No SSO cookie

Dictionar de termeni auto (A-D)

voteaza
(0/ 0)
Dictionar de termeni auto (A-D)
Dictionar auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Dictionar de termeni auto   Esti pierdut intr-o lume a jargonului si a termenilor nefamiliari? Limba pe care o vorbeste mecanicul tau este una cu totul straina pentru tine atunci cand iti explica ce este in neregula cu masina ta? Ei bine, chiar vorbeste limbi straine daca nu ai o baza a termenilor auto. Noi te putem ajuta. Am adunat niste termeni de baza care te vor ajuta sa intelegi mai bine ce se intampla sub capota masinii tale.

 
 

A

 

ABS (in engleza Anti-Lock Brake System sau in romana Sistem de antiblocare)

Pe un vehicul echipat cu ABS, rotile au in componenta cu senzori de viteza. Atunci cand un senzor detecteaza o scadere brusca a vitezei din care rezulta blocarea rotilor, se activeaza instant Unitatea de control electro-hidraulica (EHCU). EHCU moduleaza presiunea de franare prin intermediul unor valve operate electric. Astfel se evita blocarea rotilor mentinandu-se stabilitatea masinii in timpul unor situatii potential periculoase.

 

Absorbitor de socuri

Dispozitiv hidraulic folosit pentru a atenua efectul oscilatiilor suspensiei. Acest dispozitiv transforma miscarea in caldura impingand fortat uleiul prin canale, canale ce fac parte dintr-un dispozitiv tubular.

 

A cincea roata

Este o placuta de sarcina care este montata pe caroseria unei masini. Este un pivot montat care poate sa preia o sarcina mare, sarcina unei remorci spre exemplu. Acest element realizeaza o conexiune flexibila intre un tractor spre exemplu si o remorca. Centrul de cuplare al acestui element trebuie sa fie intotdeauna situat in fata axului din spate.

 

Airbag

Airbag-ul, cunoscut de asemenea si ca Sistemul de retinere suplimentar, este un dispozitiv pasiv care asigura siguranta, suplimentar centurilor de siguranta care se umfla absorbind astfel o parte din impact in timpul coliziunilor frontale. Acest sistem va ajuta la evitarea contactului dintre conducator si volan, bord sau parbriz. Airbag-ul este actionat automat de niste senzori aflati in partea din fata a masinii. Pentru a maximiza eficienta, pe langa acest sistem trebuie folosite si centurile de siguranta.

 

Al doilea montant

Suportul plafonului dintre geamul usii din fata si geamul usii din spate, daca exista unul.

 

Al treilea montant

Suportul plafonului dintre geamul lateral si dintre geamul din spate. Mai este cunoscut si ca C-Post. La un vehicul cu patru stalpi de sustinere, partea de sustinere din spatele plafonului este cunoscuta ca si al patrulea montant.

 

Al patrulea montant

Este suportul vertical sau uneori diagonal localizat in partea din spate a plafonului. Acest tip de montant poate fi regasit la dube si la anumite modele de tip sedan.

 

Alarma auto

Sistem de securitate care impiedica patrunderea prin efractie in vehicul. In momentul activarii acesta supravegheaza motorul, usile, portbagajul, radio-ul si contactul motorului. Modelele de lux au integrate si un sistem de supraveghere a spatiului din interiorul masinii. Atunci cand este declansat semnalele acustice si sonore intra in functiune pentru 30 de secunde.

 

Alezaj

Diametrul interior al unui cilindru.

 

Aliniament

Se refera in general la aliniamentul rotilor, si reprezinta ajustarea corespunzatoare a suspensiilor din fata si din spate.

 

Ambreiaj

Dispozitiv folosit pentru a transfera puterea de la cutia de viteze la roti. Este alcatuit dintr-un mecanism pe baza de placute impregnate cu un material pentru frictiune, cu rol de transfer a energiei de la motor la puntea tractoare. Este folosit si pentru a izola componentele care se rotesc ale vehiculului de cele fixe. Ambreiajul se intalneste si la compresoarele aparatele de aer conditionat.

 

Ampatament

Distanta dintre axele osiilor extreme ale unui vehicul.

 

Angrenaj

Roti zimtate de angrenaj construite din otel dur care trimit puterea intre arborii de miscare. Se intalnesc mai multe tipuri de angrenaj. Angrenajul diferential transmite puterea motorului la puntea motoare. Pozitionarea lui face ca rotile din spate sa se invarta la viteze diferite in cazul unei curbe. Angrenajul planetar este folosit de cei de la Benz si este alcatuit din mici pinioni in jurul unui angrenaj central care trec printr-un inel circular.

 

Angrenaj planetar

Tip de angrenaj in care niste mici pinioni se invart in jurul unui angrenaj central si trec printr-un inel circular, asemenea rotatiei planetelor in jurul Soarelui.

 

Anvelope cu insertii

La acest model de anvelope, straturile se realizeaza din fire de cord plasate in diagonala fata de directia de rotatie.

 

 

 

Anvelope cu multistraturi

Aceste anvelope sunt acoperite cu straturi de protectie din textile, fibra de sticla sau otel. Straturile sunt rulate de-a lungul circumferintei anvelopelor.

 

Arbore cotit

Un arbore conceput pentru a se roti contra directiei de rotatie a arborelui principal al motorului astfel incat sa reduca sau sa anuleze vibratiile produse de motor.

 

 

Arbore cu came

Arbore rotitor prevazut cu came sau dinti externi, care inchide sau deschide valvele de cilindru ale unui motor. Exista si un tip de arbore cu came in chiulasa in care tipul de dispunere a supapelor este diferit. Pozitionarea arborelui cu came in apropierea supapelor face ca acestea sa se deschida si sa se inchida mai rapid, lucru care rezulta intr-o turatie mai mare a motorului.

 

Arbori cu came Dual Overhead (DOHC)

Un motor DOHC are doi arbori cu came in capul fiecarui cilindru; un arbore cu came porneste supapele de admisie iar celalalt supapele de evacuare. Arborii cu came actioneaza direct pe supape, eliminand diversele obstacole. Cu aceasta metoda, motorul poate sa aiba o rotatie mai mare extrem de repede. Acest sistem este de obicei de inalta performanta, avand patru supape per cilindru. (Un sistem cu patru supape per cilindru, doua de admisie, si doua de evacuare, ofera motorului capacitatea sa "respire" conducand astfel la o performanta mai buna.

 

Arbore de actionare

Transmite puterea de la transmisie spre diferential printr-un tren aflat in partea din spate.

 

Arbore radial rasucit

Un tip de arbore semiindependent intalnit la suspensia rotilor din spate in cazul vehiculelor cu tractiune frontala. Acest tip de arbore este mai compact si mult mai putin costisitor decat un sistem de suspensii independente.

 

Articulatie

Componenta a suspensiei prevazuta cu un racord la fiecare capat.

 

Articulatie sferica

O articulatie flexibila constand dintr-o bila aflata in interiorul unui spatiu. Articulatiile sferice actioneaza ca un pivot care permite pornirea rotilor din fata compensand schimbarile de rotatie si de directie care pot sa apara in timpul condusului.

 

Articulatie universala

O articulatie care transmite miscarea de rotatie dintre doi arbori care nu sunt intr-o linie dreapta.

 

 

Asamblare de tip Body-On-Frame

Tip de asamblare in care caroseria este montata pe un sasiu separat.

 

Asigurare

Asigurarea va acoperi costurile reparatiilor atunci cand masina este implicata intr-un accident sau va acoperi costurile ei in cazul in care este furata.

 

Atenuator de soc

Tip de amortizor elastic care actioneaza atunci cand suspensia atinge punctul maxim de comprimare. Actiunea este aceea de rigidizare treptata a suspensiei.

 

Ax oscilant

Suspensie independenta situata in spatele masinii ce utilizeaza semiarbori cu articulatii cardanice la capetele interioare, de ambele parti ale diferentialului.

 

 

 

B

 

Banda de frana

Material de frictiune atasat (prin lipire sau nituire) unui sabot de frana pentru a incetini sau opri masina.

 

Bara de torsiune

Un tip de arc care pe masura ce este comprimat sau intins se rasuceste. Astfel de arcuri sunt folosite in sistemul de suspensii, ele fiind simple si robuste.

 

Biela

Piesa asemanatoare unui brat care face legatura intre piston si vilbrochen, transformand miscarea pistoanelor intr-o miscare rotativa.

 

Bi-turbo

Prefixul „Bi” provine din limba latina si inseamna „doi”. Notiunea „Bi-Turbo” indica faptul ca sunt montate doua turbocompresoare (la motoarele in V, cate unul pentru fiecare bloc de cilindri). Conducatorul auto profita de cuplul motor ridicat in plaja inferioara de turatii, de puterea superioara in plaja de turatii ridicate, precum si de o capacitate de reactie mai rapida a motorului.

 

Blocare automata a butucilor frontali

Acest sistem poate fi gasit la anumite modele cu tractiune integrala, permitand conducatorului auto sa blocheze sau sa deblocheze axa butucilor frontali fara sa iasa din vehicul.

Bloc motor

Partea de baza a motorului de care se ataseaza si alte parti. Putem gasi pe blocul motor cilindrii si partea superioara a carterului.

 

 

Brat oscilant

Actiunea tachetului este transmisa la tija supapei de o parghie cu pivot ce poarta denumirea de brat oscilant. Miscarea ascendenta a tachetului este transformata in miscarea descendenta a tijei supapei.

 

Brat suspensie

Element din spate al suspensiei avand un membru care pivoteaza in fata si in spate.

 

Bucsa

Parte componenta a suspensiei, alcatuita dintr-un manson de cauciuc care leaga doua tuburi de otel coaxiale. In cazul unui drum dificil, libertatea de miscare a bucsei in diverse directii atenueaza senzatia de disconfort si imbunatateste manevrabilitatea masinii.

 

Bujia

Element component al sistemului de aprindere. Energia inalta este transferata intr-un arc care face legatura intre electrozi. Arcul aprinde amestecul aer-benzina si face ca el sa se extinda si sa furnizeze energie, energie care actioneaza pistonul.

 

 

 

C

 

Cadru monobloc

Se afla in interiorul discului de frana, iar in el isi au locul cilindrii, pistoanele, sabotii de frana, conectandu-se la sistemul hidraulic. Cadrul monobloc tine sabotii de frana pentru ca acestia sa poata tine frana de disc.

 

CAFE

Acronim pentru Corporate Average Fuel Economy. Cifra este obtinuta in urma calcularii consumului de combustibil al tuturor modelelor unui producator. Cifra minima este impusa de catre guvernul Statelor Unite si reprezinta un standard. Producatorii care nu respecta acest standard sunt amendati.

 

Calea de contact

Zona anvelopei care este in contact cu solul.

 

Camera de combustie

Spatiul in care are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Forma acestei camere poate afecta consumul de combustibil, puterea si emisiile motorului. Camera de combustie reprezinta de fapt spatiul aflat deasupra cilindrului cand acesta se afla in pozitie fixa.

 

Camera de combustie sferica

Mult mai eficienta datorita formei sferice. Fortele de explozie sunt directionate catre piston de suprafata curbata a camerei de combustie. Camera de combustie sferica este pozitionata in partea superioara a cilindrului.

 

Capul cilindrului

Este o parte detasabila a motorului care se ataseaza de blocul motor deasupra cilindrilor. Capul este facut din aluminiu sau din fier si putem regasi aici camerele de ardere, porturile de admisie si evacuare, bujiile si o parte din componentele trenului supapei. Contine pasaje de ulei si apa folosite pentru racire si lubrifiere.

Carburator

Dispozitiv care masoara proportia de combustibil si aer necesara formarii unui amestec, amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Mai exact este mecanismul prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la motor. In prezent carburatorul nu mai este asa de des folosit, el fiind inlocuit cu injectia.

 

Carterul motorului

Parte componenta a motorului care inchde partea de jos a acestuia, stocheaza uleiul pentru motor si sustine vilbrochenul.

 

Catalizator

Parte integranta a sistemului de evacuare a gazelor de ardere prin care se reduc componentele toxice. Folose�te la rearderea gazelor de e�apament. Carcasa este realizat� dintr-un o�el superior, rezistent la caldur�, cu un monolit in interior, material ceramic cu nenum�ra�i faguri fini. Interiorul fiec�ruia dintre ace�ti faguri este acoperit cu un aliaj special, care con�ine platin�. In locul acestor monoli�i pot exista �i folii fine de metal infasurate, de 0,5 mm grosime.

 

Centru de greutate

Reprezinta punctul in care este concentrata toata greutatea masinii iar daca masina ar fi suspendata din acel punct, atunci aceasta s-ar balansa.

 

Centura de siguranta

Obligatia de cuplare a centurii a contribuit semnificativ la ranirile grave in urma accidentelor.

Cel mai uzual sistem de protectie a pasagerilor este reprezentat in prezent de centura automata de siguranta cu fixare in trei puncte. Sarcina acesteia este de a-i fixa pe pasageri in scaun in cazul producerii unui accident, pentru a asigura o franare, pe cat posibil, cu aceeasi intensitate cu celula pasagerilor, evitand expunerea la forte prea ridicate, necontrolate.

Sistemul automat de rulare permite cuplarea facila si ofera un confort deosebit de utilizare pentru persoane cu staturi si greutati diferite. Opritorul pentru centura de siguranta este un sistem mecanic de oprire care fixeaza centura deasupra rolei de centura care evita producerea asa-numitului efect de derulare.

Intinzatorul pentru centura de siguranta compenseaza slabirea centurii prin tensionarea centurii in caz de impact pentru a asigura pozitia fixa a acesteia la nivelul corpului. Limitatorul de forta, in interactiune cu intinzatoarele pentru centura de siguranta si cu airbag-urile, reduce riscul de ranire a pasagerilor in zona trunchiului.

 

 

Coeficient de compresie

Volumul camerei de ardere si a cilindrului atunci cand pistonul se afla la baza, impartit la volumul camerei de ardere si la volumul cilindrului atunci cand pistonul se afla in partea superioara. Raporturile mari de compresie tind sa creasca eficienta motorului.

 

Coeficient de frecare

Rata fortei de frecare dintre doua suprafete. Coeficientul de frecare depinde in prinul rand de natura celor doua suprafete aflate in contact. Acest coeficient este mare daca suprafetele sunt dure sau aspre si este mic atunci cand suprafetele sunt netede.

 

Coeficient de rezistenta

Unitate de masura pentru forma aerodinamica a unui obiect. Coeficientul de rezistenta al unei masini aerodinamice este de regula de 0.30. Cu cat coeficientul este mai mic, cu atat eficienta aerodinamica este mai mare. Cu cat coeficientul este mai mare cu atat eficienta aerodinamica este mai mica iar motorul trebuie sa lucreze in plus pentru a mentine viteza solicitata.

 

Cifra octanica

Parametru care determina rezistenta benzinei la detonatie (aprindere prematura). O cifra octanicã mare scade probabilitatea unei detonaþii. O cifra octanica mare (peste 91) este utila doar in cazul unuei recomandari a producatorului. Octanul este o hidrocarburã (C8H18).

 

 

Clapeta de acceleratie

O clapeta care regleaza cantitatea de aer ce patrunde in motor, situata pe traseul de aspiratie. Atunci cand este deschisa total vehiculul este accelerat la maximum, iar la mersul in gol ea este inchisa total.

 

Closed End Lease

Cumparatorul nu este responsabil pentru valoarea masinii odata ce leasing-ul este incheiat. Sub acest aranjament, cumparatorul poate returna masina de indata ce a platit toate ratele si nu va avea obligatii. Metoda cunoscuta si sub numele de "mergi mai departe".

 

Colector de evacuare (Exhaust Manifold)

Gazele de esapament rezultate de la diverse arderi ale motorului sunt preluate de catre acest colector de evacuare si apoi directionate mai intai catre catalizatorii sistemului de evacuare si apoi catre toba de esapament. Ventilatia poate fi imbunatatita de un colector cu canale cu circulatie libera, numit autoclava.

 

Compresor (Aerul Conditionat)

Mecanismul de aer conditionat pompeaza vaporii de aer rece din evaporator, compresandu-i iar apoi acestia ajung in condensator.

 

Condensator

Dispozitiv care transforma vaporii in lichid, asemeni sistemului de aer conditionat. In cazul unui circuit electric condensatorul colecteaza si stocheaza curent electric pentru o eventuala descarcare. La sistemul de aprindere a unai masini este conectat la punctele de contact pentru a preveni descarcarea oferind o resursa de energie atunci cand punctele sunt deschise.

 

Constructie unitara

Caroserie care sustine structura componentelor mecanice ale masinii fara o carcasa separata de sustinere. Caroseria unitara poate folosi elemente de structura sau o constructie monococa.

 

Controlul tractiunii

Sistem care limiteaza devierea rotilor la accelerare. Acesta actioneaza franele si reduce acceleratia atunci cand semnaleaza o deviere a rotilor.

 

Convertizor de catalizare

Uneori este denumit catalizator si este un dispozitiv de reducere a toxicitatii gazelor de ardere ale unui motor cu ardere interna. Poate fi gasit in cadrul sistemului de evacuare.

 

Convertizor de cuplu

Se intalneste la transmisia automata. Lichid de cuplare care transmite puterea de la motor la roti. Acest convertizor face ca transmisia sa fie activa si cand vehiculul este oprit. Cu ajutorul acestui lichid se previne calarea motorului.

 

Convertizor de cuplu cu blocare

Un convertizor care contine un ambreiaj special care formeaza o legatura solida intre arborele de iesire al motorului si intre arborele de intrare al transmisiei atunci cand o anumita viteza este atinsa. Astfel sunt reduse frictiunile si este crescuta eficienta.

 

Cost capitalizat

Reprezinta pretul unui vehicul achizionat in leasing la care se adauga si alte taxe suplimentare.

 

Costurile de proprietate

Pretul actual al masinii este influentat de diverse elemente. Trebuie sa ai o baza a acestor elemente pentru a determina care e cea mai buna achizitie pentru fiecare persoana. Costurile de proprietate sunt impartite in costuri fixe si costuri de functionare. Costurile fixe sunt aceleasi indiferent daca masina este folosita sau nu. Aceste costuri scad de obicei in fiecare an. Costurile de functionare sunt variabile si apar atunci cand masina este folosita. Costurile de functionare cred o data cu vechimea masinii.

 

Cuplul

Forta care produce o miscare de rotatie.

 

Cuplul motor

Reprezinta forta de tractiune a unui motor. Cuplul motor se masoara in Nm (Newton-metru) si reprezinta cuplul fortei pe care o exercita pistonul pe arborele cotit.

 

Cutie de viteze automata

Sistemul care asigura schimbarea automata a treptelor de viteza in functie de parametrii stabiliti de conducatorul auto: pozitia pedalei de acceleratie si viteza autovehiculului. Schimbatorul are mai multe pozitii: P: pozitia pentru stationare R: marsarierul N: rulare libera D: pozitie permanenta pentru rulare inainte 3: pozitie pentru drum cu denivelari 2: pozitie pentru drum de munte/urcus 1: pozitie pentru urcus abrupt.

 

 

 

D

 

Deplasare

La un motor, volumul total de aer combinat cu combustibil este teoretic capabil sa ajunga in toti cilindrii in timpul unei singure functionari. In general, volumul se exprima in metri cubi. Deplasarea este egala cu (diametrul cilindrilor) x (diametrul cilindrilor) x (gradul de miscarea alternativa) x (numarul pistoanelor) x (.785).

 

Dieseling

Stare in care motorina se aprinde incontinuu dupa ce motorul a fost oprit. La ultimele modele, dieseling-ul este cauzat de caldura si de presiunea mult prea mare care se exercita la nivelul motorului. La masinile pe injectii atunci cand motorul este oprit, nu se mai realizeaza combustia, eliminand dieseling-ul.

 

Diferential

Permite rotirea, la diferite valori pe minut a rotilor din stanga si din dreapta. La curbe, roata din exterior se invarte mai repede decat cea aflata in interior, pentru a compensa distanta mai mare pe care trebuie sa o parcurga.

 

Diferential de blocare

Tip de diferential care poate bloca cele doua distributii pentru a elimina miscarea diferita a celor doua roti. Acest lucru ajuta la o tractiune maxima in conditiile unui drum alunecos.

 

Diferential partial de alunecare

Imbunatateste tractiunea impiedicand roata care patineaza sa primeasca puterea de la motor. Acest dipozitiv face ca ambele roti tractoare sa aiba aceeasi viteza de rotatie indiferent de tractiunea disponibila.

 

Dinamometru

Dispozitiv care absoarbe si masoara puterea combustiei interne.

 

Dispozitiv de blocare al diferentialului

Are aceleasi atribute ca un diferential obisnuit, insa, atunci cand o roata derapeaza, cea mai mare parte a cuplului este transferata rotii cu cea mai buna tractiune. Un astfel de dispozitiv reduce posibilitatea unui vehicul de a deveni imobil atunci cand se pierde tractiunea.

 

Discul de frana

Sistem de franare in cadrul caruia sabotii de frana se prind pe un disc rotativ montat pe roata pentru a incetini sau opri masina in timpul franarii.

 

Distribuitor

Componenta a sistemului de aprindere, condus de obicei de axul cu came care induce valuri de inalta tensiune bujiilor intr-o secventa adecvata.

 

Distributia greutatii

Acea portiune de greutate a vehiculului care include echipamentele si sarcina, acestea fiind sustinute de fiecare ax si roata. O distribuire corecta a greutatii este esentiala pentru durata de viata a componentelor vehiculului iar aici includem caroseria, osiile, arcurile, rulmentii si rotile.

A



ABS (in engleza Anti-Lock Brake System sau in romana Sistem de antiblocare)

Pe un vehicul echipat cu ABS, rotile au in componenta cu senzori de viteza. Atunci cand un senzor detecteaza o scadere brusca a vitezei din care rezulta blocarea rotilor, se activeaza instant Unitatea de control electro-hidraulica (EHCU). EHCU moduleaza presiunea de franare prin intermediul unor valve operate electric. Astfel se evita blocarea rotilor mentinandu-se stabilitatea masinii in timpul unor situatii potential periculoase.



Absorbitor de socuri

Dispozitiv hidraulic folosit pentru a atenua efectul oscilatiilor suspensiei. Acest dispozitiv transforma miscarea in caldura impingand fortat uleiul prin canale, canale ce fac parte dintr-un dispozitiv tubular.



A cincea roata

Este o placuta de sarcina care este montata pe caroseria unei masini. Este un pivot montat care poate sa preia o sarcina mare, sarcina unei remorci spre exemplu. Acest element realizeaza o conexiune flexibila intre un tractor spre exemplu si o remorca. Centrul de cuplare al acestui element trebuie sa fie intotdeauna situat in fata axului din spate.



Airbag

Airbag-ul, cunoscut de asemenea si ca Sistemul de retinere suplimentar, este un dispozitiv pasiv care asigura siguranta, suplimentar centurilor de siguranta care se umfla absorbind astfel o parte din impact in timpul coliziunilor frontale. Acest sistem va ajuta la evitarea contactului dintre conducator si volan, bord sau parbriz. Airbag-ul este actionat automat de niste senzori aflati in partea din fata a masinii. Pentru a maximiza eficienta, pe langa acest sistem trebuie folosite si centurile de siguranta.



Al doilea montant

Suportul plafonului dintre geamul usii din fata si geamul usii din spate, daca exista unul.



Al treilea montant

Suportul plafonului dintre geamul lateral si dintre geamul din spate. Mai este cunoscut si ca C-Post. La un vehicul cu patru stalpi de sustinere, partea de sustinere din spatele plafonului este cunoscuta ca si al patrulea montant.



Al patrulea montant

Este suportul vertical sau uneori diagonal localizat in partea din spate a plafonului. Acest tip de montant poate fi regasit la dube si la anumite modele de tip sedan.



Alarma auto

Sistem de securitate care impiedica patrunderea prin efractie in vehicul. In momentul activarii acesta supravegheaza motorul, usile, portbagajul, radio-ul si contactul motorului. Modelele de lux au integrate si un sistem de supraveghere a spatiului din interiorul masinii. Atunci cand este declansat semnalele acustice si sonore intra in functiune pentru 30 de secunde.



Alezaj

Diametrul interior al unui cilindru.



Aliniament

Se refera in general la aliniamentul rotilor, si reprezinta ajustarea corespunzatoare a suspensiilor din fata si din spate.



Ambreiaj

Dispozitiv folosit pentru a transfera puterea de la cutia de viteze la roti. Este alcatuit dintr-un mecanism pe baza de placute impregnate cu un material pentru frictiune, cu rol de transfer a energiei de la motor la puntea tractoare. Este folosit si pentru a izola componentele care se rotesc ale vehiculului de cele fixe. Ambreiajul se intalneste si la compresoarele aparatele de aer conditionat.



Ampatament

Distanta dintre axele osiilor extreme ale unui vehicul.



Angrenaj

Roti zimtate de angrenaj construite din otel dur care trimit puterea intre arborii de miscare. Se intalnesc mai multe tipuri de angrenaj. Angrenajul diferential transmite puterea motorului la puntea motoare. Pozitionarea lui face ca rotile din spate sa se invarta la viteze diferite in cazul unei curbe. Angrenajul planetar este folosit de cei de la Benz si este alcatuit din mici pinioni in jurul unui angrenaj central care trec printr-un inel circular.



Angrenaj planetar

Tip de angrenaj in care niste mici pinioni se invart in jurul unui angrenaj central si trec printr-un inel circular, asemenea rotatiei planetelor in jurul Soarelui.



Anvelope cu insertii

La acest model de anvelope, straturile se realizeaza din fire de cord plasate in diagonala fata de directia de rotatie.







Anvelope cu multistraturi

Aceste anvelope sunt acoperite cu straturi de protectie din textile, fibra de sticla sau otel. Straturile sunt rulate de-a lungul circumferintei anvelopelor.



Arbore cotit

Un arbore conceput pentru a se roti contra directiei de rotatie a arborelui principal al motorului astfel incat sa reduca sau sa anuleze vibratiile produse de motor.





Arbore cu came

Arbore rotitor prevazut cu came sau dinti externi, care inchide sau deschide valvele de cilindru ale unui motor. Exista si un tip de arbore cu came in chiulasa in care tipul de dispunere a supapelor este diferit. Pozitionarea arborelui cu came in apropierea supapelor face ca acestea sa se deschida si sa se inchida mai rapid, lucru care rezulta intr-o turatie mai mare a motorului.



Arbori cu came Dual Overhead (DOHC)

Un motor DOHC are doi arbori cu came in capul fiecarui cilindru; un arbore cu came porneste supapele de admisie iar celalalt supapele de evacuare. Arborii cu came actioneaza direct pe supape, eliminand diversele obstacole. Cu aceasta metoda, motorul poate sa aiba o rotatie mai mare extrem de repede. Acest sistem este de obicei de inalta performanta, avand patru supape per cilindru. (Un sistem cu patru supape per cilindru, doua de admisie, si doua de evacuare, ofera motorului capacitatea sa "respire" conducand astfel la o performanta mai buna.



Arbore de actionare

Transmite puterea de la transmisie spre diferential printr-un tren aflat in partea din spate.



Arbore radial rasucit

Un tip de arbore semiindependent intalnit la suspensia rotilor din spate in cazul vehiculelor cu tractiune frontala. Acest tip de arbore este mai compact si mult mai putin costisitor decat un sistem de suspensii independente.



Articulatie

Componenta a suspensiei prevazuta cu un racord la fiecare capat.



Articulatie sferica

O articulatie flexibila constand dintr-o bila aflata in interiorul unui spatiu. Articulatiile sferice actioneaza ca un pivot care permite pornirea rotilor din fata compensand schimbarile de rotatie si de directie care pot sa apara in timpul condusului.



Articulatie universala

O articulatie care transmite miscarea de rotatie dintre doi arbori care nu sunt intr-o linie dreapta.





Asamblare de tip Body-On-Frame

Tip de asamblare in care caroseria este montata pe un sasiu separat.



Asigurare

Asigurarea va acoperi costurile reparatiilor atunci cand masina este implicata intr-un accident sau va acoperi costurile ei in cazul in care este furata.



Atenuator de soc

Tip de amortizor elastic care actioneaza atunci cand suspensia atinge punctul maxim de comprimare. Actiunea este aceea de rigidizare treptata a suspensiei.



Ax oscilant

Suspensie independenta situata in spatele masinii ce utilizeaza semiarbori cu articulatii cardanice la capetele interioare, de ambele parti ale diferentialului.







B



Banda de frana

Material de frictiune atasat (prin lipire sau nituire) unui sabot de frana pentru a incetini sau opri masina.



Bara de torsiune

Un tip de arc care pe masura ce este comprimat sau intins se rasuceste. Astfel de arcuri sunt folosite in sistemul de suspensii, ele fiind simple si robuste.



Biela

Piesa asemanatoare unui brat care face legatura intre piston si vilbrochen, transformand miscarea pistoanelor intr-o miscare rotativa.



Bi-turbo

Prefixul „Bi” provine din limba latina si inseamna „doi”. Notiunea „Bi-Turbo” indica faptul ca sunt montate doua turbocompresoare (la motoarele in V, cate unul pentru fiecare bloc de cilindri). Conducatorul auto profita de cuplul motor ridicat in plaja inferioara de turatii, de puterea superioara in plaja de turatii ridicate, precum si de o capacitate de reactie mai rapida a motorului.



Blocare automata a butucilor frontali

Acest sistem poate fi gasit la anumite modele cu tractiune integrala, permitand conducatorului auto sa blocheze sau sa deblocheze axa butucilor frontali fara sa iasa din vehicul.

Bloc motor

Partea de baza a motorului de care se ataseaza si alte parti. Putem gasi pe blocul motor cilindrii si partea superioara a carterului.





Brat oscilant

Actiunea tachetului este transmisa la tija supapei de o parghie cu pivot ce poarta denumirea de brat oscilant. Miscarea ascendenta a tachetului este transformata in miscarea descendenta a tijei supapei.



Brat suspensie

Element din spate al suspensiei avand un membru care pivoteaza in fata si in spate.



Bucsa

Parte componenta a suspensiei, alcatuita dintr-un manson de cauciuc care leaga doua tuburi de otel coaxiale. In cazul unui drum dificil, libertatea de miscare a bucsei in diverse directii atenueaza senzatia de disconfort si imbunatateste manevrabilitatea masinii.



Bujia

Element component al sistemului de aprindere. Energia inalta este transferata intr-un arc care face legatura intre electrozi. Arcul aprinde amestecul aer-benzina si face ca el sa se extinda si sa furnizeze energie, energie care actioneaza pistonul.







C



Cadru monobloc

Se afla in interiorul discului de frana, iar in el isi au locul cilindrii, pistoanele, sabotii de frana, conectandu-se la sistemul hidraulic. Cadrul monobloc tine sabotii de frana pentru ca acestia sa poata tine frana de disc.



CAFE

Acronim pentru Corporate Average Fuel Economy. Cifra este obtinuta in urma calcularii consumului de combustibil al tuturor modelelor unui producator. Cifra minima este impusa de catre guvernul Statelor Unite si reprezinta un standard. Producatorii care nu respecta acest standard sunt amendati.



Calea de contact

Zona anvelopei care este in contact cu solul.



Camera de combustie

Spatiul in care are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Forma acestei camere poate afecta consumul de combustibil, puterea si emisiile motorului. Camera de combustie reprezinta de fapt spatiul aflat deasupra cilindrului cand acesta se afla in pozitie fixa.



Camera de combustie sferica

Mult mai eficienta datorita formei sferice. Fortele de explozie sunt directionate catre piston de suprafata curbata a camerei de combustie. Camera de combustie sferica este pozitionata in partea superioara a cilindrului.



Capul cilindrului

Este o parte detasabila a motorului care se ataseaza de blocul motor deasupra cilindrilor. Capul este facut din aluminiu sau din fier si putem regasi aici camerele de ardere, porturile de admisie si evacuare, bujiile si o parte din componentele trenului supapei. Contine pasaje de ulei si apa folosite pentru racire si lubrifiere.

Carburator

Dispozitiv care masoara proportia de combustibil si aer necesara formarii unui amestec, amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Mai exact este mecanismul prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la motor. In prezent carburatorul nu mai este asa de des folosit, el fiind inlocuit cu injectia.



Carterul motorului

Parte componenta a motorului care inchde partea de jos a acestuia, stocheaza uleiul pentru motor si sustine vilbrochenul.



Catalizator

Parte integranta a sistemului de evacuare a gazelor de ardere prin care se reduc componentele toxice. Folose�te la rearderea gazelor de e�apament. Carcasa este realizat� dintr-un o�el superior, rezistent la caldur�, cu un monolit in interior, material ceramic cu nenum�ra�i faguri fini. Interiorul fiec�ruia dintre ace�ti faguri este acoperit cu un aliaj special, care con�ine platin�. In locul acestor monoli�i pot exista �i folii fine de metal infasurate, de 0,5 mm grosime.



Centru de greutate

Reprezinta punctul in care este concentrata toata greutatea masinii iar daca masina ar fi suspendata din acel punct, atunci aceasta s-ar balansa.



Centura de siguranta

Obligatia de cuplare a centurii a contribuit semnificativ la ranirile grave in urma accidentelor.

Cel mai uzual sistem de protectie a pasagerilor este reprezentat in prezent de centura automata de siguranta cu fixare in trei puncte. Sarcina acesteia este de a-i fixa pe pasageri in scaun in cazul producerii unui accident, pentru a asigura o franare, pe cat posibil, cu aceeasi intensitate cu celula pasagerilor, evitand expunerea la forte prea ridicate, necontrolate.

Sistemul automat de rulare permite cuplarea facila si ofera un confort deosebit de utilizare pentru persoane cu staturi si greutati diferite. Opritorul pentru centura de siguranta este un sistem mecanic de oprire care fixeaza centura deasupra rolei de centura care evita producerea asa-numitului efect de derulare.

Intinzatorul pentru centura de siguranta compenseaza slabirea centurii prin tensionarea centurii in caz de impact pentru a asigura pozitia fixa a acesteia la nivelul corpului. Limitatorul de forta, in interactiune cu intinzatoarele pentru centura de siguranta si cu airbag-urile, reduce riscul de ranire a pasagerilor in zona trunchiului.





Coeficient de compresie

Volumul camerei de ardere si a cilindrului atunci cand pistonul se afla la baza, impartit la volumul camerei de ardere si la volumul cilindrului atunci cand pistonul se afla in partea superioara. Raporturile mari de compresie tind sa creasca eficienta motorului.



Coeficient de frecare

Rata fortei de frecare dintre doua suprafete. Coeficientul de frecare depinde in prinul rand de natura celor doua suprafete aflate in contact. Acest coeficient este mare daca suprafetele sunt dure sau aspre si este mic atunci cand suprafetele sunt netede.



Coeficient de rezistenta

Unitate de masura pentru forma aerodinamica a unui obiect. Coeficientul de rezistenta al unei masini aerodinamice este de regula de 0.30. Cu cat coeficientul este mai mic, cu atat eficienta aerodinamica este mai mare. Cu cat coeficientul este mai mare cu atat eficienta aerodinamica este mai mica iar motorul trebuie sa lucreze in plus pentru a mentine viteza solicitata.



Cifra octanica

Parametru care determina rezistenta benzinei la detonatie (aprindere prematura). O cifra octanicã mare scade probabilitatea unei detonaþii. O cifra octanica mare (peste 91) este utila doar in cazul unuei recomandari a producatorului. Octanul este o hidrocarburã (C8H18).





Clapeta de acceleratie

O clapeta care regleaza cantitatea de aer ce patrunde in motor, situata pe traseul de aspiratie. Atunci cand este deschisa total vehiculul este accelerat la maximum, iar la mersul in gol ea este inchisa total.



Closed End Lease

Cumparatorul nu este responsabil pentru valoarea masinii odata ce leasing-ul este incheiat. Sub acest aranjament, cumparatorul poate returna masina de indata ce a platit toate ratele si nu va avea obligatii. Metoda cunoscuta si sub numele de "mergi mai departe".



Colector de evacuare (Exhaust Manifold)

Gazele de esapament rezultate de la diverse arderi ale motorului sunt preluate de catre acest colector de evacuare si apoi directionate mai intai catre catalizatorii sistemului de evacuare si apoi catre toba de esapament. Ventilatia poate fi imbunatatita de un colector cu canale cu circulatie libera, numit autoclava.



Compresor (Aerul Conditionat)

Mecanismul de aer conditionat pompeaza vaporii de aer rece din evaporator, compresandu-i iar apoi acestia ajung in condensator.



Condensator

Dispozitiv care transforma vaporii in lichid, asemeni sistemului de aer conditionat. In cazul unui circuit electric condensatorul colecteaza si stocheaza curent electric pentru o eventuala descarcare. La sistemul de aprindere a unai masini este conectat la punctele de contact pentru a preveni descarcarea oferind o resursa de energie atunci cand punctele sunt deschise.



Constructie unitara

Caroserie care sustine structura componentelor mecanice ale masinii fara o carcasa separata de sustinere. Caroseria unitara poate folosi elemente de structura sau o constructie monococa.



Controlul tractiunii

Sistem care limiteaza devierea rotilor la accelerare. Acesta actioneaza franele si reduce acceleratia atunci cand semnaleaza o deviere a rotilor.



Convertizor de catalizare

Uneori este denumit catalizator si este un dispozitiv de reducere a toxicitatii gazelor de ardere ale unui motor cu ardere interna. Poate fi gasit in cadrul sistemului de evacuare.



Convertizor de cuplu

Se intalneste la transmisia automata. Lichid de cuplare care transmite puterea de la motor la roti. Acest convertizor face ca transmisia sa fie activa si cand vehiculul este oprit. Cu ajutorul acestui lichid se previne calarea motorului.



Convertizor de cuplu cu blocare

Un convertizor care contine un ambreiaj special care formeaza o legatura solida intre arborele de iesire al motorului si intre arborele de intrare al transmisiei atunci cand o anumita viteza este atinsa. Astfel sunt reduse frictiunile si este crescuta eficienta.



Cost capitalizat

Reprezinta pretul unui vehicul achizionat in leasing la care se adauga si alte taxe suplimentare.



Costurile de proprietate

Pretul actual al masinii este influentat de diverse elemente. Trebuie sa ai o baza a acestor elemente pentru a determina care e cea mai buna achizitie pentru fiecare persoana. Costurile de proprietate sunt impartite in costuri fixe si costuri de functionare. Costurile fixe sunt aceleasi indiferent daca masina este folosita sau nu. Aceste costuri scad de obicei in fiecare an. Costurile de functionare sunt variabile si apar atunci cand masina este folosita. Costurile de functionare cred o data cu vechimea masinii.



Cuplul

Forta care produce o miscare de rotatie.



Cuplul motor

Reprezinta forta de tractiune a unui motor. Cuplul motor se masoara in Nm (Newton-metru) si reprezinta cuplul fortei pe care o exercita pistonul pe arborele cotit.



Cutie de viteze automata

Sistemul care asigura schimbarea automata a treptelor de viteza in functie de parametrii stabiliti de conducatorul auto: pozitia pedalei de acceleratie si viteza autovehiculului. Schimbatorul are mai multe pozitii: P: pozitia pentru stationare R: marsarierul N: rulare libera D: pozitie permanenta pentru rulare inainte 3: pozitie pentru drum cu denivelari 2: pozitie pentru drum de munte/urcus 1: pozitie pentru urcus abrupt.







D



Deplasare

La un motor, volumul total de aer combinat cu combustibil este teoretic capabil sa ajunga in toti cilindrii in timpul unei singure functionari. In general, volumul se exprima in metri cubi. Deplasarea este egala cu (diametrul cilindrilor) x (diametrul cilindrilor) x (gradul de miscarea alternativa) x (numarul pistoanelor) x (.785).



Dieseling

Stare in care motorina se aprinde incontinuu dupa ce motorul a fost oprit. La ultimele modele, dieseling-ul este cauzat de caldura si de presiunea mult prea mare care se exercita la nivelul motorului. La masinile pe injectii atunci cand motorul este oprit, nu se mai realizeaza combustia, eliminand dieseling-ul.



Diferential

Permite rotirea, la diferite valori pe minut a rotilor din stanga si din dreapta. La curbe, roata din exterior se invarte mai repede decat cea aflata in interior, pentru a compensa distanta mai mare pe care trebuie sa o parcurga.



Diferential de blocare

Tip de diferential care poate bloca cele doua distributii pentru a elimina miscarea diferita a celor doua roti. Acest lucru ajuta la o tractiune maxima in conditiile unui drum alunecos.



Diferential partial de alunecare

Imbunatateste tractiunea impiedicand roata care patineaza sa primeasca puterea de la motor. Acest dipozitiv face ca ambele roti tractoare sa aiba aceeasi viteza de rotatie indiferent de tractiunea disponibila.



Dinamometru

Dispozitiv care absoarbe si masoara puterea combustiei interne.



Dispozitiv de blocare al diferentialului

Are aceleasi atribute ca un diferential obisnuit, insa, atunci cand o roata derapeaza, cea mai mare parte a cuplului este transferata rotii cu cea mai buna tractiune. Un astfel de dispozitiv reduce posibilitatea unui vehicul de a deveni imobil atunci cand se pierde tractiunea.



Discul de frana

Sistem de franare in cadrul caruia sabotii de frana se prind pe un disc rotativ montat pe roata pentru a incetini sau opri masina in timpul franarii.



Distribuitor

Componenta a sistemului de aprindere, condus de obicei de axul cu came care induce valuri de inalta tensiune bujiilor intr-o secventa adecvata.



Distributia greutatii

Acea portiune de greutate a vehiculului care include echipamentele si sarcina, acestea fiind sustinute de fiecare ax si roata. O distribuire corecta a greutatii este esentiala pentru durata de viata a componentelor vehiculului iar aici includem caroseria, osiile, arcurile, rulmentii si rotile.

 

Cuvinte cheie: dictionar | dictionar auto | dictionar romanesc de termeni auto | dictionare romanesti de termeni automoto |
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1284 :: 22.26MB