No SSO cookie

Smart Forfour 1.0 71 CP Prime

voteaza
(0/ 0)
Smart Forfour este o alegere excelentă pentru a fi folosit în oraș
Nota redactor
4.6
Nota cititor
0.0

Smart Forfour 1.0 71 CP Prime

Smart Forfour este un model supermini cunoscut destul de bine în România datorită primei sale generații, care a generat vânzări importante și care a împărțit platforma tehnică cu Mitsubishi Colt. Prima generație s-a comercializat doar în Europa și Australia  între 2004 și 2006 în versiunea cu patru uși și motor față, în timp ce a doua generație și actuala a venit cu patru uși și motor spate, fiind comercializată începând cu 2014.

După o pauză de 8 ani, Smart Forfour a revenit mai hotărât ca niciodată să genereze volume mari de vânzări, după debutul din iulie 2014 având o platformă comună cu a treia generație a lui Renault Twingo (patru uși și motor spate) și mecanică cu a doua generație a lui Smart Fortwo (două uși și motor spate).

Dezvoltată împreună cu Renault, cea de-a doua generație Forfour poartă numele de cod W453 și împarte aproximativ 70% din piese și elemente de caroserie cu Renault Twingo. Acest model păstrează celula de siguranță din oțel a lui Smart Fortwo, numită Tridion. Fortwo va continua să fie asamblat în Smartville, în timp ce Forfour va fi fabricat alături de Renault Twingo 3 în Novo Mesto, Slovenia.

Vânzările celor două modele Smart au început  în luna octombrie a anului 2014, la scurt timp după prezentarea lor oficială la Salonul Auto de la Paris. Am testat acum un Smart Forfour în versiunea de echipare Prime și care beneficia de o dotare foarte apreciată de noi pe parcursul testului, respectiv transmisia automată Twinamic cu dublu-ambreiaj.

 

MOTOR

În prezent Smart Forfour poate fi achiziționat cu unul dintre cele 3 motorizări pe benzină, toate cu trei cilindri și poziționare în spate, având puteri cuprinse între 60 şi 90 CP.

Modelul testat de noi beneficia de motorul în 3 cilindri de 1,0 litri cu 71 CP, disponibili la 6.000 rpm. Cuplul de 91 Nm își face simțită prezența încă de la 2.850 rpm, această motorizare fiind caracterizată de altfel prin emisii de CO2 scăzute și prin contribuția semnificativă la reducerea consumului.

Cuplat la transmisia automată Twinamic cu 6 rapoarte disponibilă opțional pentru 1.160 Euro cu TVA și având în vedere că are de pus în mișcare o masă de doar 1.005 kg, oferă resurse foarte bune de putere la orice turație și este foarte economic, așa cum ne-am așteptat de la început, protejând în același timp mediul înconjurător datorită emisiilor de CO2 de doar 98 g/km și normei Euro 6 în care se încadrează cu succes. În cazul acestui model, taxa de timbru care se plătește la înmatricularea sa atunci când este nou are valoarea de 30 Euro.

 

COMPORTAMENT

Cu un diametru de bracaj foarte mic de 8,65 metri, Forfour poate fi catalogat ca fiind cel mai facil de condus autoturism de oraș cu 5 uși. Motoarele mici pe benzină și configurația cu motor spate fac din Smart Forfour un autoturism agil și ușor de manevrat în toate situațiile urbane.

Direcția care impune șoferului să folosească o forță foarte mică pentru a conduce autoturismul testat are un beneficiu major în realizarea diferitelor manevre necesare în mediul urban, precum parcări în spații înguste sau depășirea anumitor obstacole, mașini parcate sau gropi.

Cei 1.159 Euro cheltuiți pentru transmisia automată Twinamic pot fi considerați ca fiind cei mai eficient investiți bani într-o dotare opțională a lui Smart Forfour, în primul rând datorită faptului că schimbarea treptelor se face lin și eficient, iar odată selectat modul Sport aceasta își schimbă radical modul de lucru, valorificând la maximum toată puterea disponibilă. Totuși nu vă așteptați la accelerații fulminante odată selectat acest mod, însă diferența între modurile ECO și SPORT este importantă.

Partea cea mai plăcută a lui Forfour este suspensia foarte bine adaptată drumurilor românești pline cu denivelări de tot felul și gropi cu diferite conformații, aceasta contribuind la realizarea unei călătorii confortabile pentru toți pasagerii. Ruliul pe care îl presupune o suspensie setată pentru confort a fost bine ținut în limite normale de către inginerii germani și nu pune probleme în cazul utilizării unui stil de condus normal.

Am fost plăcut surprinși de faptul că la ralanti vibraţiile motorului lipsesc aproape cu desăvârşire, semn al unei corecte poziționări a motorului, lucru care nu îi deranjează nici măcar pe pasagerii din spate.  Atunci când motorul urcă în turaţii, sunetul rămâne unul oarecum ”răguşit” şi nu reuşeşte să vă genereze o senzație impresionantă din acest punct de vedere.

La volanul micului model german echipat cu propulsorul care generează 71 CP ar fi bine să nu vă gândiți la depășiri realizate rapid sau la accelerații fără griji în traficul urban. Atunci când accelerați, totul se desfășoară fără vreo urmă de ”brutalitate”, puterea fiind distribuită oarecum liniar pe toată plaja de turație și astfel propulsorul testat nu impresionează deloc la capitolul dinamică, însă plusează foarte mult în ceea ce privește rafinamentul.

În versiunea standard, cele două noi modele smart sunt echipate cu un sistem de direcție clasic, pinion-cremalieră. Sistemul opțional de direcție Direct-Steer (511 Euro cu TVA) este servo-asistat electric și oferă o ușurință în condus, alături de o manevrabilitate mai bună și eficiență crescută, reduce semnificativ feed-back-ul oferit șoferului, însă contribuie la o senzație de siguranță crescută atunci când se rulează cu viteză mare.

În concluzie putem spune că Forfour poate nu excelează deloc la capitolul sportivitate, însă maşina testată vă poate garanta oricând o ţinută demnă de drum şi o doză bună de confort, alături de o manevrabilitate exemplară.

 

DESIGN

În ciuda proporțiilor sale reduse, Smart Forfour este de fapt o versiune mai mare a lui Smart Fortwo, care oferă mai mult spațiu în interior față de acesta și care păstrează semnele distinctive ale mărcii.

Poziționarea motorului în partea din spate alături de tracțiunea spate nu au fost alese așa pentru că Smart ar fi dorit să creeze o mașină sportivă pentru oraș, ci mai degrabă din considerente de spațiu care se poate genera în interior, conducând în acest fel și la o mai bună manevrabilitate.

Cei de la Smart au reușit să creeze o structură ușoară de caroserie, dar în același timp rezistentă la coliziuni. Utilizând o structură de cadre metalice, oțeluri ușoare, rezistente la rupere și metode noi de sudură, inginerii germani au reușit să obțină o caroserie foarte rigidă, în ciuda unei greutăți reduse.

În ceea ce privește capitolul dimensiunilor exterioare, ambele modele Smart vin cu un ecartament mai mare față de vechea generație, suplimentat cu 10 cm față de cea de-a doua generație a lui Fortwo.

Cu o lungime de 3.495 mm şi o lăţime de 1.665 mm, Forfour este mai scurt față de toți concurenții săi, mai exact Seat Mii (3.557 mm), Renault Twingo (3.687 mm), Mitsubishi Space Star (3.710 mm), Hyundai i10 (3.585 mm), Skoda Citigo (3.563 mm) și Volkswagen up! (3.540 mm). La capitolul lățime este egalat doar de către Space Star, restul concurenților afișând valori inferioare: Mii (1.641 mm), Twingo (1.654 mm), i10 (1.595 mm), Citigo (1.645 mm), up! (1.641 mm).

Înălțimea sa de 1.554 mm este de asemenea cea mai mare comparativ cu principalii săi rivali, respectiv Seat Mii (1.478 mm), Renault Twingo (1.470 mm), Mitsubishi Space Star (1.490 mm), Hyundai i10 (1.540 mm), Skoda Citigo (1.478 mm) și Volkswagen up! (1.478 mm).

De asemenea, la capitolul ampatament modelul german stă cel mai bine din segment cu ai săi 2.494 mm, concurenții săi având valori inferioare, respectiv Seat Mii (2.420 mm), Renault Twingo (2.367 mm), Mitsubishi Space Star (2.450 mm), Hyundai i10 (2.380 mm), Skoda Citigo (2.420 mm) și Volkswagen up! (2.420 mm).

Deschiderea largă a ușilor spate este unul dintre punctele forte ale micului model, pe care le-am admirat cu plăcere de-a lungul testului nostru. Acest lucru permite un acces mai ușor pe locurile din spate, evident contribuind la confortul pasagerilor, în comparație cu alte modele din același segment care la acest capitol nu se remarcă pozitiv.

 

INTERIOR

Passion, Prime și Proxy sunt noile denumiri ale liniilor de echipare disponibile pentru Smart Forfour. Ele oferă o diferențiere vizuală între modele, care poate fi evidențiată mai ales la interior. În ceea ce privește echiparea disponibilă pe mașina testată, Prime, putem spune că aduce un suflu premium în habitaclu și permite realizarea unui confort superior în timpul călătoriei, prin elemente precum scaunele îmbrăcate în piele neagră și încălzite pentru șofer și pasager, cusăturile cu fir gros de culoare albă ale pielii negre, volanul multifuncțional și schimbătorul de viteze îmbrăcat în piele, care îi conferă unei mașini cu linia de echipare Prime un interior cu aspect clasic și elegant.

La interior se remarcă prin mai mult spațiu disponibil pentru pasageri în principal datorită creșterii ecartamentului cu 10 cm, acesta suferind de asemenea modificări importante în ceea ce privește izolarea fonică a habitaclului, care se poate rezuma acum prin zgomot redus din partea motorului, dar la viteze mari sunetul deranjant al vântului pătrunde în habitaclu mai mult decât ar fi cazul.

Întreg interiorul poate fi catalogat ca fiind luminos și atractiv, mai ales pentru publicul tânăr, iar instrumentarul de bord se remarcă ca fiind foarte practic și ușor de citit, cel puțin în ceea ce privește vitezometrul și indicatorul de combustibil. La toate acestea, se adaugă și faptul că puteti controla funcțiile media, radioul și telefonul cu ajutorul comenzilor dispuse pe volan.

În ceea ce privește interiorul, ne-am fi putut aștepta la mai mult spațiu în zona picioarelor pentru locurile din față, având în vedere că motorul nu este montat în față.

Volanul este realizat din piele cusută cu aţă de aceeași culoare, respectiv neagră, în contrast cu scaunele care prezintă numeroase cusături cu ață albă, menite să inducă un sentiment premium în habitaclu și să accentueze ideea de stil. Pielea prezentă pe toatele elementele interioare este cât se poate de calitativă, iar în toate zonele pe care le vedeți aflându-vă la volan materialele prezente aduc o senzație foarte plăcută la vizionare sau atingere. Contururile și elementele grafice portocalii se remarcă în cazul cadranelor de bord și contribuie la o ambianţă a habitaclului care îi face cinste lui Forfour, mai ales dacă reflectăm puțin la categoria de preţ în care se încadrează și mai ales la segmentul din care face parte.

Smart Forfour nu deține supremația în segmentul său pentru spațiul portbgajului, valoarea de 185           litri fiind inferioară față de toate modelele concurente precum Seat Mii (251 litri), Renault Twingo (230 litri), Mitsubishi Space Star (235 litri), Hyundai i10 (225 litri), Skoda Citigo (251 litri) sau Volkswagen Up! (251 litri). Cu toate acestea spațiul disponibil fără rabatarea bacnhetei din spate este suficient pentru două persoane care vor să evadeze în week-end din aglomerația unui oraș și să meargă undeva prin țară, cu bagajele aferente. Lipsa unui spațiu suplimentar sub podeaua portabagajului este o caracteristică a modelelor Smart, tocmai datorită faptului că motorul poziționat acolo nu permite acest lucru.

Dispunerea inteligentă a tuturor elementelor habitaclului și tehnologizarea accentuată a acestuia conduc la o senzație de control și confort, făcându-vă să vă simțiți învăluiți de o multitudine de comenzi cu ajutorul cărora puteți seta și modifica diferite caracteristici după bunul plac.

 

TEHNOLOGIE

Încă din echiparea standard întâlnim anumite elemente care nu sunt prezente pe alte modele concurente. Aici vorbim despre luminile de rulare pe timp de zi cu LED ce folosesc tehnologia fibrei optice, cruise control cu limitator variabil de viteză, indicator al temperaturii exterioare cu atenționare de îngheț, instrumentar de bord cu display LCD monocrom și computer de bord, alături de geamuri acționate electric pentru portierele față.

La acest capitol am remarcat cu mare plăcere partea funcțională a unei dotări foarte ieftine prezente pe mașina testată și anume suportul pentru smartphone care poate fi achiziționat pentru numai 100 Euro și se potrivește oricărui tip de telefon. Este poziționat în zona centrală a bordului, poate fi rotit și își face cu succes treaba în sensul că poate fi folosit cu succes și pentru a utiliza funcția de navigație disponibilă pe propriul telefon.

Ca și elemente opționale întâlnim farurile cu funcție "welcome home", stopurile full-LED și farurile de ceață față, alături de senzorul de lumină și ploaie. Sistemul de climatizare automată oferit opțional este dotat cu un filtru special care elimină aproape complet praful fin și polenul, în timp ce sistemul audio oferă conectivitate Bluetooth și, în combinație cu un smartphone echipat cu aplicația gratuită smart cross connect, oferă și navigație.

Alte dotări tehnologice care vă garantează siguranță și confort sunt sistemul de asistență la parcarea cu spatele disponibil pentru 313 Euro cu TVA și camera video pentru mersul înapoi care poate fi achiziționată contra sumei de 360 euro cu TVA.

În ceea ce îi privește pe fanii muzicii, putem spune că vor fi fascinați de către sistemul audio JBL Soundsystem care costă numai 620 Euro cu TVA pentru Forfour și asigură un sunet impresionant de puternic, cel puțin așa garantează producătorul. Sistemul audio JBL include un amplificator de sunet digital DSP cu opt canale, cu o putere maximă de 320 Wh pentru Forfour și cuprinde un total de 12 difuzoare hi-fi care oferă un sunet de o calitate excepțională. Un difuzor pentru o gama largă de sunete este amplasat central, două tweetere sunt amplasate în dreptul oglinzilor retrovizoare laterale, două difuzoare pentru sunetele medii sunt amplasate în uși, la forfour există două și în portierele spate, două alte difuzoare sunt amplasate în partea din spate și un subwoofer amovibil este montat în partea stângă a portbagajului.

 

SIGURANTA

Smart Forfour a obţinut 4 stele la testele EuroNCAP desfăşurate în 2014, cu un punctaj de 78% pentru ocupanţii adulţi, 77% pentru copii, 65% pentru protecţia pietonilor şi 56% pentru sistemele de siguranţă din dotarea sa.

În standard există disponibile airbag-uri frontale pentru şofer şi pasagerul din dreapta faţă, airbag-uri pentru cap în față și airbag-uri laterale pentru ocupanții locurilor din față, precum și un airbag pentru genunchi la șofer.

Sistemele de siguranţă existente în dotarea standard sunt numeroase: sistem de antiblocare al roților la frânare (ABS) și controlul dinamic al stabilității (ESP). Sistemele de asistență disponibile de obicei pe modele din segmente superioare oferă un grad sporit de siguranță activă şi unele dintre acestea garantează un mod de condus mai relaxat. Sunt disponibile opțional funcţia de avertizare perimetrală cu avertizare vizuală şi sonoră pentru a evita coliziunile din spate cu alte autoturisme, asistentul pentru menţinerea benzii de rulare cu avertizare sonoră şi vizuală, asistentul la pornirea în rampă, sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri și asistentul activ la parcare.

 

CALITATE-PRET

Preţul de pornire al lui Smart Forfour este de 11.250 Euro inclusiv TVA pentru echiparea standard și motorizarea pe benzină de 1,0 litri cu 61 CP și cutie de viteze manuală cu 5 trepte. Versiunea testată costă în standard 11.802 Euro inclusiv TVA la care se adaugă 2.168 Euro inclusiv TVA pentru echiparea Prime, iar în configurația prezentată ajunge la 18.714 Euro inclusiv TVA, în acest preţ fiind inclusă garanţia de 2 ani.

Modelul testat beneficiază de opționale precum celula TRIDION vopsită în argintiu Cool metalizat (210 Euro), panourile vopsite în roșu Cadmium metalizat (303 Euro), senzori de parcare spate (252 Euro), transmisie automată Twinamic (966 Euro), acoperitoare portbagaj (34 Euro), kit intervenție pană (88 Euro), suport smartphone (84 Euro), pachet fumători (21 Euro), covorașe velur negre (66 Euro), torpedo blocabil (38 Euro), Pachet LED&Sensor (429 Euro), Pachet Cool&Audio (924 Euro) și oglinzi exterioare ajustabile electric și încălzite (160 Euro). Toate prețurile opționalelor sunt fără TVA.

Forfour este versiunea cea mai practică din gama producătorului german, păstrând cu succes valorile mărcii precum motorul montat în partea din spate, celula de siguranță vizibilă datorită constrastului său de culoare față de restul exteriorului și diametrul de bracaj extrem de redus, ceea ce îl face foarte potrivit traficului urban.

Deși generația precedentă lansată în 2004 nu a avut un real succes pe piața internațională, cei de la Smart speră că acest model va contribui la generarea unor volume mari de vânzări. În mod tradițional, Smart Forfour beneficiază de o mulțime de combinații ce pot individualiza atât exteriorul cât și interiorul micului model german, prin cele 3 nivele de echipare și cele aproape 40 de culori disponibile pentru caroserie sau pentru celula de siguranță Tridion.

Dezavantajul principal al lui Forfour față de concurenții săi direcți este prețul, considerabil mai mare față de toate modelele din acest segment. Deși Smart este un producător de mașini urbane diferite față de restul competitorilor săi, nivelul crescut al prețului ar putea determina pe mulți potențiali cumpărători să aleagă alte modele mai acceptabile în această privință.

Dacă reușiți să treceți peste impedimentul prețului, peste bordul și materialele interioare care la anumite versiuni beneficiază de nuanțe mai excentrice și peste spațiul portbagajului destul de redus, vă garantăm faptul că Smart Forfour este o alegere excelentă pentru a fi folosit în oraș, datorită manevrabilității sale peste media clasei. Totodată vă veți simți confortabil și conectați în permanență atunci când vă aflați la bordul micului model, lucru care poate să vă ofere o senzație de control și relaxare pe care nu o întâlniți la alte modele.

Text şi foto: Andrei Marin

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.5310 :: 21.1MB