No SSO cookie

Toyota Prius

voteaza
(0/ 0)
Test-drive Toyota Prius
Nota redactor
3.7
Nota cititor
0.0

Toyota Prius

In 1997 Toyota avea sa deschida un nou drum pe piata auto, cand aparea in Japonia primul model Prius. Asa cum sugereaza si lumele sau latinesc, Prius este „inainte de” toate tehnologiile hibride si ecologice pentru care se lupta cei mai multi dintre producatorii auto de astazi sa le obtina. Toyota s-a dovedit a fi inainte de toti, cu mai bine de un deceniu in urma, cand lansa primul hibrid pe piata. Succesul lui Prius a fost o chestiune de timp, piata americana imbratisand noua tehnologie japoneza. De fapt, mai bine de jumatate dintre modelele Prius comercializate pana astazi s-au vandut in SUA. Japonezii de la Toyota au ajuns la primul milion de masini Prius vandute la un deceniu de la lansarea modelului. La inceputul acestui an, cand primele exemplare Prius au inceput sa fie vizibile si in Romania, Toyota anunta ca a vandut peste 1,6 milioane de unitati ale hibridului ajuns la a treia generatie. 

Motor

Toyota Prius prezinta un motor pe benzina de 1.8 litri cu 99 de cai putere si un cuplu maxim de 142 Nm. Caii putere ai motorului pe benzina sunt disponibili la 5.200 rpm iar cuplul maxim este realizabil la 4.000 rpm. Spre deosebire de alte modele, cazul lui Prius este mult diferit. Odata enumerate cifrele specifice motorului pe benzina putem spune in mod normal ca am cam punctat esentialul, insa nu este si cazul lui Prius. Motorul de 1.8 litri echipat cu tehnologia Dual VVT-I si injectie secventiala nu prezinta curea de transmisie si functioneaza intr-o maniera unica fata de celelalte motoare traditionale, folosind ciclul Atkinson, lucru care duce la minimizarea consumului de carburant pana la valoarea de 3,9 litri la 100 km. Hybrid Synergy Drive, denumirea oficiala a sistemului de propulsie de pe Prius, se remarca prin designul compact si masa redusa, lucru care duce la optimizarea greutatii si da un plus de performanta. Un hibrid presupune folosirea si unei propulsii electrice. Prius face acest lucru prin cele doua motoare electrice, care functioneaza separat de motorul traditional. Motorul electric principal dezvolta 82 de cai putere si poate sustine singur propulsia pana la 45 km/h pe o distanta de 2 km. Cel de-al doilea motor poate incarca in mod independent acumulatorul in orice moment. Intreg sistemul hibrid este pus in avantaj si de prezenta tehnologiei start-stop care micsoreaza si mai mult consumul de combustibil si emisiile de CO2. Bateria lui Prius utilizeaza tehnologia Ni-Metal Hydride si functioneaza incarcandu-se permanent atunci cand modelul se afla pe perioada de franare. Acumulatorul modelului Prius este recunoscut ca are o capacitate mai mare decat oricare altul dintr-un sistem hibrid. In plus, recuperarea energiei este maximizata printr-un sistem integrat performant de racire. In linii mari, pentru a fi pe intelesul tuturor, trebuie subliniat ca sistemul oferit de noual Prius ofera o putere totala de 136 de cai. Soferul are optiunea sa aleaga modulul in care vehiculul functioneaza. Spre exemplu, se poate selecta modul EV si pana la viteza de 45 km/h, pe o distanta de maxim 2 km, vehiculul utilizeaza doar motorul electric, fara sa puna in miscare motorul conventional. Dupa depasirea aceastei viteze, intra in functiiune, in mod automat, si motorul pe benzina. Daca bateria lui Prius este descarcata complet, aceasta este reincarcata de motorul electric care functioneaza in acest caz ca un generator. La viteze mai mari, modelul Prius pune in functiune atat motorul pe benzina cat si cele doua motoare electrice care functioneaza in sinergie. In aceste conditii, Prius este impresionant pentru un hibrid in momentul accleratiei. Modelul Toyota este capabil sa atinga suta de km/h in 10,4 secunde. Pentru a permite o functionare cat mai corecta intre cele trei motoare, Toyota a implementat transmisia CVT (Transmisie Continuu Variabila), care prezinta o singura treapta de viteze. Prius poate fi condus in trei module: Eco, Power si EV. Modulul Eco se contreaza pe consumul redus de carburant, modulul Power utilizeaza in forta unitatea pe benzina, iar modulul EV foloseste doar propulsie electrica. Modulul EV poate fi selectat doar cand bateria este incarcata suficient. Desi se poate rula maxim 2 km in modulul EV, bateria se reincarca automat intr-un timp relativ scurt si se poate reveni iarasi la o portie de condus pe propulsie electrica. Un lucru cert este ca Prius este un maiestru al tacerii. Zgomotul modelului este abia sesizabil in momentul functionarii motorului pe benzina si devine nedetectabil in momentul rularii doar pe modulul electric.

Comportament

Desi pare ciudat si diferit, comportamentul unui model Prius nu este desprins din filmele SF si poate fi usor asimilat de orice sofer. Ceea ce lipseste cu desavarsire este zgomotul motorului, dar dupa cativa kilometri va veti obisnui. Modelul nipon este capabil sa accelereze pana la 100 km/h in 10,4 secunde, lucru care-i confera un statut de invidiat pentru un hibrid. Viteza maxima de constructie este de 180 km/h. Cei 136 de cai putere si cuplul maxim total de 349 Nm sunt elemente care ajuta Prius sa fie un maiestru al sprinturilor. Noua generatie a modelului hibrid prezinta un comportament decent si in virajele grele, la viteze ridicate, dar se lipeste efectiv de sosea pe virajele largi, dand dovada de o stabilitate corecta si o tinuta de drum impecabila. Fara sa aiba pretentii sportive, Prius este un fin servitor al mediului. Modul electric (EV) il ajuta cel mai mult in acest sens, insa toate tehnologiile existente pe modelul nipon aduc un plus de eficienta si un minus la poluare. Cu Toyota Prius este greu de negociat la inceput, din cauza lipsei de zgomot pe modulul electric, din cauza intrarilor motorului pe benzina, care este neobisnuita la inceput, dar pe masura ce petrecei timp la bordul unui hibrid, pe masura ce intelegeti mai mult din modul in care el functioneaza, pe masura ce observati cum isi fac treaba multitudinea de sisteme si tehnologii, Prius devine mult mai apropiat nu doar de mediu ci si de cel aflat la volan, care poate proteja mai bine mediul.

Design

Prius este imaginea functionalitatii inainte de toate. Nu exista nicio indoiala ca desenul a fost schitat de designeri, asa cum nu exista nicio indoiala ca schita a fost impusa de ingeneri. De la prima generatie si pana in prezent ramane acelasi aspect anapoda, lipsit de coerenta stilistica si orientat catre o functionalitate deosebita. Noul Prius propune cateva modicari estetice, prea putin artistice, care insa dau culoare unui model care poate fi calificat altfel din toate punctele de vedere. LED-urile blocurilor optice si stopurilor intaresc imaginea unui autovehicul hibrid, la fel cum o fac si elemente de decor (eleronul spate sau spoilerele).

Interior

Primul gand ar fi ca avem de a face cu interiorul unei nave spatiale, insa o judecata mai atenta ne arata ca nu este asa. Desigur, habitaclul modelului Toyota Prius este departe de a fi un unul conventional, multitudinea de afisaje, LCD-ul amplasat in centrul plansei de bord, designul special al schimbatorului si alte elemente specifice fiind exemple clare in acest sens. Chiar si designul volanului este diferit, neconventional. Imbracat in piele si cu comenzi pe el, volanul poate fi reglat pe inaltime, insa nu confera o raza suficient de satisfacatoare. Plansa de bord, acoperita cu un material de inalta calitate se distinge prin minimalismul ei, insa se remarca prin prezenta LCD-ului. Consola centrala este dispusa ergonomic dar este incarcata de comenzile sistemului audio, sistemului climateric si de cele trei butoane de preselectare a modulului de functionare: Power, EV si Eco. Prius este generos prin materialele de calitate superioara pe care le ofera si prin spatiul care poate gazdui lejer cinci pasageri. Portbagajul hibridului japonez ofera un spatiu de 445 litri.

Tehnologie

Toyota Prius este reflectia tehnologiilor inovatoare care au dus la nastera modelului hibrid. Din funct de vedere tehnic, Prius este reprezentantia unor noi tehnologii, impresionante si cu caracter vizionar. De la bateria pe litium-ion, la sistemul Hybrid Synergy pana la transmisia CVT, modelul nipon este un inaintas in domeniu dezvoltarii trenului de rulare hibrid. Tehnologiile prezente la nivel tehnic au corespondenti pe masura si in aria multimedia. Functiile ajutatoare pentru soferi, cum ar fi cruise-control, senzori de parcare, sistemul de navigatie nu puteau lipsi de pe un model atat de sofisticat din toate punctele de vedere. Desi Prius nu exceleaza cu sistemul de climatizare sau cu cel audio, modelul Toyota merita punctajul maxim la aceasta categorie, gratie gradului inalt al inovarii tehnologice pe care il aduce.

Siguranta

Toyota a bifat inca un model cu 5 stele la testele EuroNCAP prin noul Prius. Hibridul nipon a obtinut punctaje bune la protectia pasagerilor adulti precum si la protectia pasagerilor copii. Nivelul sigurantei este crescut de sistemul de control al tractiunii, ESP, ABS si sistemul de asistenta la pornirea din rampa. Nu puteau lipsi airbag-urile cortina, laterale si cel de protectie a genunchiului soferului.

Calitate-Pret

Toyota Prius are un pret de pornire de 26.157 de euro in Romania, cu toate taxele incluse. In functie de echipare, modelul nipon poate ajunge la 30.907 euro, cu toate taxele. Unii ar putea spune ca este un pret ridicat pentru o compacta, insa nivelul tehnologic ridicat si mai ales tehnologiile revolutionare aflate la inceput de drum, pentru care productia este mult mai scumpa decat compenentele unui model traditional.

Robert Gherghe

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.3010 :: 21.08MB