No SSO cookie

Citroen C3 Selection HDi 70 BVM5

voteaza
(0/ 0)
Mașina perfectă pentru cei care caută un autoturism mic, eficient și cu numeroase dotări
Nota redactor
4.3
Nota cititor
0.0

Citroen C3 Selection HDi 70 BVM5

Ca urmare a condițiilor economice dificile din ultimii ani, segmentul B la nivel european a devenit foarte aglomerat și astfel toți constructorii încearcă să se remarce prin modele noi, mici și eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil sau al emisiilor poluante. Constructorul francez Citroen este oarecum familiar în acest segment, cu o istorie lungă când vine vorba despre modele mici.

Modelul celor de la Citroen  în acest segment, C3, s-a dovedit de-a lungul timpului un best-seller, cu un număr de peste 4 milioane de exemplare vândute de-a lungul timpului. Modelul supermini a fost lansat în anul 2002 și prezentat oficial la Salonul Auto de la Frankfurt din 2001, ajungând în prezent la cea de-a doua generație, lansată în anul 2009. Această generație a beneficiat și ea de un facelift, prezentat în premieră la Salonul Auto de la Frankfurt din anul 2013 și este acum asamblat în Franța, Spania, Slovacia sau chiar Brazilia. Încă de la prezentarea primei generații lucrurile au mers conform planului de vânzări al producătorului francez, iar acum avem disponibil un model modern, îmbunătățit constat de-a lungul istoriei sale și care se poate caracteriza acum ca având o parte masculină în design-ul său.

Între timp a primit mai multe variante noi de caroserie, inclusiv o versiunea cabrio cu numele Pluriel, dar și un mini MPV cunoscut sub numele de Picasso și prezentat la Salonul Auto de la Paris din 2008. Design-ul acestuia a fost realizat de către Donato Coco și Jean-Pierre Ploue, care au lucrat și la Renault Twingo.

Am testat acest model în echiparea Selection și cu motorizarea 1.4 HDi de 70 CP alături de transmisia manuală cu 5 trepte.

 

MOTOR

C3 propune o gama cuprinzătoare de motorizări pe benzină sau diesel: motorizările diesel 1,4 HDi 70 și 1,6 HDi 90, ambele asociate unei cutii de viteze manuale cu 5 trepte, iar pentru fanii motoarelor pe benzină există în gamă un 1,0 VTi 68 și cutie de viteze manuală și un 1,2 VTi 82 cuplat unei transmisii manuale cu 5 trepte sau automate de tip ETG.

Motorizarea testată de către noi este 1,4 HDi 70, având 4 cilindri în linie şi 1.398 cmc generează 68 CP la 4.000 rpm şi are un cuplu decent pentru oraş de 160 Nm disponibil integral la o turație de numai 2.000 rpm. Taxa de timbru achitată pentru înmatricularea unui astfel de model nou este de 45 Euro. Norma de poluare în care se încadrează acesta este Euro 6, nivelul de emisii de CO2 fiind de doar 99 g/km.

HDi-ul de 1,4 litri este un motor potrivit atât deplasărilor urbane, cu valori decente de cuplu încă de la turații joase și disponibile pe o plajă suficient de largă şi un consum extrem de mic, fiind la fel de potrivit și deplasărilor extraurbane care totuși nu includ depăşiri dese, acolo unde micul motor nu se simte în largul său și poate transmite sentimente de nesiguranță către șofer.

Având în vedere că masa pe care trebuie să o pună în mişcare este de doar 1.070 kg, are mici probleme în depăşirile la viteze mari, unde se comportă nu tocmai remarcabil.

Cutia de viteze manuală  cu 5 trepte disponibilă standard se dovedeşte a fi foarte rafinată în utilizare, fiind vorba de o timonerie precisă, o cursă scurtă a schimbătorului şi o etajare corectă pentru un condus economic, ceea ce și-au dorit francezii de la micul model. Totuși dacă maşina este achiziţionată mai mult pentru utilizarea urbană recomandăm cutia de viteze automată ETG, din punctul de vedere al confortului în utilizare.

 

COMPORTAMENT

Din punctul de vedere al dinamicii putem să-i acordăm o notă favorabilă doar în cazul unei rulări mai mult în mediul urban, acolo unde se descurcă foarte bine datorită motorului diesel cu un cuplu decent și unui consum foarte redus. Pe parcursul testului nostru s-a dovedit a fi o mașină foarte manevrabilă și practică, cu o vizibilitate excelentă și cu o ținută de drum confortabilă.

Când vine vorba despre condusul în afara orașului lucrurile se schimbă radical, pentru că suspensia setată perfect pentru confortul pasagerilor poate cauza o senzație de nesiguranță la viteze de peste 100 km/h sau atunci când există un vânt lateral pronunțat. În plus, motorul de 1,4 litri și 68 CP nu promite în niciun caz depășiri rapide și reprize excelente la viteze mari, ci contribuie doar la un consum foarte redus și un nivel săcut de emisii poluante.

Această configurație cu motorul HDi de 68 CP și cutia de viteze manuală în 5 trepte ar fi extrem de potrivită unei persoane care merge preponderent în mediul urban, acolo unde nu va avea foarte des nevoie de resurse suplimentare de putere pentru a putea trece peste diferitele situații întâlnite în traficul cotidian.

Nivelul de confort resimțit în cazul unei rulări urbane este la un nivel foarte bun, lucru datorat în principal suspensiei foarte moi care filtrează extrem de bine denivelările întâlnite la tot pasul pe drumurile românești, respectiv limitatoare de viteză sau gropi, dar care generează însă și dezavantaje în unele situații. Instalarea acestei suspensii special configurată pentru a avea cel mai bun confort posibil conduce la mișcări de ruliu și tangaj pronunțate, iar în curbele abordate chiar și cu viteză normală mașina se înclină destul de mult, aducând șoferului clasica impresie de barcă. Suspensia poate fi un pic zgomotoasă, cel puţin în comparaţie cu alte modele din același segment, însă rularea cu C3 este, în general, confortabilă şi fluentă.

Nivelul de combustibil consumat de către micul motor diesel de 1,4 litri este cu adevărat impresionant și a fost cel mai apreciat lucru pe tot parcursul testului. Cei de la Citroen spun că în condiții urbane consumul ar trebui să fie în jur de 4,5 l/100 km, iar în timpul testului am reușit să obținem o valoare de aproximativ 6 l/100 km. Consumul oficial în extraurban este de 3,4 l/100 km, iar noi am obținut în timpul testului o valoare de 4,5 l/100 km și suntem siguri că având grijă de mai mulți factori se poate obține cu siguranță acel consum declarat de către producător. În regim mixt ne este indicată valoarea de 4,5 l/100 km, iar noi am obținut un consum de 5,5 l/100 km, o valoare foarte bună. Toate valorile obținute de către noi au fost realizate utilizând un stil de condus relaxat dar totodată neorientat spre economia de carburant, având în cea mai mare parte a drumului aerul condiționat pornit. Lipsește un sistem Start-Stop, care ar fi fost foarte util în reducerea consumului urban, acolo unde diferența între cel declarat și cel real este un pic mai mare față de celelalte situații de rulare.

Chiar dacă transmisia manuală cu 5 trepte s-a dovedit a fi confortabilă în ceea ce privește modul de schimbare al treptelor, pentru folosirea în oraș recomandăm totuși transmisia automată ETG, care ar fi binevenită pentru a vă face călătoriile mai confortabile și a vă ajuta să depășiți într-un mod mai delicat blocajele din trafic.

Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 13,5 secunde iar viteza maximă a acestei motorizări, declarată de producător, este de 163 km/h.

Puntea spate cu traversă deformabilă, arcuri elicoidale, amortizoare hidraulice telescopice şi bară antiruliu nu se comportă chiar atât de rău precum ne-am fi aşteptat, pe drumurile româneşti cu gropi şi denivelări pronunţate fiind foarte aproape de o suspensie clasică multi-link.

Vizibilitatea obținută de către conducătorul auto este foarte bună și vă va ajuta în timpul manevrelor prin oraș, având în vedere că atunci când doriți să parcați puteți observa cu ușurință toate obiectele din jur și puteți aproxima cu exactitate zona unde se termină caroseria, atât în față cât și în spate. Un mare plus al parbrizului Zenith, pe care din păcate nu l-am avut montat și pe această mașină de test, este faptul că în oraș face foarte vizibile semafoarele poziționate pe stâlpi înalți sau suspendate, lucru care nu se întâmplă la niciun alt model.

 

DESIGN

Așa cum am menționat și în deschiderea articolului, acel Citroen C3  cu aspect puternic feminin a fost transformat odată cu a doua generație și mai ales cu facelift-ul său, într-o versiune potrivită atât femeilor cât și bărbaților, aceștia din urmă regăsindu-se în design-ul ușor sportiv al modelului de clasă mică. Există unele diferențe la capitolul dimensiuni față de generația anterioară, însă greutatea este neschimbată. În plus, modelul actual are un ampatament identic cu al celui precedent și spre deosebire de acesta vine cu o lungime mai mare, o înălțime mai mare și o lățime mai mare, cifre care se traduc în mai mult spațiu disponibil la interior și în portbagaj.

În comparație cu modelul fără facelift, o mare parte dintre zonele exterioare au fost revizuite, indiferent dacă ne referim la faruri, grila calandrului sau stopuri. Întregul exterior se concentrează foarte frumos în jurul așa-numitului parbriz Zenith, disponibil numai pe echiparea de top Exclusive sau opțional pe celelalte, contra sumei de 570 Euro, acesta nefiind montat pe mașina testată. Elementul de design are și un aspect puternic funcțional, acesta fiind montat în trecut și pe modelul C4 Picasso și beneficiază de o tentă de culoare pentru a reduce pătrunderea căldurii în habitaclu, are o dimensiune de 1.346 mm și redă un aspect tineresc atât la nivelul exteriorului cât și la interior.

În partea din față se remarcă farurile cu design special, extinse pe o suprafață considerabilă, care generează un aspect modern alături de grila frontală cu dimensiuni mari, care încearcă să ofere părții frontale ideea de agresivitate, lucru care îi reușește și accentuează partea masculină a mașinii.

Părțile laterale nu vin cu elemente de stil menite să ne surprindă, însă se remarcă totuși suprafața vitrată cu dimensiuni generoase, alături de ornamentele de culoare negru mat situate pe montanții A, B și C, care contrastează perfect cu vopseaua Blanc Banquise a întregii caroserii. Oglinzile exterioare sunt îmbrăcate cu o carcasă strălucitoare cu aspect cromat, care prezintă un dezavantaj major, acela al nevoii de a fi întotdeauna curățată în mod special, pentru a arăta bine tot timpul. În partea inferioară a oglinzilor laterale, mai exact pe zona unde acestea sunt prinse de panoul ușii, se remarcă semnalizatoarele laterale supradimensionate, un alt elemente de stil interesant.

Aspectul incisiv al celor două lumini de zi cu LED poziționate chiar sub blocurile optice din față, lămpile spate cu design vertical și o estetică unică, alături de linia laterală puternic curbată și puritatea design-ului unic al modelelor Citroen fac din C3 un model ușor de recunoscut în trafic, care excelează la acest capitol tocmai datorită modernismului integrat discret în toate elementele exterioare.

 

INTERIOR

Din moment ce testăm o mașină cu preț moderat din segmentul B, nu ne putem aștepta la un interior mult prea sofisticat, însă habitaclul lui C3 poate fi caracterizat ca fiind simplu dar totodată extrem de funcțional.

Elementul central îl reprezintă din nou parbrizul Zenith, care conform unei statistici interne a celor de la Citroen este instalat pe aproximativ 50% dintre modelele C3 și are ca principal avantaj faptul că poate reflecta până la 90% din energia solară pentru a păstra un confort superior în habitaclu.

Prețul mic al autoturismului se reflectă doar în câteva dintre materialele plastice prezente la interior, în special cele din partea inferioară a bordului și cele din zona panourilor ușilor, în rest materialele moi și care lasă o impresie de calitate au fost utilizate în zonele expuse cel mai mult privirii, respectiv jumătatea superioară a bordului sau consola centrală.

Am fost plăcut impresionați de scaune, care s-au dovedit a fi confortabile pe parcursul călătoriei noastre cu mica citadină, în special atunci când se parcurge un drum extraurban mai lung.

Un alt aspect care ne-a plăcut foarte mult în interiorul lui C3 este design-ul bordului proiectat într-un mod inteligent, care prin poziționarea torpedoului cât mai spre față a permis generarea unui spațiu generos pentru picioarele pasagerului din dreapta-față, care la rândul său permite generarea unui spațiu suplimentar și pentru pasagerul din dreapta-spate, prin glisarea scaunului cât mai în față. În plus, spătarul și chiar bancheta din spate au fost gândite pentru a fi cât mai subțiri și a rezulta un spațiu suplimentar pentru pasageri. În partea din spate chiar dacă există trei centuri de siguranţă, locurile disponibile pentru a fi folosite în mod confortabil practic sunt în număr de două, acestea din urmă beneficiind de un spaţiu decent la cap şi picioare. Confortul în spate este accentuat de numeroasele spaţii de depozitare, chiar dacă suporturile de pahare sunt inexistente, fiind compensate de buzunarele de pe laterale.

Portbagajul lui Citroen C3 este unul dintre cele mai mari din segment, cu 300 litri disponibili, putând transporta mai multe bagaje față de concurenți precum Volkswagen Polo (280 litri), Alfa Romeo MiTo (270 litri), Audi A1 Sportback (270 litri), Toyota Yaris (288 litri), Seat Ibiza (292 litri), Opel Corsa (285 litri), Hyundai i20 (295 litri). Se află la egalitate la acest capitol cu Renault Clio și are un volum mai mic față de Dacia Sandero (320 litri), Skoda Fabia (315 litri) și Peugeot 208 (311 litri). Încărcarea obiectelor mari sau având forme neregulate este foarte ușoară, hayonul cu deschidere largă facilitând acest aspect.

Chiar dacă spătarul banchetei din spate nu se pliază complet pentru a genera un spațiu de încărcare plat, spațiul disponibil în această configurație este de 1.146 litri și ar trebui să fie suficient de mare chiar și pentru transportul unor obiecte personale mai mari, precum o bicicletă sau piese de mobilier.

Pentru locurile din faţă din păcate se observă destul de uşor lipsa unor suporturi pentru pahare şi se simte nevoia unui torpedou puțin mai mare. Un odorizant special integrat în planşa de bord şi care se poate achiziţiona în diverse arome devine unul dintre cele mai plăcute lucruri pe care le veţi observa după ce vă urcaţi la bordul modelului francez.

Antifonarea interiorului este realizată într-un mod inteligent şi responsabil, simbolizând faptul că motorul 1,4 HDi îşi va face simţită prezenţa la nivel auditiv abia după ce trece de jumătatea plajei de turaţie. Pe autostradă este suficient de linişte pentru a rămâne relaxat, deşi uneori vântul mai puternic se face auzit printr-un foşnet accentuat, motorul şi zgomotul anvelopelor fiind bine suprimate.

 

TEHNOLOGIE

Am putut observa cu ușurință faptul că Citroen C3 este doar un model modest atunci când vine vorba despre gadget-urile disponibile standard, cele mai multe regăsindu-se pe lista opționalelor.

Conectivitatea Bluetooth, sistemul de navigaţie eMyWay, sistemul audio modern Hi-Fi cu al său sunet de calitate nu sunt printre singurele opțiuni disponibile, care includ de asemenea ştergătoare cu senzor de ploaie, climatizare automată dual-zone sau scaune față încălzite.

Conexiunea Bluetooth și mai precis procesul de conectare a telefonului la mașină se realizează foarte facil, acest lucru durând chiar mai puțin de un minut. După această procedură, telefonul este pregătit pentru a fi întotdeauna conectat la sistemul de infotainment al mașinii fără a relua procedura aceasta, șoferul putând controla funcțiile disponibile direct cu ajutorul comenzilor situate pe coloana de direcție, integrate în maneta deja clasică pentru fanii mărcii.

Printre elementele tehnologice disponibile în standard sau opţional în funcţie de echipare se mai remarcă regulatorul şi limitatorul de viteză, luminile de zi cu LED, senzorul de ploaie, senzorul de lumină, oglinzile exterioare rabatabile electric, oglinda interioară electrocromă, conexiunea USB. Opţional se poate comanda camera video pentru marşarier, fiind una dintre opţiunile ce merită instalate, având în vedere vizibilitatea uşor diminuată în spate.

 

SIGURANTA

Deși există o mulțime de oameni care afirmă faptul că mașinile din clasa mică, cele mai multe dintre ele, oferă de obicei un nivel redus de siguranță, mai ales atunci când sunt comparate cu autoturisme din segmente superioare. C3 ne-a convins că nu este chiar așa, datorită faptului că a obţinut 4 stele la testele EuroNCAP desfăşurate în 2009 cu un scor maxim la impactul lateral, cu un punctaj de 83% pentru ocupanţii adulţi, 74% pentru copii, 33% pentru protecţia pietonilor şi 40% pentru sistemele de siguranţă din dotarea sa.

Siguranţa pasagerilor la bordul lui C3 va fi asigurată de către cele 6 airbag-uri oferite standard şi sistemele electronice ESP (program electronic de stabilitate), ABS (sistem pentru evitarea blocării roţilor la frânare), REF (Repartiţia Electronică a forţei de Frânare, echivalentul EBD) și AFU (Asistenţă la Frânarea de Urgenţă). Aceste sisteme vă ajută să ţineţi vehiculul sub control în situaţii dificile.

Centurile de siguranţă din față cu pretensionare și limitator de sarcină, precum și cele din spate cu prindere în 3 puncte, alături de martorul pentru  necuplarea centurilor din faţă şi pregătirea Isofix pentru locurile laterale dinspate contribuie şi ele la sporirea siguranţei la bordul modelului francez.

 

CALITATE-PRET

Preţul de pornire al lui C3 este de 11.892 Euro inclusiv TVA pentru motorizarea 1,2 PureTech de 82 CP pe benzină şi cutie de viteze manuală cu 5 trepte. Versiunea testată costă în standard 15.579 Euro inclusiv TVA, iar în configurația prezentată ajunge la 16.686 Euro inclusiv TVA. În acest preţ sunt incluse garanţia de 4 ani în limita a 100.000 kilometri, garanţia anticoroziune de 12 ani şi garanţia pentru vopsea de 3 ani.

Modelul testat beneficiază de opționale precum roată de rezervă de dimensiuni reduse pentru 138 Euro, Pachet Urban (geamuri electrice spate + oglinzi retrovizoare rabatabile electric șofer și pasager + siguranță geamuri spate pentru copii cu activare electrică și senzor de parcare spate) pentru 627 Euro și Pachet Climă automată (include ștergătoare parbriz intermitente, cu 2 viteze) pentru 342 Euro.

După cele câteva zile petrecute la bordul lui C3 putem spune că am fost plăcut impresionați de un singur lucru și anume consumul redus de combustibil. Deși mulți șoferi ar putea să se plângă despre puterea relativ redusă comparativ cu alte modele, le reamintim faptul că acest model este compromisul perfect între putere-preț-consum de carburant și reprezintă cea mai bună soluție pentru rularea în oraș, exceptând modelele hibride, desigur.

În afara consumului redus de carburant am fost impresionați și de unele dotări prezente destul de rar pe modele din segmentul B și care contribuie la un confort sporit pentru pasageri. Putem vorbi aici despre climatizarea automată, senzorii de parcare spate, oglinzile rabatabile electric, scaunele încălzite sau geamurile electrice spate, dotări foarte utile în viața de zi cu zi, care sunt întâlnite de cele mai multe ori pe modele din segmente superioare ca și dotări standard.

Raportul calitate-preț se situează într-o zonă corectă, în principal datorită numeroaselor dotări disponibile, consumului scăzut de combustibil, interiorului calitativ în cea mai mare parte și celei mai importante dotări care se poate achiziționa opțional, parbrizul Zenith.

În concluzie, Citroen C3 poate reprezenta mașina perfectă pentru cei care caută un autoturism mic, eficient și cu numeroase dotări, pe care îl vor folosi ca o modalitate de transport extrem de confortabilă până la birou, la cumpărături sau de ce nu, într-o călătorie scurtă de week-end.

Text şi foto: Andrei Marin

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.4363 :: 21.11MB