Sunt mai mult decat incantat de aceasta idee, deoarece ma tot bantuai si pe mine Asa, deci: ma gandeam ca ar fi util sa adunam intr-un astfel de thread mai multe informatii generale care au mai fost pe forum rasfirate prin alte threaduri dar si chestii noi.
Incep cu intrebarile care cred ca sunt de interese general:
1) Ce tipuri de off-road exista si de ce masini+CE PREGATIRI e nevoie pentru fiecare fel de iesiri? (nispi, noroi, iarba, stanci, padure, pietris, etc)
Pe de-o parte, pe drumuri forestiere ma duceam si eu cu Dacia de cate ori puteam, pe de alta parte am vazut in filmuletul de la TAT2006 niste chestii care cer multe pregatiri pe masina si sunt sigur ca unele imi scapa.
2) La asta s-a raspuns dar nu reusesc sa imi aduc aminte in ce thread: Care ar fi un top al masinilor bune pentru off-road (deja bune din serie dar si usor de modificat pentru hardcore)? Tin minte ca incepea topul cu Jeep Wrangler si ca Mercedes G era destul de sus (top5) E evident ca Land Rover Defender, Toyota Landcruiser (mai vechi nu chiar 120ul), Nissan Patrol trebuie sa fie si ele in top
3) Ce echipamente speciale sunt ABSOLUT necesare?: Cizme de cauciuc, sufe, troliu, roti de rezerva, canistre de combustibil, ocheti (ce-s aia? ), manometru pt scazut presiunea in roti in mod controlat, pompa de umflat la loc rotile dupa ce ai iesit din noroi, etc?
4) Ce motorizari sunt mai bune? Diesel sau Benzina? (Aici Halba are o parere cu care sunt in total dezacord datorita rationamentului si de aia intreb, sa mai vedem si alte pareri )
Cred ca ar fi bine sa includem si definitii ale termenilor tehnici (poate mai tarziu facem topic separat).
Iata si modestele mele contributii:
a) Diferentialul blocabil (blocant) asigura repartizarea in mod egal a cuplului intre cele doua parti care sunt conectate la el:
a1) 1 singur blocabil, central: distribuie cuplul 50-50 intre puntea fata si puntea spate
a2) diferentialele blocabile puse pe axe (spate si eventual si fata) asigura distribuirea cuplului in mod egal intre rotile de aceeasi punte. Astfel, cu 3 diferentiale blocabile se distribuie in mod fix cuplul motor 25% la fiecare roata.
Astfel, chiar daca o punte/roata nu are aderenta si in mod normal ar 'fura' tot cuplul, folosind diferentiale blocabile se asigura ca fiecare punte/roata primeste o parte din cuplul motor.
Reductorul (low range transfer case) functioneaza in fond ca o treapta de viteze suplimentara (de fapt o roata zimtata suplimentara) care are ca efect cresterea cuplului in detrimentul vitezei. Se foloseste in situatiile dificile cand nu ai nevoie de turatii ci de cuplu (in noroi de exemplu).
c) Pozitiiile levierului secund (cel de tractiune) sunt cel mai adesea:
2H - tractiune doar spate
4H - tractiune integrala, cuplat diferentialul central - permite sa mergi repejor (nisip)
4L - cuplat si reductorul (low range) - tractiune integrala pentru situatii dificile (noroi)
Sfaturi practice de condus:
I) cand urmeaza sa treci prin noroi ce faci?
II) cand urmeaza sa treci printr-o apa?
III) cand treci prin nisip?
Iv) Cand urci o panta foarte abrupta si in avrf devine plat?
V) Cand urmeaza sa cobori o panta f abrupta?