Eu mi-am facut personal la masinile mele si am trecut prin toate stadiile posibile.
In primul rand trebuie sa facem o mica descriere a vopselelor:
In general vopselele sunt metalizate si nemetalizate.
Cele metalizate sunt cele mai indicate. Au in componenta lor particule fine de metal sau alte elemente obtinute din diverse surse (de ex. praf obtinut din macinarea unor scoici de mare).
Avand in compozitia lor diverse particule, dau culorii un aspect foarte placut cu reflexii diverse (cameleon, perla, etc.), se decoloreaza foarte greu (contin mult mai putina vopsea si reflecta soarele), nu se matuiesc la fel de repede ca cele nemetalizate, nu devin fade, revopsirea unei anumite parti a automobilului nu implica diferente daca sunt respectate cu strictete codul de culoare, sensul de vopsire si nuanta lacului folosit. In alte cuvinte reteta producatorului. Nu cred ca exista oras resedinta de judet (macar) in care sa nu existe un dealer de vopsele auto capabil sa reproduca reteta respectiva.
Codurile de culoare se gasesc fie pe eticheta masinii aplicata pe stalpul de la sofer fie este pansonata undeva sub capota pe aripile interioare, etc.
Vopsirea metalizata se executa prin aplicarea a doua straturi de vopsea ai alte doua de lac deasupra.
Vopselele nemetalizate sunt realizate ca o pasta omogena (lacul si vopseaua sunt amestecate), nu contin alte elemente si se decoloreaza in timp, se matuiesc foarte repede iar revopsirea unei anumite parti a masinii nu este niciodata o reusita. Aici este important cat de veche este masina. Vopsirea nemetalizata se executa prin aplicarea a numai doua straturi de vopsea si lac.
Asta la modul grosso modo. Exista si alte procedee dar sunt mai scumpe si in general nu sunt realizate de fabricantii de serie mare.
Prin urmare avem diferite situatii:
Zgarieturi normale, fine, generate de timp sau praful si nisipul purtat de vant se elimina prin asa numitul procedeu de intretinere si se realizeaza cu un polish neabraziv denumit polish de lustru. Se poate face si cu mana daca ai vointa.
Zgarieturi mai mari, cercuri de zgarieturi, evidente din orice unghi, sunt in general zgarieturi generate de buretii cu care unii spala masinile – (asta pentru ca nu schimba apa des, nu clatesc buretii sau spala masina de jos in sus carand nisipul de la baza pe toata caroseria). Este indicat un polish abraziv si apoi cel de luciu si finisare. Deja este nevoie de o masina de polisat.
Zgarieturi mai adanci sunt doar la nivelul lacului dar nu ies cu procedeele anterioare si care evidentiaza vadit “santuri” atunci cand dai cu unghia de exemplu. Se foloseste smirghel special de apa de granulatie 2800/3000/4000. Se folosesc gradual in functie de stadiul zgarieturilor. Simrgheluirea necesita in permanenta apa. Daca ai vopsea pe smirghel inseamna ca ai trecut de lac si ai ajuns la vopsea. Deci daca nu ai experienta si nu pricepi apeleaza la un specialist. Smirghelul se foloseste numai cu apa insa trebuie sa retineti ca de fiecare data luati din stratul de lac existent. Asta pentru ca la vopselele metalizate lacul este dat dupa vopsire. La cele nemetalizate luati un strat din totul (vopsea si lac) pentru ca in acest caz vopseaua si lacul constituie un produs omogen si sunt aplicate impreuna (exemplu: alb, negru, galben, rosu -ma refer la cele nemetalizate).
Daca "santurile" lasate in lac nu se duc si nu poti trai cu ele singura solutie este smirgheluirea totala (a portierei, aripii, capotei) si relacuirea completa. Si aici trebuie tehnica pentru ca cel care o face trebuie sa recunoasca nuanta lacului. Daca smirghelul folosit de cel care ti-a pregatit suprafata a fost prea mare si nu a folsit ulterior pentru finisaj altele cat mai fine (3000/4000) atunci se vor vedea santurile produse de acesta indifferent daca lacul este dat deasupra. In general se observa pe la masinile din targ “care nu au fost lovite domle!”.
Zgarieturi adanci (vopseaua este afectata dar nu s-a ajuns la tabla) atunci ai nevoie de o smirgheluire integrala a lacului existent pe portiera sau aripa respectiva, vopsirea si relacuirea completa. Asta daca vrei sa fie profesional; se poate aplica si vopsea local si polisa dar trebuie sa fii constient ca acolo nu mai exista lac peste vopsea iar lucru e de mantuiala.
Zgarieturi pana la tabla facute de un "amic" cu cheia atunci ai nevoie de o operatie mai delicata care implica si chituirea apoi/sau aplicarea unui fuller –dupa caz-, smirgheluirea si pregatirea suprafetei, vopsirea si lacuirea intregii suprafete.
Exista si polishuri la culoarea vopselei care se lauda ca ar umple suprafata zgariata insa nu s-au dovedit a fi adevarate.
O polisare de intretinere a unei masini ingrijite se poate face si cu mana.
O polisare profesionala insa presupune masina de polisat care are un disc de pasla sau cel mai bine blana de oaie pentru ca cele profesionale asa ceva folosesc. Masinile de polishat au viteza mare deci evitati sa atingeti marginile de plastic, farurile sau stopurile pentru ca polish-ul si viteza pot deveni din prieteni dusmani. Nu uitati ca masina de polisat trebuie miscata IN PERMANENTA! Nu sta niciodata pe loc cu discul in viteza. Se cere precautie mare la oglinzi si spoilere.
Sunt multi care si-au ars farurile si stopurile cu masina de polisat. Farurile si stopurile -mai ales in ziua de astazi cand marea majoritate sunt din plastic- se poliseaza cu mana. Veti avea surpriza sa constatati ca farul care era odata chior si fad are acum stralucire si nu mai are zgarieturi; desigur trebuie sa fie curat si inauntru.
Polish-ul nu afecteaza culoarea ci reduce zgarieturile sau le elimina (in functie de adancimea lor) si da lustru suprafetei de protectie, respectiv vopselei (nemetalizata) sau lacului (metalizata).
Avantajul metalizatei este ca datorita procedeului (vopsea si dupa aceea lac) culoarea poate fi pastrata pentru totdeauna la nuanta. Doar smirgheluirea intregii caroserii si apoi relacuirea ei o va aduce in stare aproape noua. Desigur si la revopsire tot metalizata are avantaj insa asta am explicat in alt topic.
De retinut ar fi totusi faptul ca la fiecare polisare cu pasta abraziva reduceti din grosimea lacului prezent pe caroserie.
Daca masina este cu zgarieturi mici obisnuite si vreti sa o polisati o puteti face doar cu polish normal de lustruire nu cu cel abraziv de ajustare a suprafetelor. Iar acest lucru se poate face si cu mana insa este foarte obositor, dar daca vrei poti. Polisarea pentru luciu nu dauneaza si nu subtiaza stratul de lac. Desigur ca lustrul presupune o oarecare reducere a stratului de lac dar aceasta este total neglijabila.
Indicat este la intrarea in iarna si la iesirea din iarna. Nu se poliseaza masina cand caroseria este calda sau sub soarele fierbinte.
Spalati masina inainte de polisare iar daca aveti pete de bitum pe caroserie indepartati-le cu o carpa inmuiata in motorina sau WD40. Spalati apoi caroseria cu un sampon auto si polisati dupa dorinta. Polisati imediat dupa spalare (praful se depune) si nu polisati autoturismul intr-o zona foarte circulata in care praful efectiv pluteste in aer.
Fabricanti renumiti de vopsele pe care ii recomand: Standox, PPG, Glasurit, MIPA, Sikkens.