E
Echipare standard
La modelele vechi se refera la combinatia dintre componentele standard, originale, si alte optiuni care creeaza impreuna echipamentul unui vehicul folosit. Se mai numeste si echipament de baza.
EGR (Exhaust Gas Recirculation System)
Este proiectat pentru reducerea emisiilor. Acest sistem scade cantitatea de NOx din emisiile esapamentului. Oxizii de azot (NOx) iau nastere la temperaturi de combustie foarte inalte. EGR-ul scade temperaturile de combustie si prin urmare scade si emisia de NOx.
Electrolit
Orice solutie care conduce curentul electric, solutie precum amestecul de acid sulfuric si apa distilata care se gaseste in bateriile auto.
Eleron
Un dispozitiv aerodinamic conceput pentru a imbunatati tractiunea si forta de frecare. Utilizarea eleroanelor (numite si aripi) mareste capabilitatea masinii in fata curbelor si imbunatateste stabilitatea in timpul vitezelor mari, insa cu pretul echiparii unor dispozitive aerodinamice suplimentare.
ESP (Electronic Stability Program)
Creste capacitatea de control asupra autovehiculului in situatiile dificile ale dinamicii de deplasare. Interventia sa asupra managementului motorului si asupra franelor impiedica o posibila derapare. Esp-ul se declanseaza la fiecare pornire a motorului si actioneaza in intreg domeniul de viteze. Este recomandat ca Esp-ul sa fie oprit atunci cand masina ruleaza pe zapada, nisip si pietris sau cu lanturi de zapada.
F
Far compozit
Aceste faruri au de obicei in componenta becuri cu halogen ce pot fi inlocuite precum si diverse acrilice sau lentile de sticla. Acest tip de far ofera o iluminare superioara in comparatie cu alte tipuri.
Faruri de ceata
Faruri auxiliare montate mai jos decat farurile standard pentru a reduce reflectarea luminii pe timp de ceata. Acest tip de faruri au un fascicul mai larg decat cele standard.
Faruri cu halogen
Becuri umplute cu gaz, de obicei iod, gaz care reduce evaporarea treptata a filamentului wolfram, rezultand o mai mare durata de folosire. Iluminarea acestor becuri este mai puternica decat a celor incandescente standard.
Faruri cu xenon
Faruri care utilizeaza sistemul Xenon si pentru faza lunga si pentru cea scurta. Diferenta este data de trecerea continua si rapida (12 milisecunde) de la o faza la alta. Schimbarea de faza se realizeaza printr-o diafragma comandata electromagnetic.
Faruri bi-xenon
Farurile bi-xenon („Bi” = doi) reprezinta o forma speciala a farurilor xenon. Cu ajutorul aceleiasi lampi se poate genera atat lumina de intalnire, cat si lumina de drum. Un obturator mobil ecraneaza, in cazul luminii de intalnire, o parte din raza de lumina. Daca obturatorul este actionat prin intermediul unui electromagnet si daca este indepartat din raza de lumina, este activata si lumina de drum.
Faza scurta
Numita si lumina de drum, faza scurta este asimetrica deoarece ea lumineaza mai mult partea dreapta a drumului decat pe cea stanga.
Final Drive Ratio
Se refera la un lichid de cuplare alcatuit din doua elice inchise etans intr-o carcasa cu ulei. In interior uleiul se amesteca iar in timpul acestui procedeu elicele se invart. O astfel de cuplare permite schimbari de viteza. Convertorul cuplului cutiei automate de viteze se bazeaza pe principiul cuplarii lichidelor.
Four Wheel
La un vehicul care are aceasta optiune, rotile sunt echipate cu senzori de viteza. Cand acesti senzori stabilesc faptul ca rotile vor derapa rapid, atunci se activeaza Unitatea de control electro-hidraulica. Aceasta unitate de control moduleaza apoi presiunea de franare prin intermediul unor electrovalve. Acest sistem este destinat pentru a preveni blocarea rotilor si pentru a pastra stabilitatea vehiculului in timpul unor situatii periculoase.
Frana cu discuri
Sistem de franare alcatuit din doua placute rezistente la frecare care actioneaza strangand de o parte si de alta un disc de otel pe care este fixata roata. SE foloseste mai des decat cea cu tambur pentru ca este mai rezistenta la temperaturi ridicate (pana la 500 de grade Celsius) sau la conditii de umezeala. Datorita temperaturilor ridicate discurile de frana pot fi ventilate pe interior, caldura degajata in procesul de franare fiind degajata. Creste astfel performanta franarii.
Frana cu tambur
Tip de frana compusa dintr-un tambur rotitor inchis si placute fixe (sabotii). La apasarea pedalei de frana sabotii intra in contact fortat cu peretele tamburului si incetinesc miscarea rotii. Acest tip de frana este folosit cu precadere la rotile din spate. Eficienta acestor frane este scazuta doarece se incalzesc foarte usor.
Frana de testare a cailor putere (BHP)
Puterea maxima a unui motor masurata prin rezistenta aplicata printr-o frana.
G
Garnitura de frana
Intr-un sistem de disc, garnitura de frana este un segment plat care este format dintr-o placa frictionala si care este fixat pe placuta metalica de presare asupra discului de frana.
Generator
Dispozitiv care transforma energia mecanica in energie electrica. Este utilizat rar in operatiunile auto fiind inlocuit de alternator.
GPS (Global Positioning System)
Cum se orienteaza sistemul de navigatie? Conditia pentru ca ghidul electronic sa ofere recomandarile corecte pentru ruta de urmat este existenta unui Global Positioning System. Pentru acest sistem, conceput initial in scopuri militare, 24 de sateliti inconjoara Pamantul, pe traiectorii exacte. Acesti sateliti emit permanent semnale evaluate de receptoarele GPS. Pentru determinarea exacta a pozitiei, cu o precizie de aproximativ zece metri, este necesara receptionarea semnalelor emise de minim trei sateliti. Aceasta informatie este valorificata de sistemul de navigatie, in baza hartilor rutiere memorate, prin formularea de recomandari cu privire la traseele de urmat. Prin intermediul Global Positioning System se poate realiza in prezent si localizarea autovehiculelor furate, echipate cu un procesor special.
Grinda transversala
Unul din numeroasele parti care alcatuiesc cadrul caroseriei si care ofera rezistenta si stabilitate.
Grund
Un sistem de vopsire care adauga la final un strat de grund transparent peste culoare astfel incat sa ofere un aspect "umed", stralucitor si sa reziste la decolorare.
H
Head-up display (HUD)
Indicatiile instrumentelor de bord sunt prezentate pe parbriz. Soferul nu mai trebuie sa isi ia ochii de la drum pentru a citi instrumentele de bord.
Hidropneumatica
Tip de suspensie care spijina caroseria pe perne cu aer si nu pe arcuri de otel. In prezent doar Citroen foloseste acest tip de suspensie.
I
Injectia de combustibil
Metoda de a furniza combustibil sub presiune in camera de ardere. Combustibilul este injectat, la momentul oportun al ciclului motor, prin intermediul unuia sau a mai multor injectoare. Acest sistem inlocuieste carburatorul.
Injectia electronica de combustibil
In acest caz injectia se realizeaza prin intermediul unui computer. Computerul monitorizeaza semnalele venite dinspre motor. Computerul "spune" injectoarelor sa elibereze si sa controleze combustibilul la contactul cu aerul pentru o pornire adecvata.
Injectia Multi-port (MFI - Multi-Port Fuel Injection)
Acest tip de injectie foloseste injectoare individuale pentru a alimenta fiecare port de admisie, ocolind colectorul de admisie.
Injector aer
Sistem care injecteaza aer in porturile de evacuare a motorului pentru arderea hidrocarburilor ramase in interior, producandu-se astfel emisii de noxe "curate".
Intensitatea bateriei de acumulatori
Intensitatea este masurata in amperi. Metoda este folosita pentru masurarea puterii bateriei in timpul perioadelor extrem de reci (sub 0 grade).
J
Jante din aliaj
Aceasta sintagma este folosita pentru a descrie orice tip de janta care nu contine in componenta sa un metal. Cel mai des intalnit aliaj este aluminiul. Tehnic, un aliaj este un amestec intre doua sau mai multe metale. Aceste jenti sunt recunoscute pentru rezistenta si pentru faptul ca sunt foarte usoara.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!