Delphi este producator de componente desprins in 1998 din GM si pana la acea data era cel mai mare din lume ( urmat de Bosch).
in faliment juridic este numai divizia americana, dar se pare ca vor iesi din situatie prin restructurare si cu ceva infuzie de capital de la GM. GM este inca principalul lor client ( aprox 45% din valoarea vanzarilor Delphi globale sunt catre GM) si ar fi pus in scurt timp in situatie de faliment daca Delphi inceteaza productia. De aceea nimeni nu a crezut vreodata ca falimentul Delphi s-ar si concretiza in dizolvarea firmei.
MR are dreptate penru ca majoritatea componentelor produse de un furnizor sunt facute la specificatiile cumparatorului, dar desigur sunt si unele care sunt identice intre 2 sau mai multi cumparatori.
Delphi Europe este profitabil si nu a fost inclus in falimentul din USA-Canada si nu este nici inclus in planul de restructurare. Delphi China este o bonanza la ora asta.
Delphi furnizeaza pentru multe firme inclusiv VAG, BMW, Mercedes, Chrysler, Ford, Honda si Toyota. orasul in care locuiesc are una dintre cele mai mari uzine Delphi din America si este sediul mondial al Delphi Electronics - fost Delco. Delco are aici un centru de R&D cu cateva sute de ingineri. unul dintre romanii din oras chiar a lucrat la un proiect generos finantat de BMW pentru a dota masinile lor cu o baterie de generatori fuel cells care sa mearga cu benzina/motorina astfel degrevand complet motorul de producerea de electricitate ( asta e o idee pe care BMW pare sa vrea sa o aplice si pentru sistemul lor de regenerare a energiei de franare- semi-hibrid).
aici produc in special radio auto, inclusiv cele satelit, dar si o multitudine de senzori- pt. airbag-uri, monitorizare a presiunii in pneuri, etc...
din discutiile mele cu cativa ingineri de la Delphi de aici si din ce am citit falimentul se datoreaza nu neaparat proastei calitati ci in principal a 2 lucruri:
1) lucratorii Delphi in America sunt membri de sindicat ( UAW - Union of Auto Workers) si au negociat niste contracte fanbuloase cu GM in anii '90 ( pe vremea cand GM se scalda in profiturile colosale rezultate din vanzarea de SUV-uri mediii si mari). s-a ajuns pana la a plati o femeie de serviciu cu calificare zero la 27$ pe ora ( asta era salariul minim pt. sindicalisti), la care se adauga pensii si asigurari de sanatate generoase. deci costurile cu forta de munca au devenit imense, in timp ce preturile la multe componenete au scazut pe plan mondial, in special datorita ferocei competitii din China ( unde chiar Delphi a deschis cateva uzine)...
2) GM a intrat in galeata in ultimii ani partial din aceleasi motive, dar si din cauza ca vanzarile de SUV-uri medii si mari au scazut continuu in ultimii 4-5 ani si pt. ca nu au fost in stare sa scoata nimic mai bun decat japonezii in celelalte segmente. GM au inceput atunci sa isi stranga furnizorii cu usa pentru preturi mai mici. cei de la Delphi sunt siguri ca delphi producea din start in pierdere cam tot ce furniza GM si spera sa recupereze prin ceea ce vindea la ceilalti producatori, in special de la japonezi care plateau foarte bine.
In anii '80-'90 marii producatori auto au desprins producytia lor de componente auto de firma mamam in special in scopul de a eficientiza operatiunile lor dar si pentru a capta mai usor contracte pentru componente de la alti producatori. astfel pe langa firmele consacrate de compnenete - Bosch, Continental, Ferodo, Borg -Warner, Siemens, Magna, ZF Friedrichshafen, Getrag, Brembo, etc. au aparut un grup de firme desprinse din producatorii auto. Valeo este puiul lui Renault; Ford a puit Visteon-ul, PSA - Faurecia, Fiat - Magneti-Marelli, Toyota -Denso si Aisin Seki, GM a puit si American Axle Manufacturing (AAM), etc.
cercetand listele de furnizori ale acestor companii poti realiza ca fiecare producator auto ia componente de la multi furnizori... ex. Porsche foloseste pe 911 o transmisie Aisin
, Denso Europe vinde componente catre BMW, Audi si DaimlerChrysler, Honda foloseste componente Bosch, s.a.m.d...