IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

ABS / frana de motor

This topic is about ABS / frana de motor, the author, Diablo61581, wrote about: Am cercetat un pic pe internet si ce am gasit a fost in totala contradictie cu ce tot am auzit. "Indiferent daca ai ABS sau nu, trebuie sa folosesti f ... To read more just scroll down

4 Pages V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> ABS / frana de motor
Diablo61581
post Dec 22 2005, 11:46 AM
Post #1


sofer incepator
*

Group: Membri
Posts: 19
Joined: 21-November 05
From: Bucuresti
Member No.: 61.574



Am cercetat un pic pe internet si ce am gasit a fost in totala contradictie cu ce tot am auzit.

"Indiferent daca ai ABS sau nu, trebuie sa folosesti frana de motor!"

-Ce am gasit eu pe internet:
ABS - daca simte sistemul ca rotile sunt pe cale sa se blocheze automat preia controlul franei si o apasa de zece ori mai repede sus-jos decat un om poate astfel prevenind blocarea rotilor..
-Desigur in urma oricarei frane energia kinetica este transformata in caldura -> Asa rezulta franarea. Deci de aici tragem concluzia ca daca avem ABS e nevoie sa folosim frana de motor numai in pante foarte abrupte pentru a preveni supraincalzirea discurilor de frana. -- nu mai e nevoie sa o folosim pe suprafete alunecoase.

Tot ce ati citit mai sus e o concluzie trasa de mine!

-Zic bine?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
James Kilowatt
post Dec 22 2005, 12:09 PM
Post #2


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 13.667
Joined: 30-June 04
From: Europa
Member No.: 28.666



Masina poate derapa lateral si datorita unui viraj, nu doar a franarii propriu-zise. In asemenea situatie e neinspirata franarea, mai buna frana de motor, iar abs-ul are doar un rol marginal, frana de motor fiind mai "dulce".
In plus, fiind in frana de motor in caz de necesitate se poate accelera instantaneu daca este nevoie pentru recastigarea controlului, daca iti fuge fundul, nemafiind nevoie sa bagi intai in viteza si sa accelerezi dupa.

De ce spui ca frana de motor trebuie folosita "NUMAI" la coborari abrupte?
La urma urmei, de ce sa se bata cap in cap frana de motor cu abs-ul?Cu sau fara abs, simplul fapt ca in frana de motor nu arzi benzina si protejezi discurile si placutele de frana, tot e un castig.


--------------------
Scuter 108cc... benzina, automat
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tommy59961
post Dec 22 2005, 12:20 PM
Post #3


sofer profesionist
****

Group: Membri
Posts: 133
Joined: 3-November 05
From: Bucuresti
Member No.: 59.954



frana de motor trebuie folosit cat mai mult indiferent daca ai sau nu abs. e mult mai eficient sa faci frana de motor decat sa calci frana.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
CRG
post Dec 22 2005, 12:42 PM
Post #4


specialist
******

Group: Membri
Posts: 985
Joined: 11-February 05
From: Rumeinia
Member No.: 40.270



da, numa' ca risti sa ti se opreasca motorul in mers; mi s-a intamplat cand aveam un clio cu gume de vara..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
nedelcu57566
post Dec 22 2005, 01:36 PM
Post #5


novice
**

Group: Membri
Posts: 29
Joined: 4-October 05
From: Bucuresti
Member No.: 57.559



inainte am avut o dacie banala. acum am un vw passat cu abs. de la dacie mi-am format deprinderea sa folosesc frecvent frana de motor, in special la coborarile in panta. nu mi s-a oprit niciodata motorul la dacie, iar la passat nu mai vorbim. biggrin.gif biggrin.gif
am vazut ca multi soferi NU stiu sa foloseasca frana de motor! :minigun:
Go to the top of the page
 
+Quote Post
f1anatic
post Dec 22 2005, 05:51 PM
Post #6


Subaru Anti-Hero
******

Group: Moderator
Posts: 5.323
Joined: 13-May 04
From: F 1 World
Member No.: 25.368



QUOTE(tommy59961)
frana de motor trebuie folosit cat mai mult indiferent daca ai sau nu abs. e mult mai eficient sa faci frana de motor decat sa calci frana.


Presimt o cearta...

In timp ce cred ca fiecare dintre voi a atins corect citeva puncte gen: economisirea placutzelor, si ca trebuie sa o folosestei cind mergi la vale...exista o variatzie FOARTE mare si mi-e teama ca sint MULTE lucruri neclare.

1) Faptul ca transformi energie kinetica a masinii in caldura si prin felul asta - prin frecarea unor componente - obtzii frinarea...este valabil si pentru placutze de frina, discuri cit si pentru transmisie. Unde - on GoD's Green Earth - atzi intzeles voi ca e de preferat sa economisesti placutzele de frina si discurile...dar sa chinui transmisia in halul asta ? Parerea mea este ca e mai bine, simplu, economic sa schimbi un set de placutze si discuri pe an (presupunind frinare schumachereasca ca la Monza) decit sa ajungi sa schimbi cite ceva prin transmisie...vreo rotitza dintzata, vreun ambreiaj, vreun electromagnet prajit.

2) Unde atzi intzeles voi ca e o frinare mai eficienta ? Pen'ca mai totzi dintre voi avetzi transmisie pe numai 2 rotzi....unde NU se intzelege ca mai bine frinezi 4 rotzi decit 2 rotzi ?

3) Ceea ce ma duce cu gindul ca multzi nu stitzi cum sa conducetzi...Frina de motor icind cobori la vale ? No shit...ideea este ca cobori la vale in aceeasi treapta de viteza in care ai urcat panta. Dar nu sa te apuci sa folosesti transmisia ca frina ? Sint convins ca si pe cea mai banala Dacie 1300 din 1976 potzi cobori orice traseu montan numai cu frina de picior... - categoric fara sa accelerezi pe trasee drepte...si fara sa folosesti frina de motor. Nu ma intzelegetzi gresit...nimeni nu zice sa nu retrogradezi intr-o treapta inferioara...pentru "rev-matching" synchronizarea treptei de viteza cu turatzia...dar NU sa pui frina de motor.

4) pentru ca deja parcul de masini din romania se schimba, e cazul sa abandonatzi ideea ca frina de motor e mai buna. Deja marea majoritate au masini "moderne" cu ABS care va fi intotdeauna de 1000 de ori mai buna ca frina de motor. Iar masinile moderne au discuri mari in diametru, ventilate, groase, cu posibilitatea de aerisire si din aliaje mai bune - si prin simplul fapt ca ABS-ul implica o frinare totusi intermitenta - discurile de frina nu sint supuse aceleasi temperaturi ca o frinare fara ABS. Frina de motor ...vine dintr-un timp...dintr-un veac trecut cind de frica deraparii preferai asta in loc de pedala...dar lucurile s-au schimbat. MULT.

Despre meritele ABS fara ABS s-a discutat. Dar cred ca NIMENI in viatza nu frineaza numai pe asfalt uscat, cu "slick-uri" si numai in linie dreapta, cu o masina perfect balansata, ca sa renuntze la ABS.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
BOGY
post Dec 22 2005, 06:21 PM
Post #7


novice
**

Group: Membri
Posts: 36
Joined: 21-August 05
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 53.807



QUOTE(CRG)
da, numa' ca risti sa ti se opreasca motorul in mers; mi s-a intamplat cand aveam un clio cu gume de vara..

S-a oprit? Ciudat, eu unul nu-mi explic de ce. Mi se pare normal sa fie cumva 'fortat' sa se 'invarta' mai repede.
Am avut si eu tot felu de masini (Trabant, Dacia 1100, Dacia etc), nu mi s-a intamplat nici o data.
Ce-i drept la Trabant frana de motor era ... biggrin.gif Ce sa mai vorbesc de viteza 4-a unde are un fel de pinion, ca la bicicleta, daca rotile se invart mai repede motorul merge la relanti.


--------------------
Renault Laguna 1.9 dCi, 2006
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Valentin50014
post Dec 22 2005, 06:33 PM
Post #8


specialist
******

Group: Membri
Posts: 584
Joined: 28-June 05
From: Bucuresti
Member No.: 50.007



Cele doua metode de franare au scopuri total diferite si nu se pot compara. Este ca si cum ai compara un motor diesel de pe un tir cu un motor benzinar de pe o masina de curse. Ambele isi fac treaba excelent acolo unde sunt puse.

Cum poate fi frana de motor mai eficienta decat ABS-ul? Daca sistemul ABS isi incepe functionarea inseamna ca frana se apropie mai mult de "panic stop" decat de o franare lina la semafor. Sa nu mai adauga ca intr-o astfel de situatie, de oprire urgenta, se recomanda ca urmatoare actiune a soferului, dupa calcarea franei, sa fie debraierea.

P.S. daca unii mai au scuze ca traiesc peste ocean si este normal sa le fie mai apropiat cuvantul "kinetic", nu vi se pare ca suna rau in romana? presupun ca va refereati la "energia cinetica", nu?


--------------------
Audi A4 130CP - 2002
Panda MultiJet 1,3
Go to the top of the page
 
+Quote Post
BOGY
post Dec 22 2005, 06:54 PM
Post #9


novice
**

Group: Membri
Posts: 36
Joined: 21-August 05
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 53.807



QUOTE(f1anatic)
3) Ceea ce ma duce cu gindul ca multzi nu stitzi cum sa conducetzi...Frina de motor icind cobori la vale ? No shit...ideea este ca cobori la vale in aceeasi treapta de viteza in care ai urcat panta.

Este loc si de mai bine, doar nu suntem toti de aici piloti de curse :angel:
Aici asi avea o mica observatie, daca esti pe zapada si nu ai urcat cu a-I-a, mai bine cobori cu o treapta inferioara fata de cea cu care ai urcat. Asta indiferent de ABS, ESP, TCS etc wink.gif

QUOTE
Sint convins ca si pe cea mai banala Dacie 1300 din 1976 potzi cobori orice traseu montan numai cu frina de picior... - categoric fara sa accelerezi pe trasee drepte...si fara sa folosesti frina de motor. Nu ma intzelegetzi gresit...nimeni nu zice sa nu retrogradezi intr-o treapta inferioara...pentru "rev-matching" synchronizarea treptei de viteza cu turatzia...dar NU sa pui frina de motor.

Poate nu am inteles bine (de aceea am lasat tot paragraful) dar, daca spui "numai cu frina de picior" prin asta eu inteleg ca nu folosesti motorul (deci la "0"). Si asa eu nu te-as sfatui sa conduci o Dacie pe un traseu montan. Daca insa cobori intr-o anumita treapta de viteza atunci totusi folosesti frana de motor, nu?

In rest, de acord, masinile moderne au sist. f. bune.

Oricum cu sau fara tot felu' de sist. electronice, parerea mea este ca cel mai bine ii sa le folosesti pe ambele (si pedala si frana de motor). De altfel si ABS, ESP etc ii bine sa le ai, dar mai bine sa nu le 'folosesti' biggrin.gif


--------------------
Renault Laguna 1.9 dCi, 2006
Go to the top of the page
 
+Quote Post
James Kilowatt
post Dec 22 2005, 07:06 PM
Post #10


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 13.667
Joined: 30-June 04
From: Europa
Member No.: 28.666



@F1anatic
Frana de motor nu disipa energie prin frecare, sau in orice caz, asta e o parte mica a energiei disipate. Motorul se transforma in pompa, aspirand aer prin galeria de admisie si evacuandu-l comprimat in esapament, disipand asfel energie, iar transmisia nu are de suferit prea tare. Oricum prin ea trece o putere mult inferioara celei pentru care a fost conceputa.

Clar ca nu e mai eficienta decat ABS-ul, insa nu se exclud reciproc. Daca ai de coborat pante lungi, mai ales pe zapada, nu poti merge cu piciorul pe frana non-stop ca ajungi sa o faci varza in cateva minute cu tot cu discuri ventilate. Cand stateam in Franta aveam niste munti de peste 2500m in judet (in belgia au numai 600m biggrin.gif) si am vazut o groaza de papagali cu franele inrosite la masini cu pretentii, iar eu cu rabla mea cu discuri pline si tamburi n-am avut dureri de cap.
Pe zapada e riscant si sa o lasi sa capete viteza ca sa franezi doar inaintea virajelor, pentru ca poti sa te trezesti ca ai franat o secunda prea tarziu si zbori cu tot cu ABS, ESP sau fara. Intr-o asemenea situatie frana de motor e foarte eficienta, iar cea de picior cu abs-ul fiind doar un supliment atunci cand e nevoie, vine inca un viraj, insa pe portiuni lungi tii viteza sub control din frana de motor, si nu cea de picior.


--------------------
Scuter 108cc... benzina, automat
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Iulian HondaFan
post Dec 22 2005, 08:05 PM
Post #11


specialist
******

Group: Membri
Posts: 4.583
Joined: 30-May 04
From: Honda World
Member No.: 26.577



adevaru e ca Chicago e la campie si frana de motor nu are rost acolo ( nu ai cine stie ce dealuri de coborat). chestia cu frana de motor e utila si zic eu complementara cu franele la mersul la munte. desigur ca trebuie si o moderatie daca esti cu 80km/h si bagi a doua nu cred ca o sa-i fie bine transmisiei aleia, dar daca esti sub 50km/h e probabil OK.

valentin a remarcat corect ca ABS-ul nu are nimic de a face cu franarea normala. ABS-ul nu intra in functie decat la franari de urgenta, si daca vezi ca iti intra tot timpul inseamna ca franezi tu prea brusc ceea ce iara nu e bine pentru frane si nici sigur pentru tine.


--------------------
Civic Si 2007 2.0l DOHC iVTEC
Acura TL 2006 3.2l SOHC VTEC
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cosmin45741
post Dec 22 2005, 08:42 PM
Post #12


specialist
******

Group: Membri
Posts: 992
Joined: 1-May 05
From: Bacau (Bacau)
Member No.: 45.734



hmm, frana de motor poate sa insemne simpla ridicare a piciorului de pe acceleratie, fara a debraia...aveti ceva impotriva chestiei asteia?
pe de alta parte, frana de motor insotita de retrogradare in treapta inferioara e specifica condusului sportiv...nu te poti astepta la nu stiu ce performante dinamice atat ca si franare cat si ca accelerare, franand ca balalaul si asteptand sa intre sau nu abs-ul...
pt. mersul linistit nu e cazul...
iar frana de motor e utila si pe zapada si pe gheata si pe uscat


--------------------
MAZDA 6 SPORT TOPLINE, 2.0d, 136 cp
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Valentin50014
post Dec 22 2005, 09:05 PM
Post #13


specialist
******

Group: Membri
Posts: 584
Joined: 28-June 05
From: Bucuresti
Member No.: 50.007



QUOTE(MR28673)
@F1anatic
Frana de motor nu disipa energie prin frecare, sau in orice caz, asta e o parte mica a energiei disipate. Motorul se transforma in pompa, aspirand aer prin galeria de admisie si evacuandu-l comprimat in esapament, disipand asfel energie, iar transmisia nu are de suferit prea tare. Oricum prin ea trece o putere mult inferioara celei pentru care a fost conceputa.
Despre care motor vorbesti aici? Daca te referi la motoarele pe benzina, ai pe jumatate dreptate, in cazul diesel-ului nu ai deloc blush.gif . Motorul diesel nu elimina aer comprimat prin evacuare, gandeste-te la cei 4 timpi. Ce se pierde prin "compresie" se recupereaza prin "aprindere". De fapt, nici la motorul otto nu este in totalitate adevarat ceea ce ai spus. Si la acest motor aerul este eliminat "necomprimat", dar admisia este restrictionata de clapeta de admise si astfel o parte din energia cinetica este consumata de functionarea motorului asemanatoare unei pompe de vid...


--------------------
Audi A4 130CP - 2002
Panda MultiJet 1,3
Go to the top of the page
 
+Quote Post
f1anatic
post Dec 22 2005, 09:29 PM
Post #14


Subaru Anti-Hero
******

Group: Moderator
Posts: 5.323
Joined: 13-May 04
From: F 1 World
Member No.: 25.368



QUOTE(cosmin45741)
hmm, frana de motor poate sa insemne simpla ridicare a piciorului de pe acceleratie, fara a debraia...aveti ceva impotriva chestiei asteia?
pe de alta parte, frana de motor insotita de retrogradare in treapta inferioara e specifica condusului sportiv...nu te poti astepta la nu stiu ce performante dinamice atat ca si franare cat si ca accelerare, franand ca balalaul si asteptand sa intre sau nu abs-ul...
pt. mersul linistit nu e cazul...
iar frana de motor e utila si pe zapada si pe gheata si pe uscat



Hmmm...sa intzeleg ca daca noi doi am concura pe aceeasi masina (tip de masina) si tu folosesti frina de motor iar eu imi folosesc mai mult frinele...tu conduci mai sportiv respectiv mai iute ? Hai sa fim seriosi ! De la "frina de motor" pina la sincronizarea turatziei cu treapta de viteza e cale lunga.

Sa intzeleg ca atunci cind pistoanele trebuie sa "invinga" vacuum-ul creat de pistoane, si sa impinga "throttle plate"...este usor pt. motor ? He he he...nu este asa...iar la motoarele turbo este chiar contraindicat datorita vacuum-ului puternic care este creat de turbo. Uita-te atent la graficul pe care l-am postat in topicul despre...treptele de viteza. Uita-te la KNOCK CORRECTION (corectii facute impotriva detonarii)



De fiecare data cind coboara sub ZERO ( < 0) este GRAV si cu cit este valoarea mai negativa, este din ce in ce mai grav. Am contactat tuner-ul si l-am intrebat de ce am engine knocking (Sa stii Valentine ca engine knocking suna mai frumos ca detonare). La care m-a rugat sa mai fac niste data logging (aceste 25 de secunde fiind lucrul care a clarificat problema). Raspunsul il voi posta in engleza, cind ajung acasa. Insa mi-a confirmat ca atita vreme cit vad in acceleratzie (mai ales acceleratzie puternica - uite unde am % THROTTLE cam 85%) KNOCK CORRECTION cu VALORI POZITIVE, totul este OK. Atunci cind vad valori negative...sint detonari.

Pe de alta parte mi-a confirmat ca aceste NEGATIVE KNOCK CORRECTION VALUES sint citez "engine pistons slapping against the cylinder walls. The ECU interprets it as detonation and makes corrections for it. Of course it is bad for the engine so Bogdan - quit driving this way". Eu condusesem asa intentzionat ca sa fac un test deoarece vazusem raportat de altzi citziva membri aceste lucruri. Treaba e veche de pe la jumatatea lui Noiembrie.

DECI per concluzie...potzi induce detonari iar pistoanele se vor "busi" de peretzii camerei de compresie...Gaze nearse, vibratzii, zgirieturi pe pistoane, duc la lipsa de compresie, pierdere de performantza, moartea prematura a motorului. Si tzine cont...ori motorul Subaru este foarte prost (ceea ce stim cu totzii ca nu e cazul) ori...un moto bun - nou - la 10,000 de mile, cu uleiul cel mai performant pe care il pot gasi pe piatza 15 W 50 sintetic, motor foarte echilibrat, mai balansat decit V...dovedeste ca nu ii este bine cind iei piciorul brusc de pe pedala si te opresti din acceleratzie. Iar eu nici nu l-am fotzat intr-o treapta inferioara.

Mai mult am in e-mail acasa.

QUOTE
Christian.
Title: Junior Member

Forward Message Send a private message to Christian. Find all posts by Christian. Reply With Quote
I would not blame anything. You are transitioning throttle during these events. A stock motor will slap the piston on the cylinder wall when you do this. That is most likely all that is getting picked up. I would be concerned about - DA if you were at WOT. These are normal events that occur in any piston type motor with any type of EM.

Christian.


Christian este unul din tunerii pt. Legacy de la firma de tuning.

QUOTE
Christian.
Title: Junior Member

Forward Message Send a private message to Christian. Find all posts by Christian. Reply With Quote
abouth things when you see DA going negative at wide-open-throttle. That is usually a bad sign.

Christian.

inca una (astea sint mesaje private pe forumul Subaru)

QUOTE
Christian.
Title: Junior Member

Forward Message Send a private message to Christian. Find all posts by Christian. Reply With Quote
Your motor is simply making a minor adjustment while you are transitioning throttle. This is most likely just do to piston slap. When you are on and off throttle like that the pistons have an opportunity to slap the sides of the cylinder walls. The ECU will hear that as noise and will make an adjustment to timing. I would be concerned about detonation events at WOT, I suggest you datalog Dynamic Advance and Dynamic Advance Multiplier to get a better idea as to how happy your motor is.

Take care,
Christian.


si mai am acasa citeva email-uri de la alt baiat de la compania de tuning.

RAO este unul dintre cei mai meseriasi bastinasi

QUOTE
rao
Title: #$%^&$@
Rank: Moderator
Location: Naperville, IL
Car: 2005 Legacy GT Sedan

Forward Message Send a private message to rao Find all posts by rao Reply With Quote
I don't know. It is not bad, but it is not good. You need a good long log. Drive the car for 10-15 minutes and log that. Get rid of that AFR (lambda) it is neither. You also need some 100% thottle. there will be the occasional negative correctionon deceleration, but I woudnt want to see it during acceleration, especially when the timing is at 12 degrees.

Ae you sure you hve the most current maps?


Si mai am multe asemenea mesaje. Cert este ca daca NU stii, nu ai cum sa sustzii altceva. Engine braking...for the love of your engine...don"t do it every day !


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gabi63320
post Dec 22 2005, 09:34 PM
Post #15


sofer profesionist
****

Group: Membri
Posts: 144
Joined: 11-December 05
From: Iasi (Iasi)
Member No.: 63.313



QUOTE(Valentin50014)
Cele doua metode de franare au scopuri total diferite si nu se pot compara. Este ca si cum ai compara un motor diesel de pe un tir cu un motor benzinar de pe o masina de curse. Ambele isi fac treaba excelent acolo unde sunt puse.

Cum poate fi frana de motor mai eficienta decat ABS-ul? Daca sistemul ABS isi incepe functionarea inseamna ca frana se apropie mai mult de "panic stop" decat de o franare lina la semafor. Sa nu mai adauga ca intr-o astfel de situatie, de oprire urgenta, se recomanda ca urmatoare actiune a soferului, dupa calcarea franei, sa fie debraierea.

P.S. daca unii mai au scuze ca traiesc peste ocean si este normal sa le fie mai apropiat cuvantul "kinetic", nu vi se pare ca suna rau in romana? presupun ca va refereati la "energia cinetica", nu?




Subscriu la cele scrise.
Amandoua sisteme de franare isi fac treaba in situatiile care le cer. Am fost recent la Borsec si era zapada. Cu tot abs-ul, daca nu foloseam frana de motor la vale riscam sa pierd aderenta. Aici esp-ul da ceva rezultate, dar frana de motor iti da siguranta maxima, atunci cand stii sa stapanesti masina corect.


--------------------
Renault Laguna II 1.6 16 V
Cielo Executive GPL
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Valentin50014
post Dec 22 2005, 09:52 PM
Post #16


specialist
******

Group: Membri
Posts: 584
Joined: 28-June 05
From: Bucuresti
Member No.: 50.007



QUOTE(f1anatic)
Am contactat tuner-ul si l-am intrebat de ce am engine knocking (Sa stii Valentine ca engine knocking suna mai frumos ca detonare).
Mai omule, nu le mai lua asa personal. Sunt de acord ca engine knocking suna mult mai bine asa, dar cum ti se pare ca suna "autodetonatia enginului"? Si nu vreau sa-l copiez in vreun fel pe Pruteanu, pe care nu-l pot inghiti de altfel, insa asocierile de cuvinte romano-englezesti ar trebui evitate. De asemnea, pe tine si pe ceilati ca tine imi este mult mai usor sa va inteleg deoarece folositi o alta limba decat cea materna. Daca te-am suparat cu ceva, pe tine sau pe celalalt coleg, imi cer scuze, nu asta am intentionat. Am vrut numai sa atrag atentia ca cinetic suna mult mai natural decat kinetic.


--------------------
Audi A4 130CP - 2002
Panda MultiJet 1,3
Go to the top of the page
 
+Quote Post
HalbaSus
post Dec 22 2005, 10:15 PM
Post #17


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 10.684
Joined: 29-March 04
From: Oradea (Bihor)
Member No.: 23.122



1. Presupunand ca nu retrogradati cand sunteti la linia rosie, si nu bagati din a 5-a in a in a 1-a (chestie pe care synchromesh-ul ar trebui s-o impiedice oricum) transmisia nu se va strica (asta doar daca nu aveti vre-un junghi de sute de ani... i don't know... ceva foarte prost oricum).

2. Frana de motor eu o folosesc foarte mult nu doar din motive de siguranta... ci din motive de eficienta... sa zicem ca merg cu 3000 rpm la 130 si se apropie un viraj pe care il pot lua cu 100... cum crezi ca e mai eficient ?
a. iei piciorul de pe acceleratie, apesi frana, la iesirea din curba ai 2000 rpm si apesi din nou acceleratia
b. cuplezi intr-o treapta inferioara, turatia creste la 3500-3600, masina incetineste (intr-un mod controlat, fara a exista pericolul derapajului) la iesirea din curba ai 3000 rpm si apesi din nou acceleratia

Desigur, daca ai fi la 130 si 4000 rpm nu ar mai avea sens sa retrogradezi simpla ridicare a piciorului de pe acceleratie ar fi suficienta...

Oricum recunosc ca daca frana de motor ar avea fan club eu m-as inscrie biggrin.gif... pe mine frana de motor ma ajuta de la incetiniri, coborari de pante, pana si la depasiri (inainte de curba masina din fata franeaza si la iesirea din curba are o turatie mica) iar eu fiind in frana de motor am suficient "clocot" ca la iesirea din curba sa il pot depasi... unde mai pui ca in timpul franei de motor masina nu consuma nimic... it's great
beer.gif


--------------------
Mercedes C320 CDI 4-matic
Audi A3 Sportback 1.9 TDI
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you." -Jeremy Clarkson
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cosmin45741
post Dec 22 2005, 11:05 PM
Post #18


specialist
******

Group: Membri
Posts: 992
Joined: 1-May 05
From: Bacau (Bacau)
Member No.: 45.734



mai f1natic nu te mai aprinde asa....take it easy boy!
da, probabil ca daca am concura amandoi pe acelasi tip de masina si nu in linie dreapta, as frana si as accelera mai eficient folosind frana de motor atunci cand e cazul...face parte din abc-ul soferiei...te-ai uitat vreodata la wrc sa vezi cum le face mana pilotilor pe schimbatorul de viteze???
si nu chiar ma intereseaza detonatiile in motor atunci cand am chef sa ma joc cu masina, ca nu conduc asa tot timpul...
iar cand eram "tanar" si "viteaz" mai obisnuiam sa ma joc cu cate un prieten prin oras si ajungeam sa retrogradez si cate 2 trepte de viteza (pe rand, nu deodata) concomitent cu frana de picior, ca sa franez mai tarziu si mai eficient pe cate un viraj


--------------------
MAZDA 6 SPORT TOPLINE, 2.0d, 136 cp
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mihai63349
post Dec 22 2005, 11:11 PM
Post #19


pilot
*****

Group: Membri
Posts: 476
Joined: 12-December 05
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 63.342



Comparatia asta nu-si are rostul. Cineva zicea mai sus "cele doua sisteme de franare". Masina nu are decat un sistem de franare.
"Frana de motor" nu este sistem de franare... de fapt n-are legatura cu franarea. A rula in frana de motor este o optiune a soferului, care, functie de situatia in care se afla, dovedeste in cel mai bun caz constienta, prudenta fata de conditiile de drum si, de asemenea, sa zicem ca mai poate dovedi grija fata de consumabilele masinii.
ABS-ul, ca despre el vorbim, este un sistem complementar sistemului de franare, care intervine (si nu preia controlul, Diablo! :wave: :wave: ) in situatii limita, in timpul franarii. Deci numai cand deceleratia uneia sau mai multor roti depaseste o valoare critica, dupa care ar urma blocarea.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
James Kilowatt
post Dec 22 2005, 11:49 PM
Post #20


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 13.667
Joined: 30-June 04
From: Europa
Member No.: 28.666



@valentin
Motorul chiar functionaza ca pompa, mai ales benzinarele. Momentul deschiderii supapei de evacuare este de obicei destul de mult inainte ca pistonul sa fi ajuns la PMI si deci aerul sa se fi destins.


In cazul dieselelor mari, pentru a avea o frana de motor eficienta se mareste presiunea pe evacuare, iar motorina e taiata (ca la benzinare, de altfel). Dispozitivul ala de obturare al esapamentului se cheama retarder si este actionat de sofer, ca sa creasca rezistenta pe "refularea pompei". Unele sunt mai inteligente, altele mai rudimentare.

Baga un ochi aici, sunt rezumate diverse metode
http://www.free-ed.net/sweethaven/MechTech...n.asp?iNum=0408

De alfel, intregul timp al evacuarii produce aer comprimat la orice motor in 4 timpi, iar daca intampina rezistenta pe evacuare inghite energie smile.gif

In ce priveste frana vs frana de motor, mi-am exprimat punctul de vedere... Una o folosesti ca sa nu dai peste batrani pe trecerea de pietoni, iar pe cealalta ca sa cobori pante fara sa fierbi lichidul de frane. Intre cele doua situatii extreme care dintre ele are ponderea depinde de la sofer la sofer. Eu am cam stilul lui Halba.


--------------------
Scuter 108cc... benzina, automat
Go to the top of the page
 
+Quote Post

4 Pages V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
Tags
No Tag inserted yet

3 User(s) are reading this topic (3 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



RSS Lo-Fi Version Time is now: 28th March 2024 - 12:17 PM