Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Turatii benzinare
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Aria Tehnica Masini.ro
cristi52331
Salut!

Am vazut ca se tot discuta despre turatii si trepte la diesel. Nu s-a spus nimic despre turatiile recomandate si la benzinare, despre cum trebuie sa-ti protejezi motorul.
Eu m-am intalnit acum ceva vreme cu Malin, la a caror pareri tin tare mult si care mi-a spus niste chestiuni care m-au pus oleaca pe ganduri:
Eu am cutia scurta la masina, la 3000rpm am cam 98km/ora. Daca merg pe autostrada, si fac asta in fiecare weekend pe timpul verii pe A1, merg constant cu 4000rpm - 130km/ora (in viteza 5-a). De plictiseala, mai fac si reprize de 140-150, cu 4300-4500rpm. Malin a spus ca este foarte daunator, chiar daca motorul meu este unul de turatie. Imi este imposibil insa sa o tin la 3000 de ture!!!
Pareri?
j o k e r
Poti sa mergi linistit si de asemenea sa schimbi vitezele in jurul turatiei ce-ti asigura un cuplu optim (in cazul tau 4000 de ture / 145 Nm).

De asemenea nu e recomandat sa intri in zona rosie. In cazul tau ar fi bine sa nu treci de 6000 de ture, cand motorul atinge puterea maxima, presupun 105 CP. La Yarisul meu, singura recomandare in cartea tehnica a masinii este ceva de genul: nu intrati in zona rosie pentru a nu provoca disfunctionalitati la motoru.
Alegerea iti apartine si merge "mana-n-mana" cu consumul.

Parerea mea. drunk.gif

poate ne spui de ce considerati (tu sau prietenul) ca ar fi daunator... blink.gif
cristi52331
Eu nu consider a fi daunator, si asta pentru ca nu prea ma pricep.
Malin spunea insa ca se maresc jocurile in motor, creste uzura foarte tare si nu este indicat la NICI un fel de benzinar.
cristi52331
Eu nu consider a fi daunator, si asta pentru ca nu prea ma pricep.
Malin spunea insa ca se maresc jocurile in motor, creste uzura foarte tare si nu este indicat la NICI un fel de benzinar.
cristi52331
Eu nu consider a fi daunator, si asta pentru ca nu prea ma pricep.
Malin spunea insa ca se maresc jocurile in motor, creste uzura foarte tare si nu este indicat la NICI un fel de benzinar.
DORU
Deplasarea la drum lung trebuie sa aiba in vedere mentinerea turatiei in plaja "verde". Croaziera este pana la 140km/h, peste aceasta viteza (nu vb de turatie pt ca aceasta depinde de CV si de motorizare) motorul intra in regim de functionare inalt, unde desigur ca uzura creste. Insa daca nu mergi toata A1 cu 180-200km/h n-ai de ce sa-ti faci griji. Reprizele nu costa, insa un regim ridicat apropiat de performantele mexime ale masinii si pt timp indelungat, da.

P.S. Pe Malin il stiu si eu de ceva vreme. Are pareri avizate asa ca in general, cand emite o parere, are si argumente in favoarea ei.
BandiT
ptr. protejarea motorului e bine sa mergi cu turatii de pana la 3500 rot/min.
dar se stie ca scurtele reprize de acceleratie puternica (peste 4000..5000 ture) curata injectoarele.
eu , care am un motor mai vechi am mers de multe ori pe rosu , peste 6000 ture , in viteze inferioare(2 si 3)..motorul nu merge nici mai bine nici mai rau dupa forjele astea , dar este deja un motor obosit...are 70 mii km dupa rk.
ptr. mine , senzatia de putere care ti-o da in apropierea zonei rosii , e unica ...
James Kilowatt
nu e doar senzatia, e chiar puterea biggrin.gif. Caii aia inscrisi in cartea masinii acolo se obtin.
eu am dubii ca mersul indelungat la 3500-4000 rpm aduce prejudicii motorului. Nu cred ca proiectantii sunt atat de idioti sa faca motoare gandite sa mearga cu 80 pentru strazi pe care limita e 130.
cristi52331
Rezumand, un drum de aproximativ 150 km cu turatie CONSTANTA de 4000-4200rpm este daunatoare sau nu?
James Kilowatt
Eu nu cred ca asta e o turatie care pune probleme unui benzinar modern.
Eu la 4000rpm am ~140km/h. Adica, cam viteza de croaziera din majoritatea tarilor europene.

Dacia lui taica-miu halea ulei la turatii din astea (la mai putin de 20.000km, avea 18.000 cand a vandut-o), probabil din motivul asta avea si cutia de viteze imoral de lunga... Insa asta e un exemplu prost biggrin.gif
DORU
QUOTE(cristi52331)
Rezumand, un drum de aproximativ 150 km cu turatie CONSTANTA de 4000-4200rpm este daunatoare sau nu?


NU, daca este vorba de o masina cu cilindree peste 1300 cmc si care este cat de cat moderna. Important este ca viteza maxima sa fie cu macar 30km/h mai mare decat cea de croaziera...babeste vorbind.
Dan82333
Salutare!am si eu o intrebare:Mi-am luat un aveo cu motor de 1,2 72cp la 5400rotmin si 102NM cuplu la 4400 rotmin.Ce ziceti merge sa-l turez?;adica in jur de 5000-5500.tin sa mentionez ca sub 2500 rot motorul nu trage mai deloc.deocamdata masina e noua,are doar 3 zile,dar ma gandeam in viitorul apropiat daca e bine sau nu sa-l turez un pic mai mult
DORU
In sarcina da, la mers constant, pe la 4000 rot/min
Arheopterix
Acum ceva ani (1990) aveam in Germania un 190E.
Aveam serviciul la 160 de Km .
Mergeam pe autobahn constant cu 180 (viteza maxima 195).
In total am mers asa un an si am facut vreo 90.000.Majoritatea destul de aproape de linia rosie.
Masina nu a avut nici un fel de problema.
Un cunoscut,care se pricepea la masini,mi-a spus intr-o ocazie,ca cel mai bine ptr masina e sa mergi cca 2/3 din viteza maxima.Acolo e economia in toate.
James Kilowatt
Eu as prefera sa cumpar SH masina aia cu 90.000km facuti pe autostrada cu 180km/h decat una cu 30.000km facuti in oras. smile.gif
Arheopterix
Hmmm...
Am mers cu ea in total 191.000.
Am vandut-o unui prieten (1994) I s-a blocat cutia de viteze (automata) in a 2-a (si masina nu avea turometru!!!!!!).Era vara ,ca acum,se intorcea de la mare.A explodat blocul motor.....Nu si-a dat seama ca e supra turata.
A fost f neplacut ptr mine.
Asta a fost ultima masina Germana care am cumparat.
radu67277
Pentru orice motor, cele mai daunatoare sunt regimurile tranzitorii si cele sub turatia de cuplu maxim.
Nici un motor nu are de suferit atita timp cit e exploatat corect, sistemele anexe sunt ok, are combustibil bun, ulei bun, racire buna si nu depasesti turatia maxima pentru care a fost proiectat. Oricum nu ai cum sa depasesti turatia asta din cauza limitatoarelor.
Consumul cel mai mic este la turatia de cuplu maxim ( daca mergi constant ).
Consumul cel mai mare este in regimuri mici de turatie cu clapeta deschisa mult, adica la schimbari de regim ( demaraje ).
Tot la demaraje motorul are cel mai mult de suferit.
E de preferat sa mergi constant la aproape 100% din turatia lui maxima decit sa faci depasiri dese sau sa mergi prin oras...
Un motor care merge in turatii mari va avea depuneri mai mici de calamina decit cel subturat, se va raci mai bine, se va unge mai bine, etc..
Trebuie evitata deschiderea clapetei de acceleratie la maxim in turatii joase. Pe masura ce turatia creste, puteti sa deschideti mai mult si acceleratia. Nu de alta dar motorul sufera si nici nu merge in parametri optimi.
La o depasire decit sa-i dati "talpa" intr-o turatie mica, mai bine retrogradati o treapta ( uneori chiar 2 ) si dati-i ture cu putina pedala.
James Kilowatt
QUOTE(radu67277)
Pentru orice motor, cele mai daunatoare sunt regimurile tranzitorii si cele sub turatia de cuplu maxim..



Si mai pacatoase sunt pornirile si mersul cu motorul rece. Tocmai de asta as evita una rulata in oras, unde mergi 5km, te opresti, motorul se raceste, apoi peste o ora pornesti iar, iar mergi 5km, iar te opresti etc. Si cand mergi mergi in general si in regimuri pacatoase, la turatii joase. In plus, pe langa motorul in sine mai apar probleme si cu transmisia care e mai solicitata in oras decat pe autostrada.
mircea85507
O discutie interesanta despre subturat vs supraturat la benzinare s-a purtat, si se poarta inca aici: http://www.daewooclub.ro/forum/index.php?s...urat+supraturat
Din ce este spus acolo, mersul subturat este mai mult decat daunator. Ideal este sa se mearga la turatia de cuplu pe cat posibil. In .ro, e destul de greu sa faci asta.
James Kilowatt
Frumos, dai linkul de la concurenta :help:
mircea85507
Pai e interzis? Nu stiu de ce consideri tu concurenta intre forumurile auto, atat timp cat informatia e free si o foloseste oricine...la concurenta wink.gif
James Kilowatt
E interzisa formal reclama smile.gif
Daca insa vii cu o informatie si specifici sursa, nu e reclama, e referinta wink.gif Posteaza insa si partea semnificativa, nu doar linkul care poate avea zeci de pagini si care uneori poate mai tare sa-l zapaceasca decat sa-l ajute. Linkul il dai ca sa poata aprofunda problema sau sa-si dea seama de cat e sursa de credibila smile.gif

In cazul linkului pe care l-ai dat mai devreme, e util insa unele posturi de acolo trebuie citite cu scepticism wink.gif Asta e una din problemele forumurilor in general, se si bat campii pe langa informatiile bune.
sote
chiar m-a facut curios, am intrat mi-am facut cont ca poate mai aflu cate ceva. Am aflat ca la 50 kmph dai a 5-a la Tico ca sa mergi economic. Betoon. bicycle.gif
Horia49540
da, o fi economic, dar chinui rau de tot si motorul si transmisia
air_wolf
se pot tura pina sar pistoanele prin capota. biggrin.gif oricum nu mergeti subturat, decit daca va e lene sa mestecati in viteze (se mai intimpla din cind in cind oricui). si mai ales nu subturati cind aveti A/T biggrin.gif
mircea85507
Sote, ai vazut un singur post. Sunt o gramada care merg subturat si cel mai prost exemplu e la taximetristi. Eu personal schimb normal in gama 2500-3000, iar la depasiri peste 3500, chiar si 4500 daca situatia o impune. Imi permite si motorul, DOHC de 106 cai. Da 5000 de ture intr-un tico (presupun ca la ''mersul la foame '' wink.gif) te-ai referit) si o sa stai la esapament sa prinzi segmentii dupa 2 luni de tratament din asta.
Horia49540
in mod normal un motor se simte bine la cuplul maxim +-30%
dar o turare mai sus din cand in cand nu il omoara
in schimb de la subturare in sarcina au fost si cazuri de pistoane cu capul topit sau sparte (se produc niste detonatii pe care de multe ori nu le auzim, mai ales la motoarele super-patrate)
dar chiar la turare sus de tot un motor adevarat cu un ulei adevarat nu are voie sa crape! doar sa se uzeze ceva mai mult....dar nu exagerat
air_wolf
in low de exemplu ajungi cu masina frecvent spre rosu. si nu-i face rau deloc, ba chiar se invioreaza. biggrin.gif
Eduard RO
Ba oameni buni sunteti culmea.Voi chiar stati cu ochii pe turometru cand schimbati vitezele? blink.gif Masina trebuie sa o simti altfel e grav nu numai la schimbat viteze ci si la frnare accelerare etc.
Horia49540
exact, un sofer bun trebuie sa poata conduce masina fara indicatoare de bord, absolut!
tocmai aici este "smecheria" - sa simti turatia fara sa te uiti pe turometru
mai ales ca daca te uiti mai mult pe indicatoare decat pe drum...
r4mp
eh .. putin exagerat acum.. la indicatoare mai intra si temperatura motorului care totusi e destul de important atat iarna pe gerurile alea cumplite.. cat si vara sa nu supraincalzesti motorul... eu unul la turometru ma uit pe la 6000 - 6200 cand e nevoie :angel:

ah! si apropo.. cum ramane cu tico / matiz / solenza mai cheala etc .. care sunt oarecum recomandate incepatorilor si se si face scoala de soferi pe ele ?
air_wolf
adica asa. biggrin.gif
Horia49540
exact, asa biggrin.gif
lasand gluma la o parte, un specialist poate conduce masina doar cu trei pedale, un schimbator si un volan, cel putin la fel de bine ca unul care are jde mii de indicatoare
ca doar nu te uiti la deal canda ajuns turomtrul la x ture ca sa-i dai a treia sau mai stiu eu ce, facand asa nu prea poti conduce nici "legat", nici elegant, nici rapid...masina trebuie simtita, nu citita
air_wolf
hmmm... am uitat ca a mea e hidramata... biggrin.gif
dar ai dreptate. nu e indicat sa te uiti la turometru ci sa simti masina.
Cristi86127
Am un Colt Cz3 1.5/109CP SAM benzina, vechime 4 saptamani, 1200km rulati, sunt super incantat de ea....masina este in rodaj si as vrea sa stiu daca am procedat corect in ceea ce priveste turatia, schimbatul vitezelor....am schimbat vitezele intre 2500 si 3000 de ture in oras, la drum intins 2500 - 3000 dar cam pe la 3000 in majoritatea cazurilor pentru trepetele I, II, III iar IV dar mai ales V 3500 , ajungand si pe la 4000 pe serpentine...motorul e de turatie, cuplul maxim la 4000, putere maxima 6000, turatie maxima ceas 8000, la 110km/h are 3000 de ture...E super sportiva de la 3000 de ture in sus, zvacneste de sub tine...nu prea m-am abtinut pe serpentine, e super stabila in ciuda faptului ca este inalta...pneuri de 205/R45/16 biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.