Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Puterea si cuplul motor
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
serban4
cand se dau caracteristicile unui motor in afara de putere se da si cuplul motor. m-ar interesa sa-mi spuneti care este diferenta dintre aceste caracteristici in ceea ce priveste performantele dinamice ale masinii. pentru a efectua rapid o depasire ce este mai important puterea sau cuplul motor? intre o masina pe benzina si una pe motorina cu puterea mai mica dar avand in schimb cuplul mai mare care are reprize mai bune? care se infige mai bine in mers?
Ion
foarte buna intrebarea, pentru a putea intelege dinamica si caracteristicile unei masini.

sa pornim de la formula puterii:

p = (omega)xm

omega - viteza unghiulara

m - momentul motor

daca vorbim de dinamica masinii, trebuie sa avem in vedere toate masele in miscare - mase inertiale, care reprezinta rezistente dinamice.

daca vorbim de dinamica motorului, rezistentele dinamice sunt reprezentate de masele in miscare: pistoane, biele, arbore cotit, volant, axe cu came, supape. mase mai mari inseamna rezistente dinamice mai mari.

constructiv motorul diesel este mai robust decat cel pe benzina si asta inseamna rezistente dinamice mai mari (mase mai mari in miscare, datorate constructiv solicitarilor mecanice mai mari). asta inseamna dinamica mai scazuta. insa cuplul motor la diesel e mai ridicat decat la benzinar. de asemenea turatia maxima la diesel e mai scazuta decat la benzinar. daca ne uitam la formula puterii, produsul dintre viteza si moment, in conditiile in care viteza max. e mai redusa si momentul mai mare, inseamna o alta forma a cubei de putere.

sa revenim la dinamica masinii. e influentata de dinamica motorului, caracteristica transmisiei (rapoartere de transmitere din cutie si diferential si rezistentele dinamice ale acestora) si de masa totala a masinii.

la motoarele diesel mai vechi (generatia 80 - 90) demarajul e mai bun la benzinar. aici e vorba si de un alt stil in condus ce trebuie adoptat la diesel fata de benzinar. daca iti lasi spatiu suficient si demarajul il faci cu un pic de "avant" nu ai nici un fel de probleme la demaraj. trebuie doar sa ai in vedere, ca la diesel, a pune "talpa la fund", nu ajuta. trebuie sa accelerezi atat cat poate arde in cilindrii si nimic mai mult. daca fortezi, ce nu poate arde, iese pe toba. asta inseamna ca trebuie sa adaptezi foarte bine turatia cu trepta de viteza si cu pozitia pedalei de acceleratie. asta e valabil in special pt. generatiile mai vechi de diesel. cu common rail si turbo esti mai aproape de raspunsul la pedala al unui benzinar. (vezi curba ameliorata, valabila atat pt benzinar cat si pt diesel la motoarele moderne)

practic, conform intrebarii tale, la demaraj este important momentul si carateristica transmisiei (rapoartele de transmitere din cutie si diferential)
Halba
ok... sa zicem ca am inteles mare parte din explicatie desi nu le prea am cu fizica... am in schimb o intrebare mai concreta. eu am un opel vectra 2.0 dti. are un demaraj care cred ca se poate compara cu cel al unei dacii papuc ... chestia asta am acceptat-o pentru ca e din 97, motor diesel, consuma putin... nu le poate avea omul pe toate...

insa ma gandeam acum o vreme sa-mi fac chip-tunning... pe site-ul firmei de tunning scria ca din cei 100 de cp ai masinii mele (atat are acum) vor deveni 127 de cai, de asemenea imbunatazeshte cuplul (nu mai tzin minte cifrele) si cu foarte putin imbunatatzeshte si viteza maxima.

intrebarea la care toate aceste date nu imi dau raspuns: daca voi avea cu 27 de cai mai mult si un cuplu marit... voi porni mai repede de pe loc ? sau ma va ajuta doar sa urc pante abrupte sa tractez remorci si alte chestii unde e necesara puterea ?
Ion
fiindca tot am vorbit de caracteristicile transmisiei, in imaginea de mai jos am dat exemplul unei cutii de viteza cu 3 rapoarte (pt simpluficare)

daca in treapta 1, momentul rezistent este mic, inseamna ca demarajul se face rapid, pana la atingerea turatiei superioare(sau chiar maxime)

in treapta 3, momentul rezistent este mare si asta inseamna ca momentul motor este caracteristica importanta in realizarea demarajului pe aceasta treapta de viteza.

in traducere libera, daca motorul diesel are o dinamica mai scazuta decat benzinarul, dar un cuplu mai ridicat, in treptele inferioare dinamica este mai saczuta, iar in treptele superioare, prin cuplul motor mai ridicat, motorul diesel va avea un comportament bun. asata inseamna ca benzinarul demareaza mai bine in treptele inferioare de viteza, dar in treptele superioare comportamentul dieselului este aproximativ la fel. in sarcina - pante, masina incarcata, comportamentul dieselului este mai bun decat benzinarul.

toate aceste observatii trebuiesc intelese in sens larg. exista modele sportive cu motorizare diesel - vezi bmw, seat si asta spune multe
Ion
halba, eu nu cred ca demarajul unui diesel de 2 l e ca a unei dacii papuc. eu am un diesel de 1,6 litri si 54cp si fug cu el de zici ca e elicopter. nu e turbo!!!





eu zic sa-ti faci un test de compresie. dupa aia poate fi si reglajul pompei de injectie. la mine stiu ca e debitul un pic mai mare.


verifica filtrele. intereseaza-te ce tipuri de pompe s-au montat pe motorul tau. sunt pompe mai "lenese" si pompe care injecteaza la presiune mai mare (la mine motoarele s-au echipat si cu roto diesel si cu bosch). cu bosch injectorul deschide la 120 bari si cu roto diesel la 125. motoul care il am acum e cu roto si fuge mai tare ca cel cu bosch.





de asemenea, poate ai cutie de viteza si demaraj nu prea ai, dar ai viteza maxima ridicata.





normal cu un diesel, trebuie sa plece benzinarul in fata ta, dupa care trebuie sa il ajungi (in treptele 4 - 5) si sa-l alergi sa-si inghita plamanii. in ce plaje de turatie schimbi vitezele. iti recomanda sa nu sari de 3500 - 4000, fiindca nu te ajuta la nimic.


iti recomnd de asemenea sa schimbi "cuminte" in treapta 1 si 2 si sa ataci incepand cu treapta 3, sau chiar din a 2-a.



alearga si dieselul, dar trebuie sa apesi pe pedala. asa cum am spus, nu trebuie sa dai pedala la fund. accelerezi, atat cat simti raspunsul la pedala - demarajul. asta o verifici simplu - accelerezi si revii, progresiv si vezi cam cat trebuie apasat ca sa iti asigure demarajul. daca accelerezi mai mult decat trebuie, surplusul de carburant iese pe toba degeaba

[ acest mesaj a fost modificat de : de 2004-04-01 10:57 ]
Ion
de asemnea, nu trebuie sa uiti ca opel vectra nu e chiar o masina usoara. masa masinii influenteaza foarte mult demarajul.

cine vrea sa "alerge" cu un diesel, trebuie sa aleaga o masina dupa principul: masina mica, motor mare.

exemplul clasic pentru asa ceva, este peugeot 205 diesel, motor 1,9 ltr, turbo. masa masinii e undeva la 900 kg. cu o astfel de masina, incepand din treapta a 3-a incepi sa te joci cu benzinarii. in treapta a 5-a masina trage mai bine ca un benzinar, raspunsul la pedata fiind foarte promp. o sa spuneti ca vorbesc de vechituri. eu cred ca vorbesc de o masina foarte reusita la vremea ei, care nu te face de rusine nici astazi. e adevarat ca acum sunt alte dotari si alte pretentii.
serban4
ion, iti multumesc mult pentru explicatiile excelente pe care mi le-ai dat! acum m-am lamurit perfect! chiar am mers cu un renault clio symbol dci si desi are numai 65 cp mi s-a parut ca mai ales la treptele superioare trage excelent! exact cum ai explicat tu! am ramas realmente surprins de reprizele pe care le are! am ajuns sa cred ca in ziua de azi singura, repet singura justificare de a mai cumpara o masina pe benzina este numai pretul! la diselul actual este si silentiozitate si performante sdinamice si mai ales consum mic! ce ziceti am dreptate?
Ion
referitor la cele de mai sus, si intrebarea referitoare la demaraj, trebuie sa spun inca odata, ca etajarea cutiei de viteze este foarte importanta in dinamica masinii.

am condus de curand un peugeot 309 d, motor 1905 cmc, aspirat atmosferic, 64 cp si modul cum demareaza masina si raspunsul la pedala difera clar fata de renault 5 d, motor 1598, aspirat atmosferic, 54 cp.
peugeot are 10 cp in plus, dar e si cu circa 100 kg mai grea.

initial am crezut ca peugeot-ul are un demaraj mult mai scazut, insa nu e deloc asa. rapoartele de transmitere pe treapta 1 si 2 sunt mai mari si in consecinta dinamica in aceste trepte e mai scazuta fata de renault (e si explicabil - masa masinii e mai mare - inertie mai mare la plecarea de pe loc). in schimb, incepand cu treapta 3 dinamica masinii este remarcabila.
si inca un lucru: spre deosebire de renault, peugeot e o masina care se conduce cu pedala de acceleratie la fund. altfel, crezi ca masina este lenta, dar in realitate are o dinamica buna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.