Help - Search - Members - Calendar
Full Version: niste sfaturi ceva?
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Tuning > Engine
Vlad72257
Vreau sa precizez din prima ca nu prea sunt cunoscator in ceea ce priveste tuningul si poate ca pana acum eram chiar impotriva acestor modificari dar ma bate gandul din ce in ce mai tare sa imi fac si eu un chip-tuning.As vrea oricum sa ma ajutati cu niste raspunsuri.

Motorul de pe masina mea este de 1,4 16V si are 90 cp si la o masa de 1290kg(talon) va dati seama ca e cam lent.

As vrea sa stiu cat de nociv poate sa fie un chip-tuning pentru motor?

Stiu ca in varianta clasica de chip-tunig se pierde garantia datorita interventiei hardware asupra ECU.M-ar interesa daca acelasi lucru este valabil si pentru varianta in care doar se rescrie softul?Cu alte cuvinte,daca este sesizabila interventia la o revizie.

Si nu in cele din urma,as vrea sa stiu cam cu cat ar putea sa imi mareasca puterea si cuplul motor chip-tuningul si ce efect(concret) ar avea asupra consumului?

As vrea,de altfel sa aflu si niste detalii despre un filtru de aer sport.
sote
...toate astea pentru ce masina?
Vlad75531
NU prea poti scoate prea mult. Adica la motorul tau 10 cai in cel mai bun caz. Cuplul cam tot pe acolo 12 Nm. Dar stiu ca la citroen e mai greu. Adica din ce stiu eu nu prea se putea umbla la softul tau. Cel mai bine vb. cu niste chiptuneri care fac chestia asta zilnic. Da si tu pe google cautare chip tuning si vezi acolo ce si cum.
DORU
Sote, masina este cea din semnatura lui Vlad, un C4 benzinar aspirat.

Vlad, exista 2 variante de tuning la motor: chip si flash, adica prin schimbarea fizica a chip-ului sau prin rescrierea informatiei. Alegerea iti apartine, eu am apelat la amandoua fara rezultate nocive. Totusi, inclin spre a doua varianta.

In cazul motoarelor aspirate, cum este cazul tau, castigul de putere este de 10-12%, deci vei avea 100CP. In privinta cuplului, cresterea va fi mai cam la fel, procentual vorbind. Flash-tuning-ul nu poate fi reperat la o revizie obisnuita, doar daca se face o investigatie amanuntita a BC-ului printr-o interfata electronica. Recomand iesirea din garantie a masinii sau macar parcurgerea a 7500 km inainte de modificare.

Consumul va scadea la acelasi stil de conducere si va fi cu max 0,5L mai mare la forja. NU recomand filtrele sport in RO, din cauza prafului dupa 1 an ai deja probleme cu debitmetrul, nu merita !
Sebastian39516
Cred ca au mai fost discutii legate de chiptuning insa incerc sa te lamuresc din ce stiu eu:
- un tuning profesional nu strica motorul; se modifica parametrii ECU astfel incat se optimizeaza consumul, creste usor cuplu si puterea.
- garantia ai putea sa o pierzi si daca cei de la reprezentanta ar "citi" noua "harta" a ECU, insa ar trebui sa aiba profunde suspiciuni ca a umblat cineva la calculator. La revizie nu se fac verificari asupra parametrilor motorului, cel putin inca nu am auzit sa faca cineva asa ceva...
- la motoarele pe benzina aspirate castigi 10-12% la putere si nu simti mai nimic. Cuplul nu creste nici el entuziasmant, 10-15Nm. Hai sa vedem ce inseamna 12% mai multi cai in cazul tau: de la 90 ajungi la aprox. 101cai iar raportul cai putere/masa va ajunge de la 0.069 la 0.078...Si mai tinem cont si de pret, cel putin 250E, si fa-ti si tu calculele si vezi daca merita.
- nu te complica cu filtrele de aer sport pt ca sunt niste prostii. Cel mai mare inconvenient pe care ti-l poate aduce un filtru de aer sport nu e ca dai banii pe el fara sa simti mare lucru, ci ca iti strica debitmetrul si pe asta dai o caruta de bani. Iti spun din propria experienta! Si ca sa vezi daca se merita sa faci o astfel de achizitie, scoate filtrul si calc-o cateva ture. Fara filtru motorul isi trage cel mai usor aer, deci obtii maxim de performanta fara interventii hardware/software. Dar nu uita sa pui filtrul la loc(tot din cauza de imbolnavire de deces a debitmetrului)!

Asa ca...
sote
daca nu simti la buzunar cei 2-300 euro eu zic ca merita. Spun asta din proprie experienta. Vei scapa in mare masura de complexul pe care il ai cand esti depasit cu usurinta pe o panta. Depasirile iti vor fi mai la indemana. Minuni nu se produc dar de simtit se simte. Asta se refera la chiptuning. Despre filtru de aer sport nu am idee. Ma bate si pe mine gandul dar cand ma gandesc la senzorii si "mufele" de pe cutia filtrului original , parca ma descurajez.

@sebastian zicea "Fara filtru motorul isi trage cel mai usor aer, deci obtii maxim de performanta"
asta e o confuzie dupa parerea mea. filtrul sport are rolul intr-adevar sa induca mai mult aer dar in acelasi timp un aer mai rece decat unul obisnuit. Aici este castigul. In schimb , cu filtrul scos se induce aer cald .

Poate un specialist sa ma completeze.
Jeff
Il voi completa eu pe sote. Ca e sport sau nu, filtru sau nu, aerul va avea aceeasi temperatura daca e luat din acelasi loc. Un filtru sport cu tubulatura adecvata iti ofera urmatoarele avantaje: vei avea un debit marit de aer (din cauza texturii mai permisive a filtrului) si poti opta pentru asezarea filtrului intr-un loc pe unde aerul intra mai rece si mai putin obturat de obstacole (mai jos, nu langa motorul cald , etc).
Spre deosebire de Sebastian, NU iti recomand sa circuli fara filtru de aer nici un metru, mai ales in praful din Romania. Rolul filtrului e sa FILTREZE si astfel sa protejeze motorul.
Inca ceva: filtrele si evacuarile sport dau rezultate in principiu la motoarele turbo de putere mare (ex.: la Mitsu Evo schimbarea acestora poate da pana la 35CP, masurati pe dyno). La motoarele mici, e mai mult placebo, din toata povestea se obtin poate 2-3 ponei, adica frectie la picior de lemn.

O sugestie pentru moderatori: sa se reuneasca toate posturile cu sfaturi pentru chiptuning sau alte metode de crestere a performantelor sub un singur topic; de prea multe ori se repeta intrebarile/raspunsurile.
Davidinho
QUOTE(sote)
daca nu simti la buzunar cei 2-300 euro eu zic ca merita. Spun asta din proprie experienta. Vei scapa in mare masura de complexul pe care il ai cand esti depasit cu usurinta pe o panta. Depasirile iti vor fi mai la indemana.


Si crezi ca daca ai 10 cai in plus la o benzinara aspirata nu o sa te mai depaseasca? Slabe sanse. Cuplu iti va ramane la fel asa ca nu stiu mie nu mi se pare o investitie buna deloc. Si eu mi-am pus chip dar la o turbina, fie ea benzinara sau motorina altul e raportul investitie/feeling.
Un prieten din Midnight Racers cu un Hyundai Coupe aspirata si-a pus chip si a castigat 1 cal blink.gif Partea buna e ca ti se optimizeaza consumul iar la turatii mici sau cand mergi normal iti scade putin.
Vlad72257
Sincer,as da 2-300 de euro pentru 10 cai,daca 10 cai sunt,nu mai putin.
Ce n-as da este garantia de 2 ani jumate ramasa.Asta as dori sa stiu,cat de sesizabila este interventia? Cu alte cuvinte,daca exista cineva care si-a facut soft chip tuning pe o masina in garantie si a avut ceva de impartit cu dealerul.

Cu filtrul de aer m-am lamurit.Nu e o idee buna,de evacuare nici nu se pune problema,ca imi fac aia avion sau barcuta din garantie.
James Kilowatt
Trebuie o analiza atenta ca sa se prinda, si trebuie sa fie meseriasi. LA o simpla citire a codurilor de eroare nu se vede wink.gif
Davidinho
Da nu a precizat aici nimeni de uni-chip. Tu de asa ceva ai nevoie. Este un dispozitiv pe care ti-l monteaza la calculatorul masinii si indeplineste exact functiile unui chip normal, adica regleaza parametrii ECU fara sa se intervina direct pe computer. Iar cand te duci la revizii il scoti pur si simplu si totul revine cum era inainte. La fel, cand vinzi masina il scoti si il montezi pe alta. Asa nu ai probleme nici cu garantia, ai si chip tuning si castigi caluti, toata lumea e fericita biggrin.gif ...cu o singura exceptie...e scump un uni-chip cam vreo 500 euro, aproape dublu decat unul normal.
Xalanx
Davidinho, ai vreun link ceva pentru unichip? In Romania, desigur. Am gasit Almere cu unichip Daztek, dar in afara.
sote
QUOTE(Davidinho)
QUOTE(sote)
daca nu simti la buzunar cei 2-300 euro eu zic ca merita. Spun asta din proprie experienta. Vei scapa in mare masura de complexul pe care il ai cand esti depasit cu usurinta pe o panta. Depasirile iti vor fi mai la indemana.


Si crezi ca daca ai 10 cai in plus la o benzinara aspirata nu o sa te mai depaseasca? Slabe sanse. Cuplu iti va ramane la fel asa ca nu stiu mie nu mi se pare o investitie buna deloc.


merita din plin daca nu o privesti ca pe o investitie. Cuplu creste nu ramane la fel.
Jeff
Unichip la Mastertuner in Bucuresti, dati cautare pe google pt detalii.
Davidinho
http://www.mastertuner.ro/detalii.php?cod=Unichip

A, dar e mai ieftin e 375 euro...ma rog mai bagati si manopera care la baietii astia nu e chiar asa ieftina. Cu totul ajunge peste 400 euro. Care sunt bani totusi. Asa ca ganditi-va bine daca se merita pe masina voastra ca sa nu fiti dezamagiti dupa aia.

Celor care au masini pe motorina (sau benzina dar mai rar) cu turbina, chipul, de oricare ar fi el fiindca toate functioneaza perfect pe astfel de masini, este o bijuterie si vi-l recomand fara retineri. Iei usor 20% in plus din puterea pe care o ai deja si asta pt ca mai mult nu e recomandat ca de putut s-ar putea. Trebuie sa ne gandim si la sanatatea masinii nu numai la senzatii biggrin.gif
Mie mi-a dat cam 25 de cai pe care i-am simtit din plin la plecari de la stopuri, depasiri sau pur si simplu cand ai chef sa o forjezi smile.gif
Sebastian39516
Ca tot se vorbeste de tuning p-aci, voi ce ziceti, ce sanse ar avea cineva sa-si mai usureze masina? De mult ma gandesc la doua chestii:
1)capota, care e grea, sa fie facuta din fibra de sticla; probleme ar fi la vopsire exact in culoarea masinii, la mecanismele de prindere si, ca o alta idee la care trebuie meditat, nu stiu daca o capota trebuie sau nu sa fie mai grea...
2)scaunele si bancheta, la fel, facute din materiale usoare, futuriste si extrem de rezistente, cu prinderi la fel de solide in podea ca sa nu parasesti habitaclu prin parbriz la vreun impact(Doamne, fereste!)

N-am stat sa analizez niciodata ce inseamna lucrurile astea d.p.d.v. al costurilor pt ca mi se par destul de greu realizabile practic, adica n-am auzit pe nimeni sa-ti faca asa ceva. Gasisem pe cineva care facea tot felul de elemente de tuning din fibra si care era dispus sa-mi faca capota insa am abandonat repede ideea. Voi ce ziceti?
guerilla
1. capota din carbon
2. scaune sport.

costuri? peste 1000 capota, scaunele (daca vrei si comfort) vreo 300 bucata.
Marius43590
desi e mult mai scump exista si posibilitatea de montare kit turbina pe motoare aspirate, iar cresterile in putere sunt pe masura banilor investiti.

totusi am cateva dubii:
1. componentele masinii ar suporta forte cu pana la 50% mai mari? (daca masina are ca optiune si acel motor mai puternic, mai are sens intrebarea ?
2. suspensia si franarea se vor comporta la fel de bine ? probabil ca suspensia ar trebui intarita, franele modificate....

Si totusi, costul acestei operatii este de multe ori mai mare decat masina stoc cu aceiasi caluti.
Vlad75531
Eu unul de Mastertuner sa nu mai aud. Eu am fost la dyno cu o masina la el, si imi arata cum imi creste el puterea in timpul masurarii... Si m-a convins: pe la el nu mai calc. La garantie trebuie sa fie meseriasi baietii. Tre' sa preia toate valorile si asa isi dau seama. E greu. Cel mai bine vb. cu cati mai multi chiptuneri si vezi ce zic. Eu stiu de Rabane, Voinea, Ceky, si Aspad. AStia ar fi cei mai renumiti de pe la noi. Cat de mastertuner cu marele UNichip...sa plimbe ursul. Acum difera si preturile. De la 200-400 de euro. Informeaza-te si vezi dupa aia.
Vlad72257
nu imi surade nici ideea asta cu unichip. cred ca tot la varianta cu soft chip tuning o sa apelez.acum mai e inca o problema.daca stiti vreun tuner care sa aiba programul pentru motorul de 1.4 16V 90 cp de la PSA. eu am intrat pe situl unuia dintre ei si spunea ca va fi disponibil "in curand"
DORU
Mai sus cineva a scris o lista scurta cu chiptuneri renumiti, avand in vedere ca Vlad are masina benzinar aspirat, ii sugerez sa aleaga intre Ceky si ASPAD, in aceasta ordine.
Xalanx
Sincer sa fiu pe mine m-ar tenta un unichip. Pentru ca il poti scoate in orice moment fara probleme. Nu am inteles inca de ce nu e ok MasterTuner.

@DORU: Ca sa nu mai cautam noi pe net, ca de.. lenea... : cum dam de Ceky si Aspad?
Xalanx
si in aceeasi ordine de idei, poate cineva aprecia aproximativ cam cat as scoate in plus pentru motorul meu de 1.5 litri - 98 (100) BHP / 136 Nm?
DORU
Reclama pe forum este interzisa, asa ca fa o cautare pe Google dupa "Aspad" si "Dimsport" ... asta este regula, sorry, tb sa ne supunem ei.
f1anatic
Ar trebui un moderator pe aria asta de tuning.

Pentru omul cu intrebarea de tuning...si pentru altzii ca el.

1) Sa fiu in locul tau as incerca fara chip tuning mai intii. Daca esti inclinat mecanic, incearca sa itzi construiesti tu o priza de aer. Orice bidon nenorocit de ulei, taiat, un furtun de aspirator, citeva coliere de metal...si vezi cum il ascunzi astfel incit nici sa nu fie prea vizibil, nici prea urit, sa nu ia apa cind treci printr-o balta si sa traga si aer de afara (ideea ar fi sa itzi intre aerul fortzat - RAM AIR). Apoi un filtru de aer sport, reutilizabil. Cind duci furtunul inapoi in cutia filtrului de aer, incerci si tu sa il faci cit mai etans...si bineintzeles sa nu treaca furtunul pe linga ceva cald - daca da atunci il invelesti cu folie de aluminiu, etc, ca sa reflecte caldura. Un filtru sport cca 40 dolari; restul your time and efforts - adica gratis.

Am asa ceva si pe Subaru (turbo), cit si pe minivan si e clar ceva ce trebuie facut. Da...poate intra apa - depinde cum o faci - da se murdareste filtrul repede (d-aia e reutilizabil, si il speli), da e mai galagioasa (undeva am uitat sa spun ca trebuie inlaturat sound resonator), da poate altera aspectul estetic al masinii.

SUMAR: AER RECE; AER FORTZAT; PRIZA DE AER; FILTRU "SPORT"

2) Bujii meserie: Bosch 4 platinium; Denso-Iridium probabil 3-4 dolari bucata.
Fire bune, eventual "duble" (doua fire inauntru, de rezistentza mica). Un set poate sa duca 40-50 dolari. Aprindere performanta multi-spark ? 300 dolari ? Ignition Coils performante ? 100 dolari ?

3) Nu te obosi cu evacuare, tobe sport si alte vrajeli. Nu ai masina turbo - dai banii degeaba. Si cind zic tobe sport - alea sint numai galagie. Cresterile vin de la UP, DOWN pipes prin inlaturarea tobelor catalitice - ILEGAL deci - si inlocuirea cu unele mai mari ca diametru.

4) Mai bine scapi de greutate. Lasa scaunele si canapelele ca e nevoie de ele. Daca chiar vrei...da jos din captuseala care amortizeaza zgomotul si vibratziile. Alea sint citeva zeci de kg. Cauciucuri mai usoare, jante mai usoare.

Ce se mai poate face ?

Pentru masinile normal aspirate...daca stitzi ca e disponibil...sugerez schimbarea "pulley" - fuliei principale (sau a tuturor daca avetzi $$$ si posibilitatea) cu unele de acelasi diametru dar mai usoare. Usurarea maselor care se invirt la motor duce la cresteri de putere, cresterea turatziilor mai repede.
http://www.unorthodoxracing.com/dyno_legacygt.html
http://www.perrinperformance.com/products/...rank_pulley.htm
http://www.vividracing.com/catalog/product...roducts_id/5951

Pe un Subaru Legacy turbo - 15 bhp, 15 lb-ft torque cresteri masurate la rotzi (dar tzinetzi cont...masina are 250bhp si 250lb-ft la motor din fabrica, respectiv la rotzi circa 195 bhp si 215 lb-ft STOCK. Nu vorbim de - fara sa insult pe nimeni - de un benzinar N/A de 90 bhp la motor si 70 bhp la rotzi...ci de o masina in general de 3 ori mai puternica) Se poate inlocui si volanta cu una mai usoara, cu aceleasi rezultate. Atentzie insa...trebuie o sursa credibila si cu eputatzie. Multe din piesele astea sint construite special, pentru a atenua vibratziile - mai ales pe un motor in linie...poate fi daunator. Un pulley este 90-130 dolari deci ieftin.

Alte idei ? "headers" - galeriile de evacuare de la motor - mai mari, mai babane in diametru.

Am lasat chip tuning ultimul pentru ca nu toate masinile au aceasta posibilitate. By any means incercatzi flash tuning dar fitzi cumpatatzi. Am ideile mele preconcepute despre deschiderea ECU si umblat in el. Tuner de reputatzie, metode incercate blah blah blah. Ce sa va spun - incercatzi sa retzinetzi posibilitatea inapoierii masinii la configuratzia stock - insa acest lucru e posibil numai pt. masinile sport. Trebuie spus adevarul nu ? Eu am un programator personal care imi permite sa schimb diferite configuratzii - stock, Stage 1, Stage 2, Economy etc - iar pt. 200 dolari in plus as putea chiar sa imi fac remapare singur (Street Tuner software - numai pt. Subaru). No thanks - prefer tunerii cu dyno. In general insa aceste chestii sint insa disponibile pe masini sport dupa cum am mai spus, sau cu reputatzie solida in lumea tuning-ului. Probabil ca tunerul XYZ din Bucuresti itzi poate da 20 calutzi in plus dar daca vrei sa te duci cu masina la service la dealer...ce faci ? Mai ales daca e problema la sistemul electric sau motor ? Nu cred ca ai vrea sa afle producatorul ca te-ai jucat cu ECU-ul si sa itzi anuleze garantzia la motor, transmisie - poate chiar totul. De aceea am lasat tuning-ul prin ECU ultimul, pentru ca sincer foarte multzi l-ar vrea, la multzi nu tzine, iar la foarte putzin din cei care pot...il pot face in asa maniera incit sa schimbe info de pe ECU in functzie de gusturi si necesitate.

Solutzia cu chip tuning nu o sustzin - inlocuirea fizica a unui chip in interiorul ECU.

Daca nu vretzi flash tuning...atunci incercatzi cu un piggy-back - practic un alt "ECU" care se interpune intre ECU si mufe - iar acela este programabil. Iar cind vrei masina stock - il scotzi. Mai degraba asa...
DORU
Completare: la Ceky poti schimba diferite harti si poti reveni la cea stock oricand !
James Kilowatt
Completare la ce spune F1anatic:

5. Driblat EGR-ul. Fie invatat computerul sa-l tina inchis, fie blocat fizic. Degeaba faci superadmisii de aer rece daca lasi sa-ti bage in cilindri gaze de esapament.
La un test de noxe chior nu se prinde nimeni ca a fost facuta manevra. Nu se simte la relenti.

Odata cu filtrul sport trebuie scurtat la maxim tot traseul admisiei, si cu ocazia asta se elimina eficient si rezonatorul sau un eventual restrictor care poate exista pe traseu.Trebuie adus aerul rece la filtru, nu lungit traseul ca sa ajunga filtrul la aer rece ca nu ajuta...
Unii merg pana la a aleza galeriile de admisie.

Tot in completare. Ajuta evacuarea sport, insa facuta pe bune. Sa fie cap-coada cu diametru mai mare, modificate inclusiv galeriile.

6. Daca intram in chestii mai radicale in motor, F1anatic a omis sa vorbeasca de schimbarea distributiei. Se pot baga relativ usor axe cu came (si eventual supape) sport care sa deschida mai mult supapele, si eventual sa modifice diagrama de distributie incat sa permita motorului sa urce mai mult in ture.

7. Dupa ce scoatem dintr-un motor de 1.4L 180CP @ 8000rpm merge modificat si circuitul de ungere (si eventual cel de racire) pentru debit si presiune mai mare... .


Totusi, nu inteleg de ce F1 sustine ca chipul ar trebui sa fie ultima figura F blush.gif La un motoras mic e probabil cea mai eficienta metoda de tuning, iar la un turbodiesel la fel.

Din pacate la mine e frectie la picior de lemn, pentru ca jegul meu merge aproape exclusiv pe GPL, si care are alt calculator si pe care nu am gasit pe nimeni sa mi-l tunerizeze... Odata, cand n-o sa am ce face, il tunerizez io din vaporizator, care are si rol de reductor de presiune. Sunt curios ce se intampla daca o reduce un pic mai putin wink.gif Cand o sa am o masina noua, probabil din asta incep sa aplic unul cate unul cele 6 puncte, pana cand crapa ceva... smile.gif
James Kilowatt
PS

Dupa disclaimerul lui F1anatic biggrin.gif
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=11845


mai poate fi luata in consideratie inca o metoda de sporire a performantelor: schimbarea carburantului. Si nu ma refer la GPL laugh.gif
Jeff
Sa adaugam si varianta cresterii cifrei octanice/cetanice cu aditivi, lustruirea galeriei de admisie, pistoane forjate si ar mai fi foarte multe...

Intrebare: Cati cai poti sa-mi scoti din motorul asta?
Raspuns: Cati bani ai?
f1anatic
Hi hi hi...imi place. Adaug inca o idee la completarea adaugirilor la precizarile cu mentzionare blush.gif mai sus.

Vrei "tuning" ieftin ? Cu disclaimer-ul potrivit !

Colder Thermostat. Motorul va crede ca nu e suficient de clad si va ajusta cu benzina si aer mai mult. Nu creste puterea spectaculos...dar stitzi si voi ca cite un pic de la fiecare...si se aduna.

Nu vreau sa mergem "overboard". Turbo upgrade, intercooler, turbo kit, supercharger, NO5...nu cred ca aici e cazul. Solutziile pe care trebuie sa le oferim sint unele rapide si relativ ieftine...Ii potzi spune omului de un Eaton supercharger siil va incinta pretzul de 4-500 de dolari (mai ales daca e remanufactured). Ce nu stie este ca trebuie alte fulii, alte curele, poate alt alternator.

Turbo kit ? Si mai bine cum suna 3-4000 de dolari...nu mai zic tuning la ECU si reducerea compresiei in prealabil ?

NO5 ? Desigur...cheap way to make power. O simpla neatentzie si itzi trebuie alt motor.
Vlad72257
ehm..........merci mult pentru toate sfaturile acestea,totusi eu ma refeream la o interventie care sa poata sa treaca nedetectabila pentru a reusi sa pastrez garantia.ma gandesc daca vin cu 180 cp si cu toate modificarile spuse de voi,inclusiv filtru de aer artizanal,voi avea ceva probleme.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.