Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Click and comment this: Prea multa tehnologie la masina ...
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
sorin37756
"Prea multa tehnologie la masina" este ca si "prea multa sare la mancare".

Sigur ca piperul este bun la pizza. La fel si sarea. Dar punand prea mult, ramai flamand.

Tot asa, prea multa tehnologie pe masina poate insemna achizitie mult mai costisitoare, service mai scump si mai des, defectiuni de tot felul, ratarea unor intalniri sau concedii, rechizite mai putine pentru cei mici si in final casarea precoce a unei masini care altfel ar fi putut avea o durata de functionare dubla.
Mediul este si el incarcat de toate consumabilele si piesele suplimentare, odata ce acestea devin deseuri.

Si concret, masinile din generatia 1980-1990, mai ieftine, nu au creat probleme de intretinere, service si functionare. Sincer, cine nu si-ar dori o Ibiza sau un Golf nou nout, dar model mai vechi.

In ceea ce priveste ABS, ESP, si alte asemenea, nu au rost cata vreme masinile franeaza si se comporta chiar mai bine fara ele iar un sofer bun nu are nevoie de asa ceva.

Intr-un topic similar cineva povestea despre o masina "moderna" care nu a mai franat pentru ca i s-a defectat un lucru minor, parca RCS...!

Masinile mai scumpe asa zis moderne au mai multe defectiuni, si pot fi chiar un pericol in trafic. Un exemplu gasiti pe www.carsurvey.org, unde cineva este profund dezamagit de o masina mult ravnita in zilele noastre: un VW POLO de 14.000 euro. La fel despre Seat Aroso etc.
HalbaSus
Sa nu exageram. Exista dovezi clare ca ABS-ul si ESP-ul sunt sisteme utile care chiar daca nu fac minuni sunt extrem de utile. Eu nu as mai lua niciodata o masina fara ABS (decat daca as avea de gand sa o folosesc pe circuit, liniute, cerculete, drift-uri sau alte sporturi/distractii motorizate).

Cazurile in care nu mai merge frana din cauze electronice sunt extrem de rare si pana la urma si masinile "din epoca de aur" puteau pati chestii asemanatoare.

Nu e nimic rau in a avea climatizare, sau mp3 player, sau 10 boxe in loc de 4, sau ABS, ESP, EBD, ASR, si lista ar putea continua. Pana una alta iti fac viata mai usoara. In plus sistemele care "afecteaza" cel mai mult placerea condusului (controlul tractiunii si al stabilitatii) pot fi dezactivate la majoritatea masinilor (ce-i drept exista exceptii notabile).

E adevarat ca odata cu cresterea nivelului de tehnologizare sansele sa se strice ceva sunt mai mari, dar pana si masinile care ocupa pozitii codase in topurile de fiabiliate nu au o rata a defectiunilor ingrijoratoare. Sincer eu prefer sa mi se strice geamul electric decat sa fiu condamnat toata viata la manivela...
Eduard RO
La fel de bine se defecteaza mai usor geamurile electrice decat celwe normale sau inchiderea centralizata decat cea normala sau aerul conditionat decat geamul deschis biggrin.gif insa trebuyi sa recunoasteram ca aceste mici maruntisuri ne fac viata mai usoara.Parca ai compara telefonu fix(ala vechi fix nu astea care au unitati mobile) cu telefoanele mobile.Alea vechi nu cred ca se stricau aprope deloc insa cu mobilele e jale insa asta e progresul....si e bun.
sorin37756
Un alt motiv pentru care as prefera un Polo nou model mai vechi unui Polo nou ultimul model, este faptul ca la cel nou trebuie schimbate curelusha de distributie si rola, odata la 2-3 ani, adica alti aprox. 200 ron, in timp ce la un model mai vechi distributia este pe lant si merge mult si bine.

Pentru mine este o problema sa caut prin tot orasul pe cineva, necunoscut, care sa repare aerul conditionat, si sincer, prefer geamul deschis.

Geamuri electrice...prefer sa dau la manivela.Asta e! N-am incredere in service-rile cu patroni si angajati romani, cu exceptia unuia singur, cel la care imi intrtin Dacia in conditii de calitate si preturi super. E drept ca patronul ii iuteste pe angajati ca pe titirezi, dar este singurul service -cei drept aglomerat, dar cu multi colaboratori- la care ma duc cu incredere din toate pdv. In rest mi-e scarba de service-urile auto din Bucuresti si prefer o masina mai simpla ca sa nu am de-a face !
James Kilowatt
Problema cred ca e de marketing. La urma urmei, cui nu-i convine poate incerca sa incurajeze companiile sa renunte la atata electronica cumparand versiuni cu minim de chipuri smile.gif Sau cumparand de la concurenta... Insa e adevarat ca multe lucruri nu pot fi scoase la cerere din oferta.

Eu am mi-am mai exprimat undeva dorinta de a avea de ales daca vreau sau nu asemenea "optiuni". ABS-ul, ESP-ul or fi bune numai ca dovezile ca sporesc siguranta sunt deocamdata doar in teorie sau in "laborator", unde un pilot de raliuri demonstraza pe circuit cat sunt de eficiente. Practica inca nu a dovedit-o, se pare ca ingeniozitatea umana in a comite tampenii depaseste orice dispozitiv electronic biggrin.gif

Mi se pare deci incorect sa fiu fortat sa le cumpar. Si media player e bun insa Microsoft a fost penalizat ca il baga pe gat o data cu windowsul. La fel si constructorii de masini ar trebui sa ma lase sa aleg daca vreau sau nu o optiune, cel putin atata timp cat nu exista o lege care sa-l oblige sa o implementeze (cum e cu farurile, stopuri, centuri etc).

PS
Subiectul a fost dezbatut (inclusiv cu cifre si linkuri) aici
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=5246&start=0
si aici
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=6340&start=0
si tangential aici
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=6909&start=0
alex84475
tehnologia e buna dar scumpa...atat e de zis. ai bani ai tehnologie.daca e folositoare asta decide fiecare...dar despre ESP va spun sigur ca e f.bun, nu de alta dar imi aduc aminte de masina mea( o dacie 1310 din '87) la care prinde frana din a 3 a pedala smile.gif
sorin37756
MR am citit primul dintre topicurile indicate si ai dreptate. Asa gandesc si eu. Chiat iti multumesc pt discernamant.

Masina trebuie sa-ti usureze deplasarea fara sa te doboare financiar prin service-uri neserioase(e si un topic recent cu o Octavia S-H cumparata, apropo de ce "minunate" sunt masinile de conceptie recenta. Sunt potentiale belele pe capul cumparatorului.

O iei pentru 100.000 km si o arunci sau i-o dai altuia pe cap! E scandalos si e pacat de planeta asta murdara ca un creier de femeie...(Asa-mi veni metafora, dar sa n-o spuneti femeilor!)

Pentru a-i determina pe mai multi sa isi doteze masina in primul rand cu un proprietar atent, ar trebui sa nu mai cumpere nimeni masini cu multe optionale si chestii inutile, second hand, astfel incat acestia sa ramana mult si bine si sa si le repare singuri, in loc sa le paseze "fraierilor".

In ceea ce priveste franarea la o Dacie la a treia pedala, problema poate fi aerisirea, pompa de frana, servofrana, asa cred, in nici un caz EBD - ul care oricum cred ca se refera la stabilitate.
Seri
Eu sunt de acord cu geamurile electrice, AC, ABS, ESP. Nu mi-as cumpara niciodata o masina care are frana de mana electro-hidraulica. Ce te faci daca electronica o ia razna sau ramai fara lichid de frana? Prefer frana de mana cu cablu. La aia chiar ca-i poti zice "emergency brake"!
Nu sunt de acord nici cu "drive by wire". Am volan la calculator pe USB, iar periodic se tampeste, nu mai citeste bine miscarea. Trebuie sa il desfac complet, nu umblu la nimic, apoi il pun inapoi la loc, si iarasi merge vreo 2 luni. Tot la el, cand pedala de acceleratie este libera, calculatorul o vede ca fiind 20% apasata, iar cand franez la maxim, franeaza cu 20% mai putin. Eu nu vreau asa ceva pe masina reala!
Adin.C
nu stiu cum sunt altii dar pe mine, ABS-ul ala chiar m-a scos din cateva situatii destul de neplacute, cu masina mea de dinainte - un Nissan Stanza ( niciodata nu i-am neglijat intretinerea iar franele erau verificate atent - nu de un nepriceput ca mine biggrin.gif) as fi luat un parapet pe serpentinele alea dintre Brasov si Azuga din cauza unui Golf zburdalnic pe timp de noapte ( ABS-ul Clio-ului II, la vremea respectiva, m-a oprit la timp), as fi calcat ceva pietoni care se uitau oriunde dar nu numai la drum nu desi traversau... am avut mai multe masini fara ABS, si Dacii - doua, VW Jetta II, Nisanul sus-pomenit...

ca exemple, ABS-ul Mondeo-ului m-a impiedicat sa nu intru in 206-ele care franase brusc ( inainte de podul de la intrare in Otopeni, mergeam cu 60..) dar pt ca Cielo-ul din spatele meu nu avea ABS si-a stricat fata in spatele meu care a suferit zgarieturi minore... cu o luna inainte, la intersectia Mosilor cu Eminescu masina din fata mea a plecat la verde dar un pieton s-a gandit sa-i fuga in fata, el avea ABS, eu da, Dacia din spatele meu nu... cred ca nu trebuie sa mai explic, tamponul zdravan de pe interiorul spoilerului spate si-a facut datoria... in afara de zgariat bara n-am avut nimic... ceea ce nu s-ar putea spune despre Dacia cea galbena a taximetristului...

exemplu pt lipsa ABS-ului - Nissan-ul, eram pe banda a II-a iar pe prima banda era un autobuz, plecat de pe loc cat sa schimb in a 2-a, din dreapta apare un VW cu un sef de filiala judeteana a unui partid - beat fiind domnia sa, mi-a facut fata praf, franele mele s-au straduit... au lasat si urme simetrice ( eram student prin 97, mergeam ceva mai repezit)...

cam asta ar fi... PRO ABS si toate minunile care ne usureaza viata...
James Kilowatt
Eu repet ca sa nu fiu inteles gresit:
Nu sunt contra ABS-ului, ESP-ului si asa mai departe.
Sunt contra faptului ca MI SE BAGA PE GAT. Asta e cu totul altceva smile.gif E ca pe vremea lu' Nea Nicu, daca vreau portocale trebuie sa cumpar si cuie biggrin.gif Asta nu inseamna ca am ceva impotriva cuielor.

Deh, de multe ori Nea Nicu asta a fost un vizionar de geniu, de la marketing la salamul cu soia sau dictatura proletariatului care devine la moda biggrin.gif

@Adin
statistic unul din putinele studii disponibile a dovedit ca numarul de accidente si gravitatea lor sunt constante indiferent de existenta ABS-ului (chiar daca se schimba distributia lor). Accidentele se datoreaza deci soferilor si nu masinii. Atunci cand este vorba de sansa (asa cum a fost in cazut tau uneori) sansa e oarba si atunci cand e vorba de numere mari (ca in cazul studiilor) nu influenteaza semnificativ statisticile. Plecand de la cazuri individuale nu poti trage nici o concluzie.

Personal am avut si masini fara ABS, si masini cu ABS smile.gif Numarul de accidente e identic smile.gif Ma incadrez deci destul de bine in statisticile de mai sus... smile.gif
De cate ori am trecut pe langa un accident, a fost din vina mea si din fericire niciodata nu a fost total imprevizibil si de neevitat (cu sau fara abs).

Daca ai o masina mai proasta mergi mai incet si cu asta basta, nu ai nici o scuza daca faci accident. Nu te obliga nimeni sa mergi cu o Lada ca si cum ai merge cu un M3, iar daca o faci si ajungi in copac e vina ta si nu a masinii.
sorin37756
1.Daca tot vorbim de frane, am constatat ca Dacia 1400 pusa la punct raspunde mult mai bine decat Tico, si in general Daewoo.

2.Cineva a aflat ca nu stiu ce motoras nu mergea si nu-i functiona ABS-ul. In aceste conditii cum poti conta pe ABS si minimiza importanta prudentei, daca nu poti fi sigur 100% ca ABS-ul functioneaza?

3.ABS-ul este doar o componenta a franei si atat. Asa cum are placute, discuri, tamburi, are si ABS.
In consecinta, daca marketingul ar fi obiectiv, nu ar spune la dotari "ABS" ci ar spune "frana cu ABS", urmand ca cei mai incepatori care nu si-au format un stil de condus prudent, sa-si ia si acest artificiu.
Unii scot din viteza preventiv sau cand urmeaza un semafor etc, iar masina isi pierde din inertie si franeaza mai usor.
Daniel82595
mai baieti voi ma faceti sa-mi iubesc masina si mai mult.
Vad ca in general prea multa electronica in masina nu prea place. :wave:
Adin.C
QUOTE(sorin37756)
urmand ca cei mai incepatori care nu si-au format un stil de condus prudent, sa-si ia si acest artificiu.


am destui ani de condus (deci nu ma includ la categoria "mai incepatori") cu si fara ABS, cred ca mi-am putut forma o opinie, fundamentata as putea spune, in general sunt destul de linistit ( sunt ardelean biggrin.gif ), dar se intampla sa ma mai si grabesc... artificiul asta de care vorbesti tu m-a scos din niste belele serioase, prea serioase ca sa-l numesti "artificiu", m-a scos si pe mine si pe altii... din punctul meu de vedere, a salvat chiar si cateva perechi de picioare ale unor pietoni evitati la limita pt ca "se grabeau" prin mijlocul bulevardului sau se uitau dupa stele si apoi se uitau la mine cu o privire tampa si o ridicare idioata din umeri...

sunt bucuros ca artificiul asta ma ajuta sa opresc mai bine si mai repede...
air_wolf
sistemele de control a stabilitatii sint bune. problema este acel calculator, fara care masina nu merge in veci. daca ar fi existat sisteme de back-up, daca masina ar fi fost considerata ca 100% disponibila probabil ca n-ar fi deranjat electronica. dar asa ceva nu exista, doar masinile de cursa au sisteme duble.
asa ca prefer oricind sa suflu in jiglere decit sa ma uit ca vitelul la poarta noua la un calculator. :minigun:
James Kilowatt
Totusi prea multe ECM-uri nu am auzit sa crape, spre deosebire de jiglerele infundate. De fapt singurul de care am auzit a fost chiar pe forumul asta, unul pe un seat cordoba smile.gif Mai crapa cate un mat, map, eventual un egr (desi asta nu are neaparat legatura cu electronica) insa ECM prajit mai rar.
Mie personal mi se pare mai usor de folosit un scanner decat de reglat (ca lumea) in carburator de oltcit sau de lada de exemplu desi am mult mai multi ani de surubareala la activ decat de folosit scannerul smile.gif

@Adin
Nu intotdeauna ABS-ul te face sa te opresti mai repede. Te ajuta sa pastrezi controlul, nu sa scurtezi neaparat distanta de franare, dimpotriva, in anumite conditii distanta de franare chiar creste.
CatalinKRK
Problema cu toate electronicele astea este ca daca se strica nu se mai repara ca e mai ieftin (adica mai putin scump) decat inlocuitul cu totul. Ca si la calculator daca ti se duce vreo placa cumperi alta... Unele lucruri e mai bine sa ramana asa cum sunt altfel ar iesi ca-n gluma aia cu Microsoft si General Motors.
Una din caracteristicele dezvoltarii e si ciclul de viata din ce in ce mai redus al produselor care se potriveste foarte bine in industria auto.
James Kilowatt
Pai un produs nou e facut de roboti, in serii mari si e clar ca e ieftin.
O reparatie punctuala trebuie facuta de un om care trebuie platit mult mai bine decat un robot wink.gif Asta nu are legatura doar cu industria auto.
Iulian HondaFan
din datele studiilor de fiabilitate din America rezulta ca masinile din '90-'95 aveau mai multe probleme de fiabilitate decat cele din ultimii ani. fiabilitatea pare sa se fi imbunatatit continuu, desi complexitatea tehnica a crescut simtitor.

parerea mea e ca anumite inovatii tehnice sunt utile si imbunatatesc atat comfortul cat si siguranta masinilor. desi statistic nu este dovedit ca ABS-ul sau ESP-ul scad numarul si gravitatea accidentelor sunt benefice.

ca vorbim de numarul si gravitatea accidentelor daca ne uitam la statisticile din tarile dezvoltate acestea au scazut continuu ( in America a existat o plafonare in perioada de dupa 1995 legata de explozia numarului de SUV-uri, dar in ultimii 2-3 ani trendul este din nou descrescator). Tinand cont ca in aceste tari infrastructura rutiera a ramas in mare aceeasi imbunatirea vine din educatia soferiilor si din masini construite mai bine ( cel putin asta este parerea specialistilor in domeniul sigurantei rutiere) si vine in pofida cresterii numarullui de masini in circulatie si anumarului total de km parcursi.

http://www-fars.nhtsa.dot.gov/

http://www.cemt.org/events/PressReleases/a...ety%20europe%22

desigur Europa de Est, care s-a motorizat intens in ultimii 10 ani, are un trend opus de crestere a accidentelor dar daca ne uitam la cum arata strazile Romaniei astazi intelegem si de ce: infrastructura este mult subdimensionata traficului din anii recenti, iar disciplina rutiera lasa inca de dorit.

ca in orice alt domeniu tehnica aduce si beneficii si probleme, dar cel mai adesea beneficiile sunt mai mari.

ar fi stupid sa ne asteptam ca o chestie precum ABS-ul sa duca la scaderea masiva a accidentelor, dar, in concert cu alte dezvoltari, per total, oamenii calatoresc mai bine si mai sigur.
James Kilowatt
In Franta o scadere semnificativa a numarului de accidente a fost cand Sarko a venit cu ideile lui cu toleranta 0 si cu peste 1000 radare automate montate intr-un singur an. A fost o scadere atat de dramatica incat a inchis pana si gura celor care il injurau...
Adrian81432
Parerea mea este ca un sofer cat de cat bun se descurca si cu abs,ebd,asr si fara . Doar trebuie sa fii realist si sa cunosti limitele masinii. Va spun asta ca merg alternativ si cu dacie 1310 (an 1990) si renault megane dci. (normal ca bine ar fi sa le ai dar ce vroiam sa zic e ca se poate si fara:P)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.