No SSO cookie

Dacia Logan „10 ani” 1,5 dCi 75 CP

voteaza
(0/ 0)
Un autoturism robust şi modern
Nota redactor
4.4
Nota cititor
0.0

Dacia Logan „10 ani” 1,5 dCi 75 CP

Dacia Logan a fost lansat oficial în luna iunie a anului 2004 și toată lumea a observat cu surprindere faptul că a devenit rapid unul dintre cele mai bine vândute autoturisme din Europa și nu numai, în același timp ajungând un simbol naţional dar şi punctul de plecare de la care a pornit reindustrializarea României. Logan a împlinit în 2014 10 ani de la prezentarea oficială, iar cei de la Dacia au lansat o ediție specială foarte bine dotată pentru a marca acel moment, Dacia Logan 10 ani.

În anul 2014, conform DRPCIV, Dacia a vândut în România 13.394 de Logan-uri, cifră de vânzări mai mare față de toți concurenții: Seat Toledo (237 unități), Peugeot 301 (575 unități), Renault Fluence (715 unități), Skoda Rapid (2.093 unități) și C Elysee (141 unități).

Lucrul pentru proiectarea autoturismului românesc de succes a început în anul 1999, atunci când uzina Dacia a fost preluată de către francezii de la Renault. Toate sursele la acea vreme menționau numele de cod X90, o perioadă mare neștiindu-se numele real pe care urma să îl poarte cel mai modern autoturism românesc. Acesta a fost prezentat oficial în luna iunie a anului 2004 de către preşedintele-director general al grupului Renault de la acea vreme, Louis Schweitzer. De-a lungul timpului acest model a reușit să propulseze vânzările Dacia de la o valoare modică de 600 de milioane de euro în acel an la 1,2 miliarde de euro în 2005, pentru ca în prezent  să ajungă la aproape 5 miliarde de euro anual. Privind per ansamblu acești 11 ani care au trecut de la marea lansare, Logan a ajuns să fie vândut în peste 1,5 milioane de exemplare în 42 de ţări din întreaga lume. Dacă facem un calcul simplu, observăm că de-a lungul acestui timp, în fiecare oră  au fost vândute aproximativ 15 autoturisme Logan.

Am testat acum versiunea aniversară ”Logan 10 ani”, care în acest moment nu se mai află în producție, însă a fost înlocuită de versiunea de top Prestige, care beneficiază de aceleași dotări precum autoturismul testat de către noi. Am avut plăcerea să testăm un model echipat cu motorizarea diesel de 1,5 litri și 75 CP.

 

 

MOTOR

Mașina pe care am testat-o timp de câteva zile a fost echipată cu motorul 1,5 dCi cu ai săi 75 CP, fiind totodată capabil să producă un cuplu foarte generos de 200 Nm, disponibil de la 1.750 rpm. Acest lucru înseamnă cu motorul se simte foarte corect în ceea ce privește deplasările urbane, unde valoarea ridicată de cuplu și turația joasă de la care este disponibilă îl fac foarte potrivit  din toate punctele de vedere, inclusiv cel al costurilor de rulare. Toate acestea sunt optimizate perfect pentru asigurarea plăcerii condusului, în condițiile unor emisii de noxe responsabile de doar 93 g/km în regim mixt.

La o viteză de croazieră de 130 km/h pe autostradă sau în cazul depășirilor extraurbane ar fi fost mult mai potrivit diesel-ul de 1,5 litri și 90 CP, care produce un cuplu de 220 Nm, disponibil de la aceeași turație de 1.750 rpm. Poate pentru mulți cumpărători o diferență de 15 CP și 20 Nm nu îi interesează atât de mult, însă în condusul cotidian aceasta se simte destul de pronunțat și ar fi fost binevenită pe modelul testat, mai ales având în vedere că vorbim despre o echipare de top care se adresează unui public avizat.

Puterea este transmisă către roțile din față folosind o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, singura disponibilă pentru a fi comandată. Aceasta pare a fi durabilă în ceea ce privește un rulaj mare, însă timoneria rămâne la fel de puțin precisă și beneficiază de o cursă lungă precum generația anterioară.

În schimb, rapoartele de transmisie sunt echilibrate în ceea ce privește consumul redus și puterea disponibilă, dar cu toate acestea se simte lipsa celei de-a 6-a trepte, care ar deveni cu adevărat necesară doar la viteze de autostradă, acolo unde consumul ar fi semnificativ redus.

Dacă se utilizează butonul ECO situat în partea stângă a planșei de bord, parametrii motorului se schimbă ușor și autoturismul devine astfel mai puțin dinamic, greutatea semnificativă spunându-și cuvântul în ceea ce privește comportamentul rutier.

 

COMPORTAMENT

Atât vechea generație a Logan-ului cât și cea actuală, inclusiv ediția specială ”Logan 10 ani”, împart aceeași platformă tehnică, deci comportamentul rutier din punctul de vedere al dinamicii este același pentru toate modelele din 2004 și până acum.

În ceea ce privește motorizarea testată, aceasta este departe de a putea fi catalogată ca fiind agilă atât în oraș cât și în extraurban, însă o doză decentă de putere și cuplu stă oricând la dispoziția șoferului pentru a ușura manevrele de depășire. Fiind una dintre cele mai vândute motorizări, unitatea dCi este recunoscută pentru consumul scăzut de combustibil, neregăsindu-se în top datorită accelerării sau vitezei de top, care oricum sunt foarte decente având în vedere segmentul din care face parte cât și prețul plătit.

Consumul mediu mixt de 3,6 l/100 km, anunţat oficial de către cei de la Dacia, nu am reuşit să îl obţinem, însă am fost oarecum aproape și putem să fim sigur că având puţină grijă la mai mulți factori precum accelerația moderată, anticiparea corectă și din timp a traficului, dar mai ales aerul condiționat care ar trebui să rămână oprit, se poate realiza o valoare egală cu aceea declarată oficial. Valorea mixtă pe care am reușit să o atingem este de 5,0 l/100 km. În mediul urban ne este indicată o valoare de 3,7 l/100 km, iar în extraurban valoarea de 3,6 l/100 km este cea oficială. În timpul testului nostru consumul urban s-a situat în jurul valorii de 6,0 l/100 km, chiar şi în condiţiile unui trafic extrem de aglomerat în Bucureşti, iar cel extraurban a fost între 3,0 și 4,5 l/100 km, toate valorile fiind obţinute în condiţiile unui condus folosind o abordare relaxată, fără a avea în vreun moment intenția să obținem o economie de combustibil și cu aerul condiţionat tot timpul pornit pe modul automat. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 14,2 secunde iar viteza maximă a acestei motorizări, declarată de producător, este de 162 km/h. Transmisia manuală în 5 trepte, singura disponibilă în acest moment pe Logan, este din fericire o alegere corectă a mărcii românești, având o vastă experiență în fabricarea și integrarea acestor subansamble.

Frânele și direcția se simt la fel precum cele disponibile la prima generație, însă o ușoară modificare se rezumă la suspensii, care acum pare să fi fost îmbunătățită în mod semnificativ, reducând o parte din mișcările de ruliu și tangaj și contribuind la generarea unor sentimente de manevrabilitate, siguranță și confort. Garda la sol rămâne la fel de ridicată, astfel că puține drumuri sau obstacole urbane pot pune probleme șoferului în a la depăși, fiind unul dintre plusurile majore ale modelului autohton.

Pentru ecologiștii convinși și nu numai există un buton ECO poziționat pe bord în partea stângă, lângă comutatorul de tip joystick pentru reglarea electrică a oglinzilor, care la o simplă apăsare vă modifică simțitor parametrii motorului și ai sistemului de climatizare automată, iar în acest fel veți reduce considerabil performanța micului motor și veți eficientiza funcționarea unității de aer condiționat, care va reduce consumul de carburant față de utilizarea normală.

 

DESIGN

Chiar dacă îl comparăm cu alți rivali din segmentul său sau facem o analiză separată în ceea ce privește design-ul exterior, Logan arată bine, având totodată în vedere și prețul scăzut de achiziție. Ediția specială ”10 ani” precum și noua versiune Prestige prezintă o serie de noi elemente de design precum semnalizatoare integrate în oglinzile laterale, jante de 16" Dark Metal, proiectoare dublu optice și o mască roşu închis pentru stopuri.

Forma expresivă a blocurilor optice faţă este o marcă de design specifică echipărilor de top ”10 ani” și Prestige și completează design-ul sedan-ului produs la Mioveni, conferindu-i un aer modern şi ușor tehnologizat, în ton cu ceilalți concurenți din segment.

Desigur, design-ul a suferit de-a lungul timpului mai multe modificări și având în vedere faptul că prima generație a fost privită ca fiind inestetică din acest punct de vedere, acum orice modificare și aducere a modelului în rândul concurenților săi este foarte apreciată de către public, noua generație prezentată într-o versiune de top fiind percepută acum ca fiind foarte modernă.

Partea frontală este de departe cea mai atractivă zonă a exteriorului, având în vedere că privită din profil nu se observă importante modificări față de generația anterioară. Partea posterioară a fost modificată și ea într-o notă mai discretă, principalul element care se remarcă aici fiind blocurile optice cu aspect modern și mai ales funcțional, care acum se regăsesc montate într-un spirit de integrare mult mai bun față de vechiul Logan.

Modelul testat poate fi remarcat datorită oglinzilor retrovizoare cu semnalizare, care generează acum un plus de funcţionalite şi de design, contribuind la un aspect modern al exteriorului. Un alt element care face diferenţa între un model normal și unul de top îl reprezintă atenţia la detalii a producătorului autohton, graţie stripingului care decorează stâlpii centrali și generează astfel un plus de eleganță și de bun gust, care se observă imediat ce priviți modelul din lateral.

Partea laterală este completată foarte discret de către protecțiile laterale confecționate din plastic mat de culoare neagră, montate pe uși, care reușesc astfel să sublinieze caracterul robust și mai ales practic al Loganului. Acest aspect este continuat și în partea din spate, acolo unde se evidenţiază în partea de jos a barei de protecție o baghetă ce servește drept decor, confecționată din același material plastic de culoare neagră, care generează astfel un nivel crescut de rezistență la zgârieturi.

Lungimea modelului românesc de 4.346 mm este mai mică faţă de cea a lui Citroen C Elysee (4.427 mm), Skoda Rapid (4.483 mm), Renault Fluence (4.618 mm) sau Seat Toledo (4.482 mm).

Ampatamentul se dovedeşte foarte generos (2.634 mm), fiind depăşit de către Renault Fluence cu ai săi 2.702 mm și Citroen C Elysee (2.652 mm), însă este mai mic față de Skoda Rapid (2.602 mm) și Seat Toledo (2.602 mm).

 

INTERIOR

Odată ce am pătruns în interiorul ediției limitate ”Logan 10 ani” nu am remarcat modificări majore ale elementelor ce țin de partea estetică, față de o versiune clasciă de echipare. Planșa de bord pe care o putem observa este identică cu aceea a oricărui nivel de echipare, fiind realizată cu materiale decente ca și calitate în partea superioară și mai puțin calitative în partea inferioară, dar care rezistă foarte bine la uzură, fiind un plus major față de generația anterioară.

Aruncând o privire mai atentă în habitaclul cu nuanțe de negru și gri al ediției aniversare putem observa cu ușurință și detaliile care îl deosebesc de restul variantelor de echipare. Putem aminti la acest capitol de noile comenzi pentru geamurile electrice din față care acum sunt poziționate pe portierele din față, în timp ce acelea pentru spate se regăsesc atât pe fiecare ușă din spate cât și pe planșa de bord, pentru a putea fi acționate de către șofer, tapiţeria textilă cu model special este aceeași cu aceea disponibilă pe Prestige, iar indicatoarele de bord cu lumină albă generază un sentiment de calitate și bun gust, care se regăsește de altfel în tot interiorul.

O altă diferență notabilă este reprezentată de către sistemul automat de climatizare cu unitatea interioară preluată de pe modelele Renault, deja cunoscută fanilor grupului francez. De asemenea, sistemul Media Nav implementat în același mod de la modelele înrudite este prezent pe bord prin display-ul generos și satisface nevoia de conectivitate și interactivitate la bordul modelului low-cost, fiind un pas important în ceea ce privește concurența din acest segment.

Elementul cel mai important care marchează ergonomia disponibilă la interior este poziționarea corectă și în conformitate cu toți ceilalți producători auto a butoanelor pentru acționarea geamurilor electrice, care pot fi acum accesate mult mai ușor și mai intuitiv atât de către șofer cât și de către fiecare pasager în parte.

Tapițeria disponibilă exclusiv pentru vârful de gamă este realizată dintr-un material textil care se simte ca fiind rezistent în timp atât la uzură cât și la murdărie, per total fiind frumos încadrat în interior și generând o impresie generală de calitate.

Chiar dacă spațiul disponibil în portbagaj este principalul punct forte al acestui model, alături de prețul scăzut, iată că producătorul autohton nu a renunțat la confortul pasagerilor pentru a satisface acest aspect, oferind un spațiu foarte bun pentru cinci pasageri.

La fel ca în orice mașină modernă, navigația, conexiunea Bluetooth, sistemul de infotainment cu ecran tactil de dimensiuni generoase, cruise control-ul și alte dotări tehnologice arată atenția acordată de către cei de la Dacia pentru proaspeții posesori ai acestor modele, toată zona disponibilă acum în jurul șoferului fiind puternic tehnologizată și încadrată în ritmul actual al dotărilor în lumea auto.

Portbagajul beneficiază de un spațiu foarte bun de 510 litri, neincluzând aici spațiul disponibil sub podeaua portbagajului, acolo unde este regăsit kit-ul de pană și nu o roată de rezervă cu dimensiuni normale. Indiferent pentru ce scop veți utiliza acest autoturism, spațiul disponibil este perfect adaptat pentru cei 5 pasageri pe care îi poate transporta și se poziționează în segmentul său pe unul dintre primele locuri la acest capitol. Având în vedere deschiderea largă a ușii portbagajului și spațiul foarte larg care ni se dezvăluie în acel moment, oferirea unui spațiu amplu chiar și pentru cele mai voluminoase elemente era de așteptat, nu trebuie să fim surprinși de acest lucru. Înălțimea destul de mare a pragului de acces în portbagaj nu facilitează însă încărcarea obiectelor grele și mărește puțin efortul necesar încărcării unor obiecte grele. În segmentul său există valori ale portbagajului de 506 litri pentru Citroen C Elysee, 550 litri pentru Skoda Rapid, 530 litri pentru Renault Fluence și 550 litri pentru Seat Toledo.

 

TEHNOLOGIE

Pentru aceia dintre Dumneavoastră care sunt pasionați de tehnologie avem vești bune din partea mărcii românești, pentru că actuala generație a Logan-ului a adus în echiparea sa opțională pentru 300 Euro tableta integrată în bord, Media Nav construită de către cei de la LG și derivată din R-Link-ul prezent pe modelele Renault, care înglobează toate funcțiile multimedia necesare unui vechiul modern: radio, sistemul de navigație, conexiunea telefonului, audio streaming și setările autoturismului. Comenzile disponibile pot fi accesate cu ajutorul unui ecran cu tocuhscreen și diagonala de 18 cm sau 7 inch. Sistemul de navigație bazat pe hărțile TomTom, integrat în sistemul Media Nav are parte de hărți actualizate foarte bine la nivel de stradă și număr, cel puțin pentru București.

Cei de la Dacia au ales să renunţe la clasicele CD-uri şi acum sistemul audio permite conectarea unui stick USB, dar şi ascultarea muzicii utilizând funcția Bluetooth. Comenzile audio din spatele volanului, mai exact satelitul de comandă deja clasic pentru fanii Renault, facilitează preluarea apelurilor telefonice fără niciun efort, în timp ce schimbarea sursei audio sau modificarea volumului se pot face în același mod facil.

Aerul condiționat automat cu reglare bi-zonă disponibil standard pe versiunea ”10 ani” și mai nou pe versiunea Prestige asigură un confort termic personalizat, în timp ce modul Auto asigură o gestionare echilibrată a temperaturii.

Lista cu opționale nu este foarte bogată pentru că există numeroase dotări în pachetul standard.

 

SIGURANTA

Dacia Logan a obţinut la testele EuroNCAP desfăşurate în 2005 cu prima generație un scor de 3 stele pentru ocupanţii adulţi, 3 stele pentru copii și o stea pentru pietoni, sistemele de siguranţă din dotarea sa nefiind testate.

Dotările de siguranţă sunt prezente încă din nivelul de echipare de bază: centuri de siguranță cu prindere în 3 puncte, sistem Isofix de fixare a scaunelor pentru copii pentru locurile laterale din spate, airbag-uri frontale pentru şofer şi pasagerul faţă, airbag-uri laterale, controlul dinamic al tracțiunii și stabilităţii (ASR-ESP), antiblocarea roţilor la frânare (ABS), repartiţia electronică a frânării și asistenţa la frânarea de urgenţă  (AFU).

 

CALITATE-PRET

Dacia Logan pornește în România de la 7.090 Euro, inclusiv TVA pentru versiunea Acces cu motorizarea pe benzină 1,2 16v Euro 6 și cutie de viteze manuală în 5 trepte. Modelul testat costă în standard 11.700 Euro inclusiv TVA și pentru că dispune de câteva opționale adăugate, ajunge să coste nu mai puțin de 12.250 Euro inclusiv TVA, un preț foarte corect pentru toate dotările, finisajele și mai ales spațiul de care dispune.

Cei de la Dacia au așteptat nu mai puțin de un deceniu pentru a introduce pe modelele sale dotări importante și mai ales interesante, iar speranțele noastre privind faptul că marca autohtonă se îndreaptă în direcția corectă sunt confirmate de către lansarea nivelului de echipare Prestige, similar ca și dotări cu edițial limitată ”10 ani”. Producătorul român a cunatificat succesul ediției limitate și a lansat apoi o echipare de sine stătătoare care să includă aceleași dotări.

Ediția aniversară ”Logan 10 ani” a fost comercializată într-un număr limitat de 2.000 exemplare, fiind disponibil cu două motorizări, una pe benzină de 1,2 litri și 75 CP și una diesel de 1,5 litri și 75 CP, cea din urmă regăsindu-se montată pe mașina pe care am testat-o.

Probabil pare interesant faptul că nu s-a ales montarea motorizării 1,5 dCi de 90 CP pe versiunea de top, însă acest lucru a fost determinat cel mai probabil de către prețul crescut pe care îl genera acesta în combinație cu toate dotările disponibile pe mașină, rezultând astfel un model mai puțin atractiv pentru public.

Pe lângă noile dotări prezente acum în gama Logan, acesta se remarcă ca fiind un autoturism robust şi modern, plusând în segmentul său prin latura practică pe care a dobândit-o de-a lungul timpului, fiind unul dintre atributele fundamentale ale familiei Logan. Acesta oferă un raport calitate/preț imbatabil în segmentul său. Toate materialele prezente în habitaclu au fost alese pentru soliditatea lor şi pentru buna rezistenţă în timp, un parametru esenţial pentru un autoturism ce va fi utilizat tocmai datorită caracterului său practic.

Text şi foto: Andrei Marin

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Dacia Sandero Stepway

    Dacia Sandero Stepway

    În puține cuvinte Sandero Stepway poate fi caracterizat ca o mașină perfectă pentru cei nepretențioși, relativ robustă și fiabilă, care beneficiază de un aspect veritabil de crossover, această transformare a modelului supermini Sandero fiind realizată cu succes.

  • Mazda MX-5 Revolution MT6

    Mazda MX-5 Revolution MT6

    MX-5 vă captivează încă din primele secunde de condus și vă face să treceți peste orice considerent logic sau practic legat de ce anume v-ați dori de la un automobil

  • Hyundai i40 1.7 CRDi 7-DCT

    Hyundai i40 1.7 CRDi 7-DCT

    Cu un aspect îndrăzneț, un interior spațios și o listă lungă și completă de dotări, i40 s-a făcut remarcat mai mult ca oricând, imediat după lansarea acestei generații.

  • Mitsubishi Outlander MY2016 2.2 DI-D 4WD AT

    Mitsubishi Outlander MY2016 2.2 DI-D 4WD AT

    Outlander MY2016 este mult mai bun în comparație cu generația anterioară, iar calitatea interiorului și dinamica la rulare sunt acum competitive în segmentul foarte aglomerat și mult-disputat al crossoverelor compacte

  • BMW X1 xDrive20d AT8

    BMW X1 xDrive20d AT8

    BMW X1 vrea să ne demonstreze cu tot dinadinsul că a trecut vremea în care un SUV era privit ca un model mare, greoi, fantastic în off-road dar foarte slab pe drumurile asfaltate

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.5764 :: 17.94MB