "aia e prosti si plateste" ) si facuta masina din dezmembrari - de-asta vreau sa apelez la un expert auto smile.gif.

Orice idei / opinii sunt binevenite.

Mersi.
BlueWave
sal,
in in situatia inversa sunt eu ...
si se pare ca in ro nu exista rezolvare...
rca in ro da bani pe ce vrea asiguratorul ( mai explicit taie de pe deviz ce vrea si ce nu vrea)
eu am reparat masina la reprezentanta si cu devizul am mers la rca pt a plati.... dupa lungi parlamentari gen piesele-s scumpe ( in cond in care piesele erau originale asiguratorul avea o oferta pt. acele piese de la un ...srl care era la juma de pret =)) deci te fac cum vor ei ... iar la manopera ce sa mai zic ... nu exista un standard pt. toti ( asig si service) care sa fie comun pe tip de auto si sa se respecte
concret la mine dupa reparatie si primul deviz dif. 30mil ( doar manopera adica ore ca la pret ora au fost deacord) dupa ce s-a refacut devizul s-a ajuns la 15 mil( tot la acea manopera (timpi), dupa ce -a refacut refacerea s-a ajuns la 9,5 mil ... la care nu s-a mai putut scadea.....
acesta dif e o utopie pt ca va dati seama cum poate fi asa mare cand total manopera a fost 50 mil.
dar vinovatul a paltit dif ...( ca e omeneste....omul a inteles sit a vb. si cu unii si cu altii si ...asta e!)
dar altfel cica era sit. daca asig. avea contract cu service-ul si cica nu exista nici o dif. deoarece prin semanrea acelui contract ambele entitati calculau dupa acelasi "tarifar".


dar asta e ... deocamdata se pare ca daca nu ai casco ( si sa fie la o asig tare) nu existi !!!! ( apropos ...eu nu am avut ... ca daca aveam iti dai seama ca vinovatul se trezea dat in judecata ... daca casco nu recupera banii de la rca!!!)
Dan-399
Noroc si la multi ani!

Sunt de acord ca diferente pot exista - dar nu-mi spune ca asiguratorul ti-a dat 30 de milioane pentru reparatie si pe tine te-a costat 70!

Pe de alta parte - daca sa zicem ai o masina ce costa 8.000 E. Din banii ce ti se dau de la asig + caroseria si ce mai ramane - iti poti lua alta - de aceiasi bani - presupunem nelovita - atunci are sens sa o repari cu 12.000? Sau iei banii si-ti iei alta? Si puneam ceva ca diferenta daca nu era suficient.
BlueWave
poate nu am fost explicit..
prima data total deviz service 175mil ( 110 piese si 65 manopera)
dupa dezbateri service asigurator a ajuns deviz 160mil ( 110 piese 55 manopera) ( a durat 3 saptamani acest lucru)
dupa mers la dir de daune pe tzara la asig si refacut deviz si la asig si la service s-a ajuns la ... asig plateste 145mil si service fact 154.5 mil ( asta dupa alte 2 saptamani) ... asta in cond in care ora de manopera acceptata deci dif. este doar pe timpi de manopera.


il leg cu ce spui sunt perfect de acord ... iti iei banii ( in gen 80% din val asigurata ) + epava si ... alta masina , ca de reparat te duce si nici nu stii ce iese la sfarsit.
Dan-399
Poi vezi ca ajungem la o chestie numita "bun simt". Eu nu neg dreptul lui de a avea bunul in aceeasi stare ca inainte de accident. Nu neg faptul ca i-am provocat, involuntar, un disconfort.

Dar de aci si pana la a plati 50% din ceea ce ofera asigurarea e cale lunga. In exemplul tau inteleg ca diferenta a fost de aprox. 10 - 15 mil in conditiile in care reparatia costa 150 mil - deci un 7 - 10%. Pana la 50% ...
BlueWave
pai da dar in conditiile tale eu cred ca si asiguratorul trebe tras la raspundere.
trebuia sa evalueze reparatia inainte sa o bage in service si trebuia sa stie ~ cat va costa dauna pt care isi va da acceptul de plata si sa anunte pagubitul de diferenta care ramane.
acea dauna se apropia de "dauna totala" dar cred ca la rca cuvantul total este exclus din dictionar!

pai daca in cazul meu nu ajungeam sa ma cert cu acel dir de la daune iti dai seama ca saracul vinovat platea 30mil din 65mil ... pai ce facea 1/2 cu asiguratorul? pai de ce mai platea el rca ... doar asa sa dea asiguratorul profit la sfarsit de an?
Dan-399
Mai sus vorbesti de 165 mil nu de 65 mil.

Aici e chestia - pagubitul stia cat i se da de la asigurare. Nu mi-a dat un telefon ceva sa-mi spuna ca are o problema. A venit cu devizul la asigurator - 7000 ron - aia i-au zis ca-i dau 4700 si el totusi a facut reparatia in conditiile alea. Acum - dupa 6 luni - imi cere diferenta.

Eu cred ca este o diferenta fata de situatia ta. In situatia in care as fi vazut ca a incercat sa obtina un pret corect atat de la service cat si de la asigurator si ca are sens reparatia - as fi dat eu diferenta ca doar eu am provocat incidentul.

Dar in conditiile in care dai pe reparatie mai mult decat valoreaza in piata bunul respectiv si apoi te astepti ca un fraier care a avut nenorocul sa te paleasca sa plateasca fara sa zica nimic mi se pare o marlanie. In consecinta nu i-am dat nimic si astept sa ma dea in judecata - iar daca instanta stabileste - pe baza legii - ca trebuie sa platesc suma - n-am nimic de comentat si o sa platesc.
BlueWave
dpmdv nu cred ca are castig de cauza deoarece trebuia sa te anunte si pe tine de intentiile avute service +asig. si binenteles asig s-a spalat pe maini ...si l-a aruncat pe capul tau.
oricum in instanta daca se ajunge sper ca ceri expertiza si verificare service + asig devize ...etc.

cu ce nu-s eu de acord in ro este ca odata ce ti-o iei pe tabla ... pana faci masina nimeni nu plateste " privarea de utilizare a bunului tau" si ma refer ca de obicei piesele se comanda ... dureaza + programare la reparatie + reparatie ... asa ca tu , cu bunul tau nevinovat stai si te uiti cum nu-l poti folosi ...
Dan-399
Pai bineinteles ca voi cere o expertizare - de ce? Pentru ca am incercat sa obtin niste preturi sa vad daca e ok macar pretul pieselor cu care i-a fost reparat. De firma care i-a reparat n-am reusit sa dau :minigun: - nu tu un numar de telefon nimic. In schimb am gasit un alt "garajist" care repara motociclete.

I-am zis ca am o motocicleta palita si vreau s-o fac. Zice ca pentru asigurari face un deviz si apoi sa aduc motocicleta sa vedem ce se poate repara si ce se poate pune second! Ma cam astept sa se fi intamplat si in cazul meu ceva similar ... om vedea.
BlueWave
cu piesele si la mine a fost o mare discutie dar asig. a inghitit-o pt. ca nu mai av ea ce sa zica.
prima data in dosar pt. piese el avea o oferta de la nu stiu ce srl care cum am mai spus erqa sub pretul pietei (nu stiu cum au ajuns acolo.. dar atata timp cat exista o imprimanta si o stampila poti scrie orice).
service inainte de a comanda piesele l-au chemat pe ag. constatator sa-i ceara acordul si asta a semnat.
sa sfarsit la plata in prima faza astia calculau devizul dupa oferta lor nu dupa devizul serviceu-lui (dealtfel semnat de agentul lor).
cand le-am spus ... prima data au facut urat .. si asa am ajuns la dir. de daune pe tzara si s-a uitat peste dosar .. a vazut acordul omului lor si ...a inghitit-o ( bine... a dat-o la intors in prima faza ca de ce service nu le-a cerul lor piese). deci am mai spus atata timp cat asig si service nu au un contract ....fac ce vor... fiecare are dreptatea lui iar ...clientul plateste.
daca omul tau a facut masina la ne-a gigi in colt de strada...e pb. lui iti dai seama ce unflaturi la piese si manopera se pot face...
verifica si de autorizatiile serviceului la care a fost facuta masina ... ca daca nu are ...pa .
Raul96333
Intamplarea mea ...

Vinovat: eu.

Masina lovita a pagubitului, care beneficiaza de RCA: VW Passat vechi de 25 de ani, care valoreaza conform proprietarului vreo 2000 de euro.

Reparatiile conform serviceului: 800 de euro.

Asigurarea RCA incheiata la: Unita.

La ce ma pot astepta?
Dan-399
Poi dupa cum vezi mai sus sunt 2 variante:

1. cea de bun-simt in care omul stie ca ce-a ramas + cei 800 E fac mai mult decat ce avea initial asa ca vinde rabla - pui si tu bani de tramvai si-si ia un passat de 20 de ani.
2. cea in care el crede ca a prins pe D-zeu de picior si-si repara masina cu banii aia ( 800 E ) si asiguratorul ii da vreo 200. De aici ai variantele:
a) ii dai diferenta
cool.gif il dai in ma-sa si astepti sa-si faca "dreptate"

Eu am ajuns la 2b. Cand mai am ce adauga - mai continui lista cu optiuni smile.gif).

Eu sper sa te fi "intalnit" cu un om rezonabil totusi. Bafta.
Raul96333
Crezi ca asiguratorul nu va sari din cei 800 de euro?
BlueWave
pai depinde de val de catalog a acelui auto.
una e ce crede proprietarul si una e val de catalog ( ca aici se scade valoarea sentimentala !!).
din cauza ca auto este f vechi se poate ca asiguratorul sa nu-i accepte piese noi ( sau sa nu plateasca 100% din val piesei).
e cam relativ ... in principiu tu esti acoperit de rca
proprietarul daca nu e multumit merge in civil si iti cere ...banii ( doar daca si judecatorul accepta) dar e cale lunga...
Dan-399
Doar in Romania poate o masina de 25 de ani - care este o cocioaba pe roti - sa "valoreze" 2000E in ochii proprietarului.

In conditiile in care una de 10 ani nu valoreaza mai mult de 6000!

La masinile de peste 12 ani sau cat au ei acolo in grila nici nu se mai trece nimic la gradul de uzura! In mod cert asiguratorul nu o sa i-o evalueze la 1200E - ca sa-i poata da 800.

Un calcul normal si firesc este o uzura intre 5 (daca nu e rulata decat la nunti si inmormantari) si 15% pe an ... x 25 de ani - ramane cam de-o ciorba.
Raul96333
OK, din cate zice legea, asiguratorul trebuie sa se ingrijeasca ca masina sa arate ca inainte.
Presupunand ca nu vor da 800 de euro ci doar 400, nu ar fi normal sa o poate repara el de banii astia, din moment ce atat a estimat, si deci masina sa fie dusa la service-ul cu care are contract asiguratorul?
florin55503
eu asta vara am avut masina lovita in parcare. in accident pe langa a mea si vinovat a mai fost implicata o masina un megane. vinovatul era cu un seat de la porsche Nord. a venit la fata locului si sefa vinovatului care a evaluat pagubele si a concluzionat ca RCA-ul nu acopera valoarea integrala a pagubelor. si de aceea ele vor fi suportate fie din casco fie se va face o intregire a RCA-ului (nu stiu exact ce inseamna asta).

eu am avut spatele distrus si aripa spate stanga si devizul a fost cu tot cu manopera 59 de mil. la megane partea dreapta total distrusa inclusiv probeleme la motor in partea stanga zgariatsi infundat de la usa din fata pana in spate , spart geamul usa fata devizul a fost conform proprietarului de 215 mil.

eu m-am dus rpede cu masina la service, in timp ce prop renoului a asteptat cam o luna dupa piese. eu am mai achitat o doferenta de 15 RON in timp ce soferul renoului se plangea ca RCA-ul pagubitului nu ii acopera decat putin peste jumate din paguba pantru ca asiguratorul spunea ca suma cumulata deja e imensa fata de valoarea masinilor
Raul96333
Exact, deci suma reparatiilor fiind mai mare decat valoarea masinii, atunci ar fi trebuit sa primeasca valoarea masinii ca sa-si cumpere alta, ma gandesc.
BlueWave
e o mica problema in ce credeti voi ...pana la 31.12.2006 valoarea despagubita de RCA conform spuselor centrului de informare CEDAM a fost de 2mil ron.
ce la 01.01.2007 parca RCA acopera despagubiri materiale de 100000 e.
deci nu cred la 2 auto botzite in parcare rca nu acoperea paguba cel putin 2 mil~57000 e nu? ...asta in cond in care auto sunt noi
daca ele au vechime incepe "circul" cu asiguratorul ....
calcule peste calcule ca sa se scoata si el mai ieftin ... nu de alta dar la sfarsit de an tre sa raporteze un profit urias pt. dividente.
BlueWave
am gasit :


Limitele de raspundere ale asiguratorului RCA

Despagubirile platite de o societate de asigurare unui tert pagubit īntr-un accident auto, īn baza asigurarii RCA īncheiata pentru autovehiculul care a produs accidentul, nu vor depasi valoarea prejudiciilor cauzate si nici limitele maxime (limitele de raspundere) la care s-a angajat asiguratorul. Aceasta īnseamna ca, īn situatia īn care valoarea daunei depaseste limitele la care asiguratorul s-a angajat īn schimbul primei de asigurare platite, diferenta nu este acoperita de catre societatea de asigurare.

Limitele maxime de despagubire prin RCA sunt de:

1. Daca dauna este produsa īn cursul anului 2006 si este acoperita printr-o polita RCA valabila la data producerii accidentului:

de la 1.000.000 lei vechi pāna la maximum 4.000.000.000 lei vechi, indiferent de numarul persoanelor pagubite, īn caz de avariere ori de distrugere a bunurilor, pentru pagube materiale directe si indirecte de peste 1.000.000 lei vechi;

pāna la 2.000.000.000 lei vechi pentru fiecare persoana, dar nu mai mult de 10.000.000.000 lei vechi, indiferent de numarul persoanelor accidentate, īn caz de vatamari corporale sau de deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial.


2. Cu īncepere de la 1 ianuarie 2007, limitele de raspundere se aliniaza la cele prevazute īn legislatia Uniunii Europene, neputānd fi mai mici de:

echivalentul a 100.000 euro pentru daune materiale;

echivalentul a 350.000 euro/persoana pentru vatamari corporale.


Retineti doua aspecte: tarifele valabile pentru 2007, publicate la acest moment, au fost stabilite de catre societatile de asigurare avānd īn vedere limite maxime de despagubire la nivelul celor precizate imediat mai sus, respectiv de echivalentul a 100.000 euro pentru daune materiale si echivalentul a 350.000 euro/persoana īn caz de vatamari corporale.

Societatile de asigurare īsi pot stabili propriile limite de raspundere dupa 2007, peste aceste niveluri, situatie īn care protectia tertului pagubit va creste, dar posibil si ca tarifele de prime sa fie diferentiate.

Prin urmare, atunci cand comparati ofertele de tarife disponibile pe piata, tineti cont si de limitele īn care asiguratorii RCA raspund īn caz de accident.


Plata primelor de asigurare

Tarifele de prime practicate pentru asigurarea obligatorie RCA difera de la societate la societate si, īn mod obligatoriu, sunt publicate īn paginile acestora de Internet.

Analizati cu atentie ofertele de pret pentru a lua īn calcul toate datele existente, pentru ca īn cazul politelor de asigurare cu valabilitate dupa 1 ianuarie 2007, tarifele de prime sunt stabilite exclusiv de catre societatile autorizate īn functie de propriile criterii, incluzānd propriile limite de raspundere practicate.

Tabelele publicate contin preturile practicate de societatile de asigurare pentru RCA pentru un an calendaristic īncepānd cu 1 ianuarie pāna la 31 decembrie. Īn paginile de Internet ale societatilor de asigurare veti gasi tarifele valabile pentru doi ani consecutivi, avānd īn vedere faptul ca, īn situatia īn care asigurarea se īncheie īn cursul primului an (exemplu: īn februarie) si asiguratul opteaza pentru o polita de 12 luni, asigurarea va acoperi si o perioada din cel de-al doilea an (īn exemplul luat: asigurarea va fi valabila pāna īn februarie anul urmator celui īn care a fost īncheiata).

Plata se poate efectua cu OP sau numerar.



stiam eu ceva dar nu stiam bine... mai sus !!!
Dan-399
Limitele alea sunt praf in ochi.

Ia vezi Ordin nr. 113133/2006 (http://www.csa-isc.ro/index.php?option=com...1&Itemid=92 ) unde scrie asa:

Art. 52. - (1) Despagubirile pentru autovehicule nu pot depasi cuantumul pagubei, diferenta dintre valoarea autovehiculului la data producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limita de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA.

citeste si restul sa vezi ca - probabil daca dai cu masina si cade Casa Poporului - atunci o sa plateasca ei sumele alea de 4 miliarde. Sau daca lovesti toate masinile din parcarea de la METRO.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.