No SSO cookie

CITROËN DS3 THP 150 Sport Chic

voteaza
(0/ 0)
Un automobil premium din clasa mică, elegant şi totodată distractiv
Nota redactor
4.6
Nota cititor
0.0

CITROËN DS3 THP 150 Sport Chic

În timp ce majoritatea producătorilor auto îşi atrag în utlima vreme clienţii cu motoare eficiente din punctul de vedere al consumului şi emisiilor de CO2 şi în plină eră a downsizing-ului, compania Citroen şi mai nou marca separată DS mizează pe motorizări turbo, cu cilindree mare, sunet sportiv, putere mare şi un exterior ce se remarcă prin design-ul unic, premium şi îndrăzneţ, care reflectă perfect spiritul DS (Different Spirit).

Cu un design care a făcut furori şi a pornit de la conceptul DS Inside, prezentat la Geneva în 2009, eram convinşi înainte de a începe testul cu DS3 că este nevoie de foarte mult curaj pentru a conduce prin oraş această maşină vopsită parţial în roz, bărbat fiind.

Însă percepţia aceasta s-a dovedit total lipsită de sens după primii kilometri parcurşi în traficul mult prea monoton din Bucureşti, pentru că multă lume admira maşina pentru design-ul fluid şi pentru modernismul radiat de aceasta, nicidecum atenţia lor nu era captată de faptul că o vopsea roz pe plafon şi pe bord ar fi nepotrivită acestui model. Se pare că nici nu este aşa, fiind perfectă pentru doamne şi domnişoare care vor ca şi masina să fie parte din lifestyle-ul lor şi să o asorteze cu cele mai noi poşete sau cu haine de la producători consacraţi în domeniu.

Un model care oferă numeroase oportunităţi de personalizare şi care seduce privitorul încă de la prima vedere, DS3, l-am testat în versiunea sa de top Sport Chic, echipată cu motorul 1,6 THP de 155 CP.

Din 2015 gama DS va fi vândută ca marcă separată, nu va mai purta sigla Citroen şi ne aşteptăm ca în următorii ani să fie lansate alte trei modele care să completeze gama actuală. Se doreşte ca DS să rivalizeze cu Audi până în 2020.

 

MOTOR

DS3 propune o gama cuprinzătoare de motorizări pe benzină sau diesel: motorizarea e-HDi 90 Airdream asociată unei cutii de viteze manuale, e-HDi 115 Airdream, PureTech 120 cu cutie manuală sau pilotată şi PureTech 155, care după cum sugerează şi numele, generează 155 CP şi este chiar aceea din testul nostru.

Motorizarea cu 4 cilindri în linie şi 1.598 cmc generează 155 CP la 6.000 rpm şi are un cuplu perfect pentru oraş de 240 Nm la 4.000 rpm. Taxa de timbru achitată pentru înmatricularea unui astfel de model nou este de 252 euro.

Norma de poluare în care se încadrează acesta este Euro 5, nivelul de emisii de CO2 fiind 155 g/km.

THP-ul de 1,6 litri este un motor potrivit atât deplasărilor urbane, cu valori decente de cuplu pe o plajă suficient de largă şi un consum nu foarte mare, cât şi deplasărilor extraurbane care includ depăşiri dese.

Având în vedere că masa pe care trebuie să o pună în mişcare este de doar 1.165 kg, nu are probleme în depăşirile la viteze mari, unde se comportă remarcabil.

Cutia de viteze cu 6 trepte disponibilă standard se dovedeşte a fi foarte rafinată în utilizare, fiind vorba de o timonerie precisă, o cursă scurtă a schimbătorului şi o etajare corectă pentru un condus sportiv.

Dacă maşina este achiziţionată mai mult pentru utilizarea urbană recomandăm cutia de viteze automată, din punctul de vedere al confortului în utilizare.

 

COMPORTAMENT

Modelele DS au primit o suspensie mai rigidă pentru a contribui la un comportament dinamic de invidiat, dar aceasta vine la pachet cu un nivel de confort ușor redus. Cu toate acestea, DS3 stă mai bine la acest capitol faţă de MINI, denivelările urbane fiind mai puţin resimţite în modelul franţuzesc.

DS3-ul testat livrează doze impresionante de putere începând de la turaţii scăzute, fiind unul dintre punctele sale forte, datorită motorului vârf de gamă, puternic şi suficient de economic.

Direcţia nu are aceeaşi precizie ca și concurentul său direct, MINI Hatchback (F56), dar în schimb oferă feedback-ul necesar unui stil de condus dinamic, ceea ce marchează un punct important la capitolul condus în siguranţă şi prezintă un fenomen de torque steering foarte puţin intruziv, ceea ce nu poate fi decât îmbucurător pentru un model cu o asemenea putere transmisă doar prin puntea faţă. Dar nu asta este ceea ce s-a dorit de la această maşină şi ceea ce trebuie să conteze pentru un viitor client, ci este vorba despre fineţea sa în ansamblu, tipic franţuzească. Şi le-a reuşit obţinerea acestui aspect.

Deşi DS3 se bazează pe modelul de clasă mică C3, inginerii de la Citroen au reuşit să optimizeze şasiul foarte moale al modelului de bază, iar acum nivelul de ruliu prezent este extraordinar de mult redus, iar tangajul este aproape imperceptibil, frânările şi accelerările devenind o plăcere în modelul premium al producătorului francez.

Motorul THP este rafinat şi silenţios, dar totodată are un sunet specific unui motor cu accente sportive.

Cutia de viteze cu 6 trepte are singurul dezavantaj faptul că ultima treaptă este destul de scurtă, pe autostradă la o viteză normală de 120 km/h – 130 km/h având o turaţie un pic prea ridicată. Timoneria este precisă şi scurtă, fiind perfectă pentru un stil de condus normal, dar totodată având un rol important şi atunci când se doreşte adoptarea unui stil de condus mai rapid.

O călătorie cu DS3 nu produce niciun compromis în ceea ce priveşte confortul pasagerilor, suspensia modelui testat fiind concepută pentru a menţine controlul, în timp ce vehiculul se lipeşte de drum şi oferă o senzaţie de siguranţă în orice situaţie.

Frânele sunt unul dintre punctele forte ale modelului francez, datorită discurilor ventilate de pe puntea faţă şi discurilor pline de pe puntea spate.

Chiar dacă trenul de rulare vă încurajează să conduceţi într-un stil dinamic şi să transformaţi fiecare drum cu DS3 într-o distracţie, dacă alegeţi să mergeţi relaxat şi normal, foarte probabil veţi reuşi obţinerea consumului oficial de carburant declarat pentru mediul urban, de 9,4 litri la 100 km, deoarece noi am reuşit obţinerea acestei valori chiar prin Bucureştiul aglomerat. În extraurban însă, valoarea de 5,1 l / 100 km este puţin subevaluată, o valoare reală pentru un condus în afara oraşului fiind de 7,0 l / 100 km, iar valoarea medie declarată, de 6,7 l / 100 km este şi ea destul de greu de atins, chiar şi atunci când se rulează fără aerul condiţionat pornit.

În oraş este o maşină foarte manevrabilă, lucru lesne de înţeles având în vedere direcţia confortabilă şi dimensiunile sale reduse. Suspensia poate fi un pic zgomotoasă, cel puţin în comparaţie cu alte modele premium, însă rularea cu DS3 este, în general, confortabilă şi fluentă.

Puntea spate cu traversă deformabilă, arcuri elicoidale, amortizoare hidraulice telescopice şi bară antiruliu nu se comportă chiar atât de rău precum ne-am fi aşteptat, pe drumurile româneşti cu gropi şi denivelări pronunţate fiind foarte aproape de o suspensie clasică multi-link.

Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 7,3 secunde iar viteza maximă a acestei motorizări, declarată de producător, este de 214 km/h.

În concluzie pentru acest capitol, modelul francezilor promite viitorilor cumpărători un dinamism rafinat şi închegat, rezultat cu ajutorul unui şasiu agil şi bine echilibrat, iar acest lucru îl puteţi vedea numai printr-un drive test pe drumurile româneşti, unde l-am testat şi noi.

 

DESIGN

Despre design-ul exterior ar fi multe de spus pentru că este unul dintre modelele auto disponibile în acest moment pe piaţă care excelează la acest capitol şi care a fost construit pentru a atrage volume mari de vânzări prin sinonimia formelor exterioare cu un accesoriu de fashion, care condimentează un stil de viaţă activ, dar stilat.

Jantele cu aspect Y din aliaj, de 17 inch echipate cu anvelope 205/45 R17, ajută la aspectul exterior sportiv, iar grila de dimensiuni mici, cu elemente cromate care inspiră calitate, flancată de luminile de zi de tip LED și de farurile pentru ceață, contribuie la un sentiment de simplitate şi aduc în prim plan modul de viaţă activ al proprietarei sau proprietarului său.

Calitatea premium specifică gamei DS se reflectă în toate elementele exterioare şi sintetizează o imagine de ansamblu tipic franţuzească, sofisticată, în ton cu tredurile actuale în materie de lifestyle. În clasa mini foarte competitivă şi dominată de MINI Hatchback, Fiat 500 şi Audi A1, linia de design a modelului franţuzesc nu trebuia să dea şansa competitorilor săi să atragă vânzările sale şi se pare că a reuşit.

Fiind lansat de aproape 4 ani, se pare că încă reuşeşte să fie una dintre primele opţiuni pe lista celor care aleg o astfel de maşină.

Cu repere de design precum luminile de zi cu LED dispuse vertical, stâlpul B curbat şi inspirat de forma unui rechin şi stopurile LED cu efect 3D, nu cred că există un potenţial client care să nu stea puţin pe gânduri referitor la alegerea unui autoturism din clasa mini. Jantele de aliaj cu design special, eleronul de pe hayon şi evacuarea dublă cromată vin să întărească cele afirmate anterior, oferind totodată o alură sportivă întregului exterior.

Platforma pe care este construit este cea a lui C3, având optimizate suspensiile dar având şi un ampatament uşor mărit. În condiţiile acestea, deşi este un coupe cu 3 uşi, este mai lung faţă de modelul cu 5 uşi, C3, cu 70 mm, având 3.948 mm, faţă de 3.941 cât are modelul cu 5 uşi. Acesta este considerabil mai mare faţă de un MINI Hatchback (F56), cu 127 mm, dar mai mic faţă de Alfa Romeo MiTo cu 115 mm şi aproape la egalitate cu Audi A1, fiind o diferenţă de doar 6 mm în favoarea modelului german.

Dimensiunile modelului ating 1.715 mm lăţime, fapt care îi confera silueta unui coupe foarte stabil, sigur în orice viraj. Are o înălţime de 1.458 mm şi un ecartament faţă de 1.465 mm şi spate de 1.467 mm.

Personalizarea exteriorului, unul din lucrurile pentru care modelul francez cucereşte din ce în ce mai mult publicul ţintă, permite modificarea culorii acoperişului, a oglinzilor laterale şi a jantelor, aceasta putând fi aleasă de fiecare client în parte după bunul său plac.

Singurul minus la capitolul design este faptul că nu moşteneşte un model clasic, precum se întâmplă în cazul lui MINI sau a lui Fiat 500.

 

INTERIOR

Din primul moment în care pătrundeţi în interior, veţi rămâne plăcut surprinşi de aspectul premium şi de prezenţa unui nivel bogat de personalizare cu aceeaşi culoare ca în exterior. Această idee este susţinută şi de numeroasele dotări standard sau opţionale prezente pe versiunea de top.

Planşa de bord arată foarte bine chiar dacă este colorată şi alături de cromul introdus în cantităţi de bun simţ şi care nu deranjează din punct de vedere vizual și majoritatea materialelor plastice plăcute la atingere, contribuie la acel feeling premium descris anterior. Scaunele sport din piele şi ecranul sistemului de navigaţie adaugă o notă uşoară de lux la interiorul modelului franţuzesc. Odată cu rotirea în contact a cheii personalizate cu aceeaşi culoare aleasă la exterior şi interior, acele de pe cadranele de bord urcă şi revin în poziţia iniţială şi un sunet gros, cu accente vădit sportive, răsună din eşapamentul dublu şi trezeşte celui de la volan un entuziasm greu de explicat în cuvinte.

La fel cum se întâmplă şi în cazul altor maşini din clasa sa, spiritul practic nu se pierde atunci când se renunţa la două uşi, deschiderea largă a uşilor din faţă şi scaunele din faţă care culisează foarte mult ajutând la acest aspect şi conferind pasagerilor din spate un acces facil. Mânerele plasate pe montanţii B asigură de asemenea un acces bun către locurile din spate şi ajută la susţinerea pasagerilor în timpul rulării.

În partea din spate chiar dacă există trei centuri de siguranţă, locurile disponibile practic sunt în număr de două, acestea din urmă beneficiind de un spaţiu decent la cap şi picioare.

Confortul în spate este accentuat de numeroasele spaţii de depozitare, chiar dacă suporturile de pahare sunt inexistente, fiind compensate de buzunarele de pe laterale.

Întreg bordul este identic cu al fratelui mai mic C3, doar ornamentele şi unele materiale fiind schimbate cu unele mai de calitate şi care aduc aminte de modelele premium germane.

Odată cu deschiderea hayon-ului ni se prezintă un portbagaj suficient de mare, de 285 litri, cu 74 de litri mai mult faţă de MINI Hatchback (F56). Bancheta spate rabatabilă 60:40 conduce la un spaţiu suplimentar deloc de neglijat, ajungând în total până la 980 litri. În comparaţie cu Alfa Romeo MiTo şi cu Audi A1, modelul francez plusează cu 15 litri în plus la capitolul portbagaj. Citroen C3 are în plus numai 15 litri faţă de modelul premium al aceleiaşi mărci, testat de noi.

Portbagajul este similar ca volum cu al unor modele din clasa mică precum Ford Fiesta, Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Mazda 2 sau Opel Corsa.

DS3-ul, la fel ca toată linia de modele DS, beneficiază de materiale mult mai calitative faţă de gama C şi mai ales faţă de C3, interiorul transmiţând un sentiment de lux din această privinţă. Ceasurile de bord cu design deosebit, culorile şi materialele tapiţeriei şi scaunele confortabile contribuie la un feeling elegant şi relaxant.

Chiar dacă DS3-ul a fost proiectat mai mult pentru plăcerea condusului şi pentru o rulare mult mai dinamică faţă de C3, confortul interior resimţit pe drumurile româneşti chiar şi cu suspensia sport, mai rigidă, este acceptabil.

Poziţia de condus, deşi destul de joasă, este bună, fiind ajutată de volanul reglabil şi de toate reglajele scaunelor pentru a oferi o vizibilitate bună în toate punctele, aceasta fiind redusă puţin doar de montanţii B destul de groşi.

În faţă din păcate se observă destul de uşor lipsa unor suporturi pentru pahare şi se simte nevoia unui torpedou mai mare.

Un odorizant special integrat în planşa de bord şi care se poate achiziţiona în diverse arome devine unul dintre cele mai plăcute lucruri pe care le veţi observa după ce vă urcaţi la bordul modelului francez.

Scaunele din față sunt suficient de bune pentru un drum relaxant şi oferă un suport lateral foarte bun, pentru entuziaşti.

Antifonarea interiorului este realizată într-un mod inteligent şi responsabil, simbolizând faptul că motorul 1,6 THP îşi va face simţită prezenţa la nivel auditiv abia după ce trece de jumătatea plajei de turaţie. Pe autostradă este suficient de linişte pentru a rămâne relaxat, deşi uneori vântul mai puternic se face auzit printr-un foşnet accentuat, motorul şi zgomotul anvelopelor fiind bine suprimate.

 

TEHNOLOGIE

Conectivitatea Bluetooth, sistemul de navigaţie eMyWay, sistemul audio modern Hi-Fi cu al său sunet de calitate nu sunt printre singurele opțiuni disponibile, care includ de asemenea ştergătoare cu senzor de ploaie, climatizare dual-zone sau scaune față încălzite.

Printre elementele tehnologice disponibile în standard sau opţional în funcţie de echipare se remarcă regulatorul şi limitatorul de viteză, luminile de zi cu LED, senzorul de ploaie, senzorul de lumină, oglinzile exterioare rabatabile electric, oglinda interioară electrocromă, conexiunea USB, farurile Xenon, sistemul automat de frânare City Brake şi stopurile LED cu efect 3D.

Opţional se poate comanda camera video pentru marşarier, una dintre opţiunile ce merită instalate, având în vedere vizibilitatea uşor diminuată în spate.

 

SIGURANTA

DS3 a obţinut 5 stele la testele EuroNCAP desfăşurate în 2009, cu un punctaj de 87% pentru ocupanţii adulţi, 71% pentru copii, 35% pentru protecţia pietonilor şi 83% pentru sistemele de siguranţă din dotarea sa. Acesta a fost premiat de către EuroNCAP pentru o inovaţie privind siguranţa şi anume Citroen Localized Emergency Call, care apelează serviciul de urgenţă în caz de accident şi stabileste o conexiune inclusiv cu ocupanţii automobilului, folosind numărul de urgenţă 112.

Siguranţa pasagerilor la bordul lui DS3 va fi asigurată de către cele 6 airbag-uri oferite standard şi sistemele electronice ESP (program electronic de stabilitate), ABS (sistem pentru evitarea blocării roţilor la frânare), REF (Repartiţia Electronică a forţei de Frânare, echivalentul EBD), AFU (Asistenţă la Frânarea de Urgenţă). Aceste sisteme vă ajută să ţineţi vehiculul sub control în situaţii dificile.

Centurile de siguranţă pretensionate în 3 puncte, alături de martorul pentru  necuplarea centurilor din faţă şi pregătirea Isofix pentru 2 din locurile spate contribuie şi ele la sporirea siguranţei la bordul modelului francez.

Sistemul automat de frânare Active City Brake, disponibil standard doar pe Sport Chic aduce modelul în actualitate în ceea ce priveşte sistemele de asistare a conducerii.

 

CALITATE-PRET

Preţul de pornire al lui DS3 este de 16.120 euro inclusiv TVA pentru motorizarea 1,6 PureTech de 100 CP pe benzină şi cutie de viteze manuală cu 5 trepte.

Versiunea testată costă în standard 18.600 euro inclusiv TVA.

În acest preţ sunt incluse garanţia de 2 ani fără limită de kilometri plus încă 3 ani în limita a 100.000 kilometri, garanţia anticoroziune de 12 ani şi garanţia pentru vopsea de 3 ani.

Cu un design radical care este subliniat în primul rând de liniile curajoase şi care oferă expresivitate întregului exterior, acoperişul inedit cu efect plutitor şi interiorul caracterizat de un feeling premium şi chiar de lux, cei de la Citroen se pare că şi-au îndeplinit obiectivul, acela de a acapara o parte importantă a vânzărilor în segmentul premium compact.

Într-un comunicat de presă al celor de la Citroen Franţa din 2010 suntem anunţaţi că modelul recent lansat la momentul respectiv a câştigat mai multe premii, astfel se pare că asociaţia de presă auto din Franţa a acordat modelului premiul de maşină a anului, iar în Norvegia, modelul francezilor a câştigat acelaşi premiu. Se pare că şi revista britanică Top Gear l-a desemnat drept maşină a anului, subliniind atunci caracterul puternic şi inovativ al acestuia şi comparându-l  cu modele ale unor mărci precum Bugatti, Jaguar, Bentley, Honda, Peugeot sau Pagani.

Este clar că DS3-ul nu poate lăsa pe nimeni indiferent când trece pe stradă şi poate crea numai sentimente pozitive în cazul publicului feminin, având un design exterior care se dovedeşte principalul său atu, cu accente sportive, sofisticat şi care se mândreşte cu un potenţial foarte mare de aderare la spiritul lifestyle.

Ca și concurenţii săi direcţi din aceasta clasă, DS3 dispune de o gamă largă de elemente ce pot fi personalizate. Acesta este doar unul dintre motivele pentru care atrage din ce în ce mai mult publicul, pe lângă aspectul distinctiv, experienţa premium din interior şi elementele tehnologice de ultimă generaţie.

Având în vedere vânzările din trecut, se pare că francezii vin cu o propunere incitantă în segmentul mic, reuşind să atragă o parte suficient de mare a vânzărilor concurenţilor săi direcţi.

Este o mașină spațioasă dacă o comparăm cu alte modele din clasa sa, cu o alură interesantă, lucrată atent la interior, echilibrată stilistic la exterior și cu dimensiuni care sugerează agilitate.

DS3 este un automobil premium din clasa mică, elegant şi totodată distractiv şi care vă poate face orice zi mai frumoasă, mai colorată şi mai relaxată.

Text şi foto: Andrei Marin

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.4458 :: 17.06MB