No SSO cookie

Fiat Panda 1.3 Multijet

voteaza
(5/ 1)
Noul Panda, atat de aproape de vechiul Panda si totusi atat de departe.
Nota redactor
3.6
Nota cititor
5.0

Fiat Panda 1.3 Multijet

Nu iti trebuie un foarte ochi antrenat ca sa sesizezi diferentele dintre noul Panda, ajuns la generatia a treia, si modelul pe care tocmai il inlocuieste. Asta pentru ca, desi tehnic sunt aproape identice, sau cel putin asta se poate spune despre versiunea testata de Masini.ro, aspectul exterior a primit niste rotunjiri subtile si forme redesenate ale lampilor fata-spate. Totusi, una peste alta, noul Panda seamana mai degraba cu un facelift decat cu o masina complet noua.
Nu poate nimeni afirma ca venirea lui Sergio Marchionne la conducerea Fiat a insemnat vreun boom, ci dimpotriva, Fiat stinge incet-incet flacara aceea de masina dinamica, nonconformista si de-a dreptul deosebita, cu bune si cu rele, asa cum am cunoscut-o cu totii.

MOTOR

Unul dintre cele mai bune motoare produse de Fiat, 1.3 Multijet, s-a regasit si sub capota micului Panda avut in teste. Un motor docil, cu izbucniri interesante atunci cand i se calca pedala de acceleratie, cuplat la o clasica cutie de viteze in cinci trepte si asezonat cu sistemul Start&Stop, intru multumirea ecologistilor si o oarecare ameliorare a consumului urban. Acesstea sunt coordonatele de baza ale motorizarii masinii testate.
Insa pentru cei in ton cu trendul auto, echiparea de mai sus nu aduce absolut nimic nou, cei de la Fiat mergand probabil pe considerentul ca daca ceva merge biune, nu trebuie schimbat. Si spun asa in deplina cunostinta de cauza, motorizarea 1.3 Multijet fiind una dintre primele testate ca jurnalist auto, aici.
Cei 75 CP, alaturi de cuplul motor de 190 Nm asigura un comportament dinamic micutului Panda, coroborat cu un consum de invidiat, in special in traficul urban, pentru care a fost proiectata masina. insa cand spun "consum de invidiat", cei 5,8 l/100 km inregistrati de calculatorul de bord (vezi foto), sunt o cifra de referinta in zilele noastre, deoarece, iarasi in perfecta cunostinta de cauza, spun ca acest consum nu este unul fenomenal, nici in clasa sa, nici la motorizarea de 1.3 diesel si mai grav, nici macar in familia Fiat, cu aceasta motorizare. Comparativ, Fiat Punto 1.3 Multijet, fara Start&Stop, an de fabricatie 2007, inregistreaza pe acelasi traseu pe care am mers si cu noul Panda, un consum mediu de 4,6-4,8 l/100 km.
Cifrele anuntate de producator sunt 4,7/3,5/3,9 litri/100 km (urban/extraurban/combinat), iar performantele sunt : 0-100 km/h in 12,8 secunde; viteza maxima: 168 km/h.
Concluzie: un motor foarte bun, o transmisie clasica si bine etajata, un consum care se poate sa fie supus unei
interpretari subiective, o nota medie obtinuta din cauza faptului ca nu aduce nimic nou fata de generatiile precedente.

COMPORTAMENT

Noul Panda sufera din cauza ampatamentului redus, care degeneareaza intr-un comportament usor instabil si destul de saltaret, deloc recomandabil unor drumuri pline de denivelari, asa cum inca mai sunt in Romania contemporana. In rest, pozitia la volan este confortabila, atat cat poate fi intr-o masina din clasa mini, insa musai fara ocupanti ai locurilor din spate. Suprafata vitrata a crescut sensibil si vizibilitatea este numai buna pentru traficul urban al Bucurestilor de astazi.
Pozitionarea schimbatorului de viteze aproape in bord, este un artificiu atat de ordin stilistic, cat mai ales aducator de spatiu de manevra pentru ocupanti locurilor din fata, insa poate fi o decizie pe care nu toti soferii o vor aprecia.
Gaselnita denumita "City", functia accesibila prin apasarea unui singur buton, reduce efortul soferului, prin injumatatirea acestuia in raport cu directia masinii. Insa sincer, Panda nu mai avea nevoie de aceasta, la fel cum nici la 500 nu era nevoie, deoarece si fara City activat, directia este foarte usor manevrabila, iar masina se descurca excelent in spatii stramte, trafic aglomerat, etc.

DESIGN

Spuneam ca noul Panda pare mai degraba un facelift al generatiei precedente, insa nu o spuneam cu malitozitate, acest aspect fiind intalnit la mai toti producatorii globali de autoturisme.
Mai rotund, usor mai umflat, cu ceva mai mult spatiu interior, cu alte faruri, cu un geam lateral spate in plus, noul Panda este mai modern si mai atractiv.
Partea frontala imprumuta vag linia modelului-legenda 500, iar grila fata s-a restrans, fata de a modelului precedent.
Partea din spate si-a redus lampile, care la generatia preecdenta coborau aproape pe toata inaltimea masinii, iar bara spate a primit un bandou de potectie mai lat care incadreaza si lampile de ceata si pentru mers inapoi.

INTERIOR

Fiind o masina mica, inginerii italieni s-au sraduit sa scorneasca fel de fel de spatii pentru depozitare si le-a iesit de minune. Este interesanta reinterpretarea alcatuita dintr-o generoasa scobitura a bordului, care aduce aminte de primul tip de asemenea spatiu de depozitare inventat de Fiat pentru prima generatie Panda, care la acea vreme, in anii '80, era pur si simplu o polita, realizata din material textil. Astazi, bordul din plastic masiv, placut atingerii adaposteste aceasta "polita", unde orice nevasta sau femeie din lume isi poate deserta cu usurinta continutul oricarei genti personale din lume.
Culorile in doua tonuri alese pentru alcatuirea interiorului sunt ca de obicei vesele si inspirat alese, semn ca designerii italieni isi fac in continuare treaba ca la carte.

TEHNOLOGIE

Panda nu aduce cu sine mai nimic din nivelul tehnologic care ridica pretul masinilor din ziua de astazi. Nu avem navigatie, senzori de ploaie sau de lumina, iar desi nivelul de echipare al modeului testat este Lounge, adica cel mai de sus, in afara aerului conditionat manual, al computerului de bord, geamurilor electrice si oglinzilor reglabile electric, a inchiderii centralizate, radio cd-ului si a sistemului Start&Stop, nu prea avem despre ce sa vorbim.

SIGURANTA

Fiat Panda, generatia actuala, a fost testat de Euro NCAP inca dn anul 2011, cu mult inainte de aparitia modelului in Romania. Desi avem in fata o evolutie, actualul Panda obtinand patru stele Euro NCAP, fata de numai trei cate avea anteriorul, patru stele nu sunt cinci, iar Euro NCAP noteaza ca in cazul impactului frontal, atat pasagerii din fata, cat si copiii aflati in spate, sunt protejati bine, in schimb probleme mai serioase ar putea sa apara in cazul unui impact din lateral. ESP este oferit numai optional, iar Euro NCAP nu agreeaza aceasta, mai mult, masina trimisa la testare nu a fost echipata cu ESP, organismul de testare mentionand aceasta in raportul final.

CALITATE-PRET

Fiat Panda 1.3 Multijet, Start&Stop, echipare Lunge, costa astazi 14.019 Euro cu TVA, in scadere de la 15.500 cat costa in vara aceluisai an.
Chiar si asa, 14.091 Euro este o suma pentru care cei mai multi se vor orienta catre masini din clasele superioare, piata auto actuala fiind foarte generoasa in domeniu. Mai mult, desi vorbim despre nivelul maxim, cu motorizare diesel, lista dotarilor ese destul de saraca, concurenta oferind, fie si dintr-o clasa superioara segmentului mini, masini cu mult mai multe echipamente, la preturi asemanatoare. Exemplificarile nici nu-si mai au rostul...


Cristian Szilvassy

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Dacia Sandero Stepway

    Dacia Sandero Stepway

    În puține cuvinte Sandero Stepway poate fi caracterizat ca o mașină perfectă pentru cei nepretențioși, relativ robustă și fiabilă, care beneficiază de un aspect veritabil de crossover, această transformare a modelului supermini Sandero fiind realizată cu succes.

  • Mazda MX-5 Revolution MT6

    Mazda MX-5 Revolution MT6

    MX-5 vă captivează încă din primele secunde de condus și vă face să treceți peste orice considerent logic sau practic legat de ce anume v-ați dori de la un automobil

  • Hyundai i40 1.7 CRDi 7-DCT

    Hyundai i40 1.7 CRDi 7-DCT

    Cu un aspect îndrăzneț, un interior spațios și o listă lungă și completă de dotări, i40 s-a făcut remarcat mai mult ca oricând, imediat după lansarea acestei generații.

  • Mitsubishi Outlander MY2016 2.2 DI-D 4WD AT

    Mitsubishi Outlander MY2016 2.2 DI-D 4WD AT

    Outlander MY2016 este mult mai bun în comparație cu generația anterioară, iar calitatea interiorului și dinamica la rulare sunt acum competitive în segmentul foarte aglomerat și mult-disputat al crossoverelor compacte

  • BMW X1 xDrive20d AT8

    BMW X1 xDrive20d AT8

    BMW X1 vrea să ne demonstreze cu tot dinadinsul că a trecut vremea în care un SUV era privit ca un model mare, greoi, fantastic în off-road dar foarte slab pe drumurile asfaltate

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.4489 :: 17.9MB