Help - Search - Members - Calendar
Full Version: putere vs cuplu
Masini.ro Forum > Masini.ro > Versus
air_wolf
ce e mai bine sa ai: putere sau cuplu? biggrin.gif
James Kilowatt
La motoarele care se invart, sunt legate "rigid" una de alta.
Puterea[w]=cuplu[nm/rad]*viteza unghiulara[rad/s]
=cuplu[nm]*turatie*ct adimensionalizare


O discutie larga cu avantaje, dezavantaje, diagrame si alte alea aici
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t...asc&start=0
smile.gif
griffonu
La modul foarte simplu:

Cuplul e cel pe care-l "conduci", o masina cu cuplu mai mare, e mai lejer de condus, mai ales in oras. Vorbim aici de cuplul motor, cuplul la roti fiind altul si depinzand de cutia de viteze.

Puterea este cea care da performanta masinii. Cine spune altcineva se lasa inselat de senzatii, bagari in scaun si altele asemenea smile.gif

Asadar, la modul FOARTE simplist:
confort = cuplu
performanta = putere

-Nm
f1anatic
QUOTE(air_wolf)
ce e mai bine sa ai: putere sau cuplu? biggrin.gif


cuplu e mai important...gindeste-te la tractorul Universal U65 de 65 CP. Cite remorci trage dupa el ? Oricum e si transmisia.
Iulian HondaFan
raspunsul e amandoua. e ca si cum ai intreba ce e mai bine: inima sau plamani?

ce conduci e cuplul la roata care este direct proportional cu cuplul motor multiplicat cu ratia finala a transmisiei ( cea a diferentialului) si cea a treptei respective de viteza. benzinarele chiar daca au cupluri motoare mai mici rapoartele de multiplicare de mai sus sunt mai mari si ce ela roata este mai mare decat ar parea la prima vedere. daca ai datele tehnice ale motorului ( curba putere/cuplu vs. turatie) si transmisiei poti face calculul simplu.
Iulian HondaFan
QUOTE(f1anatic)
QUOTE(air_wolf)
ce e mai bine sa ai: putere sau cuplu? biggrin.gif


cuplu e mai important...gindeste-te la tractorul Universal U65 de 65 CP. Cite remorci trage dupa el ? Oricum e si transmisia.


le trage el da' cum? nu cred ca ai vrea sa circuli cu ceva care are demarajul unui tractpor care trage 2 remorci. biggrin.gif
_Constantin_
Un senior test driver de la Porsche ( ferdinand nu stiu cum) spunea referindu-se la noul porsche 911 turbo: CAII PUTERE VAND O MASINA, CUPLUL CASTIGA CURSA, nu stiu cat adevar exista in vorbele lui dar eu am adoptat-o ca pe un crez in ceea ce priveste motoarele. Mai mult de atat e periculos sa divulg.
f1anatic
QUOTE(_Constantin_)
CAII PUTERE VAND O MASINA, CUPLUL CASTIGA CURSA


BMW M5/M6. Are nu mai putzin de 500 CP si cuplu circa 380 lb-ft.
http://www.automobilemag.com/am/2006/bmw/m...ifications.html

He he chiar am fost precis
putere 500 CP @ 7,750 rpm
cuplu 383 lb-ft @ 6,100 rpm
cuplu 520 N-m @ 6,100 rpm
greutate 4,012 lbs
greutate 1820 kg

Lasind la o parte calitatea finisajelor si alte vrajeli care sint sau nu importante pentru placerea condusului...M5 este o masina FOARTE IUTE dar nu atit de iute pe cit ai crede cind citesti 500 CP si 5 L V10 ! Numarul de CP este inselator !

Nu mai punem la socoteala ca aceste numere sint la motor...nu la rotzi. Oricit de meseriasa ar fi transmisia aia in 7 trepte...ceva pierderi de macr vreo 10% tot sint. La rotzi cred ca nu are mai mult de 350 lb-ft ceea ce dpdv al performantzelor la acceleratzie, sfertul de mila, este usor de egalat de anumite masini. Si apoi trebuie precizat ca M5-ul nu este tocmai o masina usoara...deci comparativ, nici nu trebuie sa ii egalezi numeric valorile, fiind suficient doar un raport similar cuplu/greutate.
Otto73
M5-ul are aripile din fata din plastic.
Si bavareza a luat calea plasticului... biggrin.gif

Sorry for off topic
ncristi
QUOTE
M5-ul are aripile din fata din plastic.


Si ce daca?
cosmin45741
QUOTE(f1anatic)
M5 este o masina FOARTE IUTE dar nu atit de iute pe cit ai crede cind citesti 500 CP si 5 L V10 ! Numarul de CP este inselator !

Nu mai punem la socoteala ca aceste numere sint la motor...nu la rotzi. Oricit de meseriasa ar fi transmisia aia in 7 trepte...ceva pierderi de macr vreo 10% tot sint. La rotzi cred ca nu are mai mult de 350 lb-ft ceea ce dpdv al performantzelor la acceleratzie, sfertul de mila, este usor de egalat de anumite masini. Si apoi trebuie precizat ca M5-ul nu este tocmai o masina usoara...deci comparativ, nici nu trebuie sa ii egalezi numeric valorile, fiind suficient doar un raport similar cuplu/greutate.


Pai da, mei f1anatic, este usor de egalat de anumite masini care au macar cu 500 de kile mai putin...Gandeste-te ca are aproape 2 tone si face suta in 4,7...
Si apoi mai gandeste-te ca e un motor benzinar aspirat.

QUOTE
Asadar, la modul FOARTE simplist:
confort = cuplu
performanta = putere

Cu precizarea confort=cuplu=motor diesel, unde valoarea maxima se atinge la 1500 rpm...

P.S. Otto, ia-ti ma basca.... blush.gif
T u d o r
Si facem ce facem si ajungem iar la BMW vs Subaru (adica "anumite masini"... scuzati... wink.gif ).

Cred ca si la un topic de lichide de frana sau de spalatoare de parbriz s-ar ajunge tot aici.

Sa revin ontopic, M5/M6 nu sunt masini pentru liniute, nu au avut aceasta destinatie din proiectare. Sunt masini de clasa mare, luxoase, cu dotari de care altii nici nu au auzit. (fara intentia de a jigni)
Daca vrei sa te alergi, exista M3 CSL, usurat de cateva zeci de kile si destul de rapid pe circuit, din ce a scos Stig ala de la TopGear.
Pe de alta parte, WRX/EVO sunt masini al caror scop unic este performanta pura, facand rabat de la dotari, confort sau silentiozitate.

ADICA.... Nu sunt comparabile! Nu joaca in aceeasi liga, oameni buni. E ca si cum ai compara un televizor cu o masni de spalat rufe.

Daca vreti comparatii cu orice pret, propun un versus intre S4 si M3, unul intre STI si Evo9 si inca unul intre RS6 si M5.

Dar desigur...nu prea s-ar inghesui lumea.... biggrin.gif
James Kilowatt
Domnilor, cand dezbateam pe topicul asta
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t...asc&start=0
am facut un calculator de cuplu LA ROTI, si nu la flansa motorului.

Decat sa discutam vorbe putem pune date reale si comparam ce conduce fiecare. LA ROTI, nu la flansa motorului. Eu bag mana in foc ca la ROTI am cam acelasi lucru cu un TDI 130CP, de ex, chiar daca ala are cuplu o data si jumatate mai mare si la o turatie mai mica (la motor). Chiar daca la unele viteze are cuplu disponibil la roata mai mare, probabil ca la altele am eu mai mult.
Aici e curba mea, functie de viteza si de treapta in care sunt.

Pentru a face calculul e nevoie de diagrama de cuplu (sau putere) turatie, rapoartele de demultiplicare si circumferinta pneului.
radu66490
puterea isi arata coltii in turatii mari(peste 4-5 mii ture),pina atunci te folosesti de cuplu
cum 99% din timp nu depasesti 3-4 mii ture cred ca mai important este cuplul decat puterea
un motor turat de 1800cmc,sa zicem,care are puterea max la 7000 si cuplul la 4500 e destul de lent in mersul normal de pina la 4 mii ture,dar se deslantuie pe la 4500-5000
comoditate=cuplu
linioare=putere
James Kilowatt
Nu e chiar asa
motorul meu pe benzina are cuplul MAXIM la 4400rpm, insa are intre 1800 si 5400 rpm peste 90% din valoarea de cuplu maxim. Adica, cam pe toata plaja de care conteaza.
mai bag o curba, din brosura nubirei americane, cea europeana e foarte putin diferita.
Iulian HondaFan
arata ca o curba cuplu/putere vs. turatie de motor cu VVT... chiar ai VVT?
James Kilowatt
Nu smile.gif Nici macar VGIS, sau cum se cheama admisia aia variabila pe care o au Nubirele made in Ro smile.gif
Insa foarte multe DOHC-uri au o curba asemanatoare. Si acum majoritatea benzinarelor sunt DOHC, si din ce in ce mai mult VVT
James Kilowatt
Hai sa dau si eu un exemplu

Honda S2000, putere nesemnificativa 240CP / 8300 rpm,
cuplu super-lesinat 208 Nm / 7500rmp
1285 kile.

Skoda Fabia RS putere nesemnificativa 130CP/4000rpm
supercuplu (pe langa celelalte), 310Nm /2000rpm
1315kg


Daca le punem una langa alta, care bate, cuplul sau puterea? greutatea e aproximativ aceeasi. Honda are puterea mult mai mare, Skoda are cuplul mult mai mare (si la o turatie mult mai joasa).

PS ca sa exemplific mai bine, mai bag si nubira mea

Putere 133CP/5400rpm
Cuplu 184Nm/4400rpm.
Greutate 1280kg. Drag coefficient 0.34

Ma face Fabia la liniuta? Are cam aceeasi putere, cuplul mai mult de o data si jumatate mai mare, si drag coefficient 0.33

Si datele oficiale. 0-100km/hc.

Honda - 6.2s
Nubira - 9.0s
Skoda - 9.5s

Intamplator, clasamentul seamna cu cel al puterilor, nu al cuplurilor.
James Kilowatt
PS

Am sters din greseala mesajul lui F1anatic blush.gif Mea culpa
am apasat se pare pe modifica in loc de citeaza...
HalbaSus
Apropo de fabia RS, au testat pe 2 circuite diferite, la 2 emisiuni concurente (top gear si fifth gear) mini cooper s vs skoda fabia rs.
Mini cooper s are 170 cp la 6000 rpm, cuplul de 220 Nm @4000 rpm si face suta in 7.2 secunde. De asemenea in ambele emisiuni toti cei care au condus masinile au spus ca mini e mult mai manevrabila, are un comportament rutier mai bun, mai neutru... de altfel se si vedea cum in curbe mini-ul se apropia dar la iesirea din curba fabia castiga un avantaj imens.

Daca as fi vazut un singur test la o singura emisiune as fi zis ca nu se poate... dar fiind testate in mod diferit la emisiuni diferite iar rezultatul fiind acelasi... blink.gif s-ar putea sa fie adevarat. Daca este adevarat atunci teoria mea e urmatoarea: la iesirea din curba probabil mini-ul nu era in zona de cuplu maxim (deoarece asta ar fi necesitat o retrogradare prea brutala) in timp ce skoda sigur era...
James Kilowatt
O fi fost prea delicat soferul mini-ului.... Poate nu a vrut sau nu a reusit sa bage intr-a 1-a.

Sau poate o fi vorba de pierderea aderentei si vre-un TC care s-a bagat in seama blush.gif Daca mini e mult mai manevrabil, posibil sa aiba o distributie de mase mai apropiata de 50-50 spre deosebire de fabia care poate are mai mult de 60-65% pe puntea fata. LA viteze mici (treptele 1-2 sa zicem) motricitatea e mai importanta decat puterea sau cuplul.
griffonu
QUOTE(HalbaSus)
Apropo de fabia RS, au testat pe 2 circuite diferite, la 2 emisiuni concurente (top gear si fifth gear) mini cooper s vs skoda fabia rs.
Mini cooper s are 170 cp la 6000 rpm, cuplul de 220 Nm @4000 rpm si face suta in 7.2 secunde. De asemenea in ambele emisiuni toti cei care au condus masinile au spus ca mini e mult mai manevrabila, are un comportament rutier mai bun, mai neutru... de altfel se si vedea cum in curbe mini-ul se apropia dar la iesirea din curba fabia castiga un avantaj imens.

Daca as fi vazut un singur test la o singura emisiune as fi zis ca nu se poate... dar fiind testate in mod diferit la emisiuni diferite iar rezultatul fiind acelasi... blink.gif s-ar putea sa fie adevarat. Daca este adevarat atunci teoria mea e urmatoarea: la iesirea din curba probabil mini-ul nu era in zona de cuplu maxim (deoarece asta ar fi necesitat o retrogradare prea brutala) in timp ce skoda sigur era...


La Top Gear am vazut Fabia RS vs Mini Cooper si castiga Fabia. Dar era Cooper simplu, NU Cooper S, in fata caruia Fabia estimez ca are zero sanse. Asadar, cel putin la Top Gear, nu cred ca ai retinut bine, pentru ca ma indoiesc ca au testat Fabia RS si versus Cooper si versus Cooper S, in doua emisiuni diferite.

-Klarificator
HalbaSus
Ai dreptate, am verificat si era vorba de mini cooperul de 115 cp... probababil am fost indus in eroare de faptul ca in ambele emisiuni era prezentat acest fapt ca fiind un lucru absolut iesit din comun... mea culpa blush.gif
cosmin45741
MR, mai e vorba si de transmisie, care dupa cum observ la Fabia RS este destul de proasta.
Tinand cont, prin comparatie directa, ca Mazda mea are numai 6 cai in plus, acelasi cuplu si 300 kg diferenta, 0,1 secunde in favoarea Skodei mi se pare infim...
James Kilowatt
E adevarat, conteaza si transmisia smile.gif Treptele lungi nu favorizeaza demarajul.

A ta e tot diesel, asa ca cineva poate argumenta ca tot cuplul e cel care face diferenta smile.gif Eu am ales exemplele in asa fel incat diferenta de cuplu sa fie evidenta.
f1anatic
Torqueless wonder:
Mazda RX-8
238 bhp
169 lb-ft (220 N-m)
Iulian HondaFan
QUOTE(MR28673)
E adevarat, conteaza si transmisia smile.gif Treptele lungi nu favorizeaza demarajul.

A ta e tot diesel, asa ca cineva poate argumenta ca tot cuplul e cel care face diferenta smile.gif Eu am ales exemplele in asa fel incat diferenta de cuplu sa fie evidenta.


la aceeasi putere cuplul face diferenta chiar si cu greutate putin mai mare. vezi GTI vs. Civic Si ambele cu 200CP, GTI-ul mai greu e la fel de rapid.
James Kilowatt
Cuplul inalt la turatii joase (specific turbo-urilor) inseamna si putere superioara la turatiile alea. Masinile pot avea aceeasi putere maxima, insa cea turbo e probabil peste cea aspirata la toate regimurile. TFSI-ul are cuplu de la 1800 la 5000rpm si probabil un cuplu de vreo 80-90% din cel maxim pana mult mai sus, spre 6500rpm.

Uite, bag alta comparatie. Octavia RS TFSI vs RS TDI
TFSI 200CP, si "doar" 280Mm (intre 1800 si 5000rpm...)
TDI "doar" 170CP, 350Nm/1800rmp (aduca, mult mai mult decat benzinare)

Ambele cutii DSG

Performante: 0-100km/h, vmax
TFSI 7.3s, 240km/h
TDI 8.5s (un pic mai bine decat Nubira biggrin.gif), 225km/h

Din nou 15% putere in minus par mult mai semificative 25% cuplu in plus.

Unii spun ca si consumurile seamana, insa mi*e greu sa cred. TFSI-ul e dat oficial la 7.8l/100km mixt, iar TDI-ul au masurat jurnalistii si au iesit pe la 8l/100km (la munte).
Totusi 7.8 dati oficial mi se par scosi din pix, sunt curios A3-ul tau cat ia pe bune smile.gif
Sorin82761
Uite apropo de consum am avut ocazia sa conduc la un drive test un Golf V R32 si un polo GTI , il intrebam pe baiatul care a fost cu mine care e consumul , si mi-a spus ca golf cam 8 litri polo 7 biggrin.gif , eram in polo si l-am rugat sa porneasca computerul de bord sa vad consumul instantaneu biggrin.gif , si la o accelerare medie nu foarte puternica consumul a fost de 37 litri
Andrei55037
Consumul instantaneu nu spune nimic cand accelerezi ci doar atunci cand mergi constant cu o anumita viteza.
Oricum 8l/100km pt GTI e cam fantezie mai ales pt o masina de teste in care fiecare "da" in ea cat poate.
Sorin82761
Corect ai dreptate dar cine isi ia o asemenea masina cred ca " o calca " si consumul oricume cel putin duble fata de ce o zis ...adica 8 , oricum am ramas impresionat de Golf dar si 37 000 E blink.gif
James Kilowatt
O cam dam in offtopic... desi e drept ca eu am inceput blush.gif
Sorin82761
Ok ai dreptate am gasit un filmulet legat de cuplu vs putere http://www.youtube.com/watch?v=uqY5ghXIBFE , e un test facut in viteza a 5-a intre un evo si un stilo blush.gif
James Kilowatt
Nu e semnificativ atata timp cat rapoartele de demultiplicare sunt diferite.
Eu am dat exemplu cu seatul meu (71CP) si cu clio-ul diesel lui taica-miu (65CP). Viteza lui a 5-a atinge aceeasi viteza maxima pe care eu o ating cu a 4-a. Intr-a 5-a ma ia, insa eu as atinge puterea maxima la abia 210km/h, in timp ce el o atinge la 160. Intr-a 4-a insa, atunci cand si seatul atinge puterea maxima tot la 160km/h, il las in urma.... isi spun cuvantul CP si kg.

Similar, in testul topgear Fiatul e aproape de performantele maxime in timp ce evo-ul e mai departe. In ambele cazuri nu cuplul la motor castiga, ci cutia scurta. E ca si cum compari doua masini identice la demaraj, insa una e in teapta a 4-a si caelalta a 5-a. Oricum fiatul de 1.6 nu cred ca are cuplu mai mare smile.gif

Pe topicul celalalt, e explicat si matematic figura smile.gif Cuplul la roti e multitplicat de transmisie.
La viteza identica, depinde doar de puterea disponibila la motor la turatia respectiva si nu de cuplu, indiferent de tipul motorului si plaja de turatii la care functioneaza.

Cuplul roata=puterea motorului/turatia rotii
Iulian HondaFan
QUOTE(MR28673)
Cuplul inalt la turatii joase (specific turbo-urilor) inseamna si putere superioara la turatiile alea. Masinile pot avea aceeasi putere maxima, insa cea turbo e probabil peste cea aspirata la toate regimurile. TFSI-ul are cuplu de la 1800 la 5000rpm si probabil un cuplu de vreo 80-90% din cel maxim pana mult mai sus, spre 6500rpm.

Uite, bag alta comparatie. Octavia RS TFSI vs RS TDI
TFSI 200CP, si "doar" 280Mm (intre 1800 si 5000rpm...)
TDI "doar" 170CP, 350Nm/1800rmp (aduca, mult mai mult decat benzinare)

Ambele cutii DSG

Performante: 0-100km/h, vmax
TFSI 7.3s, 240km/h
TDI 8.5s (un pic mai bine decat Nubira biggrin.gif), 225km/h

Din nou 15% putere in minus par mult mai semificative 25% cuplu in plus.

Unii spun ca si consumurile seamana, insa mi*e greu sa cred. TFSI-ul e dat oficial la 7.8l/100km mixt, iar TDI-ul au masurat jurnalistii si au iesit pe la 8l/100km (la munte).
Totusi 7.8 dati oficial mi se par scosi din pix, sunt curios A3-ul tau cat ia pe bune smile.gif


chiar daca amandoua au DSG nu sunt aceleasi ratii de multiplicare la diesel fata de TFSI, deci diferentele pot veni si din cutie dar cred ca oricum TFSI-ul bate TDI-ul de 2.0l.

si io zic ca e din pix. biggrin.gif chiar daca e mai usoara Octavia RS nu prea vad cum sa ia mixt 7.8l%.

A3-ul ia 23mpg=10.3l% in oras acilea cu AC-ul la maxim ( as zice un 12% in regim de Bucuresti cu mers vioi, dar nu am testat blush.gif ) si cel mai putin 32mpg=7.4l% la 90km/h pe cruise control pe drum plat si fara trafic. in medie 25-27mpg=8.7-9.5l%de la un rezervor la altul.
James Kilowatt
8.7 mixt n-ar fi rau pentru un benzinar de 200CP. Francezii care au testat Octavia RS TDI au scos mixt ~8. Si e totusi diesel si cu 30CP mai putin. Sau poate au chinuit-o serios ca sa ajunga la 8-ul ala smile.gif
radu66490
mr filmuletul ala de mai inainte nu se referea la rapoartele de transmisie ci doar la lag ul de putere al evo ului
spunea clarkson ca asta se intampla cand montezi o turbina uriasa pe un motor``mic``,trebuie sa fii in treapta potrivita la turatia potrivita altfel.....te face un stilo brek
Mihai63349
Filmuletul totusi ne arata ceva: repriza intr-a 5 la o masina mult mai slaba din toate pdv poate fi mai buna decat la un monstru pe roti.
Asta poate sa raspunda multor care considera ca se dau cu cuplul motor pana la nu stiu ce turatie si apoi trec pe putere sau altii care sunt convinsi ca intre 80 si 120 km/h, masina lor (vreun TDI sau similar) e mai puternica decat o aspirata pe benzina cu 50 de cai in plus, asta comparand reprizele date prin revista.
Am mai scris prin alte topicuri si-o repet. Daca vrei acceleratii si conducere sport, ia-ti, nene, cat mai mult cai. Daca vrei sa ajungi comod la niste performante decente, ia-ti cat mai multi niutoni-metru cu maxim cat mai jos. Daca le vrei pe ambele, ia-le pe ambele, daca te tine...
In orice caz, intotdeauna, o masina cu 20 de cai in plus si in conditii egale dpdv al masei si performantelor transmisiei o va "face" pe cea cu cai mai putini, indiferent de diferenta de cuplu motor. Si la plecarea de pe loc, si la reprize.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.