No SSO cookie

Fiat Panda 1.3 Multijet

voteaza
(5/ 1)
Noul Panda, atat de aproape de vechiul Panda si totusi atat de departe.
Nota redactor
3.6
Nota cititor
5.0

Fiat Panda 1.3 Multijet

Nu iti trebuie un foarte ochi antrenat ca sa sesizezi diferentele dintre noul Panda, ajuns la generatia a treia, si modelul pe care tocmai il inlocuieste. Asta pentru ca, desi tehnic sunt aproape identice, sau cel putin asta se poate spune despre versiunea testata de Masini.ro, aspectul exterior a primit niste rotunjiri subtile si forme redesenate ale lampilor fata-spate. Totusi, una peste alta, noul Panda seamana mai degraba cu un facelift decat cu o masina complet noua.
Nu poate nimeni afirma ca venirea lui Sergio Marchionne la conducerea Fiat a insemnat vreun boom, ci dimpotriva, Fiat stinge incet-incet flacara aceea de masina dinamica, nonconformista si de-a dreptul deosebita, cu bune si cu rele, asa cum am cunoscut-o cu totii.

MOTOR

Unul dintre cele mai bune motoare produse de Fiat, 1.3 Multijet, s-a regasit si sub capota micului Panda avut in teste. Un motor docil, cu izbucniri interesante atunci cand i se calca pedala de acceleratie, cuplat la o clasica cutie de viteze in cinci trepte si asezonat cu sistemul Start&Stop, intru multumirea ecologistilor si o oarecare ameliorare a consumului urban. Acesstea sunt coordonatele de baza ale motorizarii masinii testate.
Insa pentru cei in ton cu trendul auto, echiparea de mai sus nu aduce absolut nimic nou, cei de la Fiat mergand probabil pe considerentul ca daca ceva merge biune, nu trebuie schimbat. Si spun asa in deplina cunostinta de cauza, motorizarea 1.3 Multijet fiind una dintre primele testate ca jurnalist auto, aici.
Cei 75 CP, alaturi de cuplul motor de 190 Nm asigura un comportament dinamic micutului Panda, coroborat cu un consum de invidiat, in special in traficul urban, pentru care a fost proiectata masina. insa cand spun "consum de invidiat", cei 5,8 l/100 km inregistrati de calculatorul de bord (vezi foto), sunt o cifra de referinta in zilele noastre, deoarece, iarasi in perfecta cunostinta de cauza, spun ca acest consum nu este unul fenomenal, nici in clasa sa, nici la motorizarea de 1.3 diesel si mai grav, nici macar in familia Fiat, cu aceasta motorizare. Comparativ, Fiat Punto 1.3 Multijet, fara Start&Stop, an de fabricatie 2007, inregistreaza pe acelasi traseu pe care am mers si cu noul Panda, un consum mediu de 4,6-4,8 l/100 km.
Cifrele anuntate de producator sunt 4,7/3,5/3,9 litri/100 km (urban/extraurban/combinat), iar performantele sunt : 0-100 km/h in 12,8 secunde; viteza maxima: 168 km/h.
Concluzie: un motor foarte bun, o transmisie clasica si bine etajata, un consum care se poate sa fie supus unei
interpretari subiective, o nota medie obtinuta din cauza faptului ca nu aduce nimic nou fata de generatiile precedente.

COMPORTAMENT

Noul Panda sufera din cauza ampatamentului redus, care degeneareaza intr-un comportament usor instabil si destul de saltaret, deloc recomandabil unor drumuri pline de denivelari, asa cum inca mai sunt in Romania contemporana. In rest, pozitia la volan este confortabila, atat cat poate fi intr-o masina din clasa mini, insa musai fara ocupanti ai locurilor din spate. Suprafata vitrata a crescut sensibil si vizibilitatea este numai buna pentru traficul urban al Bucurestilor de astazi.
Pozitionarea schimbatorului de viteze aproape in bord, este un artificiu atat de ordin stilistic, cat mai ales aducator de spatiu de manevra pentru ocupanti locurilor din fata, insa poate fi o decizie pe care nu toti soferii o vor aprecia.
Gaselnita denumita "City", functia accesibila prin apasarea unui singur buton, reduce efortul soferului, prin injumatatirea acestuia in raport cu directia masinii. Insa sincer, Panda nu mai avea nevoie de aceasta, la fel cum nici la 500 nu era nevoie, deoarece si fara City activat, directia este foarte usor manevrabila, iar masina se descurca excelent in spatii stramte, trafic aglomerat, etc.

DESIGN

Spuneam ca noul Panda pare mai degraba un facelift al generatiei precedente, insa nu o spuneam cu malitozitate, acest aspect fiind intalnit la mai toti producatorii globali de autoturisme.
Mai rotund, usor mai umflat, cu ceva mai mult spatiu interior, cu alte faruri, cu un geam lateral spate in plus, noul Panda este mai modern si mai atractiv.
Partea frontala imprumuta vag linia modelului-legenda 500, iar grila fata s-a restrans, fata de a modelului precedent.
Partea din spate si-a redus lampile, care la generatia preecdenta coborau aproape pe toata inaltimea masinii, iar bara spate a primit un bandou de potectie mai lat care incadreaza si lampile de ceata si pentru mers inapoi.

INTERIOR

Fiind o masina mica, inginerii italieni s-au sraduit sa scorneasca fel de fel de spatii pentru depozitare si le-a iesit de minune. Este interesanta reinterpretarea alcatuita dintr-o generoasa scobitura a bordului, care aduce aminte de primul tip de asemenea spatiu de depozitare inventat de Fiat pentru prima generatie Panda, care la acea vreme, in anii '80, era pur si simplu o polita, realizata din material textil. Astazi, bordul din plastic masiv, placut atingerii adaposteste aceasta "polita", unde orice nevasta sau femeie din lume isi poate deserta cu usurinta continutul oricarei genti personale din lume.
Culorile in doua tonuri alese pentru alcatuirea interiorului sunt ca de obicei vesele si inspirat alese, semn ca designerii italieni isi fac in continuare treaba ca la carte.

TEHNOLOGIE

Panda nu aduce cu sine mai nimic din nivelul tehnologic care ridica pretul masinilor din ziua de astazi. Nu avem navigatie, senzori de ploaie sau de lumina, iar desi nivelul de echipare al modeului testat este Lounge, adica cel mai de sus, in afara aerului conditionat manual, al computerului de bord, geamurilor electrice si oglinzilor reglabile electric, a inchiderii centralizate, radio cd-ului si a sistemului Start&Stop, nu prea avem despre ce sa vorbim.

SIGURANTA

Fiat Panda, generatia actuala, a fost testat de Euro NCAP inca dn anul 2011, cu mult inainte de aparitia modelului in Romania. Desi avem in fata o evolutie, actualul Panda obtinand patru stele Euro NCAP, fata de numai trei cate avea anteriorul, patru stele nu sunt cinci, iar Euro NCAP noteaza ca in cazul impactului frontal, atat pasagerii din fata, cat si copiii aflati in spate, sunt protejati bine, in schimb probleme mai serioase ar putea sa apara in cazul unui impact din lateral. ESP este oferit numai optional, iar Euro NCAP nu agreeaza aceasta, mai mult, masina trimisa la testare nu a fost echipata cu ESP, organismul de testare mentionand aceasta in raportul final.

CALITATE-PRET

Fiat Panda 1.3 Multijet, Start&Stop, echipare Lunge, costa astazi 14.019 Euro cu TVA, in scadere de la 15.500 cat costa in vara aceluisai an.
Chiar si asa, 14.091 Euro este o suma pentru care cei mai multi se vor orienta catre masini din clasele superioare, piata auto actuala fiind foarte generoasa in domeniu. Mai mult, desi vorbim despre nivelul maxim, cu motorizare diesel, lista dotarilor ese destul de saraca, concurenta oferind, fie si dintr-o clasa superioara segmentului mini, masini cu mult mai multe echipamente, la preturi asemanatoare. Exemplificarile nici nu-si mai au rostul...


Cristian Szilvassy

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.3094 :: 21.08MB