IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

ABS / frana de motor

This topic is about ABS / frana de motor, the author, Skywalker, wrote about: Mihai63349 a dat raspunsul la intrebarea ta, citeste toate raspunsurile din subiect si atunci pui intrebari. ... To read more just scroll down

4 Pages V  < 1 2 3 4 >  
Reply to this topicStart new topic
> ABS / frana de motor
Skywalker
post Jan 2 2006, 10:48 PM
Post #41


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.469
Joined: 2-September 05
From: Timisoara
Member No.: 54.800



Mihai63349 a dat raspunsul la intrebarea ta, citeste toate raspunsurile din subiect si atunci pui intrebari.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Serban63301
post Jan 2 2006, 11:20 PM
Post #42


novice
**

Group: Membri
Posts: 45
Joined: 12-December 05
From: Bucuresti
Member No.: 63.294



Cine este acest Mihai? Eu zic ca este un participant ca oricare altul la acest topic. Esti convins ca raspunsul lui reprezinta adevarul absolut?
Ne aflam aici ca sa dezbatem un subiect si ca atare sa ascultam mai multe pareri. Si dupa cum ai vazut daca cumva ai citit mai multe topicuri, ca parerile sunt in general impartite! Cine are dreptate? Care este raspunsul corect?
IN CONLUZIE CAND EU AM PUS ACEASTA INTREBARE AM PUS-O PENTRU A AUZI SI ALTE PARERI! Cred ca am fost destul de clar!
ASA CA PE VIITOR SA TE MAI GANDESTI INAINTE DE A TE GRABI SA PUI PE CINEVA LA COLT!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
T u d o r
post Jan 2 2006, 11:22 PM
Post #43


Membru destul de avansat
******

Group: Moderator
Posts: 8.813
Joined: 10-October 05
From: Ramnicu Valcea (Valcea)
Member No.: 57.984



Nu inteleg ce te impiedica sa le folosesti pe amandoua. biggrin.gif

Daca-mi este permis si mie sa-mi dau cu parerea, as zice ca frana de motor trebuie folosita pe polei pentru a nu trebui sa ajungi in situatia sa folosesti frana de picior. Adica pe un drum alunecos, cu gheata, polei sau zapada, ar trebui condus cu o viteza cat mai constanta, incercand sa eviti pe cat posibil alternativa franei. Iar daca ajungi intr-o situatie in care chiar este imperios necesar sa franezi....ei bine, atunci pariez pe ce vrei ca toate judecatile pe care le facem noi aici se vor duce naibii din mintea ta si vei apasa frana, pentru ca ai asta deja in reflex.biggrin.gif

Toata ideea este sa incerci sa nu fii pus in situatia sa franezi. blush.gif


--------------------
Honda Accord 2.0 Executive Premium White

Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai63349
post Jan 3 2006, 12:10 PM
Post #44


pilot
*****

Group: Membri
Posts: 476
Joined: 12-December 05
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 63.342



QUOTE(Serban63301)
Cine este acest Mihai? Eu zic ca este un participant ca oricare altul la acest topic. Esti convins ca raspunsul lui reprezinta adevarul absolut?
Ne aflam aici ca sa dezbatem un subiect si ca atare sa ascultam mai multe pareri. Si dupa cum ai vazut daca cumva ai citit mai multe topicuri, ca parerile sunt in general impartite! Cine are dreptate? Care este raspunsul corect?
IN CONLUZIE CAND EU AM PUS ACEASTA INTREBARE AM PUS-O PENTRU A AUZI SI ALTE PARERI! Cred ca am fost destul de clar!
ASA CA PE VIITOR SA TE MAI GANDESTI INAINTE DE A TE GRABI SA PUI PE CINEVA LA COLT!

Serbane, imi pare rau ca te-ai suparat asa. Ce am supus eu atentiei este faptul ca problema a fost pusa eronat. Raman la parerea ca nu sunt doua sisteme de franare.
Care este raspunsul corect? Raspunsul la care intrebare? Pentru ca nu avem de facut o alegere intre doua variante.
Da, sunt un participant ca oricare altul. Sunt in schimb, in domeniul asta destul de competent, pt. ca am studiat in amanunt problema franarii cu/fara ABS.
La multi ani tuturor! band.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skywalker
post Jan 3 2006, 12:57 PM
Post #45


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.469
Joined: 2-September 05
From: Timisoara
Member No.: 54.800



Un autovehicul are un singur sistem de franare pe discuri ventilate/neventilate si tamburi.
Un autoturism, camioneta, SUV, autoutilitara are un singur sistem de franare:
1. frana discuri ventilate/neventilate pe fata si tamburi pe spate
Un autocamion are 3 sisteme de franare separate:
1. frana la capu tractor
2. frana la semiremorca
3. frana pe cardan

"Frana" de motor nu are nimic in comun cu sistemul de franare al unui autovehicul. Frana opreste pe cand frana de motor incetineste!! La un autovehicul se mai foloseste si "frana" de motor care se poate face:
1. pur si simplu se ridica piciorul de pe acceleratie si masina intra in "frana de motor" ajungand la viteza de relanti pentru treapta de viteza respectiva.
2. cu retrogradare intr-o treapta inferioara.
In ambele conditii autovehiculul nu opreste.

ABS (sistem de antiblocare a rotilor la franare)

ATTN: Pentru cei care doresc informatii sau lamuriri in aceasta privinta ii rog sa citeasca toate raspunsurile din acest topic (subiect) si apoi sa puna intrebari, poate sunt si useri care sunt ingineri mecanici sau similar.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
James Kilowatt
post Jan 3 2006, 01:20 PM
Post #46


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 13.667
Joined: 30-June 04
From: Europa
Member No.: 28.666



@skywalker
Nu intotdeauna frana opreste, uneori poate fi folosita si ca sa incetineasca doar. Si in situatia asta, cea pe discuri/tamburi poate fi completata sau chiar inlocuita de cea de motor. Camioanele si autobuzele au dispozitive speciale pentru frana de motor, si anume retarderele care nu au alt rol decat de a amplifica frana de motor la diesele. Fa o cautare, s-a discutat despre ele pe aici.


--------------------
Scuter 108cc... benzina, automat
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skywalker
post Jan 3 2006, 01:38 PM
Post #47


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.469
Joined: 2-September 05
From: Timisoara
Member No.: 54.800



Pe polei nici sfantu' asteapta nu te opreste asa ca despre retarder stiu cu ce se mananca - am un prieten care e sofer profesionist de 8 ani.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai63349
post Jan 3 2006, 01:46 PM
Post #48


pilot
*****

Group: Membri
Posts: 476
Joined: 12-December 05
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 63.342



Skywalker, pe polei te poate opri... un parapet, ceva... biggrin.gif
ABS-ul te ajuta, totusi, sa mentii directia cat de cat.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
HalbaSus
post Jan 3 2006, 04:26 PM
Post #49


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 10.684
Joined: 29-March 04
From: Oradea (Bihor)
Member No.: 23.122



Se mai discuta inca pe tema asta ?
Cred ca a discuta despre utilitatea franei de motor e cam la fel cu a discuta despre utilitatea centurii de siguranta... Nu ati vazut pe marginea drumului semne cu "folositi frana de motor"... sau ati crezut ca e o manevra a statului roman in complicitate cu politia rutiera care vrea sa va distruga cutia de viteze...

1. Frana de motor e INDISPENSABILA la coborarea unor serpentine lungi.
2. Frana de motor e UTILA la apropierea de intersectii, consum 0, deccelerare lina.
3. Frana de motor asigura un plus de siguranta si sportivitate cand este folosita inaintea virajelor.

Nimeni nu cred ca poate aduce argumente pertinente impotriva acestor afirmatii... pe de alta parte nimeni nu a zis ca trebuie sa demoentezi frana de picior de pe masina biggrin.gif... cele 2 operatii (folosirea "franei" de motor respectiv folosirea franei de picior) nu se exclud reciproc... poti folosi frana de motor cand te apropii de intersectie, si frana de picior ca s-o opresti cand ai ajuns langa semafor... poti sa incetinesti inaintea unei curbe cu "frana de motor" si daca vezi ca viteza nu a scazut suficient folosesti si frana de picior...


--------------------
Mercedes C320 CDI 4-matic
Audi A3 Sportback 1.9 TDI
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you." -Jeremy Clarkson
Go to the top of the page
 
+Quote Post
f1anatic
post Jan 3 2006, 05:46 PM
Post #50


Subaru Anti-Hero
******

Group: Moderator
Posts: 5.323
Joined: 13-May 04
From: F 1 World
Member No.: 25.368



QUOTE(HalbaSus)
Se mai discuta inca pe tema asta ?
Cred ca a discuta despre utilitatea franei de motor e cam la fel cu a discuta despre utilitatea centurii de siguranta... Nu ati vazut pe marginea drumului semne cu "folositi frana de motor"... sau ati crezut ca e o manevra a statului roman in complicitate cu politia rutiera care vrea sa va distruga cutia de viteze...

1. Frana de motor e INDISPENSABILA la coborarea unor serpentine lungi.
2. Frana de motor e UTILA la apropierea de intersectii, consum 0, deccelerare lina.
3. Frana de motor asigura un plus de siguranta si sportivitate cand este folosita inaintea virajelor.


Ramin de parerea ca voi cu frina voastra de motor sintetzi adeptzii unei mentalitatzi invechite. Am observat la tine HALBA ca de multe ...de chiar prea multe ori folosesti aceste cuvinte (sau variatziile corespunzatoare): CONDUS SPORTIV, SPORTIVITATE etc. Stau si ma intreb ...de ce conduci un Diesel atunci ? Spuneai in alt thread ca tu si cu dieselar chinui motorul la turatzii inalte...

Dar revenind la frinele noastre. Masina are un singur sistem de frinare (eventual doua - frina de mina=urgentza=parcare). Orice altceva care o ajuta sa incetineasca este auxiliar. Tu cred ca prea te crezi Schumacher cu aceasta frina de motor...Doar pentru ca retrogradezi una-doua trepte de viteza intr-o curba pentru a mentzine motorul in banda de cuplu maxim...NU INSEAMNA FRINA DE MOTOR. Frina de motor este cind ajungi din a 5-a in 1-a intr-un spatziu foarte scurt, ba chiar sarind de citeva trepte, gen 5-a, 3-a, 1-a. Orice altceva este REV (RPM) MATCHING THE SPEED. Daca ai face asa ceva, tzi-ai omori masina...si nici mai iute ca cineva care isi foloseste frinele NU ai fi.

Apropierea de intersectzii ---see rev matching.

Nu exista consum = 0 ZERO. Mai mic...da...dar doar prin virtutea mentzinerii momentului (fizica P = m x V) care o potzi face oricum vrei...frine, motor, mina intinsa pe geam, calcii pe asfalt...Orice opreste/incetineste masina reprezinta un consum in plus...pentru ca va trebui sa o readuci la aceeasi viteza mai tirziu.

Deccelerare lina ? Inseamna ca ai LEAD FOOT. Sint convins ca pe Subaru meu ai avea un consum de 20 de litri la suta si in 2 ani te facu cu ambreiaj, cutiutza de viteza noua. Lead Foot pentru ca esti prea violent cind apesi pe frina. Departe de mine sa vreau sa te jignesc...pentru ca de fapt te consider prieten si baiat simpatic...dar daca spui ca prin frina de motor obtzii decelerare lina...si de asta ar fi mai util ca frina de bulan...inseamna ca esti..."n00b", "newbie" sau pe romaneste "incepator".

Plus de sigurantza si sportivitate inaintea virajelor. NICI NICI. De sportivitate...am mai spus-o. Confunzi frina de motor cu retrogradarea pentru mentzinerea masinii in plaja de turatzii a cuplului maxim. Sigurantza ? Hmmm daca ai DSG (si tu ai, restul muritorilor nu prea au) atunci nu vad de ce ar fi mai sigur ca inaintea si poate si in timpul virajelor sa itzi tzii miinile oriunde altundeva decit pe volan. Dar explica sigurantza si din punctul tau de vedere ?

Si apoi...sintetzi cu aceeasi idee veche despre componentele consumabile ale masinii. Adica trebuiesc protejate placutzele de frina, discurile...in loc sa protejezi...
-ambreiajul
-rotzile dintzate
-pistoanele
-supapele
-turbo

Cind am vociferat ca eu am dovada clara (prin data logging si discutzii cu baietzii de la firma de tuning) ca ridicarea brusca a piciorului (si bagarea in neutral) de pe acceleratzie, la capatul unei acceleratzii...PRODUCE DETONATZII (pistoanele lovindu-se de camasile cilindrilor), si ca asta inseamna...compresie scazuta, detonatzii, gaze nearse, particule care vor zgiria suprafetzele acolo...ducind la o depreciere prematura a motorului...nu s-a gasit nimeni sa comenteze decit un istetz pasionat de BMW dar conducator de japoneza care mi-a spus ca el cind are chef sa se hjoace cu masina...nu ii pasa de detonatzii !
QUOTE
si nu chiar ma intereseaza detonatiile in motor atunci cand am chef sa ma joc cu masina, ca nu conduc asa tot timpul...

iar cand eram "tanar" si "viteaz" mai obisnuiam sa ma joc cu cate un prieten prin oras si ajungeam sa retrogradez si cate 2 trepte de viteza (pe rand, nu deodata) concomitent cu frana de picior, ca sa franez mai tarziu si mai eficient pe cate un viraj


Oricum cel putzin el intzelege mai bine ca multzi ideea de rev matching...(sa sincronizeze turatzia motorului cu treapta de viteza potrivita pentru a sta in banda cuplului maxim) CONCOMITENT cu frina de picior. Chiar daca l-am facut "istez" pentru fraza cu detonatziile...nu pot decit sa il laud...fara sa se exprime corect...sint insa convins ca stie ce trebuie facut ...chiar daca gresit o considera frina de motor...aceasta retrogradare in trepte inferioare de viteza. Pe cind...din ce aud la multzi - inclusiv la tine - este ca frinele de picior sint actzionate numai cind apare o baba care trece strada pe la zebra. Pot spune ca Cosmin conduce "mai sportiv" - fraza ta preferata ....ca tine.

Si apoi treaba cu coborirea serpentinelor lungi. Sa intzeleg ca tu esti Ari Vatanen cind cobori pantele...acceleratzie nebuneasca intre viraje...frina de motor...acceleratzie...Son...change your style. Daca cobori o panta nici nu ar trebui sa accelerezi in halul acesta....Nu este ceva care o potzi face in sigurantza.

MESAJ PT TOTZI
Daca chiar avetzi asemenea tendintze ...cumparatzi lichid de frina DOT 4 sau 5 (non silicon) cu temp. de fierbere cit mai ridicata, placutze frina, discuri ventilate de calitate...si vetzi vedea...ca frina voastra de motor...nu prea valoreaza mult in fatza unor frine adevarate. SI cum tot sintretzi pasionatzi de masini...cred ca niste banale bidoane de plastic taiate corespunzator si prinse pe sub masina ca sa dirijeze aer spre frine...pot face mai mult bine decit credetzi voi. Renuntzatzi si la capacele de la rotzi printre altele...

Oricum ...La Multzi Ani


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
HalbaSus
post Jan 3 2006, 07:19 PM
Post #51


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 10.684
Joined: 29-March 04
From: Oradea (Bihor)
Member No.: 23.122



QUOTE
CONDUS SPORTIV, SPORTIVITATE etc. Stau si ma intreb ...de ce conduci un Diesel atunci ? Spuneai in alt thread ca tu si cu dieselar chinui motorul la turatzii inalte...


Pai opelul nu a fost chiar "vehicle of choice" a fost o mostenire, nu l-am ales eu, l-am mostenit de la ai mei... eu nu as fi luat o masina de 83 cp si 1.5 tone... il conduc "sportiv" comparativ cu media populatiei care mai ales daca are diesel nu depaseste 2500 de ture nici de frica... si cand ma refer la turatii inalte... gandeste-te ca are in total 5000 rpm pe care nu le pot atinge decat in relanti... deci ma refer la turatii in jur de 2500-3000 rpm, pe care 90% din conducatorii de diesel din romania le considera turatii mari... eu nu le consider mari, dar le numesc mari pt ca asa le considera 90% din ceilalti soferi...

QUOTE
Dar revenind la frinele noastre. Masina are un singur sistem de frinare (eventual doua - frina de mina=urgentza=parcare). Orice altceva care o ajuta sa incetineasca este auxiliar. Tu cred ca prea te crezi Schumacher cu aceasta frina de motor...Doar pentru ca retrogradezi una-doua trepte de viteza intr-o curba pentru a mentzine motorul in banda de cuplu maxim...NU INSEAMNA FRINA DE MOTOR. Frina de motor este cind ajungi din a 5-a in 1-a intr-un spatziu foarte scurt, ba chiar sarind de citeva trepte, gen 5-a, 3-a, 1-a. Orice altceva este REV (RPM) MATCHING THE SPEED


Deci politia rutiera romana ne indeamna sa o scoatem din a 5-a sa o fortam in a 3-a dupa care sa-i mai dam o palma schimbatorului de viteze sa o bagam in a 1-a... porcii dreaqului... nu-i destul ca ne dau amenzi mai vor sa ne si distruga masinile... altfel de ce ar pune semne cu "folositi frana de motor"... defapt daca frana de motor e ceea ce zici tu... de ce ar folosi cineva asa ceva... nici macar safe nu e...
Aici vezi e o problema de perceptie... eu consider ca daca retrogradezi o treapta de viteza si dupa acea eliberezi ambreajul fara sa apesi acceleratia se numeste frana de motor, la fel se numeste in opinia mea si daca ai o turatie mai mare de 2500-3000 rpm si eliberezi acceleratia... tu numesti aceasi chestie rev matching... probabil tu ai dreptate... dar din nou ma raportez la perceptia generala a soferilor din romania (inclusiv a politei rutiere)... si incerc doar sa ma fac inteles... daca imi garantezi ca toata lumea de pe forum va intelege prin rev matching ceea ce am descris eu atunci declar solemn ca nu am folosit si nu voi folosi frana de motor doar rev matching... dar pt muuulti soferi din romania rev matching inseamna sa retrogradezi ca sa nu moara motorul...

QUOTE
Nu exista consum = 0 ZERO. Mai mic...da...dar doar prin virtutea mentzinerii momentului (fizica P = m x V) care o potzi face oricum vrei...frine, motor, mina intinsa pe geam, calcii pe asfalt...Orice opreste/incetineste masina reprezinta un consum in plus...pentru ca va trebui sa o readuci la aceeasi viteza mai tirziu.


Aici ai dreptate, dar daca te apropii de o intersectie (in care vei opri la stop) si lasi masina in viteza, ridici piciorul de pe ambreaj si opresti masina cu frana de picior atunci cand ajungi la stop vei consuma mai putin decat daca o scoti din viteza si o lasi sa mearga asa si apoi apesi frana.

QUOTE
Deccelerare lina ? Inseamna ca ai LEAD FOOT. Sint convins ca pe Subaru meu ai avea un consum de 20 de litri la suta si in 2 ani te facu cu ambreiaj, cutiutza de viteza noua. Lead Foot pentru ca esti prea violent cind apesi pe frina. Departe de mine sa vreau sa te jignesc...pentru ca de fapt te consider prieten si baiat simpatic...dar daca spui ca prin frina de motor obtzii decelerare lina...si de asta ar fi mai util ca frina de bulan...inseamna ca esti..."n00b", "newbie" sau pe romaneste "incepator".


Sincer nu prea inteleg ce vrei sa zici... eu prin deccelerare lina ma refeream ca masina incetineste mai lent daca ridici piciorul de pe acceleratie (eventual retrogradezi o treapta daca ai turatie mica) decat daca apesi frana... dar din nou tu consideri asta rev matching... deci nu are rost sa mai complicam treaba...

QUOTE
Plus de sigurantza si sportivitate inaintea virajelor. NICI NICI. De sportivitate...am mai spus-o. Confunzi frina de motor cu retrogradarea pentru mentzinerea masinii in plaja de turatzii a cuplului maxim. Sigurantza ? Hmmm daca ai DSG (si tu ai, restul muritorilor nu prea au) atunci nu vad de ce ar fi mai sigur ca inaintea si poate si in timpul virajelor sa itzi tzii miinile oriunde altundeva decit pe volan. Dar explica sigurantza si din punctul tau de vedere ?


iar... vorbim de acelasi lucru dar le numim diferit, eu frana de motor tu rev matching... avand in vedere ca pe mine la scoala de soferi mi-a zis instructorul ca "asta e frana de motor" iar tie probabil ti-a zis ca e "rev matching" propun sa decida un juriu independent care e denumirea corecta biggrin.gif ... ah, si eu nu am DSG sad.gif iulian are pe a3-ul lui si e superb (intre timp am condus si eu o masina cu DSG... really sweet). eu am o cutie manuala cu 5 viteze... si nu consider ca e greu sa schimbi viteza inainte de viraj... ca doar inainte de viraj e drum drept... sau uneori nici nu trebuie sa schimbi viteza doar sa eliberezi acceleratia...

QUOTE
Si apoi...sintetzi cu aceeasi idee veche despre componentele consumabile ale masinii. Adica trebuiesc protejate placutzele de frina, discurile...in loc sa protejezi...
-ambreiajul
-rotzile dintzate
-pistoanele
-supapele
-turbo


Din nou e vorba de rev matching cum il numesti tu, iar aceasta operatiune nu afecteaza nici una din componentele enumerate de tine, sau cel putin nu intr-o masura care ar trebui sa te ingrijoreze... nu cred ca am insistat pe "protejarea placutelor de frana" dar e important ca atunci cand cobori o serpentina sa folosesti cat mai putin frana de picior (si pt a mentine o viteza scazuta sa folosesti o treapta de viteza inferioara (a 2-a sau a 3-a depinde de situatie)) nu de alta dar e posibil ca la sfarsitul unor serpentine lungi discurile sa se supraincalzeasca (deh, nu toti au discuri ventilate)... si atunci nu uzura discurilor e importanta ci faptul ca nu mai poti frana la fel de eficient in caz ca se iveste o situatie periculoasa.

QUOTE
Oricum cel putzin el intzelege mai bine ca multzi ideea de rev matching...(sa sincronizeze turatzia motorului cu treapta de viteza potrivita pentru a sta in banda cuplului maxim) CONCOMITENT cu frina de picior. Chiar daca l-am facut "istez" pentru fraza cu detonatziile...nu pot decit sa il laud...fara sa se exprime corect...sint insa convins ca stie ce trebuie facut ...chiar daca gresit o considera frina de motor...aceasta retrogradare in trepte inferioare de viteza. Pe cind...din ce aud la multzi - inclusiv la tine - este ca frinele de picior sint actzionate numai cind apare o baba care trece strada pe la zebra. Pot spune ca Cosmin conduce "mai sportiv" - fraza ta preferata ....ca tine.


Detonatiile pot sa apara la orice "bruscare" a motorului asta insemnand ambreaj "scapat", pedala de acceleratie apasata brusc sau ridicat piciorul de pe acceleratie de parca te-ar fi ars... in afara de ambreaj nimic nu ar trebui apasat brusc si nimic nu ar trebui "scapat" printr-o ridicare brusca a piciorului (desigur frana in situatii de urgenta se poate apasa brusc)... frana de motor nu inseamna miscari bruste... din contra, cand efectuezi o frana de motor (sau rev matching as u call it) ai suficient timp si nu ai nici un motiv sa bruschezi masina... dar cum vorbim probabil de acelasi lucru pe care il denumim diferit probabil stii si tu asta...

QUOTE
Si apoi treaba cu coborirea serpentinelor lungi. Sa intzeleg ca tu esti Ari Vatanen cind cobori pantele...acceleratzie nebuneasca intre viraje...frina de motor...acceleratzie...Son...change your style. Daca cobori o panta nici nu ar trebui sa accelerezi in halul acesta....Nu este ceva care o potzi face in sigurantza.


Nu stiu ce ai inteles tu dar iti spun cum cobor eu serpentinele sau pantele abrupte: o bag in a 2-a, iau piciorul de pe acceleratie si las masina sa coboare, nu apas nici acceleratia, nici ambreajul si daca nu e nevoie nici frana (din cand in cand dau de volan in sensul opus prapastiei)... politia rutiera din romania numeste acest lucru "folosirea franei de motor"... eu in general nu cred nimic din ce zice politia dar poate aici au dreptate...

Sincer imi pare rau ca incercarea mea de a fi cat mai clar in exprimare a esuat lamentabil din moment ce tu ai inteles cu totul altceva...

Cat despre "condusul sportiv" cu care ma laud... nu merg pe sosele ca in wrc... deobicei nu merg cu o viteza mult peste cea legala... dar termenul meu de comparatie sunt cei care merg cu turatii pana in 2500 rpm (sa nu strice motorul) si care cand vor sa accelereze baga in a 5-a (sau a 6-a) si asteapta sa urce in ture... comparativ cu ei (si ei formeaza marea masa a soferilor) conduc sportiv... la drum lung nu prea schimb inainte de 3000 rpm, mentin masina in plaja de turatii a cuplului maxim, retrogradez pentru a mentine puterea nu "ca sa nu-mi moara motorul"... am exagerat cu "sportiv" ca doar nu iau curbele cu frana de mana si nu merg la limita aderentei... dar nici nu dorm la volan in ultima treapta asteptand sa prind viteza...


--------------------
Mercedes C320 CDI 4-matic
Audi A3 Sportback 1.9 TDI
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you." -Jeremy Clarkson
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skywalker
post Jan 3 2006, 07:41 PM
Post #52


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.469
Joined: 2-September 05
From: Timisoara
Member No.: 54.800



Very correct your point of view my f1anatic!
Io "dau frina de motor" in foarte putine cazuri, ex:
1. cand merg la drum extern si ma apropii de curba atunci ridic piciorul de pe acc. si calc frana, intru in viraj iar la iesire ii dau in gura fara sa schimb tr. de viteza- asta numai in cazul cand conduc batraneste, cand merg "normal" adica turata intre 3500-6000 se cam schimba modul de franare unde bulanu' isi are rolul lui, schimbatorul pe al lui, si acc trebe calcata pana cand ajunge pciorul in motor biggrin.gif
2. cand ma apropii de o masina pe acelasi sens cu al meu si din sens opus imi vine o alta masina care nu-mi permite sa fac depasirea atunci iau piciorul de pe acc, astept, si imi continui drumul.

doar atat!!

Mai bine schimb toata frana decat tot grupul motopropulsor
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sergiutruta
post Jan 3 2006, 09:00 PM
Post #53


pilot
*****

Group: Membri
Posts: 253
Joined: 19-October 04
From: Bucuresti
Member No.: 34.618



f1anatic dragule, fara suparare, dar asa cum sublinia cineva mai devreme, "frana de motor" este un termen popular, nu tehnic, si in toata romanica noastra este folosit exact asa cum il descriu halba si MR. Tu esti plecat de 10 ani asa ca mai bine asculta-i pe ei ca stiu ce zic.
Din toate posturile tale se vede ca tu conduci sportiv, e si normal, cu masinuta aia. Deci e de inteles sa folosesti mult mai des frana de serviciu decat frana de motor la un condus sportiv si la un motor cu sute de cai putere. Dar noi cei care conducem masini normale, folosim frana de motor exact cum a descris halba, pentru ca probabil nici nu vrem ca pasagerii din masina sa vomite dupa 10 minute de mers. Folosirea franei de motor prin ridicarea piciorului de pe acceleratie ma indoiesc ca dauneaza motorului, si sunt sigur ca ti-ar prinde bine si tie si oricarui sofer, oricat de puternica ar fi masina. Ia vino prin tara si fa un traseu brasov-bucuresti, fara sa folosesti frana de motor, si dup'aia sunt sigur ca o sa ii dai perfecta dreptate lui halba. In rest, La Multi Ani si conduceti preventiv, si dup'aia sportiv blush.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Valentin50014
post Jan 3 2006, 09:40 PM
Post #54


specialist
******

Group: Membri
Posts: 584
Joined: 28-June 05
From: Bucuresti
Member No.: 50.007



MR, revin la ceea ce ai spus mai devreme:
QUOTE(MR28673)
@F1anatic
Frana de motor nu disipa energie prin frecare, sau in orice caz, asta e o parte mica a energiei disipate. Motorul se transforma in pompa, aspirand aer prin galeria de admisie si evacuandu-l comprimat in esapament, disipand asfel energie, iar transmisia nu are de suferit prea tare.


se pare ca pana la urma am avut dreptate din moment ce ai ajuns la concluzia urmatoare:
QUOTE(MR28673)
@ Diabo
Benzinarul absoarbe energie la aspiratie, iar dieselul daca are retarder la evacuare.

care este foarte apropiata de a mea:

QUOTE(Valentin50014)
Despre care motor vorbesti aici? Daca te referi la motoarele pe benzina, ai pe jumatate dreptate, in cazul diesel-ului nu ai deloc blush.gif . Motorul diesel nu elimina aer comprimat prin evacuare, gandeste-te la cei 4 timpi. Ce se pierde prin "compresie" se recupereaza prin "aprindere". De fapt, nici la motorul otto nu este in totalitate adevarat ceea ce ai spus. Si la acest motor aerul este eliminat "necomprimat", dar admisia este restrictionata de clapeta de admise si astfel o parte din energia cinetica este consumata de functionarea motorului asemanatoare unei pompe de vid...

Retarder-ul, in cazul diesel-ului, nu intra in calcul. Acesta se foloseste pe camioane nu la automobile. Cum nu cred ca sunt prea multi soferi de camioane pe aici, nu vad de ce ne-am referi la aceste sisteme.

La ralanti, aerul care patrunde in cilindrii unui benzinar este foarte redus. Poti sa-ti faci o idee asupra cantitatii de aer raportand consumul de benzina la ralanti cu consumul la WOT (in mers constant, nu in accelerare). Dupa cum se stie benzinarele functioneaza in regim stoichiometric si astfel rezultatul este destul de aproape de realitate. Asa cum am mai spus, desi este o mica cantitate de aer care patrunde in cilindri si care va consuma o parte din energia motorului prin compresie, aceasta energie "se recupereaza" la admisie. Ma rog, aproximativ aceeasi cantitate. O parte destul de mare se pierde prin incalzire, rezistenta evacuarii etc...

QUOTE(MR28673)
La masinile mai cu mot, (cum este si Honda probabil), exista o chestie care se cheama ceva de genul "Throttle Idle Actuator" sau cam asa ceva, care actioneaza direct asupra clapetei de acceleratie si nu te lasa sa oinchizi complet decat cand vrea el (la Daewoo Lacetti de exemplu doar sub 1600rpm), motiv pentru care frana de motor nu este foarte puternica, pentru a evita socurile in transmisie. Faptul ca nu franeaza violent cand iei piciorul de pe acceleratie este deci voit.
Cel putin toate motoarele cu injectie au asa ceva sau altceva similar, adica un canal suplimentar de admisie (cum este la Renault si la multi altii). Scopul nu este de a proteja transmisia de socuri ci de a nu-ti muri motorul la ralanti. Daca motoarele ar fi construite asa cum te-ai fi asteptat, nu ai fi apucat nici sa schimbi vitezele ca ti s-ar fi oprit motorul foarte repede blush.gif

QUOTE(HalbaSus)
Referitor la eficienta franei de motor vs abs: un exemplu recent (ieri) ma apropiam de o intersectie iar drumul era sticla... am observat acest lucru asa ca am franat din timp... cu tot ABS-ul care muncea in draci masina nu dadea semne sa se opreasca cu mult inaintea masinii din fata... asa ca am bagat-o in a-1a (eram in a 2-a) si masina a "dat in bot" un pic adica s-a simtit ca in sfarsit incetineste serios si am incetinit-o prin aceasta frana de motor suficient de mult ca sa o pot opri cu frana de picior... daca foloseam doar frana de picior s-ar putea sa fi intrat in masina din fata mea...
Sper din toata inima sa te conving ca ceea ce ai remarcat tu nu este decat efectul Placebo. Deceleratia/acceleratia unei masini nu poate depasi tractiunea pe care o exercita anvelopele asupra drumului. Niciodata o frana de motor nu poate exercita o franare mai energica decat frana clasica. Pai frana aia de motor, ca sa te "dea in bot", nu trebuia sa transmita acea deceleratie soselei de sub tine? Cum putea sa faca acest lucru fara o aderenta suficienta? Daca aderenta era suficienta, de ce ABS-ul nu a functionat satisfacator? Daca aderenta era intr-adevar slaba, iar tu ai facut o frana de motor violenta, rotile ti-ar fi patinat, deci nu ai fi obtinut nimic in plus fata de o franare clasica.
Prin manevra descrisa mai sus te-ai marit sansele unui accident. Ai pierdut timp important cu retrogradarea la care se adauga randamentul mai scazut al franei de motor fata de franarea clasica, cu ABS. Frana de motor incearca oarecum sa imite ABS-ul, adica iti asigura o decelerare satisafactoarte in cele mai multe situatii, fara sa bruscheze masina ceea ce ar avea ca efect pierderea traiectoriei. Insa daca ai fi folosit ABS-ul pana la final, efectul ar fi fost maxim....

Halba, sincer eu cred ca tu exagerezi cu frana de motor si aici inclin sa-i dau dreptate lui fanatic. Stilul tau de a frana induce un stres foare mare motorului. Te-ai intrebat la ce socuri este supusa cureaua de distributie cand tu debraiezi, retrogradezi o treapta sau doua, dupa care lasi brusc ambreiajul? Oare de ce producatorii recomanda ca masinile cu curea de distributie sa nu fie pornite prin impingere? blush.gif

Politia recomanda frana de motor deoarece aceasta metoda de franare este foarte buna in cazul aderentaei scazute, in plus toate masinile pot apela la aceasta metoda, inclusiv pocnitorile de pe strazile noastre. Ai vazut vreun afis prin care sa se spuna "renunta la ABS, foloseste frana de motor"?

Frana de motor este utila cand nu te grabesti, esti calm si, mai ales, cand cobori de la munte. Daca ai un stil mai sportiv si te poti bucura de o masina la fel de sportiva (cum este cea a lui fanatic) nu cred ca vei avea vreo problema in a folosi exclusiv frana de serviciu...

sergiutruta, eu nu inteleg de ce lumea ia in considerare doar extremele. Unde a spus fanatic ca imprastie creierii pasagerilor pe parbriz? Eu folosesc exact acelasi stil pe care l-ai amintit si tu, cand am timp ridic piciorul de pe acceleratie, dar foarte rar retogradez (de regula o fac dupa atingerea vitezei dorite), iar daca o fac am grija sa las ambreiajul usor. Stilul lui fanatic mi se pare la fel de ok.

P.S. Bine v-am regasit, my friends! LA MULTI ANI!!! :cheers:
P.P.S. fanatic, diablo: ma bucur ca nu v-ati suparat, nu am avut intentia de a va "intepa"


--------------------
Audi A4 130CP - 2002
Panda MultiJet 1,3
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sergiutruta
post Jan 3 2006, 10:00 PM
Post #55


pilot
*****

Group: Membri
Posts: 253
Joined: 19-October 04
From: Bucuresti
Member No.: 34.618



blush.gif

ai dreptate, de fapt nu voiam sa spun de creieri pe parbriz :angel:
voiam doar sa spun ca daca nu ai o masina foarte puternica, care urca rapid in turatii, combinata cu un stil de condus cu adevarat sportiv, doar in acest caz pentru a frana nu ti-e de ajuns frana de motor. Am particularizat la f1natic pentru ca el are o masina puternica si prin toate afirmatiile lui se vede ca-i place sa o exploateze. Asta nu e un lucru de acuzat, probabil ca toti am fi la fel cu masini asa puternice. Dar, pentru un condus mai lin, parerea mea umila blush.gif , folosirea franei de motor e o adevarata binecuvantare. beer.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
f1anatic
post Jan 3 2006, 10:35 PM
Post #56


Subaru Anti-Hero
******

Group: Moderator
Posts: 5.323
Joined: 13-May 04
From: F 1 World
Member No.: 25.368



QUOTE(Valentin50014)
Halba, sincer eu cred ca tu exagerezi cu frana de motor si aici inclin sa-i dau dreptate lui fanatic.

Daca ai un stil mai sportiv si te poti bucura de o masina la fel de sportiva (cum este cea a lui fanatic) nu cred ca vei avea vreo problema in a folosi exclusiv frana de serviciu...

sergiutruta, eu nu inteleg de ce lumea ia in considerare doar extremele. Unde a spus fanatic ca imprastie creierii pasagerilor pe parbriz?

Stilul lui fanatic mi se pare la fel de ok.


Holly Shit ! Duminica ma duc la biserica ! Nu stiu ce s-a intimplat aici...O MINUNE !

Lasind bascalia la o parte...ma bucur ca si altzii sint de acord cel putzin partizial cu ce sustzin in priviintza frinei de motor.

Nu stiu de unde a venit ideea ca eu am o masina puternica...(err...da ma "descurc") dar ca imi place sa o exploatez. Poate ca da...dar cred ca nu. Pina la urma eu sint cel care de cele mai multe ori am sustzinut - versus Halba - ca am un stil de condus mai potolit...ca nu imi turez masina peste 3000 decit foarte rar...si ca redline il ating...stiu eu...mai rar decit o data pe luna..., ca imi protejez transmisia, motorul, ca schimb uleiul la 3000 mile etc...Mie mi-ar fi frica sa las masina mea pe mina unor baietzi de pe aici pe forum...chiar si pentru un "courtesy drive". Sincer...liniutze nu fac, la pista nu merg cu ea...de turat nu o turez, cum am aflat despre detonatzie...mi-am schimbat stilul de condus...what"s the problem here ? De ce sint afirmatziile astea ?

PS: recunosc ca azi am ajuns la 3500 mergind cu 80 mph. Vina mea...dareram in intirziere. Mi-am exploatat masina ? NU tzinind cont ca aproape pot dubla aceasta viteza. COmparat cu vi - in Europa - da si in Romania - limitele de viteza aici sint mai mici - 90 kph pe autostrada (55 mph) respectiv 65 mph afara in cimp. Cind aud ce recorduri avetzi intre Bucuresti-Constantza s.a.m.d cu cite 170 kph ...stau si ma intreb...vor ori glumitzi...ori...sintetzi mai bravi la volan ca mine. Tot ce se poate ca sa fitzi soferi mai buni ca mine...


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cosmin45741
post Jan 3 2006, 11:06 PM
Post #57


specialist
******

Group: Membri
Posts: 992
Joined: 1-May 05
From: Bacau (Bacau)
Member No.: 45.734



La multi ani!!

f1anatic, hai sa fac niste precizari:
1). in RO, rev matching= retrogradare intr-o treapta de viteza inf.=frana de motor
2). frana de picior e obligatorie, indiferent de stilul de condus
3). frana de motor e un accesoriu atat pt. condusul sportiv, asa cum precizai f. bine mai devreme, tinand motorul in turatia optima, dar si ca mijloc de franare suplimentar franei de picior
4). utilitatea ei pe suprafete alunecoase si in conditiile in care masina are abs e evidenta din considerentul mentionat anterior plus folosirea mai eficienta a tractiunii (cazurile cu tractiune fata si 4*4 in toate situatiile, iar cu tractiune spate numai cu rotile drepte)
5).
QUOTE
nu imi turez masina peste 3000 decit foarte rar...si ca redline il ating...stiu eu...mai rar decit o data pe luna..., ca imi protejez transmisia, motorul, ca schimb uleiul la 3000 mile etc...Mie mi-ar fi frica sa las masina mea pe mina unor baietzi de pe aici pe forum...chiar si pentru un "courtesy drive". Sincer...liniutze nu fac, la pista nu merg cu ea...de turat nu o turez, cum am aflat despre detonatzie...mi-am schimbat stilul de condus...what"s the problem here ?


rushinica!!! la ce ti-ai mai luat si cipat atatea sute de ponei? vrei sa te tina 100 de ani? nu te supara pe mine, dar esti un pic deplasat blush.gif


--------------------
MAZDA 6 SPORT TOPLINE, 2.0d, 136 cp
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skywalker
post Jan 3 2006, 11:10 PM
Post #58


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.469
Joined: 2-September 05
From: Timisoara
Member No.: 54.800



Mei f1anatic si tu poti face ce facem noi in Romania, recoduri de timp pe anumite trasee, doar ca pe noi nu ne arata nimeni la stiri live. biggrin.gif iar tu ai toate sansele sa fi urmarit de politia statala si locala :samui: pe cand noi cu "buna s'eara, plutonier Garcea, actele la control ca te sparg"
Go to the top of the page
 
+Quote Post
T u d o r
post Jan 3 2006, 11:10 PM
Post #59


Membru destul de avansat
******

Group: Moderator
Posts: 8.813
Joined: 10-October 05
From: Ramnicu Valcea (Valcea)
Member No.: 57.984



Asa-zisa "frana de motor" este un procedeu prin care lungesti viata masinii, nu o scurtezi. In acest caz sunt perfect de acord cu MR si Halba. Cred ca ei sunt mai familiarizati cu specificul drumurilor din Romania, unde daca cobori un deal de cativa km cu frana de picior, ai toate sansele sa topesti placutele, apoi discurile si care a fost afacerea?
smile.gif

Chiar azi am cumparat ams pe luna ian 2006, e un test acolo destul de interesant, l-a citit cineva? La coborarea de pe nu mai stiu ce masiv din Austria, au testat diferite masini (printre care si Logan, cu mandrie spun asta biggrin.gif datorita rezultatelor uimitoare pentru mine blink.gif ). La un Lexus 430 parca au renuntat la testare pentru ca si-a uzat complet placutele, iar noul ML classe a fost jalnic. Precizez ca a fost un test al sistemelor de franare, masinile fiind coborate pe deal folosindu-se doar frana de serviciu. Asta se intampla, dupa cum vedeti, unor masini de zeci de mii de euro, deci nu se poate vorbi de economie de materiale de calitate. Daca s-ar fi intamplat Loganului, toti am fi zis ca ...uite, daca au facut economii la ce nu trebuie... Dar asa?
Iar Halba a sustinut ca este indicata o coborare lina, fara fluctuatii de viteza, folosind o treapta de viteza constant, nu retrogradari bruste dintr-a 4-a intr-a 2-a.
Si sunt absolut de acord. smile.gif


--------------------
Honda Accord 2.0 Executive Premium White

Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
f1anatic
post Jan 3 2006, 11:23 PM
Post #60


Subaru Anti-Hero
******

Group: Moderator
Posts: 5.323
Joined: 13-May 04
From: F 1 World
Member No.: 25.368



QUOTE(cosmin45741)
La multi ani!!
rushinica!!! la ce ti-ai mai luat si cipat atatea sute de ponei? vrei sa te tina 100 de ani? nu te supara pe mine, dar esti un pic deplasat blush.gif


blush.gif Imi este rusine. Facem schimb ? Ca nu o merit...


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

4 Pages V  < 1 2 3 4 >
Reply to this topicStart new topic
Tags
No Tag inserted yet

2 User(s) are reading this topic (2 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



RSS Lo-Fi Version Time is now: 19th April 2024 - 08:17 PM